Consumentenshow!?

Ruben

VWC lid
Hallo allemaal!

Zoals jullie misschien wel weten organiseer en schiet ik elk jaar een vuurwerkshow met uitsluitend consumentenvuurwerk. Altijd ben ik er vanuit gegaan dat dit volgens de regels is gegaan op uitzondering van het doorlonten na. Daar ben ik sinds vorig jaar ook mee gestopt. Wel had ik veel cakes aan elkaar getaped voor de stevigheid. Geen probleem toch.

Nou dat was niet bekend bij de handhaving hier. Ik kreeg op 31 december in de middag een bezoek van een aantal mannen in uniform. Zelf was ik niet thuis aanwezig want ik was vuurwerk ophalen. Telefonisch uitgelegd wat mijn plannen en bedoelingen waren met de vuurwerkshow. Er werd mij verteld dat ik voor de show nog een controle zou krijgen van enkele politieagenten wat ik ook geen probleem vond. Maar die controle is er nooit geweest. Op zich wel jammer want ik had ze graag voorbij zien komen.

Nu heb ik verder alle verzoeken voor interviews, krantenstukjes en dergelijke vermeden om zo nog even onder de radar te blijven. Ik wou eerst uitzoeken waardoor de politie graag meer wou weten omdat ik alles legaal deed.

Zelfstandig ben ik contact op gaan zoeken met de handhaving en gemeente om zo op dezelfde lijn te komen tussen het toegestane en wat men liever niet heeft. Ik doe het met liefde, passie en enthousiasme maar dan moet het wel gedoogd blijven. En omdat ik veel mensen bij elkaar breng en alleen maar positieve berichten kreeg (vorig jaar rond de 600 tot 700 man op het terrein voor de show, honderden anderen die het gezien hebben van een afstand) was ik mij verder niet bewust dat er mensen tegen konden zijn. Het kost de gemeente en handhaving verder helemaal niets, zelfs geen tijd. Omdat ik alles zelf regelde, van het afzetten van het terrein, het regelen en het afsteken van het vuurwerk en het opruimen van alle rotzooi dus ook zwerfafval van de bezoekers kon ik me niet bedenken waarom iemand tegen wou werken.

Vandaag heb ik eindelijk bericht terug gekregen van de gemeente. Omdat er in de tussentijd zoveel mensen aanwezig waren tijdens de vuurwerkshow willen ze een vergunning zien voor een evenement, iets wat ik als particulier natuurlijk nooit rond ga, kan en wil krijgen. Dit in verband met het aantal mensen, de omstandigheden (alcohol, vuurwerk), geen grote organisatie, en geen ontbrandingsvergunning voor het vuurwerk. Nu weet ik niet in hoeverre een consument meer dan 25KG aan vuurwerk mag plaatsen op een openbare plek maar dat kan ook nog eens meespelen.

Iemand die hier op kan inspelen? Ik weet nu zelf niet of ik door moet gaan of moet afhaken op het moment dat het nog kan. Even geen idee wat wijsheid is.

Geen ervaring met dit soort zaken, maar ik snap je dillemma. Hulde voor de (legale) manier waarop je mensen met vuurwerk bij elkaar probeert te brengen. Kan zoiets alleen maar toejuichen. Leuk man!

Daarom vind ik het van de gemeente ook wel een beetje krom dat ze jou dit bericht toe sturen. JIJ neemt het initiatief en neemt contact op omdat je je graag aan de regels houdt. Vervolgens komt de gemeente met het bericht dat ze willen dat je een vergunning aanvraagt. Je initiatief en je bereidwilligheid om te voldoen aan alle regels van de gemeente wordt daarmee dus eigenlijk een beetje afgestraft. Want als je dus geen contact had gemaakt, dan hadden ze je waarschijnlijk niet op de hoogte gebracht van hun wensen voor de vergunning. Iets wat je vorig jaar dus blijkbaar ook niet had en dus nog nooit problemen mee hebt gehad.

In het kader van risicomanagement en veiligheid snap ik de gemeente wel. Zeker als je vertelt dat als er zoveel mensen op af komen. Ik denk ook dat de gemeente misschien niet eens zo zwaar tilt aan het vuurwerk (want dat wordt in heel Nederland rond die tijd afgestoken), maar meer aan de toestroom van het publiek. Maar als ik jou verhaal lees, is het over het algemeen uitstekend geregeld.

Als ik jou was zou ik aan de gemeente vragen/opzoeken wat de eisen zijn voor een evenementenvergunning in jou gemeente. En wat de behorende kosten zijn. Bij een evenement waar je winst op kan maken heb je de kans dat je leges moet betalen. Een evenement zonder winstoogmerk zoals buurtfeest o.i.d. kunnen bij sommige gemeentes gratis aangevraagd worden. Er wordt dan vooral gekeken naar voorwaarden die gelden voor de openbare orde en (brand)veiligheid, verkeersmaatregelen, geluid, reiniging van het terrein.

