Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Het knalvuurwerk is het probleem niet, de Nederlandse mentaliteit is het probleem.
Het is ontzettend egoïstisch om Europees iets te verbieden met de gedachte hier siervuurwerk te behouden.

Maargoed, details in een groter plaatje. Uiteraard zijn we allen voor het behouden van de traditie.

Het kleine (flash)knalvuurwerk is het probleem ook niet, behalve dat het in NL gewoonweg verboden is. Het gros van de mensen beleeft erg veel overlast door met name illegaal knalvuurwerk dat het gehele jaar te koop is in bijvoorbeeld BE of PL. Als een Europees verbod op dat spul er voor kan zorgen dat we in NL minder tot geen overlast meer hebben, is de kans erg groot dat we het siervuurwerk kunnen behouden, voor meerdere jaren. Niet om lullig te doen, maar zijn die (kleine) flashknallers zoveel waard dat we onze complete traditie/het siervuurwerk er voor op het spel willen zetten?

Ik wil nog wel reageren op het bericht hierboven. Ik draai het om moet de hele Europese unie het gaan verbieden omdat Nederland er niet mee om kan gaan. Ik kan je bij deze alvast gaan vertellen dat een Europees knalverbod er niet doorheen gaat komen. Simpel weg hebben er andere landen geen tot weinig last van. En anders kan Polen en andere landen gaan eisen dat de overheid strenger moet gaan optreden tegen het fabriceren van xtc etc in Nederland.

Bovendien vindt ik het nogal makkelijk om ons 'probleem' over de schutting van de buurman te gooien.

Ik wil nog wel reageren op het bericht hierboven. Ik draai het om moet de hele Europese unie het gaan verbieden omdat Nederland er niet mee om kan gaan. Ik kan je bij deze alvast gaan vertellen dat een Europees knalverbod er niet doorheen gaat komen. Simpel weg hebben er andere landen geen tot weinig last van. En anders kan Polen en andere landen gaan eisen dat de overheid strenger moet gaan optreden tegen het fabriceren van xtc etc in Nederland.

Bovendien vindt ik het nogal makkelijk om ons 'probleem' over de schutting van de buurman te gooien.

Maar welk probleem heb je er mee dat HVLV een EU verbod op flashknallers oppert? Stel er komt een EU verbod, dan heb je er toch geen last van? Het is hier immers al verboden. Dat andere landen geen problemen hebben met knallers is trouwens niet waar. In DL en zelfs BE hebben ze er last van. In BE zinspelen ze zelfs al op een verbod op P1 knallers. Dat zijn trouwens ook niet de knallers waar veel problemen mee zijn, maar vooral de big boys, cobra’s, etc. Di Blasio bijvoorbeeld weet dondersgoed dat hun cobra’s wnkel op de illegale consu markt terecht komen, maar gezien ze er geen verbod is op de productie e.d., blijven die knallers geproduceerd worden. Als het verbod op flashknallers enzo een goede vorm kan krijgen, kan dat zoveel mogelijk tegen worden gegaan, waardoor het in NL minder voor problemen zorgt en de traditie veiliger gesteld kan worden.

Het kleine (flash)knalvuurwerk is het probleem ook niet, behalve dat het in NL gewoonweg verboden is. Het gros van de mensen beleeft erg veel overlast door met name illegaal knalvuurwerk dat het gehele jaar te koop is in bijvoorbeeld BE of PL. Als een Europees verbod op dat spul er voor kan zorgen dat we in NL minder tot geen overlast meer hebben, is de kans erg groot dat we het siervuurwerk kunnen behouden, voor meerdere jaren. Niet om lullig te doen, maar zijn die (kleine) flashknallers zoveel waard dat we onze complete traditie/het siervuurwerk er voor op het spel willen zetten?

