Vuurwerkconsument opgelicht

Idd,Door de kwestie SE is het kabinet hier in NL helemaal over protectief geworden.
We worden steeds meer en meer beschermd met onzinnige dingen zoals die kooien,Wetten,Regelgeving.
Blijkbaar vind het kabinet dat wij(Het volk)niks kunnen inschatten en klaarblijkelijk als peuters overal voor beschermd moeten worden.

Ik heb afgelopen jaar door die verrekt zwaar irritante kl*te kooien alvast twee van de vier tetanisprikken mogen halen.

Ik zie er totaal het nut niet van in.
Zonder kooi 1.3:frusty:
Met kooi 1.4:bonk:
Waar halen ze het vandaan,Zelf Hans Klok zou van deze truc hoofdpijn krijgen.

Maar laat ik er maar over ophouden want de frustraties beginnen weer flink te borrelen.

Is er eigenlijk ooit een geval geweest waarin die kooi nuttig is gebleken?

Of is er vroeger ooit iets gebeurd waarbij het handig geweest was zo'n kooi te hebben?

Moet je me toch eens uitleggen waarom in de rest van echt heel de wereld niemand die gevaarlijke shit kooien gebruikt

Beste Jack,

Nederland is het enige land die volgens hun denkt,dat de consumenten cake's 1.3G is zonder gaasverpakkingen.
Er is ook géén enkel land in de hele wereld die gaasverpakking kent.
Al het vuurwerk wordt geclassificeerd volgens de default list,in deze lijst kun je terug vinden wanneer iets een bepaalde classificatie heeft.

Er zijn consumentenproducten die géén gaasverpakkingen nodig hebben,wanneer er zwart buskruit wordt gebruikt voor de burst..hoeft er géén gaas omheen.

Romeinse kaarsen(prof.vuurwerk)tot een kaliber van 1.9inch is 1.3G daarboven is 1.2G

Nederland moest dus iets gaan bedenken om het vuurwerk onder 1.4G te houden,er was een wereld product bedacht:een onbrandbare zak uit de vliegtuigindustrie deze zak kon over de kartonnen dozen worden geschoven,en de testen waren zo goed dat de brand niet bij het vuurwerk kon komen,deze zakken zouden dan 1 keer per jaar worden verzameld en worden terug verscheept naar china voor hergebruik(hier zou statiegeld op komen).

De testen werden afgekeurd om het feit ,dat ze niet konden zien of de zakken het zouden houden,de brand kwam niet door de zakken.

De meeste land brengen het vuurwerk in een catorogie,en praten niet over de classificatie van iets

Winkeliers mogen géén 1.3G hebben,dus moest er iets bedacht worden.

Ik wil graag mijn mening hierover geven:

"Het vuurwerk in Nederland is veel te duur en van matige kwaliteit. Allemaal nep in grote lege dozen. Ondertussen mag men het betere en veiliger vuurwerk niet uit het buitenland halen, in een zogenaamd vrij Europa. Dat is toch te bizar voor woorden. Waarom laten we ons dat welgevallen?

De overheid hamert maar op de gevaren van illegaal vuurwerk, terwijl dit gewoon door dezelfde importeurs wordt verhandeld die het legale spul verkopen. Met andere woorden, is de verkoop van het vuurwerk in Nederland in criminele handen, en de overheid werkt daaraan mee.

-Het betere vuurwerk uit het buitenland vrij gaan halen,de kwaliteit in Nederland is helemaal niet slecht,en wat wordt er verstaan over het betere vuurwerk???

-Op welke manier werkt de overheid mee aan de illegale handel van vuurwerk?

Het vuurwerk wordt bijna elk jaar ook duurder en duurder. Er worden allerlei onzinnige smoesjes verzonnen om dat maar goed te praten. Allemaal onzin want vuurwerk is van oorsprong spotgoedkoop. Papier en grondstoffen kosten bijna niets en de Chinees verdient gemiddeld 1 euro voor een hele dag werken.”

Even een vergelijk: een zogenaamde Chinese rol die in Nederland tegen de 100euro kost, ligt in China in de winkel voor nog steeds omgerekend 4 euro! Waarom moeten wij daar in Nederland 25 keer zoveel voor betalen? Dat is oplichting met woekerwinsten!

