Burger dupe van stunten met kindervuurwerk

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
Voetzoekers, wondertollen en knetterballen. Sinds vorige week is het lichte 'kindervuurwerk' weer gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Bij de politie lopen de meldingen over overlast direct weer binnen.

Sinds 2012 mag dit 'kindervuurwerk', of categorie 1-vuurwerk, overal worden verkocht. Iedereen boven de twaalf jaar kan dit vuurwerk, dat vaak aanmerkelijk goedkoper is dan het echte spul, aanschaffen. Sinds het vorige week weer in diverse supermarkten te koop is, nemen de meldingen over overlast op sociale media én bij de politie ook weer toe. ,,Als die meldingen inderdaad betrekking hebben op categorie 1-vuurwerk, dan kunnen we daar verder niet zoveel aan doen'', zegt een politiewoordvoerder. ,,Je mag het immers gewoon afsteken. Maar als het echt overlast geeft, is het natuurlijk een ander verhaal.''

Want ook kindervuurwerk belandt soms in een prullenbak of brievenbus. ,,Of ze gooien het in een hal, zodat het extra hard knalt. Als dat vuurwerk niet op een normale manier wordt gebruikt, kan het gebruik wel strafbaar zijn. In die gevallen treden we natuurlijk op.''

Halt
Kinderen die over de schreef gaan worden dan door de politie naar bureau Halt gestuurd. Het bureau zegt niet bij te houden hoeveel kinderen een verwijzing vanwege stunten met kindervuurwerk krijgen.

Hagenaars die nu al gek worden van het geknal, zullen dan ook reikhalzend hebben uitgekeken naar een systeem waarmee direct actie kan worden genomen. Het stadsbestuur heeft echter besloten dat zo'n knaldetectiesysteem dit jaar niet wordt ingevoerd. GroenLinks in de gemeenteraad had vorige maand nog aangedrongen op de invoering van een dergelijk systeem. Burgemeester Van Aartsen concludeert na onderzoek echter dat het 'te duur is en te weinig oplevert'.

Bron

Dit is lastig, gewone burgers hebben totaal geen weet van cat1 vuurwerk en bellen de politie.
Politie weet er geen raad mee, omdat het niet illegaal is.
Lastig pakket wat veel werk oplevert.

En het gestunt zoals op sociaal media met vat1 vuurwerk. Pakken knetterlinten in de fik steken. Knetterballen gebruiken als grondstof voor andere projecten.

Dit bericht toont maar weer eens aan dat mensen in Nederland niks gewend zijn op vuurwerkgebied.
Komt ook door de krampachtigheid over vuurwerk in het algemeen in Nederland.

Eerlijk is eerlijk, knetterlinten en ballen zijn harder dan rotjes, als je ze in tunnels en met meerderen tegelijk doet begint het toch al erg op serieus vuurwerk te lijken.
We zijn dus een beetje van 3 dagen per jaar naar 3 weken gegaan. Ik vind het alleen maar leuk, van de wet mag het, maar ik begrijp dat veel mensen zich er aan ergeren.
Ik ken bijvoorbeeld zat mensen met honden die zeggen dat ze een dag per jaar wel oke vinden, maar een maand lang toch echt te vervelend vinden worden.

Dusja, het is jammer als ze hier ook weer moeilijk over doen, maar wel begrijpelijk vanuit onze maatschappij.

Eerlijk is eerlijk, knetterlinten en ballen zijn harder dan rotjes, als je ze in tunnels en met meerderen tegelijk doet begint het toch al erg op serieus vuurwerk te lijken.
We zijn dus een beetje van 3 dagen per jaar naar 3 weken gegaan. Ik vind het alleen maar leuk, van de wet mag het, maar ik begrijp dat veel mensen zich er aan ergeren.
Ik ken bijvoorbeeld zat mensen met honden die zeggen dat ze een dag per jaar wel oke vinden, maar een maand lang toch echt te vervelend vinden worden.

Dusja, het is jammer als ze hier ook weer moeilijk over doen, maar wel begrijpelijk vanuit onze maatschappij.

Gister middag had een groepje jongens hier schuin voor de deur een stooksessie met knetterballen, ratellinten en een paar fonteintjes. Zag er gezellig uit met vuurwerkbrillen en de vader, van één die jongens, die een beetje toezicht houdt en één en ander uitlegd wat betreft veiligheid.

Het gaf zeker niet meer kabaal dan voetballen of andere spelletjes in de zomer.

Mensen doen alsof ze 24/7 last hebben van tuig dat loopt te knallen, echt serieus kijk nou even rond, misschien dat eraf en toe een knal te horen is of een knetter of wat dan ook. LEKKER boeiend het is december en gaat al tientallen jaren zo! Dit land puilt uit van zielige jankfiguren, incasseren jongens leer dat eens. Niemand kan nog iets hebben in dit land, meteen in stress schieten om niks.

Gister middag had een groepje jongens hier schuin voor de deur een stooksessie met knetterballen, ratellinten en een paar fonteintjes. Zag er gezellig uit met vuurwerkbrillen en de vader, van één die jongens, die een beetje toezicht houdt en één en ander uitlegd wat betreft veiligheid.

Het gaf zeker niet meer kabaal dan voetballen of andere spelletjes in de zomer.

Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar het is logisch vanuit onze maatschappij gezien dat er moeilijk over gedaan wordt.

We zijn hier alles aan het verbieden en moeilijk doen, maar wel legaal het hele jaar (en dan intensief in de laatste maand) knetterlinten/ballen afsteken? Het is toch gewoon te verwachten dat daar over gezeurd gaat worden.

Misschien moet daar dan eens wat aan gedaan worden??? Reclame maken/voorlichting geven over inbrekers met een plastic pasje en digitaal vissen doen ze tot vervelends toe...:D

Voorlichting over hoe je met illegaal vuurwerk om moet gaan ook. Ze roepen altijd alleen maar niet doen! en ja dat is het beste, maar mensen doen het toch. Dan kan je er beter voor zorgen dat ze minstens weten wat quickmatch enzo is.

Krijsende kinderen die uit school komen maken ook lawaai. Blaffende honden ook. Rijdende auto's langs je huis ook. Loop toch niet zo te zeiken allemaal als je iets van vuurwerk hoort. Dat hoort toch bij die mooie december maand.

En het leuke is ze weten geen eens de wetgeving want als je het op de openbare weg doet ben je wel degelijk strafbaar ��

Ik zeg ook niet dat ik het er mee eens ben, maar het is logisch vanuit onze maatschappij gezien dat er moeilijk over gedaan wordt.

We zijn hier alles aan het verbieden en moeilijk doen, maar wel legaal het hele jaar (en dan intensief in de laatste maand) knetterlinten/ballen afsteken? Het is toch gewoon te verwachten dat daar over gezeurd gaat worden.

Dat is zeker te verwachten! Dat is ook de reden dat ik bijna geen cat1 vuurwerk afsteek buiten de 8 vuurwerkuren om. Je voelt toch altijd die blikken van haters in je rug.

Krijsende kinderen die uit school komen maken ook lawaai. Blaffende honden ook. Rijdende auto's langs je huis ook. Loop toch niet zo te zeiken allemaal als je iets van vuurwerk hoort. Dat hoort toch bij die mooie december maand.
Maar daar zijn mensen aan gewend. Toen de voevoezela populair werd gingen mensen ook zeuren. Je kan toch niet verwachten dat de gemiddelde zuurpruim niet moeilijk doet over cat 1 vw?
Ik vind het ook bullshit dat er zo over gezeurd wordt, maar ik zag het wel aankomen.

Back
Bovenaan