Ik heb er nog eens over nagedacht, want je stelt mij een vraag.
En ja, ik heb ontzettend veel respect voor iedereen die zich inzet voor siervuurwerk maar ja ik vind het het waard om de traditie op het spel te zetten.
Ik denk ook niet dat het gros van de mensen ontzettend veel overlast ervaart trouwens, denk dat het reuze meevalt.
Ik ben een vuurwerkliefhebber van vuurwerk in alle soorten en maten. Ik besef me nu dat we überhaupt een discussie hebben over behouden van SIERvuurwerk voor de KOMENDE jaren.
De discussie zou moeten gaan om het verruimen van de afsteektijden, terugbrengen van het knalvuurwerk in Nederland, terugbrengen van alle verboden producten etc.

De reden dat ik zeg respect te hebben voor iedereen die strijdt voor het siervuurwerk, is omdat het bovenstaande niet realistisch meer is helaas.

Ikzelf vind het het dan waard om nog wat jaren te genieten van al het vuurwerk, ipv nog wat jaren van siervuurwerk. En dan dat uiteindelijk ook weg zien kwijnen met elk jaar strengere regels en minder beschikbare producten.

Ik denk ook niet dat het gros van de mensen ontzettend veel overlast ervaart trouwens, denk dat het reuze meevalt.
Toch. Ik kom bij veel verschillende mensen en de meesten, vrijwel iedereen zelfs, ergert zich aan de achterlijke tyfusdreunen buiten oudjaarsdag om. Bleef het bij 2gr (5gr zelfs nog) nitraten op oudjaarsdag, hoorde je veel minder klagen.

Toch. Ik kom bij veel verschillende mensen en de meesten, vrijwel iedereen zelfs, ergert zich aan de achterlijke tyfusdreunen buiten oudjaarsdag om. Bleef het bij 2gr (5gr zelfs nog) nitraten op oudjaarsdag, hoorde je veel minder klagen.

En dit is de reden waarom het dus voor onze eigen traditie beter is én het de kans dat we misschien over een paar jaar zelfs weer wat meer mogen (hoe klein de kans ook is) behoorlijk vergroot, dat er een EU verbod komt op flashbangers, met name het zware spul wat op papier voor de professionele markt wordt geproduceerd, maar enkel op de zwarte markt verhandeld wordt aan consumenten, vooral jonge personen. Niet alleen voor de liefhebber, maar voor al die miljoenen mensen die van (sier)vuurwerk houden. Persoonlijk ben ik op een leeftijd gekomen dat ik ook 2 grams nitraten o.i.d. niet geschikt vind voor "gewone" consumenten en nog steeds genoeg kracht hebben om zaken mee te slopen en nog steeds best een behoorlijk geluidsniveau produceren. 0.5 gram flash kanonslagen, zoals de DJF Thunder bijvoorbeeld zouden in mijn ogen de grens zijn en nog kunnen. Ja, letsels zullen iets erger zijn dan met 2 grams zwart kruit kanonslagen, maar geen amputaties e.d. zoals met 2 grams nitraten e.d. wel mogelijk zijn.

Daarnaast wil ik ook aan nederlandsvuurwerk meegeven dat we nu eenmaal met de huidige wetgeving zitten betreffende afsteektijden en toegestaan consumentenvuurwerk. Op dit moment kunnen we enkel binnen die kaders pleiten voor het behoud van de traditie. Als die veilig gesteld is, kun je pleiten voor verruiming van afsteektijden of verruimen van de soorten consumentenvuurwerk. De kans dat knalvuurwerk terugkomt is zeer klein, net zoals vuurpijlen. F3 single shots mogelijk, vooral omdat aan te tonen is dat dat type vuurwerk vrijwel nooit een aandeel in de letsels heeft gehad, daar vanwege het type en de prijs van het product, het een product is dat vooral door liefhebbers wordt gekocht die er mee om kunnen gaan. Maar nogmaals, nu heb je alles op het spel. Als het siervuurwerk veilig is gesteld, kun je verder kijken, want dan heb je tenminste iets veilig gesteld.

Jammer dat het plezier van vele Nederlanders kapot kan worden gemaakt door 'mensen' die niet worden geremd door enige kennis of kunde. Vooral dat. Hoe denkt het HVLV zelf dat het gegaan is en wat de kansen zijn?

Helaas niet jullie volledige inbreng meegekregen!