-Ik heb met géén enkele handel mee gemaakt waar elk jaar de prijzen gelijk blijven.

-Het lijkt mijn ook onmogelijk om het vuurwerk 1 op 1 door te zetten naar de consument,de agent in china wil zijn brood verdienen,dan heb je de kosten van het vervoer van de fabrieken naar de havens,de kosten van het verschepen naar europa(ik wil graag het adres waar de rollen 4 euro kosten)en denk ook maar dat de chinezen ook de prijzen in europa nu kennen.

Een goed voorbeeld vormt sinds een aantal jaren de Duitse filialen van Lidl en Aldi (klik op de naam voor de verwijzing), maar ook tal van bouwmarkten die 1.4G consumentenvuurwerk van uitstekende kwaliteit voor een spotprijs aanbieden. Dat vuurwerk is van de zeer gerenommeerde vuurwerkbedrijven als Weco en Moog-Nico. Origineel Duits vuurwerk is sowieso superieur aan de Chinese troep.

Ondertussen zegt de overheid hier dat de import van dit Duitse vuurwerk illegaal is. Dat is puur bedrog want het is gewoon niet waar. Het is vuurwerk van precies dezelfde 1.4G klasse, geschikt voor particulier gebruik. Zijn Nederlanders soms dommer dan Duitsers? Kunnen zij het Duitse vuurwerk niet hanteren?

-Voor winkels als de aldi en de lidl daar worden mega aantallen voor geproduceerd,en die zien vuurwerk als een service artikel en worden dus met een marge van 0,50 tot 1 euro verkocht(voorbeeld ik betaal voor de terminator van weco inkoop 8.50 exclusief 19%btw,en de adviesprijs is 21.50 euro terwijl deze zelfde cake in Duitsland voor 12.50 wordt verkocht)

-Het vuurwerk in duitsland is wel gelijk,maar voldoet niet aan de regeling nadere eisen consumenten vuurwerk(dubbele lont,géén NL beschrijving)niet elke nederlander is de duitse taal machtig.

Met ander woorden, onze overheid belazert de burger door ze te verplichten de dure rotzooi van slechte kwaliteit aan te schaffen dat door Nederlandse criminele handelaren wordt geïmporteerd. Dat is een grote schande

-Volgens wordt er niet tot iets verplicht,en het mooie is dat dus elke importeur een illegale handelaar is??

In België beginnen de handelaren al te klagen over de Lidl en Aldi filialen. Overigens, die zaken zijn niet zo goed gesorteerd en duurder dan de filialen in Duitsland. Te hopen is dat ook die handelaren een flinke tik op hun vingers krijgen door de concurrentie uit Duitsland. Weg met de bedriegers en oplichters van de vuurwerkmaffia die de prijzen kunstmatig veel te hoog houden.

-De supermarktketen verkopen deze producten zonder kennis of vakmanschap,dit wordt in bakken gelegd en graaien maar,deze winkels hoeven niet te zijn voorzien van een sprinkelinstallatie(vind ik een overbodige luxe,geheel onnodig voor die paar vuurwerk verkoop,maar dit zijn de eisen)

Maar ik wil wel wat kosten bloot leggen,gaas verpakkingen worden door elke importeur 1 op 1 doorberekend,stel het gaas kost 6.50euro dan wordt dat totaal doorberekend zonder marges.
Een 40 voeter containeer verschepen met klasse 1.4G kosten nu al rond de 8.000usd

De persoon wie dit verhaal geschreven heeft,heeft wel gelijk in een bepaald aantal kleine dingen,maar hij vergeet ook alle kosten mee te nemen,wat te denken van loonkosten,brandstofkosten,legeskosten(als je ergens vuurwerk wilt afleveren soms wel 400,- voor 1 winkel)als we nu al die kosten nu eens konden gaan drukken.

