Coronavirus and Fallas... is there a problem?

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Coronavirus and Fallas... is there a problem?

Both yesterday and today we have received messages from people asking about the situation and we have been waiting for a reliable update from the council. This is so we can avoid any unnecessary media hype, which was the case yesterday.

But this afternoon the Valencian Health Authorities released the following;

“There is no danger, but concern”. This is how the Valencian health authorities face the threat of the coronavirus. “Although there have been no cases in the Community, the Italian situation worries us about the arrival of the Fallas”.

Hoteliers, hostels and all other sectors involved in the party are waiting with uncertainty for the development of the virus. This has already claimed 6 fatalities and more than 200 infected in northern Italy.

In Valencia the alert is not surprising since it is an area very frequented by travelers from the Italian capital. In addition, less than a week ago, many Valencia CF fans traveled to the epicenter of the coronavirus to support their team in the Champions League round of 16 match against Bergamo Atalanta.

Could the fallas be suspended?

While the carnivals of Venice have been suspended to avoid crowds and the greatest risk of contagion, now the question is whether the same could happen in Valencia.

So far the authorities have assured that there is no imminent danger. However, the City Council is already working on preventive measures. From the session, reports will be requested from Health to assess the risk levels of COVID-19. In addition, CSIF has asked the Citizen Protection and the Local Police for an action protocol. The objective is to know how to act if a case of coronavirus occurs.

From CSIF they have also insisted on the importance of taking measures in the face of the risks during the festival.

Remember that this Sunday will be the first mascletà and the Cridà where hundreds of people are expected to attend. They ensure that the protocol "is essential so that all agents know how to act before large crowds of people and can perform their work with the utmost professionalism."

As preventive measures indicate "the acquisition of masks, gloves and any other type of material that may be of help for a possible emergency"!

And although for the moment everything will running as usual and nothing seems to indicate a suspension of any acts, there is the possibility of a tourist descent to be expected expected.

In the 2019 Fallas, Valencia received 233,021 Italian travelers. It was the highest number of foreigners since behind it was Holland (144,318 travelers), United Kingdom (117,061) and France (84,202).

Although there is still no cancellation data, the agents of the sector already point to this drop in the influx for Fallas. From 7Televalencia; “we have spoken with Miguel Jiménez, president of the Valencian Business Association of Travel Agencies. He has considered that, "the Italian market is going to go down."
Less Italians will come and it is a very important market for Valencia. However, there is the rest of Europe where there is no problem and therefore there should be no cases of travel suspension, "he said. "The coronavirus will affect something but hopefully as little as possible," he concluded.

We will of course keep you updated on this matter but as it stands there is nothing to worry about and, importantly, mainland Spain hasn’t had a single case of the virus confirmed.

Update @ 16.29

The Department of General Health has confirmed the first case of coronavirus in Catalonia. This is the fourth case confirmed in Spain after the three patients detected in the Canary Islands.

The secretary of Public Health, Joan Guix, will give more details at a press conference this afternoon accompanied by the manager of integral processes of Health.

Presidency and spokesman of the Government, Meritxell Budó.

https://www.facebook.com/vlcfallasenginfo/posts/869300270252007?__tn__=K-R

Zojuist bevestigd dat er 3 mensen besmet zijn geraakt met het corona virus, dit hebben ze opgelopen in milaan tijdens voetbal wedstrijd atalanta - valencia, zijn niet echt berichten waar je blij van wordt :shy:

Net gelezen dat vrij vertaald; het waarschijnlijk afgeblazen moet worden. Definitief besluit moet nog volgen.

Vreselijk idd. De mist afgelopen jaar wisseling was drama, maar dit vind ik persoonlijk nog veel erger. Voor mij echt de mooiste week van het jaar. Wel zeer blij dat ik het openingsweekend ook ga, nu helemaal. Maar ben bang dat het wel eens gecanceld kan worden allemaal.

Wij waren afgelopen weekend in Valencia,gisteren,dinsdag terug gevlogen en moet zeggen we schrokken toch wel op het vliegveld dat er al zoveel mensen met een mondkapje op liepen. Dachten toen wel van oké nu wordt het serieus. Ben er ook bang voor dat het niet doorgaat.

Ik ga er niet heen maar zou het ook verschrikkelijk vinden als het niet doorgaat; voor mij thuis qua filmpjes, voor de pyrotoeristen maar vooral ook de Valencianen zelf. In hoeverre ben je als toerist hier nog verzekerd voor, of wordt dit ook financieel onaangenaam?

Ik ga er zelf ook niet heen maar heb de filmpjes altijd met veel plezier keer op keer bekeken. Super vervelend voor de leden die wel straks naar Fallas zouden gaan. Snap goed hoe deze onzekerheid voelt omdat ik ook mijn reis moest omboeken door het virus. Hopelijk gaat het voor jullie door.

Ik ga er niet heen maar zou het ook verschrikkelijk vinden als het niet doorgaat; voor mij thuis qua filmpjes, voor de pyrotoeristen maar vooral ook de Valencianen zelf. In hoeverre ben je als toerist hier nog verzekerd voor, of wordt dit ook financieel onaangenaam?