Lang verhaal kort. Ik zou even de voorwaarden (en niet onbelangrijk de wachttijd) voor de vergunning in jou gemeente opzoeken. En dan even kijken of dit realistisch is voor je. Het zou nog mee kunnen vallen!

Mocht dat niet zo zijn dan zou ik de gemeente vragen welke regels er gelden omtrent vuurwerk afsteken op openbare plek.

Ik hoop van harte dat je een oplossing kunt bedenken! Succes!

Bedankt Mike,

We hebben het inderdaad even gehad over een ontheffing voor het afschieten van het vuurwerk. Dat is niet zo zeer noodzakelijk omdat het vuurwerkbeleid bepaald dat je consumentenvuurwerk mag afsteken rond dat tijdsstip. Dus dat moet geen probleem zijn. Echter zijn de regels niet heel duidelijk wanneer het gaat om hoeveelheden vuurwerk op openbare plekken, in dit geval ten tijde voor de vuurwerkshow.

In principe is het een openbare plek waar iedereen bij kan komen, dan zijn de regels volgens de handhaving weer anders dan in een woning. Vorig jaar ging het om een goede 250 kilo wat ook is aangeleverd door 11 personen om het toch volgens de regels te kunnen doen. Daar heb ik toen veel voor moeten doen, niet iedereen is bereid om zomaar even een grote hoeveelheid vuurwerk op te slaan. Maar uiteindelijk is het gelukkig toch gelukt.

Verder heb ik het vuurwerk gewoon met een fakkel aangestoken, voorheen wou ik nog wel eens wat doorlonten maar nu dat ook uit den boze is heb ik dat achter mij gelaten. Ik had nog wel wat leuke andere producten in de planning staan maar dat heb ik niet meegenomen voor de show (All At Once bijvoorbeeld, leuk als ze exact het zelfde moment de lucht in gaan maar fakkelend is zoiets onmogelijk).

Nu ze moeilijk gaan doen over ontheffingen en vergunningen ben ik een beetje geschrokken. Ik weet niet precies wat te gevolgen zullen zijn maar toch wil ik het risico niet nemen omdat ik ook net zelfstandig ondernemer ben geworden. Maar toch blijft het een ding hé, vuurwerk afsteken. Jarenlang iets van een traditie opgebouwd, beroemd en berucht geworden.

Ruben kan je niet aan Tony van FPM vragen, hoe hij dit regelt.
Hij schiet volgens mij in zijn buurt s'avonds ook een vuurwerkshow voor de buurt.
En op de FPM dvd's zie ik dat er altijd aardig wat volk komt kijken.

Eigenlijk te gek voor woorden. Jij kan er toch niets aan doen dat er ineens 700 man daar staan te kijken? Je hebt volgens mij alleen maar een vergunning nodig indien je je vuurwerkshow hebt aangekondigd of dit nog van plan bent te doen. De gemeente heeft de wijsheid en kennis niet in pacht, ik denk dat ze een denkfout maken. Succes iig! ;)

Ik doe dit ook met 3 anderen voor een zorginstelling. Ook bij ons is de opkomst van publiek best wel een beetje uitgegroeid. Afgelopen jaar is er na het opruimen een container in vlammen op gegaan omdat blijkbaar, ondanks het nat maken met water, er nog iets heeft na liggen smeulen.
De brandweer had aangegeven graag op de hoogte te zijn, zodat ze er rekening mee kunnen houden. De zorginstelling heeft naderhand ook nog contact gezocht met de gemeente, maar die gaven aan dat het allemaal niet zo een probleem is.

Als ook de wijkagent naderhand twitterde dat het weer mooi was, dan is het toch goed?

Daar zijn we op 17 maart als het goed is van verlost . Althans een linkse meerderheid:bye:

He gelukkig maar :) de rijken rijker maken en de armen armer... Maar wij hebben iniedergeval ons vuurwerk :idea:

ON-TOPIC;

Waarschijnlijk wil de gemeente zichzelf gewoon indekken indien er wat gebeurt. Als je niks van te voren aankondigt kan het idd nooit een evenement zijn. Misschien iets om na te vragen bij 'het juridisch loket'? Die verstrekken gratis rechtsinformatie

Laatst bewerkt:
Daar zijn we op 17 maart als het goed is van verlost . Althans een linkse meerderheid:bye:

Er is nu ook geen linkse meerderheid hoor.
Vuurwerk is toch niet boeiend voor de landelijke politiek. Ook niet voor de landelijke linkse partijen.
Dit is vooral gemeentelijk gericht.
En ook in de gemeentes zijn vvd/d66/cda enz. Nog regelmatig vóór een verbod.