500gram

Vuurwerkvervoer uit china lijkt duur, mensen zijn er echter niet van bewust dat in een container 75!! kub oftewel 30m3 gaat. Ter voorbeeld: Een hele huisraad is 30 kub of 30m3. Als je vervolgens gaat bekijken wat 1 Kub kost kom je uit op 8000 dollar, 5600 euro gedeeld door het aantal kub 75 = 74 euro

Wat kost dit vervoer dan per pot? Laten we een 35 shots 500 Grams pot nemen.

Geen poespas maakt dat deze cake 5x tubes 35mm = 17.5cm
..................................7x tubes 35mm = 24.5cm
.................................. hoogte = 20 cm

Hiervan passen er 120 op 1.04 m3

Rekensom van vervoersprijs per 500 grams pot.
(m3 prijs 74 euro x 1.04)/ 120 = €0.64

Hoeveel procent is dit van de vp van de 500 grams pot? een 500 grams pot is in Nederland gemiddeld 60 euro in de winkel.

€0.64 / €60 x 100 = 1.06 procent.

Vanaf nu is het dus een vast staand feit(het is immers bewezen) dat vervoers kosten geen excuse mogen zijn voor de hoge prijs van vuurwerk in Nederland.

Legeskosten:

Situatie winkel krijgt 10 000 kg vw geleverd.
400/ 10 000 = €0.04 per kilo vw.

Een 500 grams pot zonder poespas weegt rond de 2.5 kilo.

2.5 kg x €0.04 = 12 eurocent per pot, waar praten we over?

Buiten dat ik aanneem dat net als bij andere bedrijven deze kosten worden doorberekend, vind ik het een zwak excuse om je achter te verschuilen.

Laatst bewerkt:
Beste Jack,

Nederland is het enige land die volgens hun denkt,dat de consumenten cake's 1.3G is zonder gaasverpakkingen.
Er is ook géén enkel land in de hele wereld die gaasverpakking kent.
Al het vuurwerk wordt geclassificeerd volgens de default list,in deze lijst kun je terug vinden wanneer iets een bepaalde classificatie heeft.

Er zijn consumentenproducten die géén gaasverpakkingen nodig hebben,wanneer er zwart buskruit wordt gebruikt voor de burst..hoeft er géén gaas omheen.

Romeinse kaarsen(prof.vuurwerk)tot een kaliber van 1.9inch is 1.3G daarboven is 1.2G

Nederland moest dus iets gaan bedenken om het vuurwerk onder 1.4G te houden,er was een wereld product bedacht:een onbrandbare zak uit de vliegtuigindustrie deze zak kon over de kartonnen dozen worden geschoven,en de testen waren zo goed dat de brand niet bij het vuurwerk kon komen,deze zakken zouden dan 1 keer per jaar worden verzameld en worden terug verscheept naar china voor hergebruik(hier zou statiegeld op komen).

De testen werden afgekeurd om het feit ,dat ze niet konden zien of de zakken het zouden houden,de brand kwam niet door de zakken.

De meeste land brengen het vuurwerk in een catorogie,en praten niet over de classificatie van iets

Winkeliers mogen géén 1.3G hebben,dus moest er iets bedacht worden.

mooie uitleg. Maar hoe kan het dan zo zijn dat het Belgische consumenten vuurwerk zónder kooi gewoon 1.4G is. Dit vuurwerk wat qua individuele poeder inhoud per tube vaak zwaarder is. Belgie houd zich overigens gewoon aan de UN default lijst. En alles is netjes gekeurd, wat in Nederland overigens niet het geval is.

Vuurpijlen zijn overigens wel gewoon 1.3G. Dat men daar een kooi om heen zou willen hebben.. oke. Maar dan nog.

Niet om het een of ander maar,Is Nederland niet in strijd met bepaalde regels die vastgesteld of geregistreerd staan/zijn.

Ik vind het noggal raar en heel erg verwarrend dat onze classeficering verschild met andere landen.

Volgens mij hoort dit toch overal hetzelfde te zijn.

Als ik het zo zie klopt er gewoon geen h*l van.
Stoor me onzettend aan die pennelikkers daar in Denhaag die de balle verstand hebben van vuurwerk en maar even menen alles te kunnen bepalen.

Ik zie dan ook maar op hun manier.

Verkrachting is verboden,Illegaal.
Mag het met condoom dan wel,Kooi???????