Ik weet niet of je van kansen moet spreken. Je merkte dat in elk uur met elke inbreng er nergens een eenduidigheid te vinden was tussen experts, medici, controlerend apparaat en politici. Kortom, er is simpelweg geen democratische uitweg op dit onderwerp of er moet iemand dictatoriaal een zwart / wit besluit gaan nemen. Wat me wel beangstigend overkomt is de beperkte tijd tot debat, stemming, zomerreces etc. Dat kan zomaar negatief werken in richting het debat etc.

Jammer dat het plezier van vele Nederlanders kapot kan worden gemaakt door 'mensen' die niet worden geremd door enige kennis of kunde. Vooral dat. Hoe denkt het HVLV zelf dat het gegaan is en wat de kansen zijn?

Helaas niet jullie volledige inbreng meegekregen!

We hebben kunnen zeggen wat we wilde zeggen. Enkele punten hebben we keihard onderuit kunnen halen. Maar het blijft altijd afwachten..

We krijgen denk ik wel een volledig verslag van hvlv wat er allemaal besproken is.
Het spijt me maar ik kon me eigen er niet toezetten om te kijken anders had ik in het eerste uur mijn ipad al naar buiten gedonderd van kwaadheid….
Heb een bloedhekel aan die kutpartijen en die faber helemaal…………

Je zag duidelijk het verschil hoe je politiek moet bedrijven in de verschillende blokken dat miste ik nogal in blok 3. Vooral het stuk van Jeffrey was nogal bedroevend en hij kwam dan ook in een onnodige discussie terecht met 1 van de partijen wat de rest van de sprekers overschaduwde.

De heer Pronk had gelukkig nog wel het gevoel dat het vooral een maatschappelijk vraagstuk is en speelde daar nog een beetje op in.

Daarnaast vond ik het goed dat er werd verteld dat er niet genoeg beroeps pyro's zijn om shows te schieten tijdens de jaarwisseling.

Het is fijn dat iedereen heeft kunnen spreken maar persoonlijk denk ik dat het beter voorbereid had kunnen worden door sommige personen en hierdoor ook wat kansen zijn blijven liggen.

ohja, ik zag de hele tijd iedereen in blok 3 op zijn telefoon kijken. Ik kon het niet zien of de andere aanwezigen van de partijen dat ook deden maar dat lijkt me niet erg netjes tijdens een ronde tafel gesprek.

Ik wil vooral even delen dat ik respect heb voor het team die er zat om toch te proberen de traditie in stand te houden. Het respect gaat dan vooral uit naar het geduld wat jullie hebben kunnen opbrengen om tot het einde te kunnen blijven zitten. Ik vind het tenenkrommend om te zien hoe er politiek wordt bedreven en het gaat niet meer om tot een oplossing te komen maar vooral het blijven herhalen van je standpunt. Vooral tegen het einde worden er wedervragen gesteld waarvan het antwoord net 2 sec ervoor gegeven is. Ik doel dan op bijv het steeds sturen naar alternatieven met shows lokaal ect ect. Ik had dat geduld niet gehad in ieder geval.

Anyway laten we hopen dat dit gewerkt heeft en niet een schijndemocratieve oplossing was dat wij als liefhebbers even een zegje mochten toen alvorens het allang besloten is om het verbod door te voeren.

Ga het niet meer terugkijken, slecht voor mijn hart. Tenenkrommend gewoon gisteravond. :angry:

Heb geen geloof meer dat het nog goed gaat komen met het stuk traditie rondom afhaaldagen/sfeer/voorpret.
Juist dat stukje is voor mij als onderdeel van de hobby van onschatbare waarde...

Vooral het stuk van Jeffrey was nogal bedroevend..

Dat vond ik wel meevallen, al ben ik ook geen hvlv fan. Dhr Peters is duidelijk geen ervaren politicus en mist de diplomatieke skills om zaken subtiel te brengen. Zijn punten vond ik echter prima en ik kan die directheid juist wel waarderen. Dat de pvdd meneer er zo op aansloeg zegt genoeg. Hij had hierbij m.i. Ook geen excuus hoeven maken.

Ik ergerde me in blok 3 vooral aan de warrige overbodige bijdragen van de heren kohler en groeneveld.

Back
Bovenaan