@ Willem
Mag ik u er op wijzen dat u de woorden "zwaar" en "illegaal" verkeerd interpreteert?
Ik zou u willen vragen uzelf in te lezen in de materie, eerdere berichten over "zwaar illegaal" vuurwerk in de media terug te lezen, en uw mening te hervormen.
Het "zware illegale" vuurwerk waarin de media vaak over wordt bericht betreft negen van de tien keren slechts vuurwerk afkomstig uit België. Het land waar (onder druk van Nederland) sinds enkele jaren artikelen als lawinepijlen en zogenoemde "mortierbommen" uit de schappen zijn verdwenen. Waar, in tegenstelling tot Nederland, geen simpele steekproeven worden gehouden maar elk vuurwerk-artikel meerdere verschillende tests ondergaat en voorzien moet zijn van een Europees CE-keurmerk. Door deze goedgekeurde artikelen te bestempelen als bommen (nitraatbommen, vlinderbommen, etc) ontstaat onnodige paniek.
Neemt uiteraard niet weg dat (ondanks de stalen kooiverpakkingen welke tegenwoordig om vuurwerk zitten) een brandend bestelbusje vol vuurwerk veilig is. Maar raad u eens waar in de laatste dagen van het jaar het Nederlandse vuurwerk mee van importeur naar verkooppunt wordt vervoerd? Juist: Bestelbusjes, met als enige vereiste veiligheidsmaatregelen een sticker met daarop een aanduiding van de gevarenklasse en een brandblusser op de bijrijdersstoel.
Wat betreft de vuurwerkfabrieken waarover u spreekt: Ik mag hopen dat u begrijpt dat de arbeidsomstandigheden daar nogal verschillen met die in Nederland? Waar overigens al tientallen jaren geen vuurwerk geproduceerd mag worden.
PS: Om u "gerust te stellen". In het jaar 2017 wordt het huidige vuurwerkbesluit herzien en op Europees niveau gelijk getrokken. Aangezien Nederland op dit moment het meest strenge beleid op gebied van consumentenvuurwerk in West Europa heeft, en ons omliggende landen weinig zien in het verstrengen van de nu geldende regels, zal Nederland een hoogstwaarschijnlijk versoepeling van de regels door moeten voeren.