Aan welk product heb jij de meest bijzondere herinnering?

Status
Niet open voor verdere reacties.
De Golden Glory van Pro-line (GBV). Mijn eerste echte grote cake die ik zelf gekocht had. In mijn beleving kwamen er toen der tijd flink effecten en klappen vanaf haha
Ik had een vergelijkbare ervaring met de Best of Seven Rows, ook van Pro-Line. Mijn eerste echt grote cake. Flinke klappen, grote boeketten en ook nog eens fan-shape. Was ook eigenlijk de enige cake die ik had behalve de kleine cakes uit een pakket (iets met klein budget). Daarna ook nooit weer gehad, want ik wilde ook graag andere dingen zien. Maar het is een cake die mij altijd bij blijft als een deel van de fundering van mijn vuurwerkpassie.

Ik heb uit die periode geen foto's of video's van mijn vuurwerk, dus hier een filmpje van pigi100:
Nu ik het filmpje zo zie zou het nog steeds een hele goede cake kunnen zijn geweest (mits tegen de juiste prijs).

Edit:
ik bedenk me nog een ander memorabel stukje vuurwerk. De Grondbloem Knal van GBV. Eigenlijk het enige stukje Nederlands knalvuurwerk wat echt goed knalde. :d
Aardig wat weg gestookt van die dingen.

Eddy.

Laatst bewerkt:
100.000 klappers en thunderking smoke en day light producten. Mis het overdag stoken met dat soort producten nog steeds!

Voor mij persoonlijk de Pro-line Amazing Yellow Caps! Wat een oorverdovende krijs. Een van de eerste jaren dat ik begon met deze hobby en
wat grotere cakes ging kopen. Dat geluid ging door merg en been, naast waren ze wel redelijk onvoorspelbaar en schoten ze soms alle kanten op.

Hier hetzelfde, samen met de Salvo Caps. Dit geluid later nooit meer zo ervaren, zelfs de special 4 kwam niet in de buurt.

Toendertijd was proline HET merk, in het eerste jaar dat er filmpjes te bekijken waren heb ik de site waar alle proline producten op stonden (Isandra) wel 500x doorgescrollt met een budget van 2 goede cakes...

Film Salvo Caps - Eindje Pyro:

De groen/gele shishing crackers.
Als klein mannetje eind jaren 80,de hele dag stoken.
De geur,de snippers,de knallen....heerlijk.

Edit:

Eigenlijk toch wel de mooiste herinnering aan de 700 schots lady cracker.
Mijn vader haalde alle rotjes los en ik mocht ze per stuk af steken.
Daar is mijn liefde voor vuurwerk toch wel echt begonnen.
Tijdens dit schrijven komen ook meteen de mooie herinneringen aan mijn vader boven,helaas is ie in 2022 overleden...

Laatst bewerkt:
Er zijn er vele.
Vroeger als jochie,de thunderkings en de astronauten en baby pijlen.
Vele jaren later de 500 pieces cracker van original,zeker toen men hier nog enkel babyscheten als mat verkocht,man dat ding ging hard :thumbup:

Dit zijn toch echt de matten. Als mannetje van 10 zwaar onder de indruk wanneer er horsebrand rollen werden opgehangen in de bomen vlakbij ons huis. Toen ik wat ouder was met een groep jaarlijks 300k knaller kopen en op oudejaarsdag stoken. Zoveel geweld, rook en snippers. Sindsdien elk jaar mat erbij, helaas inmiddels niet meer legaal en ook niet meer de kwaliteit van weleer.

Toen ik me hier aanmeldde wilde ik eigenlijk de naam Mattenfreak nemen, maar die was al in gebruik. Uitgebreid met diegene onderhandeld om de naam over te nemen. De eisen waren bijzonder hoog: had mijn vrouw, huis en spaargeld al toegezegd, maar m’n freakbestelling bij outlet ging me toch echt te ver. Toch voor alle duidelijkheid: Guusje is de echte Mattenfreak.

Laatst bewerkt:
Als ik echt uit al het moois dat ik heb mogen afsteken in al die jaren, dan denk ik dat de meest bijzondere en mooiste herinnering toen ik voor het eerst een prof. blokkie afstak, dit was de Only Gold 36 shots 2" van de Kruiterij. Dit had zoveel indruk op mij gemaakt dat ik het mij nu nog kan herinneren, terwijl het toch meer dan 25 jaar geleden is geweest. Hierna was het gedaan met het legale spul, echter nu toch sinds een jaartje of 6-7 alleen maar consumentenspul, al moet ik echt eerlijk bekennen dat ik het wel mis, gewoon een mooie grote bak als finale. Maar echt, die 2" bak was gruwelijk mooi en perfect uitgevoerd! Ik weet zeker dat er veel freaks zijn die dit kunnen beamen. Dus daar heb ik toch wel mijn mooiste herinnering aan. :)

