Winterse kaarten tussen kerst en oud en nieuw, de termijn is nog lang update:
Inleiding
Ik had rond
12 december al een update beloofd, maar door tijdgebrek was dat er toen niet van gekomen. Inmiddels zijn we op weerkundig vlak alweer enkele dagen verder en is dit daarom geen inhaalbericht, maar een nieuwe update op basis van de huidige stand van zaken. De ontwikkelingen die nu veel worden besproken, heb ik eerder al aangestipt naar mijn idee zelfs al net vóór Sinterklaas maar door de grote hoeveelheid berichten is die eerdere post lastig terug te vinden hahaha.

In de huidige ecmwf uitvoer komt de (oper) let slechts 1 van de 50 leden. Met op grote schaal vorst op oudjaarsdag, in de avond komt het in de oostelijke delen al snel tot matige vorst. Gemiddeld ligt dit op grote schaal lichte tot matige vorst.
Waarom nu zoveel aandacht voor winterweer?
Mensen die de winter een warm hart toedragen worden momenteel wakker met winterse kaarten; op vrijwel elk weeraccount komen ze voorbij. Daarbij moet wel worden benadrukt dat de termijn waarop dit alles speelt nog relatief lang is. Waarom ik het toch bespreek? Omdat het leuk én leerzaam is. Het is en blijft een hobby, en bovendien waren er eerder al signalen die deze ontwikkeling ondersteunden. Dat neemt echter niet weg dat dit
geen garanties zijn.
Synoptische situatie (grote lijnen)
Zowel GFS als ECMWF laten al meerdere runs op rij een winterse drukverdeling zien. Hogedruk boven Scandinavië
kan na Kerst kou richting West-Europa sturen, maar of de uitstroom van die vrieslucht voor Nederland gunstig uitvalt, is nog erg onzeker. Eén hogedrukrug, ergens tussen Nederland en Rusland, kan er al voor zorgen dat de vorst ons volledig misloopt. Tegelijkertijd is het opvallend en eerlijk gezegd ook mooi dat zo’n winters ogende drukverdeling zich dit keer niet pas eind van de winter zich aandient. Dat is iets wat we al lange tijd niet meer hebben gezien.De onzekerheid blijft groot en stormkansen spelen in deze setting voorlopig geen rol.
Vertaling naar het weer bij ons
Op de korte termijn ligt de nadruk vooral op
hogedruk en stralingsvorst. Dat betekent rustige nachten met kans op vorst. In deze setup zou
elke vorm van neerslag meteen een winters karakter hebben. Wel is er sprake van een duidelijke
tweedeling. In de kustregio’s kan de temperatuur rond of net onder het vriespunt uitkomen, terwijl het in het oosten en noordoosten lokaal kan komen tot
matige vorst, met minima tussen
–1 à –2 graden en plaatselijk tot
–6 graden.
Modelverschillen en details
Het
GFS-model is duidelijk minder koud en komt vooral met temperaturen net boven het vriespunt, met in de nacht hooguit kans op
lichte vorst in het binnenland. In dat scenario kunnen ook
mist- of nevelvelden ontstaan. Dit zijn echter detailverschillen. Zaken als exacte temperaturen en mistkansen worden pas betrouwbaar op de korte termijn, binnen de week zelf, wanneer fijnmazige weermodellen het overnemen.
Tot slot
Mensen die de winter een warm hart toedragen zien momenteel overal winterse kaarten opduiken. Leuk en leerzaam om te volgen het blijft tenslotte een hobby naast mijn vuurwerkhobby. Maar dit zijn nadrukkelijk
geen garanties. We volgen de ontwikkeling rustig verder. Mijn volgende update zal rond kerst zijn. Ik verwacht zelf kerstavond. Dan kan ik al een aardig gooi doen.
Met groet.
Tatanka