2012 het jaar van...

Met het eindejaar weer in zicht is mij nu al iets erg opgevallen.
Wij krijgen als winkel namelijk steeds meer te horen dat er producten niet leverbaar/uitverkocht zijn.

Hieronder alvast een lijst met producten die dit jaar uitverkocht zijn bij importeurs.

Wolff > Alcatraz.
Wolff > Wasp.
Royal > Garden of Eden.
Royal > Gate of Heaven 1.
Schuurmans > Sky Screamers.
Schuurmans > Falcon.
Schuurmans > Super Boost.
Rubro > Heavy Legend 16sh.
Rubro > Heavy Legend 25sh.
Rubro > Heavy Legend 36sh.
Rubro > Heavy Legend 49sh.
Rubro > Heavy Legend Voltage.
Rubro > Heavy Legend Ready to Rumble.
Rubro > Heavy legend Spider King.
Rubro > Heavy Legend Killer Instinct.
Rubro > 4 seasons.
Rubro > Spirit of Beijing.
Rubro > Immortal Gold.
Rubro > 6 Ellements.
Katan > 4ever.

En zo zijn er nog een aantal.
Ik verwacht zelf dat er meer en meer producten niet meer te krijgen zijn.
Of dit komt door de stijging in verkoop of dat importeurs kleiner hebben ingekocht door de recessie weet ik niet maar fijn is anders.

gr

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja ik denk dat importeurs de populariteit van de doorlont boxes een beetje onderschat hebben misschien.
Al moet daar uiteraard wel de kanttekening worden gemaakt dat er minder van een doorlontbox in een container passen dan van een willekeurige andere cake waardoor het ook wat minder aantrekkelijk is om deze in bulk in te slaan.
Heavy Legend lijn is voor mij persoonlijk nieuw maar ik kan me er iets bij indenken dat deze in een rap tempo erg populair zijn geworden en er ook hier sprake is van onderschatting?

Dit in combinatie met een betere/eerdere voorverkoop waardoor winkeliers eerder zijn gaan bijbestellen bij de importeurs zou een goede oorzaak kunnen zijn.

Neej hoor ze liegen gewoon zodat je gaat kopen.
Die 4ever bijvoorbeeld ik ken een winkel met 25 stuks en slechts 5 zijn er verkocht.
Verder zie ik de falcon en wasp bijvoorbeeld nog in winkels.
Volgens mij hebben ze gewoon express weinig gehaald.

Vuurwerkhandel is ondernemen. Ondernemen is risico nemen. In tijden van recessie zijn er minder middelen en mogelijkheden om risico's te nemen. Financiering krijg je minder vaak rond. Oorzaak -> gevolg. Daarnaast zijn de voorbeelden die genoemd worden in de startpost voornamelijk kleine tot middelgrote vuurwerkimporteurs die beperkt vet op de botten hebben. Daarnaast speelt de veranderlijke wetgeving natuurlijk ook een rol. Ze hebben veel uitverkocht, dan kun je ook stellen dat ze het goed hebben gedaan!!

Ik kan absoluut niet achter bovenstaande beweringen of uitlatingen staan en herken ze dan ook niet. Er zijn voldoende verkooppunten die van elke leverancier/importeur precies hebben gekregen wat ze in augustus/september bij ze hebben besteld...

Hij heeft het over importeurs die momenteel (of in sommige gevallen al een poosje) volledig uitverkocht zijn, niet over winkeliers die hun originele bestelling niet volledig gekregen hebben.

Als Orthen iets niet krijgt, hoeft het toch niet te zeggen dat andere winkels het ook niet krijgen? Ik bedoel; zogenaamde folderdealers hebben toch voorrang voor verkooppunten die los van her en der een assortiment samenstellen bijvoorbeeld? Of spreek je, Marchel, nou niet alleen over je eigen winkel maar over hoe het voor alle verkooppunten landelijk geldt? Dat elk verkooppunt bv minder Heavy's krijgt uitgeleverd dan ze wilden/bestelden?

Ik spreek niet voor anderen maar heb aardig wat connecties en wij zijn niet de enige winkel die sommige producten niet geleverd meer krijgt.
En dit is niet om de boel op te stoken maar meer ter informatie voor jullie.

Zo kan men er rekening mee houden dat er steeds minder te krijgen valt in de winkels.
Want het lijkt mij stug dat alleen wij niet aangeleverd krijgen.

gr

Ik zit zelf ook als medewerker bij verkooppunt.
van de week ook te horen gekregen 1 ding per direct terug moest afgekeurd. 2dingen terug moesten en pot van het betreffende pakket gewisseld werd omdat die ook afgekeurd was.
en zoieso zijn orders dit jaar anders aantal dingen staan nog in backorder tewijl morgen de eerste rits bestellingen van de voor verkoop gelopen gaan worden. Alleen tot nu toe hebbe wij nog alle producten op voldoende voorraad.

