Het weer op 31 december en 1 januari.

Ik vind het prima. Jaarwisseling hier in 96/97 vlogen de lawinepijlen echt alle kanten uit: harde wind dus en dat bij -12 a -13 C in de hut! Dat was echt niet ideaal. Ik had toen niks met vuurwerk, maar alle anderen in de vriendengroep waren er helemaal gek op! Een zo'n zwaar Belgisch geval schoot precies daar waar ik stond, ik sprong net het huis in en BAAAMMM! Echt leuk hoor. Totaal onverantwoord was het.
Maar ideaal lijkt me als we sfeer etc meenemen die van 1985/86. Sneeuwdek van 5-10 cm, kwik -4 C en een zwakke wind uit NO. Toen had ik alleen maar een doosje groene strijkers van 25 gulden per 100. Knalden prima.
Exact 40 jaar na datum van de ideale stookjaarwisseling, met sneeuw!... Hoe volmaakt zou dat zijn als definitieve afsluiter van de mooiste feestdag die ons land ooit gekend heeft?

Omdat dat sulfaat wel een hydraat vormt en makkelijk herkenbaar voorbeeldje was. Wordt voor zover ik weet niet als oxidator gebruikt, juist om eerder genoemde reden ook.
Juist, en het vormt een hydraat vanwege de lading (aantrekkingskracht 2+ lading in tegenstelling tot de 1+ lading op de negatieve zijde van het water molecuul; het zuurstof atoom) en de verhouding lading/grootte van het ion. Én dus de aard van de kristalstructuur.

Zolang de klimatologie op 31 december even oprot, want die werkt ons gemiddeld behoorlijk tegen.

Bekijk bijlage 1815954Bekijk bijlage 1815955

Een gemiddelde windsnelheid zou ik voor tekenen. De wind is gemiddeld het hardste overdag, hoewel die dagelijkse gang in de winter duidelijk kleiner is dan in de zomer. Maar toch. Ik vermoed dat het gemiddelde in de nacht 1 m/s lager is en overdag dan 1 m/s hoger. Dan zou je in veel gebieden duidelijk onder de 5 m/s uitkomen. Dat is 3 Bft. Dat is een prima situatie: weinig verwaaide effecten. kleine mistkansen ook.

Als we eindelijk gewoon eens een ietwat rond hogedrukgebied/anticycloon met de kern boven midden/zuidelijk Scandinavië krijgen, zonder al te hoge kerndruk (zo rond 1025 - 1030 hPa is voldoende), hoger geeft te veel luchtdrukgradiënt en meer wind. Dat resulteert namelijk ook in een waaiwisseling, maar dan met NO-O 5-7 Bft wind.
Kern te dichtbij geeft daarentegen weer te veel risico op mist, zoals in 2007/08 of 2019/20 is ook niks.

Gelukkig hebben wij het goed genoeg om ons druk te maken over een windluwe of winderige jaarwisseling.
In Jamaica hebben ze de komende dagen wind die je effecten pas een kilometer verderop laat klappen. Voor de overlevenden tenminste.
Key Messages:

1. Jamaica: Seek shelter now. Damaging winds and heavy rainfall
today and on Monday will cause catastrophic and life-threatening
flash flooding and numerous landslides before the strongest winds
arrive Monday night and Tuesday morning. Extensive infrastructural
damage, long-duration power and communication outages, and isolation
of communities are expected. Life-threatening storm surge is likely
along portions of the southern coast Monday night and Tuesday
morning.
FORECAST POSITIONS AND MAX WINDS

INIT 26/0900Z 16.3N 76.3W 120 KT 140 MPH
12H 26/1800Z 16.3N 76.8W 130 KT 150 MPH
24H 27/0600Z 16.5N 77.5W 140 KT 160 MPH
36H 27/1800Z 16.8N 77.9W 140 KT 160 MPH
48H 28/0600Z 17.5N 77.7W 135 KT 155 MPH...JUST SOUTH OF JAMAICA
60H 28/1800Z 18.7N 76.8W 120 KT 140 MPH...JUST NORTH OF JAMAICA
72H 29/0600Z 20.5N 75.4W 105 KT 120 MPH...OVER SE CUBA

Blijft altijd spannend. Na een aantal jaren slecht stookweer kan het misschien alleen meer beter, maar voor hetzelfde geld heb je die avond een stormdepressie met windkracht 10. Het weer op 31 december houdt zich niet aan statistieken.

Back
Bovenaan