Bestelbus vol illegaal vuurwerk onderschept

Pyromaas

VWC lid
DEVENTER - Amper een maand na de jaarwisseling heeft de politie al weer een flinke vuurwerkvangst gedaan.

Op de A1 bij Deventer zagen agenten zaterdag een overbeladen bestelbus rijden. Bij controle bleek het voertuig volgeladen met zwaar illegaal vuurwerk.

De politie meldde dat de twee inzittenden zijn aangehouden en vastzitten. Het zijn een 23-jarige man uit Barneveld en een 28-jarige man uit Lunteren. Hoeveel kilo vuurwerk er precies in de bestelbus lag, is nog niet bekend.

Lekker slim zeg !

Dachten zekker dat olen in polen lag :p

Jojo
Zou zomaar een bezoekje (P)Olen geweest kunnen zijn inderdaad.

Maarja, je ziet het weer he; ze halen je aan de kant voor iets heel simpels (overbeladen busje) en dan ben je ineens veel meer de l*l door de inhoud.
Ik snap niets dat mensen dat soort fouten maken.. Gewoon normaal laden en eventueel met 2 busjes rijden is toch niet zo moeilijk?

Je zou toch zeggen, dat als je met een bestelbus vol vuurwerk rondrijd, je wel het één en ander goed voorbereid. Bijvoorbeeld dat je lichten het doen en dat je het rijbewijs en de rest van de papieren ook in orde hebt.

Je zou toch zeggen, dat als je met een bestelbus vol vuurwerk rondrijd, je wel het één en ander goed voorbereid. Bijvoorbeeld dat je lichten het doen en dat je het rijbewijs en de rest van de papieren ook in orde hebt.

Dat zou je zeggen en vooral niet over beladen. Maar wel frappant dat ze dan hier aangehouden worden als ze uit het buitenland komen. Dan zouden ze of van Polen of van België dat hele stuk zonder problemen kunnen rijden en vlak voor huis wordt je aangehouden.

Zo zie je maar wat onze agenten de hele dag doen. Beetje autootjes pesten...

Zonde voor de gasten! de kans is groot dat dit handelaren waren! die vroeg inkopen hebben gedaan.. zo doen de meeste slimme handelaren het.
maar goed, net als wat hierboven al gezegd is, als je dan gaat rijden en je wilt het goed doen, ga dan niet meer een opvallende overladen bus rijden, dat is vragen om problemen, dit is een veel voorkomend probleem onder de gepakte handelaren.

Dat zou je zeggen en vooral niet over beladen. Maar wel frappant dat ze dan hier aangehouden worden als ze uit het buitenland komen. Dan zouden ze of van Polen of van België dat hele stuk zonder problemen kunnen rijden en vlak voor huis wordt je aangehouden.

Zo zie je maar wat onze agenten de hele dag doen. Beetje autootjes pesten...

Dit soort reacties heb ik nou nooit begrepen..
Vind jij dit autootjes pesten? Volgens mij is het toch echt de schuld van degene die in die bus zit.. had ie maar niet teveel moeten laden..
Jij bent natuurlijk ook iemand die de politie afzeikt als ik n snelheidsboete krijgt? Maar volgens mij ben je dan zelf degene die te hard rijdt...
Daarbij kan ik er echt niet rouwig om zijn als mensen zo hun vuurwerk kwijt raken.. als je niet eens in staat bent om zo'n rit fatsoenlijk te plannen dan zal je ook wel niet capabel genoeg zijn om het veilig op te slaan...

Vind jij dit autootjes pesten? Volgens mij is het toch echt de schuld van degene die in die bus zit.. had ie maar niet teveel moeten laden..
Jij bent natuurlijk ook iemand die de politie afzeikt als ik n snelheidsboete krijgt? Maar volgens mij ben je dan zelf degene die te hard rijdt...
Daarbij kan ik er echt niet rouwig om zijn als mensen zo hun vuurwerk kwijt raken.. als je niet eens in staat bent om zo'n rit fatsoenlijk te plannen dan zal je ook wel niet capabel genoeg zijn om het veilig op te slaan...