Dus ik kan me behoorlijk in denken bij het verhaal van PYROMANIAC 1975.

Hij heeft het over importeurs die momenteel (of in sommige gevallen al een poosje) volledig uitverkocht zijn, niet over winkeliers die hun originele bestelling niet volledig gekregen hebben.

Ik had mijn post al aangepast omdat ik er zelf al achter kwam dat ik het verkeerd gelezen had. Heeft elkaar net gekruist denk ik. Tnx anyway. Zie mijn aangepaste reactie hierboven (#4):

Vuurwerkhandel is ondernemen. Ondernemen is risico nemen. In tijden van recessie zijn er minder middelen en mogelijkheden om risico's te nemen. Financiering krijg je minder vaak rond. Oorzaak -> gevolg. Daarnaast zijn de voorbeelden die genoemd worden in de startpost voornamelijk kleine tot middelgrote vuurwerkimporteurs die beperkt vet op de botten hebben. Daarnaast speelt de veranderlijke wetgeving natuurlijk ook een rol. Ze hebben veel uitverkocht, dan kun je ook stellen dat ze het goed hebben gedaan!!

Niet met een beschuldigend vingertje wijzend zeg ik ook : Het is ook vast zo dat sommige winkeliers misschien nét te laat hun webshop hebben aangepast... Wanneer de bestellingen lekker lopen is men geneigd te denken: Ik bestel nog wel extra bij de importeur, maar ook die hebben geen onbeperkte voorraden. Het liep overal hard en dan krijg je op een bepaald moment het uitverkocht bod in beeld.....

Het is jammer dat er veel is uitverkocht voor degenen die achter het net vissen, maar wij freaks hebben allemaal onze bestellingen al op tijd gedaan en hoeven ons ook geen (of minder) zorgen te maken.

maar als ik zie wat voor hoeveelheden jullie al hebben afgezet, en hoe vroeg jullie al begonnen...mag een ander verkooppunt dan óók nog even??

Niet alleen Orthen zal hier last van hebben neem ik aan, volgens mij las ik ook al ergens dat Rowy er ook last van heeft.

Het valt inderdaad op dat dit jaar een hoop producten al uitverkocht waren bij de importeurs. Ik kan me geen jaar herinneren dat er zoveel producten uitverkocht waren bij de leveranciers. Eerste keer dat ik dat meemaakte was toen met het Buurtassortiment.

Heeft het ook niet mee te maken dat er toch grote groep vuurwerkliefhebbers op deze site (en andere sites zitten) en van bepaalde producten die gewoon goed zijn een hoop kopen? en dan niet 2 of 3 stuks maar sommige producten gaan met kartonnen tegelijk?

Bewust weinig inkopen betekent eenvoudigweg dat je de prijs kunstmatig hoog kan houden. Dit kan één van de tekenen dat je bezig bent met onmogelijk maken van eerlijke concurrentie.

Laatst bewerkt:
Waarom is 75% van de lijst RUBRO?
Dat zegt eerder iets over de importeur dan over de recessie lijkt me :idea:

Dat dacht ik stiekem ook. Maarja, daar kunnen we niets over oordelen op dit moment.

Bij mijn winkel hier is inderdaad veel Rubro al uitverkocht. Slecht ingeschat van Rubro denk ik. Lijkt me niet bewust gedaan om zo een hogere prijs te kunnen vragen.

Bewust weinig inkopen betekent eenvoudigweg dat je de prijs kunstmatig hoog kan houden. Dit kan één van de tekenen dat je bezig bent met onmogelijk maken van eerlijke concurrentie.
Kan ook niet slim zijn omdat het weinige dát je levert duur is. Terwijl een Vuurwerkvisie goedkoop is én alles levert.

Ik denk eerder dat ze hun populariteit onderschat hebben en/of zich hebben verkeken op de bestellingen van hun sterk vermeerderde distributeurs.

Kan ook niet slim zijn omdat het weinige dát je levert duur is. Terwijl een Vuurwerkvisie goedkoop is én alles levert.

Ik denk eerder dat ze hun populariteit onderschat hebben en/of zich hebben verkeken op de bestellingen van hun sterk vermeerderde distributeurs.

Komen sommigen dan volgend jaar wel achter?

Voor de gene die het nog niet wisten, Rubro heeft erg veel leverings problemen. Ik zou zeggen, lees even volgend topic door: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showth...Rubro-Vuurwerk&p=549436&viewfull=1#post549436

Winkeliers die bijvoorbeeld 10 kartonnen van iets bestellen in september, krijgen er nu maar 3 geleverd. Deze zijn echter wel al "verkocht" aan de klanten van de winkels. Vandaar veel problemen met deze producten.

Daarnaast zal het ook wel aan de vraag van producten liggen, volgens mij zijn het allemaal (rubro uitgezonderd) topproducten.

Hopelijk is alles bij mij morgen ook gewoon goed in huis.

Back
Bovenaan