Bikers politie Zeeland krijgen helmcamera tijdens jaarwisseling

zuidwest

VWC lid
MIDDELBURG - Acht bikers van de politie Zeeland gaan tijdens de jaarwisseling rondrijden met een kleine camera op hun helm.

Dat moet de identificatie van raddraaiers vereenvoudigen, aldus hoofd politiezaken Ronald Weydema.

De helmcamera is inmiddels succesvol beproefd in de Randstad. Wanneer de aanpak ook in Zeeland naar tevredenheid verloopt, wordt de camera breder ingezet.

Politie en brandweer zullen dit jaar nadrukkelijk toezien op een veilig en ordentelijk verloop van de feestelijkheden. Geweld tegen hulpverleners wordt op geen enkele wijze getolereerd, zegt Weydema. In de provincie worden in totaal 250 dienders tijdens de jaarwisseling ingezet.
http://www.youtube.com/watch?v=CLUOptVbDto

bron:http://www.pzc.nl/regio/zeeland/101...-krijgen-helmcamera-tijdens-jaarwisseling.ece

De politie in de Achterhoek stopt met de inzet van helmcamera's, hier te zien op de helm van een politieagent. archieffoto Politie

DOETINCHEM - De politie Achterhoek stopt met de inzet van kleine camera's op fietshelmen. Aanleiding is het landelijke besluit om er niet mee door te gaan. Proeven met helmcamera's zouden uitwijzen dat ze het geweld tegen agenten niet verminderen.

Ook blijkt dat de beelden meestal niet worden gebruikt voor opsporing, zo heeft minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie de Tweede Kamer laten weten. De Raad van Korpschefs heeft daarom besloten de helmcamera's niet landelijk in te voeren.

In de Achterhoek heeft de politie ook met helmcamera's gewerkt. In juli 2009 had Doetinchem de primeur. De politiebiker met helmcamera ging vooral tijdens de uitgaansavonden en -nachten op pad.

Twee jaar later noemde de politie de proef geslaagd, ze kreeg drie bikers met helmcamera ter beschikking. Op 11 september werd een biker met helmcamera ingezet tijdens de kermis en het bloemencorso in Lichtenvoorde.

De politiewoordvoering liet destijds weten dat de helmcamera's preventief werken. Mensen zouden er minder snel op losslaan, het wildplassen wel laten en minder vernielingen aanrichten.

Nu landelijk besloten is tot stopzetten, conformeert de politie Noord- en Oost-Gelderland zich hier aan. Bekeken wordt wat met de huidige camera's moet gebeuren

bron

Aha. Wat wordt het nou? Wel of geen helmcamera's? Hoe zit het met de wetgeving eigenlijk? Als landelijk wordt besloten dat er niet meer met helmcamera's gewerkt wordt, moet Zeeland zich dan niet aan de landelijke richtlijn conformeren? Of speelt er iets anders in Zeeland dan in de rest van Nederland? :bonk:

Hm ik heb de 31e van 10 tot 3 uitrukdienst (brw) en heb te horen gekregen dat bij elke melding de politie uit voorzorg mee gaat. Ik moet zeggen dat ik toch ook blij ben met een helmcam bij de blauwe collega's hoor. Het is echt niet tof als je bij een uit de hand gelopen vreugdevuur komt en er worden vlinders en nitraten naar je voeten geworpen, zijn zelfs situaties geweest waarbij collega's bierflessen tegen de helm aangegooid kregen en wie weet loopt het nog een keer uit de hand. Hopelijk gaat er een stukje preventie uit vanuit zo'n helmcam-actie, landelijk of niet ;)

Maar kevinos dat is toch achterlijk dat brandweermensen bekogeld worden met vuurwerk laat staan kapotte bierflesjes etc. die mensen moeten ze gwn de jaarwisseling in de cel laten beleven dus ik vind het goed dat ze de hulpdiensten ter dienst zijn met een cam op de helm, al vind ik het niet goed dat de politie zomaar ff rond gaat rijden met de fiets om iedereen te naaien met het foutiev afsteken van vuurwerk d.m.v. die mensen filmen.

