Sinds de invoering van het (zwaardere) 500grams vuurwerk is het gezeur over jaarlijkse aanpassingen, het aanleverren van de juiste producten en forse prijsstijgingen pas begonnen!
Nu dit jaar de ''2 kilo'' en ''4 kilo'' boxen zijn vervaardigd lijkt het helemaal uit te hand te lopen met de leveringen van (sommige) fabrikanten.
Wat ik dan echt niet begrijp is dat de prijzen van siervuurwerk absurd stijgen, terwijl de prijzen van kanonslagen, babypijltjes en alle andere kleine rommel tussen de 0,50 en €1,- blijft kosten!! (Toen ik voor het eerst in mijn leven een slof astronauten kocht betaalde ik F2,95 gulden (lol!)
![]()
Ah! Dat kan ik je wel uitleggen. Dat heeft namelijk te maken met klanten winnen. Wanneer jij het goedkoopste bent dan kopen de jongeren (met papa) automatisch vuurwerk bij jou.
Wanneer een winkelier kanonslagen inkoop voor €1,- en verkoop voor €0,5 of babypijltjes voor €2,- inkoop en voor €1,- verkoopt dan maken zij daar €0.5 en €1,- verlies op. We stellen nu voor het gemak even dat een winkelier dus op dat kleine grut 50% 'verlies' heeft. Stel nu dat iemand voor €20,- aan dat kleine grut koopt, dan kost de winkelier dit 20,- (want de inkoop kosten zijn €40,-).
Maar nu komt het. Omdat de jongen daar vuurwerk koopt koopt ook papa een paar paar mooie siercakes. Ik noem geen merk of type, maar ik weet dat een bepaalde cake inkoop €9,- kost en voor €25,- over de balie gaat. Dat is dus €16,- 'winst' per cake. Wanneer papa nu 2 van deze cakes koopt heeft die winkelier alsnog (16,-*2) - 20,- = €12,- 'verdient'.
Snapie?