Code rood - Internetconsultatie permanent vuurwerkverbod

Dankjewel voor de toelichting! Wat zijn de vervolgstappen voor deze initiatief nota? Is er bijvoorbeeld al bekend wanneer deze besproken wordt?
Graag worden we hiervan op de hoogte gehouden, net als van "die andere" motie (bij voorbaat kansloos en afgeschoten door dit voorstel) :D

En wellicht enkele partijen die voor een algeheel verbod zijn maar het niet als principekwestie zien en het belang van het voorstel van VVD inzien. Dan kan dit voorstel misschien een beste steun gaan krijgen.
De meest waarschijnlijke weg.

Een verbod roept altijd weerstand vanuit de burgers op, dat snapt elke politicus. Een weg van regulering, met alle leuke politieke mogelijkheden (controle, stemmen winnen) vandien, ziet elk rechtdenkend politicus meer zitten.

Politiek is een verbod een verlieskwestie, regulering biedt kansen.

Dankjewel voor de toelichting! Wat zijn de vervolgstappen voor deze initiatief nota? Is er bijvoorbeeld al bekend wanneer deze besproken wordt?

Graag worden we hiervan op de hoogte gehouden, net als van "die andere" motie (bij voorbaat kansloos en afgeschoten door dit voorstel) :D

Uiteraard, al gaat dat nog wel even duren. Deze Initiatiefnota van de leden Michon-Derkzen en Haverkort over de aanpak van illegaal vuurwerk (36251) staat bij de Commissie Justitie en Veiligheid op 16 februari a.s. om 14.00u op de agenda. Dat is de schriftelijke behandeling, dus wss nog niet eens een debat. Maar dan wordt wel duidelijk hoe de andere partijen hierop reageren, hoe iedereen in de wedstrijd zit en of dit plan überhaupt een kans maakt.

Voor die tijd, uiterlijk voor 01 februari, zal er mogelijk een reactie van de Minister namens het Kabinet komen op de Initiatiefnota. Daar is door de Commissie namelijk om gevraagd.

In Maart mogen we weer stemmen en dan zijn de kaarten weer opnieuw geschud.
Het is een kwestie van tijd, al denk ik dat we binnen nu en 3 jaar nog geen verbod hebben.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbazend veel genuanceerde stukken voorbij zie komen over oud en nieuw.
Heb het idee dat dit eerder veel minder was.
Daarnaast had ik afgelopen oud en nieuw ook het gevoel/idee dat ik veel minder zware illegale knallen gehoord heb. Voorlopig ben ik weer iets positiever gestemd dan voor oud en nieuw !

Klopt, je leest tussen de regels door en in discussies best wat nuance. Op zich ook logisch aangezien de cijfers best positief zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verbazend veel genuanceerde stukken voorbij zie komen over oud en nieuw.
Daarnaast had ik afgelopen oud en nieuw ook het gevoel/idee dat ik veel minder zware illegale knallen gehoord heb. Voorlopig ben ik weer iets positiever gestemd dan voor oud en nieuw !

Helemaal mee eens. Buiten de bekende Groenlinks, Partij van de dieren en een de Faber hoor je vrij weinig negatieve geluiden. Voor het eerst in jaren zelfs wat positieve geluiden. Ik maak met voorlopig ook nog niet zo druk. Verstand komt met de jaren, ook bij mensen die eerder voor een verbod waren heb ik het gevoel.

Qua zware dreunen ook mee eens. Die waren dit jaar vele malen minder dan andere jaren.

Exact dit hier ook de ervaring. De nuance in de discussie merkte ik vorig jaar ook al wel opkomen. En als er nu dus burgemeesters zijn die aangeven dat ze al dicht tegen een ideale jaarwisseling aanzitten, dat geeft ons moed! Goed teken!

Hier is het schadebedrag ook echt enorm lager dan de vorige jaarwisseling. Een parallel met de mindering in zware knallen? Die heb ik echt bijna niet gehoord.

Laatst bewerkt:
+1: uitzonderlijk weinig harde knallen, niet eens veel nitraten. Voor het redden van consu vw wel een verbetering.

Is er nog nieuws of ontwikkelingen te melden, vind het angstvallig stil zeker aan de kant van het CDA die laten helemaal niks horen, andere partijen hebben al wel hun standpunt bekend gemaakt.

Bij mij in de buurt was het aantal zware knallen niet minder dan eerdere jaren, misschien wel meer zelfs :(

Ik merk ook wel dat er nu eindelijk wat meer de nadruk wordt gelegd op de overlast en ongelukken die door zwaar (illegaal) vuurwerk worden veroorzaakt. De nadruk verschuift daarmee ook naar een betere aanpak van dat vuurwerk in plaats van het consumentenvuurwerk waarvan de artikelen die in verleden ook misbruikt werden al verboden zijn. Misschien is dit dan toch het begin van de kentering die we nodig hebben.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat partijen zoals gl en pvdd en een aantal vervelende personen er toch voor zullen blijven gaan om alles te verbieden, ze vinden er zelf immers niets aan dus waarom zouden ze het een ander gunnen!?

Denk dat het best positief is dat in België ook geen P1 knallers meer zijn, daar kun je ook voldoende mee opblazen en helaas hebben we in Nederland nu eenmaal de mentaliteit om dingen te slopen. Jammer van het gemis van de knallen, maar denk voor het behoud van het siervuurwerk een goede ontwikkeling. Neem daarbij dat de politie flink inzet op het illegale vuurwerk op te sporen en de wind wordt dan flink uit de zeilen genomen van de linkse partijen. Want de overlast is de echte reden dat mensen tegen zijn, het argument van milieu is marginaal.