Ja en nee, een virusuitbraak valt 9 van de 10 keer niet onder je annuleringsverzekering. Raar maar waar. Toch hebben vliegtuigmaatschappijen besloten om reizigers tegemoet te komen. Je kan de tickets kosteloos annuleren of omboeken. Ik kreeg na 2 weken me geld terug. Accommodaties, als je geen annuleringsoptie hebt geboekt kan het wel geld kosten helaas.. dit is dan ook niet te verhalen op je verzekering.

Enkel als er een negatief reisadvies afgegeven wordt,maar daar is men niet zo heel snel mee

De president van de gemeenschap zegt dat iedereen kalm moet blijven en zich niet moet laten leiden door angst en media berichten. Er zijn ziektes waar men zich drukker om moet maken dan het Corona virus. Maar ze houden de ontwikkelingen goed in de gaten en ze houden zich aan de internationale gezondheidsprotocollen, dat betekent dat als er gezegd wordt dat het afgelast moet worden dat het ook gebeurd. Vandaag wordt er vergaderd over de situatie en de mogelijke maatregelen. ( dit was trouwens voor dat het 100% zeker was dat er mensen binnen de Valenciaanse gemeente positief getest waren op het Corona virus ).

In Venetië is er een groot Carnavals evenement afgelast. Dat willen ze mogelijk als voorbeeld gebruiken bij grotere uitbraak in Spanje .. Maar tot nu toe zijn er vooral preventieve maatregelen in de aard van mondkapjes voor hulpverleners en bepaalde protocollen en voorbereidingen als het virus uitbreekt tijdens Fallas.

De uitslag van de vergadering vandaag zal ik hier direct schrijven.

Enkel als er een negatief reisadvies afgegeven wordt,maar daar is men niet zo heel snel mee

Dit is niet waar.

Maar wel een hele goede vraag van Richardus.
Er is veel over te doen en verdient een beter antwoord.
(Bericht van Pyropinoy zag ik pas nadat ik dit bericht plaatste.)

Er zijn niet veel reisverzekeringen die dergelijke ‘epidemieën’ dekken.
(Soms wel ‘deels’ als je al op je bestemming bent.)
En als je vooraf een extra annuleringsverzekering afgesloten hebt, helpt je dat bij ‘epidemieën’ veelal ook niet.

Genoeg over te vinden op de vele verzekerings sites en ook via de Rijksoverheid site waar men schrijft over wel/geen vergoeding bij ‘rampen/epidemieën’...

Wel heeft men het over een ‘dekkingsbeperking’.
Indien er een ‘dekkingsbeperking’ is afgegeven, mag men onder bepaalde voorwaarden, de reis kosteloos annuleren.
Of dit ook bij een uitbraak van epidemieën geldt, staat er niet duidelijk.

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...nsumenten/vraag-en-antwoord/rechten-reizigers

https://www.google.nl/amp/s/www.nu....irus-geld-krijg-je-lang-niet-altijd-terug.amp

Laatst bewerkt:
Dit is niet waar.

Er zijn niet veel reisverzekeringen die dergelijke ‘epidemieën’ dekken.
(Soms wel ‘deels’ als je al op je bestemming bent.)
En als je vooraf een extra annuleringsverzekering afgesloten hebt, helpt je dat bij ‘epidemieën’ veelal ook niet.

Genoeg over te vinden op de vele verzekerings sites en ook via de de Rijksoverheid waar men heel duidelijk is wbt vergoeding bij ‘rampen/epidemieën’...

https://www.rijksoverheid.nl/onderw...nsumenten/vraag-en-antwoord/rechten-reizigers

Dit klopt, bij een negatief reisadvies wordt er niks vergoed als het om een epidemie gaat. Tenzij het aan je annuleringsvoorwaarde voldoet van je verzekering, maar dat is in veel gevallen niet zo. Wel mag je je ticket via dezelfde maatschappij omboeken en hoef je enkel het verschil in prijs bij te betalen. Dit mag overigens voor een andere datum en bestemming.

Laat het alsjeblieft meevallen en gewoon doorgaan! Maar ja..als je heel realistisch bent kan het maar zo eens niet door gaan.

De vergadering is geweest. Hierbij was de minister van volksgezondheid, de burgemeester, guardia civil, het rodekruis aanwezig.

Aan het begin van de vergadering heeft de burgemeester dit gezegd ( daar moest ik wel even om lachen.. :) ) : Er worden helemaal geen maatregelen genomen tijdens Fallas voor het Coronavirus en ik roep iedereen op om hypochondrie te vermijden. ( angst voor ziektes ).

De minister van volksgezondheid heeft voorgesteld om Fallas eventueel te cancelen maar de burgemeester wilt daar niet aan beginnen en benadrukt dat Spanje 1 van de beste gezondheidssystemen heeft van de wereld. Hij voegt er aan toe dat de griep dodelijker is dan het Coronavirus. Mensen sterven niet aan het Coronavirus, maar oudere mensen aan andere ziektes in combinatie met het Coronavirus.

Op dit moment zijn de maatregelen 0, vanwege valse alarmen en ook uit Economisch oogpunt besloten. Ook de president van de commissie roept op tot kalmte en zegt dat het tot nu toe gewoon doorgaat.

Goed bericht, stelt wel wat gerust al zegt het nog niet dat het alsnog niet door kan gaan. Maar voorlopig klinkt het goed.

Inderdaad een voorlopige geruststelling! En een hele fijne houding van de burgemeester!

Nu hopen dat er niet te veel gekkigheid gebeurt komende weken.

Back
Bovenaan