Compound in 2017, geen meldingsplicht tussen 15 dec. en 1 jan. voor <25 kg, etc.

DeejayTim

VWC lid
Ik las laatst een open presentatie van het Ministerie van Infrastuctuur in Milieu.
Deze is vrij recent (30 september 2016).

Een aantal opvallende ontwikkelingen:

1.) Meldingsplicht voor import <25kg consumentenvuurwerk wordt verruimd
.
Meldingsplicht voor 25kg consumentenvuurwerk vervalt tussen 15 december en 1 januari. Consumenten mogen consumentenvuurwerk (ook uit andere EU-landen) dus vanaf 15 december tot 1 januari importeren / aanschaffen.
De meldingsgrens was eerst tot en met 28 december verplicht

2.) Artikel 1.4.4. VWB wordt geschrapt
Winkeliers / verkopende partijen hoeven niet meer melding te maken over de hoeveelheid ingekocht, verkocht of af te voeren vuurwerk.

3.) Compoundvuurwerk wordt in 2017 toegestaan
In overleg met prominenten uit de Duitse branche is geadviseerd om compoundvuurwerk toe te gaan staan. De RACT zal in 2017 hierop worden gewijzigd.

4. EU-onderzoek naar verkeerde verkoop van zwaar knalvuurwerk (flashknallers van meer dan 20 gram)
Nederland heeft bij de EU aangekaart om onderzoek te doen naar de verkoop van F4 flashknallers (flash bangers). Het doel is om inzichtelijk te krijgen in hoeverre deze knallers daadwerkelijk bij profs terecht komen.
Vervolgens zal Nederland aandringen om de EU-normen voor F4 flashbangers duideljker af te kaderen.
- Opzich goede zaak omdat dit soort knalvuurwerk het meeste overlast in NL veroorzaakt.
- Of er daadwerkelijk een aanpassing komt in de EU-normen valt nog te bezien; dit is voornamelijk een Nederlands probleem.

5. Verkennen harmonisatie vuurwerkregels Benelux
België en Luxemburg staan alles volgens de categorieën F1 en F2 toe; in België geldt dat dus vanaf juli 2017 ook voor de knallers. Vanuit de VVD is er aandacht om mogelijkheden tot harmonisatie te gaan verkennen. Eventueel zijn ze bereid "Water bij de wijn te doen".
Ik ben benieuwd...

Ter info: http://webcache.googleusercontent.c...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl&client=firefox-b-ab

Dus, als ik het goed begrijp mogen wij vanaf 15 december gewoon lekker naar België gaan en voor 25 kilo vuurwerk kopen zonder dat dit dan verboden is en zijn we dus ook niet meer gebonden aan de laatste 3 dagen van het jaar? Dat zal dan wel een klap voor de NL verkooppunten zijn. Mogen zij dan niet ook al vanaf de 15e verkopen dan? Want anders is het concurrentievervalsing.

Dus, als ik het goed begrijp mogen wij vanaf 15 december gewoon lekker naar België gaan en voor 25 kilo vuurwerk kopen zonder dat dit dan verboden is en zijn we dus ook niet meer gebonden aan de laatste 3 dagen van het jaar? Dat zal dan wel een klap voor de NL verkooppunten zijn. Mogen zij dan niet ook al vanaf de 15e verkopen dan? Want anders is het concurrentievervalsing.

Meer info heb ik tot nu toe nog niet tot mijn beschikking. Ik hoop dat er inderdaad voor winkeliers een goede regeling wordt getroffen. Dat zou anders inderdaad valse concurrentie zijn.

1.) Meldingsplicht voor import <25kg consumentenvuurwerk wordt verruimd.
Meldingsplicht voor 25kg consumentenvuurwerk vervalt tussen 15 december en 1 januari. Consumenten mogen consumentenvuurwerk (ook uit andere EU-landen) dus vanaf 15 december tot 1 januari importeren / aanschaffen.

Ook Nederlandse winkeliers mogen het dan dus verkopen?