De titel zegt het al. Deel deze bijzondere evaring hier.
Ik heb bij Pyroshop een cake gehaald maar kan hem nergens vinden op internet iemand die hier bekend mee is het gaat om de extreme moab 1 van vuurwerk expert

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    2,3 MB · Weergaven: 48
  • image.jpg
    image.jpg
    2,4 MB · Weergaven: 46
Ik heb bij Pyroshop een cake gehaald maar kan hem nergens vinden op internet iemand die hier bekend mee is het gaat om de extreme moab 1 van vuurwerk expert
Dit lijkt mij cake 1 uit de compound:

Dit lijkt mij cake 1 uit de compound:
Bedankt maar is het niet raar dat ik dus 1 deel heb dan met officiële lont stickers erop inclusief reservelont

Bedankt maar is het niet raar dat ik dus 1 deel heb dan met officiële lont stickers erop inclusief reservelont
Sorry ik noem het een compound, maar dit komt nog uit de tijd van de cakeboxen. Dus normaal dat beide lonten erop zitten, toen moest je nog zelf doorlonten.

Het eerste Karate pakketje afsteken met mijn vader, begin jaren 80. Voor de kenners (geel/zwarte doos, dacht breeshoten)) Volgens mij zat er ook draadvuurwerk bij die je op moest hangen. Kan ook iets anders zijn geweest.
Als iemand hier een afbeelding van heeft zie ik het graag.

Dit zijn toch echt de matten. Als mannetje van 10 zwaar onder de indruk wanneer er horsebrand rollen werden opgehangen in de bomen vlakbij ons huis. Toen ik wat ouder was met een groep jaarlijks 300k knaller kopen en op oudejaarsdag stoken. Zoveel geweld, rook en snippers. Sindsdien elk jaar mat erbij, helaas inmiddels niet meer legaal en ook niet meer de kwaliteit van weleer.

Toen ik me hier aanmeldde wilde ik eigenlijk de naam Mattenfreak nemen, maar die was al in gebruik. Uitgebreid met diegene onderhandeld om de naam over te nemen. De eisen waren bijzonder hoog: had mijn vrouw, huis en spaargeld al toegezegd, maar m’n freakbestelling bij outlet ging me toch echt te ver. Toch voor alle duidelijkheid: Guusje is de echte Mattenfreak.
Grappige is overigens dat ik naast matten vooral warme herinneringen heb aan de kleine spulletjes (rotjes, pijltjes etc) van vroeger. Spulletjes die de huidige jeugd helaas moet missen.

Ik wil dit topic wel even een schopje omhoog geven in deze oudjaarsnacht, met twee voor mij hele bijzondere producten. Net als vele andere leden komen ook mijn producten uit de stal van GBV.

De eerste is de Pro-Line Mini. De echte. Niet dat knetterding van tegenwoordig en al helemaal niet dat lelijke re-design. De échte pro-line mini. Dit fonteintje (geadverteerd als 6 shots cakeje) heeft mij altijd weten fascineren door zijn unieke opbouw. Eigenlijk is het gewoon een fonteintje dat in zijn brandtijd 6 best degelijke grondbloemen wegschiet. Een maandochtend modelletje liet ze gewoon wegtollen, een goede schoot ze een meter of 2 hoog waarna ze de hele straat door tolde. Zelfs nu ik er aan terug denk krijg ik weer een glimlach op mijn gezicht. Een bijzonder stukje pyrotechniek van GBV, en eentje die we nooit écht terug hebben gehad. De Monkey Dancing (Vulcan) en Sparky (Lesli) waren helaas minderwaardige opvolgers toen de echte Mini niet meer geproduceerd werd. Zolang ik nog voorraad heb (en die houd na morgen op helaas), is de Sparky wél altijd mijn eerste stukje pyrotechniek van oudjaarsavond. For old memories. Mijn liefde voor vuurwerk is met dit stukje vuurwerk begonnen. Mijn vlammetje brand nog altijd door de Mini <3

1735605681089.png
En een filmpje van 14 jaar oud:

En de tweede is wederom een grondbloem, én ook van GBV. Dan blijft er maar weinig over, toch? Hij zal bij menig puber (en volwassen Museum-veteraan) goed in het geheugen staan. Hoe stom het anno 2024 ook klinkt; dit was dé hardste knaller van Nederlandse bodem. En wat waren ze hard! Het mooiste moment was altijd als de stoere jongens hun strijkers kwamen showen, en dat een grondbloem ze faliekant wegblies. Heerlijk!
1735606395806.png

Grappig, Twisters met knal wilde ik ook benoemen. Ooit Twisters met crackling gekocht ergens eind jaren 90, daarvan bleek de helft van iedere verpakking te bestaan uit knal i.p.v. crackling, dat was een leuke loterij, pruttel pruttel of een flinke knal. Die dingen knalden 3x zo hard als een Shising cracker, als het niet harder was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan