Filmen met een mobiele telefoon

Met de externe Mic komt het geluid van de crackling veel meer naar voren en aangezien dat primair het effect van die bak is lijkt me toch juist dat je dat wilt hebben. Nu weet ik niet of je een andere bakt filmt met die andere maar toch.

bovenstaande is opgenomen met Pixel 8 zonder externe mic. Heb nu via het forum een externe mic erbij (rode) en bij het testen wat ik tot nu toe heb gedaan merk ik twee dingen:

- geluid is minder "ruimtelijk" (lijkt wel alsof de pixel in stereo/surround geluid opneemt vs meer gecentreerd met de mic)
- effecten komen beter naar voren. Twee fonteinen getest, zonder mic verzuipt het een beetje in omgevings geluid, met mic hoor je het duidelijk.
De dingen die je gemerkt hebt kloppen helemaal ;). De Videomic ME is namelijk een richtmicrofoon. Hij pakt dus het geluid waar je op richt heel goed op en des te verder het uit de richting is, des te minder hij het op pakt. (Dus, minder omgevingsgeluid, meer geluid van het gefilmde vuurwerk)

Zou ook zomaar flink kunnen verschillen of je je telefoon op de juiste oriëntatie houdt of niet.

Zeker gezien de scan lines over de horizontale manier van boven naar beneden werken, dus dat zou invloed kunnen hebben op de lensflares. Wat ook zou kunnen is een lens met wat vinger afdrukken maar misschien zelfs het gebruik van een hoesje.

Velen gebruiken harde plastic hoesjes welke om de camera heen zitten, wellicht reflecteerd dat naar binnen toe?
Ik heb nu ook een camera protector erop zitten ivm m'n werk en een hoesje die de camera een beetje beschermt door een dikkere rand van transparant plastic. Het zou inderdaad goed kunnen als ik die eraf haal dat het een stuk beter wordt.

Al moet ik zeggen dat ik al heel tevreden ben met de kwaliteit.

Ja lensflare is gewoon klote inderdaad! Ik heb dit jaar iphone 16pro met rode videomic me-c+. Voor mij is de video kwaliteit echt prima, lekker compact, geen gehannes met grote camera’s
Dat heb ik zelf ook bij mijn Zcam. Dit moet ik nog eens uitzoeken of er lenzen of filters zijn die dit dus niet hebben.

instelling van je camara op 4K 60FPS zetten met HDR aan, daar ga je geen spijt van krijgen!
Een aantal vragen hierover.
1. Welk editing programma gebruik je om deze video's te bewerken?
2. Door deze instellingen zijn de video's altijd in HEIF/HEVC en niet in JPEG/H.264. Dit zorgt ervoor dat mijn pc de video niet kan afspelen (tenzij ik betaal voor HEIF/HEVC). Nog tips hiervoor?
3. Klopt het bestanden door deze instellingen erg groot zijn en het heel erg lang duurt voordat ook maar 1 video is geüpload?

2. Door deze instellingen zijn de video's altijd in HEIF/HEVC en niet in JPEG/H.264. Dit zorgt ervoor dat mijn pc de video niet kan afspelen (tenzij ik betaal voor HEIF/HEVC). Nog tips hiervoor?
3. Klopt het bestanden door deze instellingen erg groot zijn en het heel erg lang duurt voordat ook maar 1 video is geüpload?

Ik gebruik zelf Lumafusion op mijn ipad, die kan heel goed met hdr omgaan zonder ingewikkelde instellingen . Op mijnpc gebruik ik Davinci resolve, gratis versie is meer dan voldoende voor edit werk. Alleen is het mij nog niet gelukt om daar de juiste instellingen te krijgen voor een export met HDR.

Als je Heic/hevc wilt gebruiken kun je daar een extension voor downloaden uit de windows store, kost je 99 cent. Werkt perfect. Als je dat niet wilt dan kun je de videos ook naar je pc halen in mp4/mov. Dit kun je via icloud.com doen en daar kiezen voor download meest compatibele bestand.

En ja 4k 60fps zijn vrij zware bestanden, op een iphone 440mb per minuut. Ik heb hem op FHD 60 fps staan omdat mijn ruimte op de telefoon beperkt is.

Als iemand nog tips heeft wat betreft lumafusion met iphone hdr materiaal hoor ik het graag, het is mij nog niet gelukt

1. Capcut was voorheen gratis, sinds kort niet meer tenzij je het watermerk van capcut in je video neemt.
2. Dit probleem heb ik niet, daar kan ik je dan ook niet mee helpen.
3. Dat klopt zeker, het ligt er een beetje aan maar 400-800mb per minuut als bestand kan zomaar.

Dit jaar gaat de stand bij mij op 30fps helaas heb je dan niet meer zo mooi donker beeld maar het effect van het vuurwerk is wel beter zichtbaar op je scherm.

Moguh medepyros, wat advies gevraagd

Filmen met Samsung galaxy A54 of iphone 14

En dan UHD 30fps of FHD 60fps? Als jullie nog andere tips hebben, kwa instellingen hoor ik die graag

Thnx! Fijne kerstdagen

Moguh medepyros, wat advies gevraagd

Filmen met Samsung galaxy A54 of iphone 14

En dan UHD 30fps of FHD 60fps? Als jullie nog andere tips hebben, kwa instellingen hoor ik die graag

Thnx! Fijne kerstdagen
Lastige, denk dat je het beste vanavond wat categorie 1 kunt stoken en dit in beide standen met beide telefoons filmen en de keuze maken wat jij zelf het beste vind, ik neig naar 60fps, vind dat lekker kijken. Over welke telefoon kan ik niet oordelen ben alleen bekend met iPhones. Instellingen zou ik niet mee rommelen, dat is bij de iPhone ook lastiger.

Ik film zelf ook met een mobiele telefoon, afdankjertje van mijn wederhelft. Een S21. Ik zet de settings op 4K 30fps , ISO 200 , kleur op 3800K , EV -2,7 , shutterspeed op 1/90. Dan krijg ik aardige beelden eruit al zeg ik zelf.

Ik film zelf ook met een mobiele telefoon, afdankjertje van mijn wederhelft. Een S21. Ik zet de settings op 4K 30fps , ISO 200 , kleur op 3800K , EV -2,7 , shutterspeed op 1/90. Dan krijg ik aardige beelden eruit al zeg ik zelf.
Heb je n voorbeeldje voor ons met deze settings? Film zelf ook op de pro stand

Heb gefilmd met de s23 ultra icm Røde stereo videomic microfoon. Probleem was wel dat de camera app willekeurig uit zichzelf af sluit. Weet niet of het aan de telefoon of de microfoon kan liggen? Bij de eerste show rond de 4 minuten, en de tweede show bij 11 minuten.

Ik zelf heb gefilmd met iPhone 13 met een Rode VideoMic ME-L + Deadkitten, maar de wind is nog hoorbaar, komt dat gewoon door het extreme weer of doe ik wat fout?

Ik zelf heb gefilmd met iPhone 13 met een Rode VideoMic ME-L + Deadkitten, maar de wind is nog hoorbaar, komt dat gewoon door het extreme weer of doe ik wat fout?
Het extreme weer. Een deadkitten helpt tot een bepaald niveau goed, maar de harde wind van deze jaarwisseling is vrij lastig te verhelpen.

Misschien met een “Blimp” windscherm. Maar dan ga je al gauw wat stappen verder op het niveau van filmen

Het extreme weer. Een deadkitten helpt tot een bepaald niveau goed, maar de harde wind van deze jaarwisseling is vrij lastig te verhelpen.

Misschien met een “Blimp” windscherm. Maar dan ga je al gauw wat stappen verder op het niveau van filmen
Dat dacht ik al, dan hoef ik niet aan mij zelf te twijfelen.

Back
Bovenaan