En wat schieten ze daarmee op hamtaro88? En inderdaad, het is te achterlijk voor woorden dat er zoveel agressie is tegen hulpverleners in het algemeen.. Maar met een drankje op en als ze in groepsverband staan dan krijgen ze gauw een grote bek en durven ze veel meer.. En de politie grijpt ook minder snel in als ze alleen is omdat ze anders de hele groep over zich heen krijgen.. Nu hebben we op de brandweerwagen mooie hoge druk-stralen maar die mogen we dan weer niet gebruiken :P

Het preventieve gedeelte is bewezen. Het weerhoudt mensen ervan om delicten te plegen als er een camera op ze gericht staat.
Maar als een persoon onder invloed is of gewoon razend van zichzelf, dan zorgt en camera er niet voor dat geweld voorkomen wordt.

Het is dus maar net welk doel je wilt bereiken. Wil je minder strafbare feiten door preventie, dan kan een camera best werken.

Wil je gerichte agressie aanpakken: dan moet er op het moment dat de agressie tot uiting komt direct gehandeld worden door de hulpverleners/agenten om agressie te stoppen. Op dat moment zijn de vaardigheden van de hulpverleners/agenten om zich te verweren belangrijker dan wetten die hulpverleners/agenten moeten beschermen. Immers, een stuk papier voorkomt feitelijk niet dat een hulpverlener/agent een steen op zijn kop gegooid krijgt.

Op het moment dat een camera ingezet wordt om verdachten te filmen, dan wordthet middel camera als ongeschikt bevonden. Je gaat als hulpverlener/agent de confrontatie uit de weg om vervolgens op basis van beelden nsb-praktijken te hanteren en burgers te vragen de medemens te verraden. Deze manier van handelen draagt bij aan de beeldvorming van de burger dat hulpverleners/agenten incompetent en zelfs laf zijn.

De inzet van camera's alleen voldoet dus niet, al is dit vaak wel een heersende gedachte onder degenen die zichzelf tot de hogeropgeleiden rekenen. Onder dezelfde groep heerst ook de gedachte dat je bij een overval, verkrachting of vechtpartij de kans krijgt om je mobieltje te pakken om rustig de politie te gaan bellen en om hulp te vragen. Dit gedachtegoed onder hoger opgeleiden is theoretisch gezien vaak goed onderbouwd, maar in praktijk niet bruikbaar. Dat is dus ook de reden dat overheden het alsmaar meer in wetten blijft zoeken, terwijl de klacht van de werkvloer is dat het aanleren van vaardigheden voorop zou moeten staan.

Het is dus heel belangrijk om na te gaan welk doel er met welk middel beoogd wordt en wanneer het ingezet wordt.

Tsja incompetent, de politie is er om dit soort overlast aan te pakken, van mijn part met harde hand. De brandweer is er om (onder andere) branden te blussen. Als ik straks in een dreigende situatie terecht kom mag ik niks doen. Je weet zelf hoe het gaat in Nederland.. als ik straks iemand een klap geef heb ik zelf waarschijnlijk meer problemen dan diegene die mij lastig valt/viel.. 'hulpverlener mishandelt omstander', krijg ik zelf een aangifte aan mijn broek en weet ik het wat.. Of je moet zelf eerst klappen vangen wil het allemaal gegrond zijn wat je doet.

Zelfde situatie wanneer de politie de knuppel trekt en er eens op los mept.. van mij mogen ze hoor (in bepaalde situaties..) maar ook dan krijg je alleen maar vragen achteraf 'kon dat nou niet anders'.. Je zou inderdaad soms die hoge piefen (pieven?) eens om middernacht bij een vreugdevuur willen zetten, omringd door een groep jongeren.. Kijken wat ze er dan van vinden en gegrond achten..

Tsja incompetent, de politie is er om dit soort overlast aan te pakken, van mijn part met harde hand. De brandweer is er om (onder andere) branden te blussen. Als ik straks in een dreigende situatie terecht kom mag ik niks doen. Je weet zelf hoe het gaat in Nederland.. als ik straks iemand een klap geef heb ik zelf waarschijnlijk meer problemen dan diegene die mij lastig valt/viel.. 'hulpverlener mishandelt omstander', krijg ik zelf een aangifte aan mijn broek en weet ik het wat.. Of je moet zelf eerst klappen vangen wil het allemaal gegrond zijn wat je doet.

