95% wil GEEN vuurwerkverbod!

Cameo

VWC lid
Onderzoek Vuurwerktraditie, week 3 - 2012 via Onderzoekdoen.nl

Volgens een onafhankelijk openbaar onderzoek, gehouden onder 510 ondervraagden via opiniewebsite Onderzoekdoen.nl, wil vrijwel niemand een vuurwerkverbod in Nederland. Het afsteken van consumentenvuurwerk met oudjaar wordt door 95,9% aangemerkt als een traditie die in ere moet worden gehouden. Onaangepast gedrag wordt daarbij aangekaart als grootste oorzaak van overlastproblemen voor en rond de jaarwisseling. Deze problemen verdienen een strenge aanpak, vind 69,1% van de ondervraagden. Letsel door vuurwerk ontstaat volgens 74% voornamelijk door onoordeelkundig gebruik. 73,8% vind dat mensen die vuurwerk afsteken geen alcohol of drugs zouden moeten gebruiken en ruim 60% vind dat de rommel na oudjaar, net als bij ieder ander feest, door de mensen zelf opgeruimd hoort te worden.

Lees verder ...

Bron: www.vuurwerktraditie.nl

Kijk dit zijn de berichten waar je vrolijk van wordt en wat in mijn ogen een veel realistischer beeld geeft dan de 50 % die we vaak te zien krijgen.

Ik moet zeggen dat het onderzoek wel leuk is.
Ik ben echter wel benieuwd op welke sites dit gepromoot is.
Want ook dat kan een gekleurd beeld geven. Niet dat het mij heel veel uitmaakt in dit geval, maar je kunt het dan niet gebruiken voor officiële kanalen.

Greetzzz

Goed onderzoek, en dat zeg ik niet omdat ik pro vuurwerk ben. Naar wat ik begepen heb was dit is onafhankelijk, veel verschillende mensen hebben er aan meegedaan etc.

Van mij mag dit bericht daarom best naar nu.nl of Spits. Zou terecht zijn na die foutieve berichtgevingen over een onderzoek dat een groot deel voor een verbod was, wat door familie Bonte is ingevuld.

:cool:

Ik moet zeggen dat het onderzoek wel leuk is.
Ik ben echter wel benieuwd op welke sites dit gepromoot is.
Want ook dat kan een gekleurd beeld geven. Niet dat het mij heel veel uitmaakt in dit geval, maar je kunt het dan niet gebruiken voor officiële kanalen.

Greetzzz

De resultaten zijn wat ze zijn, daar is door mij, noch door anderen aan gesleuteld. Het onderzoek is daarnaast via diverse onafhankelijke kanalen, zoals nu.nl en facebook aangekondigd. Ruim 500 mensen hebben hun stem laten horen. Ik denk dat dit wel het nodige aantoont en dan met name op het vlak van "onderzoekjes doen". Of kun jij je een onderzoek in week 1 herinneren, waarbij Arno en David JOU om je mening vroegen? Ik niet in elk geval en toch word er in het onderzoek van "No Ties" een conclusie geprojecteerd op heel Nederland.

Om in dat kader even terug te komen op jouw zin "... maar je kunt het dan niet gebruiken voor officiële kanalen"; leg jij mij even het verschil in gewicht uit tussen de conclusies uit beide onderzoeken. In mijn ogen zijn ze precies evenveel waard en zijn ze evenzeer beide waardeloos. Alleen bereikt het onderzoek van Groen Links de officiële kanalen wel. Rara hoe kan dat? Denk daar maar eens over na, dan zul je begrijpen wat de waarde is van ONS onderzoekje, gekleurd of niet gekleurd. :bye:

PS: Geen aanval op jou, we staan op 1 lijn. Maar ik licht het graag even toe, vandaar.

Hehe, ik ben het helemaal met je eens cameo. En een onderzoek van hun in het bejaardencentrum is niet representatief. Ik waardeer je werk. Mijn enige punt was dat ze ons kunnen verwijten wat we hun verwijten.
Verder hoop ik dat dit resultaat ergens door de media opgepikt wordt. Elk positief geluid is er 1.
Greetz

Hehe, ik ben het helemaal met je eens cameo. En een onderzoek van hun in het bejaardencentrum is niet representatief. Ik waardeer je werk. Mijn enige punt was dat ze ons kunnen verwijten wat we hun verwijten.
Verder hoop ik dat dit resultaat ergens door de media opgepikt wordt. Elk positief geluid is er 1.
Greetz

Juist, en daar bouwen we nu op. Het probleem dat wij hebben, en als we er niets aan doen houden, is dat we (tot nu toe) het spel bijzonder integer meegespeeld hebben. Focus op feiten en altijd genegen om open en eerlijk een opbouwende discussie aan te gaan.

En dat terwijl de verbodsaanbidders ieder smerig middel aangrijpen om hun doelstellingen kracht bij te zetten. Daar wil ik vanaf, zonder dat het afbreuk doet aan onze integriteit en goede bedoelingen.

Ik heb daarom nauwkeurig het "recept" gevolgd van de onderzoeksmethodiek die GL hierbij hanteert. Met dat verschil dat ik WEL een poging heb gedaan het onderzoek breder bekend te maken. Dat laatste heeft GL niet gedaan. Je zou zelfs kunnen stellen dat de rondvraag achter gesloten deuren plaatsvond.

