Filmen met een mobiele telefoon

Iphone 13 - check
DJI Osmo mobile SE - check
Zoom IQ7 MS - check
Zoom WSU-1 - check

Normaal film ik alles uit de losse pols, maar dat wil ik ook dit jaar met een gimbal proberen. Verder dank voor de tips voor de MIC, deze is net besteld op Amazon met de windkap.
Hoe bevalt het filmen met de osmo? Wil er ook een aanschaffen.

Hoe bevalt het filmen met de osmo? Wil er ook een aanschaffen.
Die Osmo zat heel snel weer in de doos, die kon niet omgaan met de mic + WSU-1. Het gewicht was aan een kant gewoon te zwaar en daardoor kantelde gimbal direct weer alle kanten op.

Die Osmo zat heel snel weer in de doos, die kon niet omgaan met de mic + WSU-1. Het gewicht was aan een kant gewoon te zwaar en daardoor kantelde gimbal direct weer alle kanten op.
Aha.. Maar helemaal weg gedaan dan? Of wat anders? Volgens mij kan je externe mics ook aan je handvat vastmaken, dan zit het gewicht niet aan je telefoon. Kwam erachter bij prof instellingen je microfoon op voor of achter kan instellen, zodat het geluid alleen van voor wordt opgenomen, en publiek geluid bijv niet meer(minder) opgepakt wordt, ga dat eerst proberen met een gimbal dat lijkt me toch wel wat comfortabel filmen

Aha.. Maar helemaal weg gedaan dan? Of wat anders? Volgens mij kan je externe mics ook aan je handvat vastmaken, dan zit het gewicht niet aan je telefoon. Kwam erachter bij prof instellingen je microfoon op voor of achter kan instellen, zodat het geluid alleen van voor wordt opgenomen, en publiek geluid bijv niet meer(minder) opgepakt wordt, ga dat eerst proberen met een gimbal dat lijkt me toch wel wat comfortabel filmen
Ik heb uiteindelijk uit de hand gefilmd, zie de beelden maar van afgelopen O&N. Nadeel van deze mic is dat hij direct op je lightning poort zit, dus dan moet je hem verlengen, weet niet of dat bestaat.

Voor de Samsung filmers. Welke settings gebruiken jullie in de pro stand ? Ik zit nu op 4K 30fps, iso 200 , shutter 1/125 en WB op 3700K. Maar ik ben niet helemaal tevreden. Welke settings gebruiken jullie ?

Voor de Samsung filmers. Welke settings gebruiken jullie in de pro stand ? Ik zit nu op 4K 30fps, iso 200 , shutter 1/125 en WB op 3700K. Maar ik ben niet helemaal tevreden. Welke settings gebruiken jullie ?
Gisteren de demo show in 4k 24fps opgenomen, heel tevreden over de kwaliteit. De rest laat ik op auto staan, en dat werkt prima, aantal shows dit jaar ook met handmatige settings proberen te doen maar dan is het of te donker omdat je iso te laag is en er te weinig licht van het vuurwerk komt bijv. De auto setting weet dit prima voor je te balanceren.

Voor het eerst gefilmt met Externe Microfoon namelijk de Godox Geniusmic Usb C icm met de samsung s23

Geluid weet zich goed te richten want de ohs en aahhs achter de camera worden bijna niet opgepakt.

Ben er nog niet helemaal over uit of het nu veel beter is. Met Exterene mic is het geluid minder popperig is mijn gevoel

Hier vergelijking, misschien niet helemaal goed want de omgeving was op beide films anders. Komende tijd nog maar even wat meer uittesten.

Zonder Exterene mic

MET Exterene Mic

Voor het eerst gefilmt met Externe Microfoon namelijk de Godox Geniusmic Usb C icm met de samsung s23

Geluid weet zich goed te richten want de ohs en aahhs achter de camera worden bijna niet opgepakt.

Ben er nog niet helemaal over uit of het nu veel beter is. Met Exterene mic is het geluid minder popperig is mijn gevoel

Hier vergelijking, misschien niet helemaal goed want de omgeving was op beide films anders. Komende tijd nog maar even wat meer uittesten.

Zonder Exterene mic

MET Exterene Mic
Bedankt voor de tip ik vind het geluid erg goed moet ik zeggen met die mic! En voor 40 eur een stuk aantrekkelijker dan de Rode videomic! De echte kwaliteit kom je pas achter als het waait en je filmt vuurwerk. Daar waar de standaard telefoon mic vaak moeite mee heeft. Dit hoor je dan weer terug in af en toe blikkerige geluiden.