De personen die daar in de tweede kamer zitten zijn eigenlijk ontoerekeningsvatbaar,Maar omdat ze minister of wat dan ook zijn worden ze niet opgesloten.Is toch dezelfde denkwijze.Correct me if i'm wrong:p

Zo,Ik heb me gal weer even kunnen spuien.

@ 200mm, Bedankt voor de berekening. Je hebt groot gelijk dat dit soort kosten nooit aangevoerd mogen worden om de prijsverhogingen te verantwoorden.

En dan heb je nog gerekend met 20 foot containers (33 m3).
Ik denk dat de prijs van 8000 dollar opgaat voor de 68m3 variant (40 foot)
Dan moet je rekenen met 8000/68 = 118 euro/m3

8000 dollar was de prijs mid 2008 voor een 40 footer. Afgelopen jaar was de prijs veel lager door de lage olieprijs.

Vuurwerkvervoer uit china lijkt duur, mensen zijn er echter niet van bewust dat in een container 75!! kub oftewel 30m3 gaat. Ter voorbeeld: Een hele huisraad is 30 kub of 30m3. Als je vervolgens gaat bekijken wat 1 Kub kost kom je uit op 8000 dollar, 5600 euro gedeeld door het aantal kub 75 = 74 euro

Wat kost dit vervoer dan per pot? Laten we een 35 shots 500 Grams pot nemen.

Geen poespas maakt dat deze cake 5x tubes 35mm = 17.5cm
..................................7x tubes 35mm = 24.5cm
.................................. hoogte = 20 cm

Hiervan passen er 120 op 1.04 m3

Rekensom van vervoersprijs per 500 grams pot.
(m3 prijs 74 euro x 1.04)/ 120 = €0.64

Hoeveel procent is dit van de vp van de 500 grams pot? een 500 grams pot is in Nederland gemiddeld 60 euro in de winkel.

€0.64 / €60 x 100 = 1.06 procent.

Vanaf nu is het dus een vast staand feit(het is immers bewezen) dat vervoers kosten geen excuse mogen zijn voor de hoge prijs van vuurwerk in Nederland.

Legeskosten:

Situatie winkel krijgt 1000 kg vw geleverd.
400/ 10 000 = €0.04 per kilo vw.

Een 500 grams pot zonder poespas weegt rond de 2.5 kilo.

2.5 kg x €0.04 = 12 eurocent per pot, waar praten we over?

Buiten dat ik aanneem dat net als bij andere bedrijven deze kosten worden doorberekend, vind ik het een zwak excuse om je achter te verschuilen.

We zullen het dit jaar wel zien 200mm als straks de duitse 500 grammers op de markt komen en nog meer mensen naar duitsland gaan en de omzet flink terugloopt dan zullen hier de prijzen ook wel gaan dalen.

Ik denk niet dat men dit topic is vergeten, maar dat iedereen zo langzamerhand door alle argumenten hier er wel achter is dat bijna alles gewoon te duur is hier in Nederland. Ik kan alleen maar hopen dat de importeurs en verkopende partijen er iets mee doen. Lijkt mij toch ook een mooie zet zeg. Prijzen verlagen en een top omzet behalen doordat de verkoop toeneemt omdat het aantrekkelijker word gemaakt voor de mensen (in een crisis tijd). O shit, ik word net weer wakker...wel een lekkere droom...

Het is gewoon een groot corrupt zooitje. Waarom de prijzen verlagen, mensen blijven hun vuurwerk toch wel kopen. achjaaa straks met de europese wetgeving zullen de prijzen wel omlaag moeten. Anders kopen we het gewoon weer over de grens...

Idd,Door de kwestie SE is het kabinet hier in NL helemaal over protectief geworden.
We worden steeds meer en meer beschermd met onzinnige dingen zoals die kooien,Wetten,Regelgeving.
Blijkbaar vind het kabinet dat wij(Het volk)niks kunnen inschatten en klaarblijkelijk als peuters overal voor beschermd moeten worden.

Ik heb afgelopen jaar door die verrekt zwaar irritante kl*te kooien alvast twee van de vier tetanisprikken mogen halen.