Zie post #6. :)

Ik vraag mij wel een klein beetje af in hoeverre dit een klap is voor de nederlandse winkels. Hoeveel winkeliers zullen hier daadwerkelijk last van gaan krijgen? Het is niet zo dat ineens alle nederlanders massaal naar belgie gaan aangezien de knallers daar ook aangepast zijn.
greetzz

Dat zou wel het meest eerlijke zijn, maar lijkt me sterk aangezien ze het hier juist het liefste in korten. En dat betekent ook dat er genoeg mensen zijn die vanaf dan al beginnen met het afsteken.

Ik vraag mij wel een klein beetje af in hoeverre dit een klap is voor de nederlandse winkels. Hoeveel winkeliers zullen hier daadwerkelijk last van gaan krijgen? Het is niet zo dat ineens alle nederlanders massaal naar belgie gaan aangezien de knallers daar ook aangepast zijn.
greetzz

Ben ik met je eens. Ik denk niet dat er door deze regel heel veel extra naar België gaan. Degene die dat doen en willen deden dat toch al wel.

F2 buskruitknallers en flashknallers kunnen best leuk klappen (afgaande op de amateur demofilms). :) Beter dan de huidige kanonslagen in Nederland.

Waar komt deze info vandaan als ik vragen mag? Weet iemand waneer dit gaat plaats vinden ?

Het is gebruikelijk om een bron te vermelden, het liefst met een linkje. Die vind je ook deze keer in de Startpost. Als je daarop klikt zie je een document van het Ministerie van Infrastuctuur in Milieu wat immers ook in de Startpost staat vermeld.

Voor het doorvoeren van de verschillende punten dient de Wet- en Regelgeving aangepast te worden. Hiervoor zijn Kamer-stemmingen in Den Haag nodig. Alles wijst erop dat dit allemaal over 2017 gaat.

Ik zie het volgende staan;

Wijziging Vuurwerkbesluit

Meldingsplicht invoer vuurwerk • Artikel 1.3.2 stelt dat iedere import van vuurwerk gemeld moet worden. Vwb maakt hierin geen onderscheid tussen particulieren en bedrijven. Gevolg is dat in principe elke particulier die rond oudjaar over de grens komt met in Duitsland of België gekocht vuurwerk, dit zou moeten melden.

Oplossing: • Particulieren, zijnde niet als bedrijf georganiseerd, wordt in de periode van 15 december tot 1 januari toegestaan tot 25 kg consumentenvuurwerk binnen het grondgebied van Nederland te brengen zonder voorafgaande melding

Maar, betekent dit dan dat je wel verplicht bent het sowieso te melden (achteraf) ?

Ik zie het volgende staan;

Wijziging Vuurwerkbesluit

Meldingsplicht invoer vuurwerk • Artikel 1.3.2 stelt dat iedere import van vuurwerk gemeld moet worden. Vwb maakt hierin geen onderscheid tussen particulieren en bedrijven. Gevolg is dat in principe elke particulier die rond oudjaar over de grens komt met in Duitsland of België gekocht vuurwerk, dit zou moeten melden.

Oplossing: • Particulieren, zijnde niet als bedrijf georganiseerd, wordt in de periode van 15 december tot 1 januari toegestaan tot 25 kg consumentenvuurwerk binnen het grondgebied van Nederland te brengen zonder voorafgaande melding

Maar, betekent dit dan dat je wel verplicht bent het sowieso te melden (achteraf) ?

Nee dat hoef je niet.
Alleen bedrijven/importeurs behouden de meldingsplicht.
Maar dat gaat om andere gewichten.

Verder sta ik er zeer positief tegenover want ik heb dit werkelijk met ongeloof gelezen.
Nederland compromis sluiten/water bij de wijn doen heb ik me nooit voor kunnen stellen,als het om vuurwerk betreft dan.

gr
Marchel

Nou laten we het hopen Marchel! Dan kunnen ook alle polls en discussies over het wel of niet toestaan van vw de prullenbak in toch...

Als dit doorgaat, doen we een stookmeeting op 15 december jongens!
Nee zonder grappen :P Dit zou echt fantastisch zijn! Fingers crossed :)

Back
Bovenaan