Celstraffen voor gigantische handel in vuurwerk vanuit Oost-Nederland

Peter

VWC lid
Celstraffen voor gigantische handel in vuurwerk vanuit Oost-Nederland

Drie verdachten van handel in en het opslaan van honderden kilo’s zwaar professioneel vuurwerk in Zwolle en Olst zijn donderdag tot celstraffen veroordeeld. Hoofdverdachte Gerrit H. uit Raalte kreeg 30 maanden cel en moet de Staat 121.000 euro betalen.

Michiel Satink 31-10-19, 15:10
Dat bleek donderdag uit het vonnis van de rechtbank in Zwolle. De verdachten hadden alleen oog voor geldelijk gewin en namen daarmee grote risico’s op de koop toe. Zo werd op 1 december 2016 na een inval in een loods in Zwolle een nabijgelegen loods in alle haast leeggehaald. De 870 kilo zwaar professioneel vuurwerk werd in een vrachtwagen geladen en in een woonwijk in Olst achtergelaten. Bij een ontploffing waren meerdere levens in gevaar geweest, aldus de rechtbank in Zwolle.

De loods in Zwolle werd ontdekt nadat in Duitsland een pakketje was onderschept, afkomstig uit Raalte, met daarin 19.500 euro aan contanten. In de woning van de 35-jarige H. werd nog eens 95.000 euro contant gevonden. Ook had hij vele bestellijsten van vuurwerk in bezit. Hij is in 2013 al veroordeeld voor de handel in illegaal vuurwerk. Tegen H. was 3,5 jaar cel geëist.

Woonwijk
De 28-jarige Koen S. uit Enter kreeg 2 jaar cel. Hij verhandelde de ingekochte vuurwerk en leverde deze aan klanten in onder meer Almelo, Zwolle, Emmen en Goor. Ook de twee mannen die de vrachtwagen naar Olst reden en deze zonder scrupules in een woonwijk achterlieten, kregen celstraffen.

Remon A. (24) uit Olst kreeg 1,5 jaar cel, waarvan zes maanden voorwaardelijk. Hij moet de Staat 67.000 euro aan criminele winst betalen. Koen H. (24) uit Olst bestuurde de vrachtwagen en reed vaker met A. naar Duitsland om vuurwerk te halen. Hij kreeg 240 uur taakstraf en een voorwaardelijke celstraf van 8 maanden.

Opslag
De 33-jarige Urker Fabian D. stelde in Zwartsluis een loods beschikbaar voor de opslag van het illegale vuurwerk. Hij kreeg een taakstraf van 200 uur en een voorwaardelijke celstraf van 3 maanden. De laatste verdachte, de vriendin van Gerrit H., werd vrijgesproken.

https://www.tubantia.nl/regio/celstraffen-voor-gigantische-handel-in-vuurwerk-vanuit-oost-nederland~a0483c6d/

Dit is dus wat Ruben Koet zegt, de staat int illegaal verkregen geld, dus is dit wit wassen. Nooit zo bekeken.

Dit is dus wat Ruben Koet zegt, de staat int illegaal verkregen geld, dus is dit wit wassen. Nooit zo bekeken.
Witwassen is het uitvoeren van transacties teneinde de illegale oorsprong van geldsommen te maskeren. Het doel van witwassen is om illegaal verkregen vermogen te kunnen besteden of investeren zonder dat de illegale oorsprong bewezen kan worden.

Aangezien de oorsprong van het geld hier niet verdoezeld wordt vind ik de term witwassen niet echt toepasselijk.

Tja, je kan het noemen wat je wilt. Lijkt me ook niet echt goed als je na 30 maanden cel al je illegaal verdiende centjes nog kan houden. Dan loont misdaad alsnog ....

Toch bizar dat je hier tegenwoordig 3 jaar voor de bak in moet.
Waarom? Deze lui verkopen de rotzooi waardoor er zoveel druk ontstaan is op onze mooie traditie. Het moet niet meer het risico waard zijn om dit soort vuurwerk te verhandelen. Prima dus dat dit soort lui lang achter slot en grendel gaan.

Waarom? Deze lui verkopen de rotzooi waardoor er zoveel druk ontstaan is op onze mooie traditie. Het moet niet meer het risico waard zijn om dit soort vuurwerk te verhandelen. Prima dus dat dit soort lui lang achter slot en grendel gaan.

Als er straks een totaal verbod komt koop jij helemaal niets? Nu een beetje stoer praten maar straks ook in de rij staan bij dit soort gasten.

Het staat niet in verhouding met andere straffen.

Klopt inderdaad. Als je iemand zwaar mishandeld en deze persoon blijft invalide, word er een celstraf van 2 tot 3 jaar opgelegd. Dit vind ik toch in een andere categorie liggen dan het handelen in vuurwerk.

Klopt inderdaad. Als je iemand zwaar mishandeld en deze persoon blijft invalide, word er een celstraf van 2 tot 3 jaar opgelegd. Dit vind ik toch in een andere categorie liggen dan het handelen in vuurwerk.
mee eens dat het niet met elkaar te vergelijken is maar vind dat eerder een argument om de straffen voor mishandeling te verhogen

Als je ziet hoe kolossaal de handel is, want dit is dan een redelijk grote vis die gepakt wordt. Alleen er zijn er vast meer. Moet men niet eens na gaan denken over legaliseren en reguleren van F3?

Ik lees de titel geloof ik verkeerd. Volgens moest het zijn:

'Gigantische celstraffen voor handel in vuurwerk vanuit Oost-Nederland'.

Wat sommige hier niet zien is dat deze mannen een criminele organisatie bedreven.
En als het om dit soort bedragen gaat is men niet gezellig aan het hobbie'en, vaak zie je dat er bij dit soort groepen ook vaak wapens geweld ,intimidatie , afpersing enz bijkomt.

Dit is gewoon mafia, vuurwerkmafia.

dit topic maakt wel veel Los bij de mensen hier laat wel duidelijk de verschillende kampen zien en de petten die men draagt.

Helaas wel, doe je niets aan.
Van mij mogen ze ook langer blijven vastzitten hoor. Drie jaar is een leuke straf, zeker als je al eerder gepakt bent. Dan ben je gewoon echt dom. Kans op herhaling is dus groot, dat heeft hij zelf al bewezen.

Helaas wel, doe je niets aan.
Van mij mogen ze ook langer blijven vastzitten hoor. Drie jaar is een leuke straf, zeker als je al eerder gepakt bent. Dan ben je gewoon echt dom. Kans op herhaling is dus groot, dat heeft hij zelf al bewezen.

Die kans op herhaling kan zelfs bestaan uit het feit dat als hij vrij komt er gelijk vage types bij hem op de stoep staan die hem geen keus laten...als je snapt wat ik bedoel. Gezien de bedragen die er in omgaan is die kans groot.

Back
Bovenaan