Ik zie er totaal het nut niet van in.
Zonder kooi 1.3:frusty:
Met kooi 1.4:bonk:
Waar halen ze het vandaan,Zelf Hans Klok zou van deze truc hoofdpijn krijgen.

Maar laat ik er maar over ophouden want de frustraties beginnen weer flink te borrelen.

De bedoeling van de kooien is bij brand de verspreiding te verminderen.... tja het zal beste werken maar waarom wij als enigste land in de werel dit hebben, geen idee.

in spanje en belgie zie je het ook wel dat de regels veranderen, daar verminderen ze ook de knallers per pakje om het in een andere klasse te laten vallen.

Ik zou zeggen ga in het verweer bij vrom-inspectie,dat je het er niet mee eens bent,ik denk dat je al importeurs daar heel blij mee maakt.

Nederland is een blijft van mening dat de inhoud niet binnen de verpakking blijft,als een doos vuurwerk in de brandt zou staan,vandaar ook de gaasverpakking,

Denk dat een verweer bij VROM weinig opschiet. Zeker door de ramp in Enschede zijn de regels flink aangescherpt. En daar zullen ze ook niet van afzien ben ik bang.

Als de prijzen van de fabrieken en de verkoopprijzen zo veel verschillen dan vind ik het niet zo gek dat de consument zich belazerd voelt en naar bijvoorbeeld Duitsland gaat.

Jongens ik vind dit een geweldig interessant onderwerp, ik heb alle postings aandachtig gelezen. Dat we hier in Nederland helemaal de weg kwijt zijn is duidelijk, en dat we hier besodemietert worden is nog duidelijker.

Ik heb een leuke berekening gezien wat nu daadwerkelijk de transportkosten zijn.

Kooien die hier gebruikt worden, worden zachtjes tegen 7 a 8 euro verkocht per verpakking, dat wordt als argument dood leuk bij de consument neergelegd.

Nu komt de hamvraag,gaat de CE normering nu echt wat laten veranderen in Nederland.
Logische beredenatie is dat de internationale concurrentie op gang kan komen.... maar is dat zo?, als dat zo is dan gaan de prijzen hier als een gek omlaag dit om de concurrentie met de landen buiten de Nederlandse grens aan te gaan. Persoonlijk zie ik dit niet gebeuren, Importeurs / handelaren zullen hiervoor in hoger beroep gaan dit omdat ze hun dure en hoge investeringen die door de overheid zijn opgelgd te niet zien gaan. Dus dan zal de overheid als goede huisvader op gaan treden en regels bijvoegen om de handelaren en importeurs in bescherming te nemen. Wat ze eigenlijk doen is hen zelf in bescherming nemen, wie wil er nu geen 19% van €70.000.000,--.

Hier zou ik jullie mening wel eens over willen weten, wat zal er nu daadwerkelijk gaan veranderen als de CE normering ingevoerd gaat worden?

Waar ik bang voor ben is dat de mooie prijzen voor consumenten vuurwerk in onze buurlanden ook omhoog gaat en ze de prijzen van de Nederlandse markt gaan naderen. Eigenlijk zie je dat nu al langzaam op gang komen : Belgie is al stukken duurder als enkele jaren geleden en met de komst van 500 grammers in Duitsland, waar een behoorlijke prijskaart aan hangt waar alle leden van Feuerwerkforum.de over de piss van zijn, is daar ook al een prijsstijging te zien.
Maar de toekomst zal het uitwijzen :sad:

Klopt ik bemerk ook dat BE vuurwerk, metname siervw een stevige stijging heeft doorgemaakt waardoor het bijna geen zin meer heeft om naar BE te gaan, maar dacht je van de landen als Polen en Tjechie, die worden veel vergeten maar deze landen worden het oude Belgie.

Klopt ik bemerk ook dat BE vuurwerk, metname siervw een stevige stijging heeft doorgemaakt waardoor het bijna geen zin meer heeft om naar BE te gaan, maar dacht je van de landen als Polen en Tjechie, die worden veel vergeten maar deze landen worden het oude Belgie.

Met alle respect, maar dat noem ik nou net geen buurlanden meer :)

Back
Bovenaan