'Afsteken vuurwerk wordt beperkt'

Ik begin zolangzamerhand bang voor de toekomst van onze grote hobby te worden.
Als Minister Kramer denkt de oplossing te hebben gevonden voor de bestrijding van het vandalisme dan heeft ze haar werk niet goed gedaan en dan blijkt ook dat er op het Ministerie ambtenaren zitten die geen verstand van zaken hebben.
Het meeste vandalisme ontstaat in de nachtelijke uren,wanneer de dronken vandalisten op pad gaan om bezittingen van derden te vernielen.
Deze maatregel dringt absoluut niet het vandalisme terug.
De enigen die hier beter van worden zijn de " zogeheten azijnzeikerds" mensen die niets kunnen verdragen en bij elk wissewasje de politie bellen.

Ik vind het bijzonder sneu voor mijn jongere collega freak, die voorheen al om 10 uur klaar stond, om de dag van het jaar te beleven.
Die zal zich nu de hele dag moeten inhouden.

En laten we niet alleen boos zijn op de regering. Hun kun je alleen ondeskundigheid verwijten. De regering staat onder druk van de gemeenten en burgers welke schade lijden door het vandalisme
Laten we vooral boos zijn op de "nep freaks" aan wie we dit alles te danken hebben.

Mij persoonlijk deert de maatregel niet. Ik ga meestal toch pas om een uur of 8 ,s avonds van start.

Ik vind het totaal niet erg dat het pas vanaf 18.00 mag.. Alleen het moet ook te handhaven zijn en daar ben ik bang voor dat dat niet kan.

Is er nu uberhaupt iets wat wij hier nog ana kunnen doen om dit ergens te sturen?

Protesteren, revolutie, Partij voor de Vuurwerk...enorm lastig, maar is er helemaal niks waar we onze mening kunnen laten gelden?

Ik denk dat een dergelijke regel er wel door zal komen en zoals Cameo al zegt, laten we blij zijn dat dit dan het enige is, het kan veel erger, laten we daar maar helemaal niet aan denken.

Ja, 18.00, persoonlijk vind ik dat doodzonde, het stoken overdag heeft zijn charme, maar vooral de jongeren die met tassen vol astronauten lopen, die zijn de dupe. Ik zal me er niet al te druk om maken als ze 18.00 instellen als begintijd, op zich lang zat om even fijn te stoken, maar of ik overdag niets zal doen, ik beloof niets... Het zal niet te stoppen zijn, ze stoken ook de dagen ervoor al, ze zullen het de 31ste zeker niet laten hoor, succes aan de mensen in het blauw. :wink:

Enige wat in mij opkomt, de grootste zeikerds, dus Arno Bonte en een minister van milieu (Cramer), die verdienen toch een uurtje vol stookplezier voor hun deur, zorg voor veel herrie (overlast in hun ogen), lekker collectief met z'n allen voor de deur en de hele straat vol snippers leggen. Lekker meedoen aan hun gezeur en kijken of ze het dan wel goed vinden.

En inderdaad moontan, kwaad worden op de regering heeft weinig zin, het is een enkeling die erover zeikt. De vandalisten, daar hebben we dit allemaal aan te danken, ik ben blij te zien dat alle sites vandalisten ook bannen.

:bye:

Ze luisteren toch niet..uitgaan van het goede :sad:

En na 18:00 afsteken gaat er bij mij niet in, overdag blijf ik geweldig vinden en dit is al helemaal niet te handhaven..

Als ik terugdenk aan de tijd dat we pas vanaf 22:00 uur mochten afsteken, dan kan ik mij herinneren dat er zo'n beetje vanaf 9 uur 's morgens op oudejaarsdag al door jochies werd afgestoken. Ik deed daar zelf ook aan mee en de politie gedoogde dit binnen zekere grenzen. In dat opzicht was het een gemoedelijkere tijd dan nu. Soms kwam "oom agent" even controleren wat je bij je had en vroeg je even een straatje verder te gaan knallen, zodat er wat minder overlast op telkens dezelfde plek was. Bij een grote mond of andere ongehoorzaamheid kon het natuurlijk gebeuren dat je knalspul werd ingenomen. Maar wie zich gedroeg kon overdag best een beetje stoken.