Is er nog nieuws of ontwikkelingen te melden, vind het angstvallig stil zeker aan de kant van het CDA die laten helemaal niks horen, andere partijen hebben al wel hun standpunt bekend gemaakt.

Hoezo "angstvallig" stil? Vuurwerk staat op dit moment niet op de agenda. Partijen die het echter nodig vonden om er begin januari wel iets over te roepen willen een verbod, maar verschillende partijen hebben n.a.v. vragen door de media aangegeven daar nog steeds geen voorstander van te zijn. De komende maanden staat het onderwerp vuurwerk op de reguliere agenda, dan zal afgelopen Oud & Nieuw officieel worden geëvalueerd, de Initiatiefwet voor een Algeheel Verbod en het tegenvoorstel van de VVD uitvoerig besproken worden. Zie mijn post op de vorige pagina: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1295833&viewfull=1#post1295833

Denk dat het best positief is dat in België ook geen P1 knallers meer zijn, daar kun je ook voldoende mee opblazen en helaas hebben we in Nederland nu eenmaal de mentaliteit om dingen te slopen. Jammer van het gemis van de knallen, maar denk voor het behoud van het siervuurwerk een goede ontwikkeling. Neem daarbij dat de politie flink inzet op het illegale vuurwerk op te sporen en de wind wordt dan flink uit de zeilen genomen van de linkse partijen. Want de overlast is de echte reden dat mensen tegen zijn, het argument van milieu is marginaal.

Ik vond dat de politie iets teveel ingezet heeft op de mensen met iets teveel kilo's dit jaar. Houd de vuurwerk berichten nauwlettend in de gaten en heb echt teveel ''Freak'' collecties voorbij zien komen.

Durf je iets over een tijdlijn te zeggen? Ik dacht dat de pvdd/gl hun voorstel in januari op de agenda wilde hebben, maar als ik het zo allemaal hoor en lees gaat het dus weer maanden duren voordat we zekerheid hebben?!

Hoezo "angstvallig" stil? Vuurwerk staat op dit moment niet op de agenda. Partijen die het echter nodig vonden om er begin januari wel iets over te roepen willen een verbod, maar verschillende partijen hebben n.a.v. vragen door de media aangegeven daar nog steeds geen voorstander van te zijn. De komende maanden staat het onderwerp vuurwerk op de reguliere agenda, dan zal afgelopen Oud & Nieuw officieel worden geëvalueerd, de Initiatiefwet voor een Algeheel Verbod en het tegenvoorstel van de VVD uitvoerig besproken worden. Zie mijn post op de vorige pagina: https://forum.vuurwerkcrew.nl/showt...urwerkverbod&p=1295833&viewfull=1#post1295833

Ik denk dat we ook hier kunnen spreken van een geslaagde jaarwisseling, dank aan alle Tilburgers.

Voor het eerst hadden wij georganiseerde shows in deze wijk, door de harde wind werden deze afgelast. Ik blijf zeggen dat zoiets niet de oplossing zal zijn, de zelfstandige handeling van een lont aan kunnen steken blijft het populairst en men wil dit gewoon graag behouden.

Ben zelf s'nachts op meerdere plekken in de wijk geweest, overal zie je de plaatselijke buren met elkaar vuurwerk afsteken. Het was weer echt een gigantische hoeveelheid die om middernacht de lucht in ging, dat is gewoon de mooiste show die je kunt hebben en het mooiste is, die maken we samen met zn allen. Daar kan geen enkele georganiseerde show tegenop.

De tijden zijn veranderd, het is denk ik belangrijk dat wij als "freaks" mee veranderen.
De mooiste tijden zijn voorbij, de straffen zijn erg fors geworden, je ziet een ander patroon ontstaan.
Uiteindelijk maak jij zelf de keuze, koop ik nog zware knal/F3/F4, schiet ik het nog in de wijk, sla ik het thuis op. Zelf wil ik daar niet hypocriet in zijn, tuurlijk heb er ook vollop van genoten, maar ik kan en wil ook niet voor een ander bepalen wat ze moeten doen.

Feit is dat F2 een stuk minder gezeik oplevert tegenwoordig. Je kan ook zeggen ik schiet dat met de jaarwisseling, en de drang die ik nog heb om met F3/F4 bezig te zijn, dan ga ik af en toe bij bedrijven shows mee bouwen (dit wordt nog steeds regelmatig gevraagd). Denk dat je voor je eigen daar een balans in moet kunnen vinden.

Ander lastig punt blijft ook die 25 kilo regeling, maar ook de opslag in woonwijken.
Hier zit heel veel spanning op, ook hier is veel in veranderd en moet denk ik nog eens goed naar gekeken worden.

Verder heb ik zelf ook wel een goed gevoel over de laatste jaarwisseling, tevens begint het ook steeds duidelijker te worden wie de personen zijn die het voor iedereen lopen te verneuken. Geweld tegen hulpverleners of slopen, vuurwerk gooien naar mens of dier, kei en keihard straffen!

Gelukkig is de groep die er wel goed mee om gaat het grootst, en ben er zelf van overtuigd dat er steeds meer mensen en freaks er aan mee willen werken dat we deze traditie nog zo lang mogelijk kunnen voortzetten :thumbup:

Mag weg !!

Laatst bewerkt:

Het Cda heeft 4 februari een landelijk partijcongres. Daar zal onze Apeldoornse “vriend” Dhr Dooper wederom een resolutie indienen om als partij voor een vuurwerkverbod te stemmen. In 2021 is een vergelijkbare resolutie nipt verworpen. Mocht er nu wel een meerderheid voor stemmen dan hebben we toch echt wel een serieus probleem aangezien de CDA kamerleden hier dan ook in mee zullen gaan.

Back
Bovenaan