Gister mijn nieuwe Google Pixel 9 Pro getest:

Dit is gewoon gefilmd met de standaard instellingen. De kleuren opvangen heeft hij iig geen problemen mee. Dit miste ik juist bij mijn vorige Samsung.
Nu ben ik enigszins nieuwsgierig, ik heb namelijk de pixel 9 die als het goed is dezelfde lens gebruikt voor het filmen. Heb jij soms ook dat er een soort gekke weerkaatsing in de lens is oid zodat het lijkt of het een soort verdubbeld wordt?

Dit zie ik vooral terug met bijvoorbeeld (erg felle) blinkers die niet massaal zijn

Voorderest vind ik het zelf echt een top apparaat en de pro was mij zelf toch een stuk te duur.

Edit* dit blijkt dus blijkbaar lens
flare te zijn wat opzich logisch is bij witte blinkers. Kan je hier (gemakkelijk) iets aan doen om het te verhelpen?

Laatst bewerkt:
Nu ben ik enigszins nieuwsgierig, ik heb namelijk de pixel 9 die als het goed is dezelfde lens gebruikt voor het filmen. Heb jij soms ook dat er een soort gekke weerkaatsing in de lens is oid zodat het lijkt of het een soort verdubbeld wordt?

Dit zie ik vooral terug met bijvoorbeeld (erg felle) blinkers die niet massaal zijn

Voorderest vind ik het zelf echt een top apparaat en de pro was mij zelf toch een stuk te duur.

Edit* dit blijkt dus blijkbaar lens
flare te zijn wat opzich logisch is bij witte blinkers. Kan je hier (gemakkelijk) iets aan doen om het te verhelpen?
Kan je helaas niks aan doen en blijft het grootste euvel voor mobiele telefoons (samen met het geluid).

iPhone videos van vuurwerk kan ik er dan ook zó uitpikken. Heb een keer met iPhone 13 of 14 ofzoiets gefilmd toen ik een oud en nieuw geen zin had om mn camera erbij te hebben... Werd gek van die lensflares. Wist alleen niet dat Pixel daar ook zo'n last van had.

Als er dan een lichtkogel omhoog schiet zie je er ook een omlaag schieten als soort reflectie :bonk:

Ja lensflare is gewoon klote inderdaad! Ik heb dit jaar iphone 16pro met rode videomic me-c+. Voor mij is de video kwaliteit echt prima, lekker compact, geen gehannes met grote camera’s

Kan je helaas niks aan doen en blijft het grootste euvel voor mobiele telefoons (samen met het geluid).

iPhone videos van vuurwerk kan ik er dan ook zó uitpikken. Heb een keer met iPhone 13 of 14 ofzoiets gefilmd toen ik een oud en nieuw geen zin had om mn camera erbij te hebben... Werd gek van die lensflares. Wist alleen niet dat Pixel daar ook zo'n last van had.

Als er dan een lichtkogel omhoog schiet zie je er ook een omlaag schieten als soort reflectie :bonk:
Opzich valt de lens flare best mee alleen toen ik pas een keertje van die felle witte flitsers afstak merkte je het wel. (Misschien dat HD/4K of 30/60fps verschil kan maken)

Ik heb tijdens de demo van Quartel vuurwerk te Pijnacker wat gefilmd in 4K 60fps om hem een beetje te testen. Dan kan je het zelf beoordelen.

Zonder Exterene mic

MET Exterene Mic
Met de externe Mic komt het geluid van de crackling veel meer naar voren en aangezien dat primair het effect van die bak is lijkt me toch juist dat je dat wilt hebben. Nu weet ik niet of je een andere bakt filmt met die andere maar toch.

bovenstaande is opgenomen met Pixel 8 zonder externe mic. Heb nu via het forum een externe mic erbij (rode) en bij het testen wat ik tot nu toe heb gedaan merk ik twee dingen:

- geluid is minder "ruimtelijk" (lijkt wel alsof de pixel in stereo/surround geluid opneemt vs meer gecentreerd met de mic)
- effecten komen beter naar voren. Twee fonteinen getest, zonder mic verzuipt het een beetje in omgevings geluid, met mic hoor je het duidelijk.

Opzich valt de lens flare best mee alleen toen ik pas een keertje van die felle witte flitsers afstak merkte je het wel. (Misschien dat HD/4K of 30/60fps verschil kan maken)

Ik heb tijdens de demo van Quartel vuurwerk te Pijnacker wat gefilmd in 4K 60fps om hem een beetje te testen. Dan kan je het zelf beoordelen.

Zou ook zomaar flink kunnen verschillen of je je telefoon op de juiste oriëntatie houdt of niet.

Zeker gezien de scan lines over de horizontale manier van boven naar beneden werken, dus dat zou invloed kunnen hebben op de lensflares. Wat ook zou kunnen is een lens met wat vinger afdrukken maar misschien zelfs het gebruik van een hoesje.

Velen gebruiken harde plastic hoesjes welke om de camera heen zitten, wellicht reflecteerd dat naar binnen toe?

Back
Bovenaan