Ja zo één ben ik er ja. Want ze kunnen wel invoeren dat je 50 op een autobaan mag rijden. Maar in al die landen kunnen ze dus blijkbaar gewoon door rijden en zodra je Nederland in rijd wordt je direct aangehouden. Vind ik opvallend. Maargoed, links Nederland is nogal van de regeltjes en nog meer regeltjes en vooral de kleine man pakken op overtredingen

Totdat je echt aan de kant wordt gezet voor redenen die echt niks met politiewerk te maken hebben maar toch gebeuren in kader van hun 'functie'. Dan gaat het wel over autootjes pesten. Autootje pesten is echt iets wat echt gebeurd in België, het heeft zelfs een naam "patserproject". Iedere persoon die jong is en met een dure wagen rijdt wordt sinds een x aantal maanden in België aan de kant gezet wanneer ome agent dat wil, want jong zijn én met een mooie wagen rijden is per definitie al verdacht. Als klap op de vuurpijl denken de agenten dat ze ook ineens het recht hebben om veertigers aan de kant te mogen zetten met een dure wagen. Dat je als ambtenaar niet weet wat hard werken is, is algemeen geweten. Maar dat geeft ze nog niet het recht te mogen redeneren dat iedereen met een wagen duurder als de hunne ineens gecontroleerd moet worden.

En los hiervan denk ik dat dat in tijden van bonnenquota, Karol wel degelijk een punt heeft. Zeker als politiekorpsen een deel van de boete-opbrengsten wordt toegewezen.

Moraal van dit verhaal is wel dat met zo'n hoop vuurwerk op die manier over de weg rijden bijzonder onverstandig is en het zal zeker geen "slimme handelaar" zijn. En elke dag dat je vuurwerk in huis hebt, is een dag extra dat het kan fout gaan.

Mooie is dat je dit soort reacties best vaak leest op dit forum. En waar slaan ze al die kg's op en gebeurt dat wel veilig bla bla. Maar zodra 1e verkoopdag is aangebroken in Nederland koopt iedereen massaal grote partijen vuurwerk in. En ik durf te wedden dat jij je dan echt niet aan die 25 kg regel houd. Sterker nog ik durf met zekerheid te zeggen dat er genoeg zijn hier die met gemak over de 100 kg gaan. En dan is het ineens wel veilig want het is legaal consumenten vuurwerk :wink:

Overigens zijn de reacties onder het artikel weer van bijzonder laag niveau. Hier onder eentje die ik wel erg goed en duidelijk vind!

@ Willem

Mag ik u er op wijzen dat u de woorden "zwaar" en "illegaal" verkeerd interpreteert?

Ik zou u willen vragen uzelf in te lezen in de materie, eerdere berichten over "zwaar illegaal" vuurwerk in de media terug te lezen, en uw mening te hervormen.

Het "zware illegale" vuurwerk waarin de media vaak over wordt bericht betreft negen van de tien keren slechts vuurwerk afkomstig uit België. Het land waar (onder druk van Nederland) sinds enkele jaren artikelen als lawinepijlen en zogenoemde "mortierbommen" uit de schappen zijn verdwenen. Waar, in tegenstelling tot Nederland, geen simpele steekproeven worden gehouden maar elk vuurwerk-artikel meerdere verschillende tests ondergaat en voorzien moet zijn van een Europees CE-keurmerk. Door deze goedgekeurde artikelen te bestempelen als bommen (nitraatbommen, vlinderbommen, etc) ontstaat onnodige paniek.

Neemt uiteraard niet weg dat (ondanks de stalen kooiverpakkingen welke tegenwoordig om vuurwerk zitten) een brandend bestelbusje vol vuurwerk veilig is. Maar raad u eens waar in de laatste dagen van het jaar het Nederlandse vuurwerk mee van importeur naar verkooppunt wordt vervoerd? Juist: Bestelbusjes, met als enige vereiste veiligheidsmaatregelen een sticker met daarop een aanduiding van de gevarenklasse en een brandblusser op de bijrijdersstoel.

Wat betreft de vuurwerkfabrieken waarover u spreekt: Ik mag hopen dat u begrijpt dat de arbeidsomstandigheden daar nogal verschillen met die in Nederland? Waar overigens al tientallen jaren geen vuurwerk geproduceerd mag worden.

PS: Om u "gerust te stellen". In het jaar 2017 wordt het huidige vuurwerkbesluit herzien en op Europees niveau gelijk getrokken. Aangezien Nederland op dit moment het meest strenge beleid op gebied van consumentenvuurwerk in West Europa heeft, en ons omliggende landen weinig zien in het verstrengen van de nu geldende regels, zal Nederland een hoogstwaarschijnlijk versoepeling van de regels door moeten voeren.

Echter is de reactie hier op weer van bijzonder laag en zielig niveau :bonk:

@Rinus
Nou nou, u heeft er echt veel verstand van. Waarom heeft u de ramp in Enschede dan niet opgelost???

Back
Bovenaan