Ondertussen zijn we weer iets wijzer. De gemeente gaat nu tijdens een vergadering mijn plan voorleggen en dan gaan ze kijken of het door mag gaan. Omdat er zoveel mensen op af komen willen ze inderdaad een vergunning. Hopen dat het daar niet op neer komt dan is het allemaal te veel werk voor iets wat in mijn ogen juist gesubsidieerd moet worden door de gemeente (hehe). Dan schiet ik wel een paar cakes af om 12 uur en houd ik het daarbij.

Ondertussen zijn we weer iets wijzer. De gemeente gaat nu tijdens een vergadering mijn plan voorleggen en dan gaan ze kijken of het door mag gaan. Omdat er zoveel mensen op af komen willen ze inderdaad een vergunning. Hopen dat het daar niet op neer komt dan is het allemaal te veel werk voor iets wat in mijn ogen juist gesubsidieerd moet worden door de gemeente (hehe). Dan schiet ik wel een paar cakes af om 12 uur en houd ik het daarbij.

Nee joh, dat had je helemaal niet moeten doen. Dit gaat geheid mis omdat ze het niet goed gaan vinden...

Geen aanval richting jou, maar ik vind dat sommige forumleden iets te veel rekening houden met tegenstanders van vuurwerk. (of er moeten extreem zware straffen op staan)

Jezelf niet zo gek laten maken joh! :wink:

Nee joh, dat had je helemaal niet moeten doen. Dit gaat geheid mis omdat ze het niet goed gaan vinden...

Geen aanval richting jou, maar ik vind dat sommige forumleden iets te veel rekening houden met tegenstanders van vuurwerk. (of er moeten extreem zware straffen op staan)

Jezelf niet zo gek laten maken joh! :wink:

Dat snap ik wel hoor, alleen ben ik beedigd ambtenaar en dat wil ik ook zeker zo houden. Dan wil ik met zo'n hobby mijn werk niet op het spel zetten. Dan ga je automatisch wat meer nadenken.

Elk jaar op een ander veldje met alleen je eigen vrienden.

Ik snap de kick wel als er 600 man staan te kijken. Maar ik zou dat helemaal niet willen. Mij teveel verantwoordelijk.

Succes met deze zaak al lijkt me de kans klein dat de gemeente hier groen licht aan geeft omdat je voor het minste en geringste al papieren nodig hebt.
Wat ik wel weer typisch vind is dat op deze post weinig gereageerd wordt, er moet toch wel iemand hier op dit forum te vinden zijn die hierover meer kan vertellen mbt het ambtelijke apparaat. Ik snap best dat dit in elke gemeente anders is geregeld, maar dan nog...
Verder hebben we al vaak genoeg gelezen dat ze vast wel mee kijken, dus waarom kunnen ze nu niet even zichzelf nuttig maken :P

Ik doe dit ook met 3 anderen voor een zorginstelling. Ook bij ons is de opkomst van publiek best wel een beetje uitgegroeid. Afgelopen jaar is er na het opruimen een container in vlammen op gegaan omdat blijkbaar, ondanks het nat maken met water, er nog iets heeft na liggen smeulen.
De brandweer had aangegeven graag op de hoogte te zijn, zodat ze er rekening mee kunnen houden. De zorginstelling heeft naderhand ook nog contact gezocht met de gemeente, maar die gaven aan dat het allemaal niet zo een probleem is.

Als ook de wijkagent naderhand twitterde dat het weer mooi was, dan is het toch goed?

Afgelopen jaar ook voor het eerst gedaan, was een doorslaand succes.
Maar ruben dit is natuurlijk een lastig en complex probleem, hoop dat de uitkomst positef is.

Weet je inmiddels al meer Ruben ? Uitwijken naar een andere gemeente misschien een optie ?

Helaas wel.

In 2010 heeft de burgemeester besloten uit een oogpunt van openbare orde en veiligheid geen medewerking te verlenen aan de organisatie van zelfstandige vuurwerkshows.
Deze beleidslijn is overgenomen in de Kadernotitie evenementen Heemskerk die op de gemeentelijke website is na te lezen (digitale balie-verordeningen- Kadernotie evenementen Heemskerk).
Het is dus in Heemskerk niet toegestaan dat u een zelfstandige vuurwerkshow organiseert met en voor publiek.
Uiteraard is het wel gewoon toegestaan als particulier op 31 december tussen 18.00 uur en 02.00 uur consumentenvuurwerk af te steken zoals velen dat doen.

Dit is een deel van de mail die ik heb ontvangen. Heb ook contact gehad met meerdere mensen, belangengroepen die hier een zegje in zouden kunnen hebben. Helaas is het niet gelukt om iedereen op 1 lijn te krijgen. Gemeente en handhaving waren er fel op tegen geworden gezien de omvang en gevaren zonder een gecertificeerd bedrijf erbij te hebben.

Heb daarom ook de keuzes moeten maken om het gewoon niet te doen. Het is niet anders.

Back
Bovenaan