De verruimming kwam voor mij indertijd als een verrassing. Als ik het mij goed herinner was het een handreiking aan de vuurwerkbranche. Vooral de jonge stoker kon dan overdag rustig "zijn ding" doen en dat was natuurlijk ook goed voor de omzet. Van andere liefhebbers die deze aanpassing destijds hebben meegemaakt hoorde ik dat het een gevolg is van een fout in een overheidscampagne destijds.

Als we zo dadelijk weer een stapje terug zouden moeten doen, weet ik wel zeker dat veel liefhebbers zich niet de hele dag kunnen beheersen en toch iets gaan stoken. En eigenlijk moet dat (vind ik) ook gewoon kunnen, ondanks de nieuwe regel. Kom op zeg; één dag in het jaar is het onze dag. Als wij ons goed blijven gedragen dan moeten ze ons dat gunnen.

Cameo

laten we hopen dat er niet genoeg steun is! ik kan me dus echt niet inhouden tot 22:00 savonds en heel veel met mij dat weet ik zeker. Ik wordt zo ontzettend moe van dit land en al die achterlijke regeltjes die ze overal voor hebben...... ach weetje laat ook maar ik zit me weer veel te druk te maken, ik kan er toch niks aan veranderen....................

ze zullen het wel merken de 31ste:bye:

Prima plan trouwens.. 8 uur lang stoken lijkt me meer dan genoeg. Alleen zal bij sommigen de intensiteit van het afsteken dan wat toe nemen. Vanaf dit jaar wil ik dan ook geen gezeik horen over de overlast :devil:

Klopt, daar ben ik het helemaal mee eens. De mensen hebben nu 8 uur minder last van vuurwerk, (volgens de regels) dat is hun gunst. Maar nu moeten ze echt niet meer aankomen met geluidsoverlast want ik wil die resterende uren echt wel volop genieten!

Maarja, niet dat ik van plan ben me er aan te houden.. Maar ik zal zeker overdag minder afsteken dan vorig jaar.:wink:
En tja het is een beetje een dilemma; door de toegestane tijd te beperken is het makkelijker om te controleren, omdat vuurwerk maar op een kleiner tijdsbestek wordt afgestoken. Aan de andere kant ben je langer bezig om op te letten of niemand wel vóór de toegestane tijd afsteekt.

Bovendien, ik denk dat het meeste vandalisme tegen de avond pas komt, wanneer de agenten zelf vrij hebben en wanneer al wat alcohol is genuttigd. Dus vandalisme zal zeker blijven. (De groep mensen die vandalisme plegen in ieder geval.)

dit kan echt niet gebeuren, het gaat net lekker bij mij, ben nog jong, en kan nu eindelijk zonder ouders stoken, krijg je dit:(

ben benieuwd wat er morgen uitkomt, maar hier gaat iig mooi om 10 uur 's ochtends een kleine minimasceleta van start want heb al een hoop van dan spul daarvoor aangeschaft en anders krijg ik dit gewoon nooit op:frusty:

Gelukkig wil men paddo's ook al verbieden. Was vanaaf op Eén vandaag dat de minister ook stijf ingaat tegen de adviezen die diverse mensen geven. Dit toont aan dat men wel degelijk doorheeft dat alles verbieden, aanpakken en het uitvoeren van deze plannen onrealistisch is, maar het toont ook aan dat er op dit moment staatslieden zijn die het niet zo nauw nemen met aanbevelingen en adviezen van onderzoekbureau's en de wensen van de burger.

Vele instanties, partijen en burgers moeten niets meer hebben van de ellende die nu aan de macht is. Opvallende constatering om te zien dat het op meerdere fronten dan alleen vuurwerk is, waar men zich tegen de bewindslieden keert.

Besluit over afsteken vuurwerk uitgesteld

DEN HAAG (ANP) - De Nederlandse bevolking krijgt mogelijk de kans zijn zegje te doen over de periode waarbinnen op oud en nieuw vuurwerk mag worden afgestoken.

Minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) zinspeelde vrijdag na de wekelijkse ministerraad op het houden van zo'n peiling. Het kabinet schoof een besluit voor zich uit over het toestaan van vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Het kabinet gaat eerst advies inwinnen bij de commissie onder leiding van de Nijmeegse burgemeester Thom de Graaf die zich al buigt over de vuurwerkproblematiek, aldus Ter Horst.

De afgelopen jaarwisseling is voor miljoenen euro's schade aangericht, vooral als gevolg van illegaal vuurwerk.

In de Tweede Kamer gingen daarna stemmen op om die overlast aan banden te leggen. Maar een voorstel van Ter Horst en haar collega Jacqueline Cramer (VROM) om de uren waarbinnen vuurwerk mag worden afgestoken, sterk te beperken, tussen 22.00 en 02.00 uur, viel in slechte aarde. Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur worden afgestoken. Een veel te rigide maatregel, die moeilijk in de praktijk te brengen is, vonden PvdA, CDA, VVD, PVV en D66.

Ter Horst verwees naar de verdeeldheid op dit punt in de Tweede Kamer. Ze opperde een snelle peiling om erachter te komen hoe dat ligt onder de bevolking. ,,Ik zou niet durven voorspellen hoe de bevolking hierover denkt."

Gelukkig weer wat beter nieuws.
Nu hebben ze het over een peiling die ze gaan houden?
Er zijn al vaker peilingen gehouden met de stand: 50% voor en 50% tegen.

Yep, waste of time, net als met alle referenda. Politici horen de wijze mensen te zijn die de juiste kennis en inzicht hebben om tot een werkbare, realistische beslissing te komen. Burgers hebben die kennis en inzicht minder, hebben een te subjectieve blik, of zijn te verdeeld in hun meningen.

De afgelopen jaarwisseling is voor miljoenen euro's schade aangericht, vooral als gevolg van illegaal vuurwerk.
Dat lees ik erg graag. De oorzaak wordt hier gelegd bij het illegale vuurwerk. Iets waar voorheen nogal fout over beredeneerd werd door Den Haag.. Men dacht dat het door het zwaarder toegestane vuurwerk lag.
In de Tweede Kamer gingen daarna stemmen op om die overlast aan banden te leggen. Maar een voorstel van Ter Horst en haar collega Jacqueline Cramer (VROM) om de uren waarbinnen vuurwerk mag worden afgestoken, sterk te beperken, tussen 22.00 en 02.00 uur, viel in slechte aarde. Momenteel mag vuurwerk op oudjaar vanaf 's ochtends tien uur worden afgestoken. Een veel te rigide maatregel, die moeilijk in de praktijk te brengen is, vonden PvdA, CDA, VVD, PVV en D66.

Ter Horst verwees naar de verdeeldheid op dit punt in de Tweede Kamer. Ze opperde een snelle peiling om erachter te komen hoe dat ligt onder de bevolking. ,,Ik zou niet durven voorspellen hoe de bevolking hierover denkt."

Als ik al die berichten zo bekijk, denk ik dat we het een stuk minder erg zullen krijgen dan in het begin hadden gedacht. Arno Bonte heeft de discussie losgemaakt over vandalisme, dat is goed. Maar zijn eisen worden gelukkig bij lange na niet ingevoerd;
-Geen aangewezen locaties om vuurwerk af te steken.
-Van 22.00 uur tot 02.00 uur toegestane tijd zal ook niet ingevoerd worden.
-Nederlands vuurwerk zal niet weer terug worden gedraaid naar 200 gram.

Als ze zich nou eens ergens anders druk om maken in Den Haag dan om vuurwerk afsteken tussen 10.00 uur en 02.00 of tussen 18.00 uur en 02.00 uur. Het is al vaker gezegd, het is maar een klein groepje die t verpest voor de rest. Ga deze mensen eens gericht aanpakken en laat de "gewone" burger erbuiten!
Nog ff en ik emigreer naar Valencia of zo haha. Al die regels en dat gezeik hier.
Maar daar zijn de regels ook alweer aangepast betreffende t afsteken zoals ik las.
Het is overal wat.:wink:

Maar Nederland slaat alles.:angry::angry:

Sorry, moest t ff kwijt.

Back
Bovenaan