Het siert ons overigens dat onze eigen achterban (jullie dus) kritisch blijven over het verzamelen en publiceren van feiten voor ons eigen doel. Dit heb ik in de kringen van Arno en David nog nooit gezien. Alles wat zij voorkauwen en publiceren wordt door niemand van hun achterban in twijfel getrokken. Dit zegt iets over hun strategie en integriteit. "Het doel heiligt de middelen"; lijkt hun credo.

Cameo

Nick, hulde voor het opzetten van dit onderzoek. Ik ben het helemaal eens met jouw post hierboven dat de onderzoeksmethodiek van GL een scheef beeld geeft van de werkelijkheid. Fijn dat het onderzoek van vuurwerktraditie breder ingezet is en toch een heel ander beeld laat zien.

Dit klinkt al wat beter dan dat ander onderzoek; 2/3de wilt een verbod.
Denk alleen niet dat dit media zal bereiken/interesseren.
Dit soort nieuws verkoopt helaas niet, in tegenstelling tot hun sensatienieuws, gevuld met onwaarheden en spectaculaire titels.

Misschien als je het woordje 'vlinderbom' ergens weet te implementeren, dat de media het dan wel oppikt?:bye:

Hier, dit bericht is nou geweldig :D . 95% is bijna iedereen, alleen jammer dat de media never nooit dit zal meenemen... Maar ik weet zeker dat dit de echte waarheid is...

Prachtig zo'n uitslag! Heb je per ongeluk al een mailtje gestuurd naar Bonte en consorte? Hij zal er wel niet op reageren, hij sluit zijn ogen voor de waarheid.

Dat zijn de goede bericten om te lezen.
Wat zou het mooi zijn als je dit eens zou lezen of in het nieuw zou zien.

Kijk, dit zijn de betere berichten! Dit was tenminste een eerlijke poll met een mooie uitslag. Hopeljk word dit inderdaad opgepikt in de media en als goede tegenargumenten voor het vuurwerkverbod gebruikt. Daar is dit stukje perfect voor.

ja ja die uitslag is een hele wereld van verschil .
dat is iets dat je best vieren mag .
maar toch zie je toch puntjes in de uitslag waar ik minder vrolijk van word .

puntje 1 is : Wat heeft u ondernomen om de overlast aan te pakken?
66.3% heeft niks ondernomen

en puntje 2 is dat 48.9% niet druk heeft gemaakt om de vernielingen .
oke ik begrijp dat mensen voor hun eigen veiligheid kiezen en zich nergens mee bemoeien .
ik ben ook geen held en bemoei me ook nergens mee .
maar het zijn wel 2 puntjes die onze geliefde dag wel de das om doen .

voelen jullie wat ik bedoel ?

ja ja die uitslag is een hele wereld van verschil .
dat is iets dat je best vieren mag .
maar toch zie je toch puntjes in de uitslag waar ik minder vrolijk van word .

puntje 1 is : Wat heeft u ondernomen om de overlast aan te pakken?
66.3% heeft niks ondernomen

en puntje 2 is dat 48.9% niet druk heeft gemaakt om de vernielingen .
oke ik begrijp dat mensen voor hun eigen veiligheid kiezen en zich nergens mee bemoeien .
ik ben ook geen held en bemoei me ook nergens mee .
maar het zijn wel 2 puntjes die onze geliefde dag wel de das om doen .

voelen jullie wat ik bedoel ?

Daar heb je inderdaad nog een goed punt te pakken. Maar aan de andere kant, wat wordt er precies met overlast bedoeld? Je zal toch wel de hele dag knallers enz. horen, dus bedoelen ze hier wellicht de illegale knallers mee?

Prachtig zo'n uitslag! Heb je per ongeluk al een mailtje gestuurd naar Bonte en consorte? Hij zal er wel niet op reageren, hij sluit zijn ogen voor de waarheid.

Heb je niets aan, om naar die mensen te sturen. Als je een beetje rondleest op websites van die anti-vuurwerk mensen zie je meteen dat ze niet voor rede vatbaar zijn. Hun doel is heilig en dient met alle mogelijke middelen te worden nagestreefd. Denk dat het beter is om gewoon te lobbyen met politici die ook voorstanders zijn van vuurwerk met oud en nieuw (beetje zoals ze doen in Amerika). Op die manier krijg je een (politiek) tegengewicht. Een totaalverbod is dan in principe onhaalbaar.

Heb je niets aan, om naar die mensen te sturen. Als je een beetje rondleest op websites van die anti-vuurwerk mensen zie je meteen dat ze niet voor rede vatbaar zijn. Hun doel is heilig en dient met alle mogelijke middelen te worden nagestreefd. Denk dat het beter is om gewoon te lobbyen met politici die ook voorstanders zijn van vuurwerk met oud en nieuw (beetje zoals ze doen in Amerika). Op die manier krijg je een (politiek) tegengewicht. Een totaalverbod is dan in principe onhaalbaar.
Ik bekijk regelmatig deze websites, en de meeste zijn inderdaad niet voor rede vatbaar, maar dat is voor mij geen teken om het niet alsnog te proberen! Als ze helemaal geen negatieve reacties op hun beleid krijgen voelen ze zich daardoor alleen maar gesterkt. Ze hebben oogkleppen op, maar ze kunnen niet alles negeren. Het is een kleine moeite, elke tegenreactie is er 1, ik heb het dan natuurlijk niet over de reacties die je wel eens leest met allerlei scheldwoorden en verwensingen, want dat heeft echt geen zin.

Back
Bovenaan