Zelfde situatie wanneer de politie de knuppel trekt en er eens op los mept.. van mij mogen ze hoor (in bepaalde situaties..) maar ook dan krijg je alleen maar vragen achteraf 'kon dat nou niet anders'.. Je zou inderdaad soms die hoge piefen (pieven?) eens om middernacht bij een vreugdevuur willen zetten, omringd door een groep jongeren.. Kijken wat ze er dan van vinden en gegrond achten..

Ik begrijp niet wat je met deze zin wilt zeggen?
Zou je willen uitleggen wat je met deze zin bedoeld?

Ik begrijp niet wat je met deze zin wilt zeggen?
Zou je willen uitleggen wat je met deze zin bedoeld?

Nja jij noemde hulpverleners (meer in algemene zin) incompetent in bepaalde situaties. Wij als brandweerlieden worden helemaal niet opgeleid of getraind in dit soort situaties en zouden dan ook niet weten hoe je hier het beste mee om moet gaan. Zelfde geldt natuurlijk voor het ambulancepersoneel, maar de politie daarentegen zou wel weer moeten optreden. En mijn punt is meer dat je in de huidige samenleving als agent ook niks meer mag doen want anders krijg je zélf de aanklacht tegen je omdat je onverantwoord gedrag toont tegen omstanders.. een beetje de omgekeerde wereld zeg maar..

Nja jij noemde hulpverleners (meer in algemene zin) incompetent in bepaalde situaties. Wij als brandweerlieden worden helemaal niet opgeleid of getraind in dit soort situaties en zouden dan ook niet weten hoe je hier het beste mee om moet gaan. Zelfde geldt natuurlijk voor het ambulancepersoneel, maar de politie daarentegen zou wel weer moeten optreden. En mijn punt is meer dat je in de huidige samenleving als agent ook niks meer mag doen want anders krijg je zélf de aanklacht tegen je omdat je onverantwoord gedrag toont tegen omstanders.. een beetje de omgekeerde wereld zeg maar..

Ik waardeer het dat je toe wilt lichten wat je met je uitspraak bedoelde. Dat vind ik fijn, omdat we zo misverstanden kunnen voorkomen en op een goede manier van gedachten kunnen wisselen :)

Maar dat agenten incompetent zijn, dat is niet helemaal wat ik zei.
Ik zei iets anders. Ik zal de nuancering verder uitwerken.

Het niet ingrijpen bij ongeregeldheden, maar van een afstand filmen tijdens problemen bij kan dragen aan de beeldvorming dat agenten incompetent en laf worden gevonden. Dat is NIET hetzelfde als agenten tot incompetent benoemen. Deze bewoordingen heb ik bewust gekozen, omdat er daardoor sprake is van een nuancering.

Maar ik heb zeer zeker begrip voor je standpunt dat hulpverleners in het nauw kunnen komen en zij te weinig mogelijkheden hebben om fatsoenlijk te handelen bij escalatie. Aangezien ik zelf ook hulpverlener ben en te maken krijg met lastige klanten (en wat voor een lastige ook hehehe), denk ik dat er betere protocollen voor het omgaan met agressie opgesteld moeten worden.

Hierbij is het als eerste de taak om functies en doelen te splitsen: je hebt hulpverleners en je hebt ordehandhavers.
Brandweerlieden, ambulancebroeders, artsen, sociaal werkers etc dat zijn hulpverleners, hulp verlenen is immers het primaire doel.
Agenten, stadswachten, beveiligers, stewards etc zijn ordehandhavers, handhaving is immers het primaire doel.

In mijn ogen moeten brandweerlieden, ambulancebroeders, artsen en sociaal werkers zeker meer bevoegdheden krijgen om zichzelf te verdedigen. Dit zal mogelijk één van mijn projecten gaan worden om mij in de toekomst mee bezig te houden. Vorige week heb ik nog agressieprotocollen besproken en het komt er feitelijk op neer dat je je als hulpverlener de hersens in moet laten slaan ipv jezelf te mogen verdedigen.
Alle onderzochte protocollen waren bagger. EN toen ik daar kritische vragen over stelde, werden de onderzoekers nog pissig ook. Als je slaafs in stemt met bestaande niet functionele crisisprotocollen waarbij je de kans loopt dat je half dood wordt geslagen. Nou, volgens mij begrijp je het dan niet helemaal.:frusty:

Agenten, stewards, beveiligers en stadswachten hebben mijn inziens soms al te veel bevoegdheden waarbij middelen worden ingezet die indruisen tegen de rechtsstaat. Denk hierbij aan alle mensen fouilleren die toevallig een voetbalshirt dragen, omdat er die dag 10km verderop ergens een wedstrijd gespeeld gaat worden. Dat neigt naar buitensporige inzet van bevoegdheden en bijbehorend machtsmisbruik.

De politie heeft in principe genoeg bevoegdheden om tuig daadwerkelijk aan te pakken, die bevoegdheden worden alleen niet altijd goed ingezet. Als een agent dus de bevoegdheid heeft om met de gummilat erop los te meppen of een vuurwapen te trekken bij extreme nood, waarom moet hij dan aan de zijlijn blijven kijken en filmen met een camera?
Zoals van afstand lekker filmen met je camera op je helm hoe iemand halfdood wordt geschopt, terwijl je eigenlijk in zou moeten grijpen.
En vanaf dat specifieke moment ga je dus spreken van incompetentie voor je werkzaamheden. Je moet immers ingrijpen en de orde handhaven, maar dat doe je dus bewust niet waarbij het uiteindelijk volledig escaleert. En dat is nou net niet de bedoeling.

Hopelijk begrijp je de nuance die ik legde bij de begrippen "incompetent en beeldvorming" nu iets beter.

Anders moet je het gewoon vragen, dan probeer ik het anders te formuleren.

Ok je punt is helemaal helder. Ik snap alleen niet waar jij gelezen hebt dat de politie bij een misdrijf/overtreding niet ingrijpt? Ik zie nergens staan dat ze aan de zijlijn blijven staan en blijven filmen. Ik zie wel staan dat de helmcamera niet voorkomt dat er geweld word gepleegd, er word echter niet gezegd dat daar niet tegen word opgetreden.

Ik heb niet beweerd dat de politie NIET zal optreden als er een camera ingezet wordt, ik heb alleen aangegeven dat als er gehandeld moet worden en dat wordt nagelaten, omdat er bewust gekozen wordt voor het filmen, dat dit er aan kan bijdragen dat de beeldvorming ten opzichte van de politie verslechterd. Dat lijkt mij in zekere zin erg ongewenst.

Dan lees je dat er soms voldoende rechtsgronden voor handelen en de juiste bevoegdheden aanwezig zijn, maar deze niet goed worden ingezet. Lees het stuk maar eens over dePernisser martelmoord.

Dan is het nog een gegeven dat politiebikers vaak in tweetallen zijn. Dan kunnen ze nog wel een camera dragen, maar bij een goede vechtpartij zal niet ingegrepen worden. Ook agenten moeten in dat opzicht aan hun eigen veiligheid denken. Ondanks dat er op dat moment aan de eigen veiligheid gedacht moet worden, kan er wel een signaal afgegeven worden aan de burger dat de politie niet goed handelt op het moment dat het echt noodzakelijk is. Zie het voorbeeld hierboven.

De stelling is dus niet dat de politie NOOIT ingrijpt bij het constateren van strafbare feiten, maar dat het kán voorkomen dat er bewust gekozen wordt voor het filmen van strafbare feiten zonder dat er gehandeld wordt.

Hopelijk is het nu duidelijk. Verder heb ik geen zin meer in deze discussie, ik heb nu voldoende nuances aangebracht en bijgedragen aan een (maatschappelijke) discussie.

Ik ga winkelen. Ik wens jullie allen een fijne avond!

Back
Bovenaan