Politie Salland controleert online vuurwerkkopers

Helaas, bij een vermoeden plegen ze 1 telefoontje naar de OVJ en 5 minuten later hebben ze toestemming. Dus de gevleugelde uitspraken die je op YT veel tegenkomt onder de kids met aso-knallers "je moet gewoon niet meewerken, kunnen ze je niks maken" gaan in het echte leven niet op. Staan ze voor je deur, ben je gewoon de sjaak.
Tsja, als je iets te verbergen hebt kun je het er toch beter op gokken lijkt me.
Ik heb even het een en ander opgezocht en volgens de wet mogen ze zonder machtiging of zonder toestemming je huis niet doorzoeken. Wanneer zij dat toch doen, heb je een grote kans dat ze je niets kunnen maken tijdens de rechtzaak.
Grote kans dat de rechter het bewijsmateriaal niet van waarde acht omdat het onrechtmatig verkregen is.
Dan ben je dus alleen je vuurwerk kwijt..

Erop gokken? Met 5 minuten geregeld zegt een bovenstaande. Als ze dat altijd loskrijgen is het zo gepiept. Het idee dat je hele kasten vol kunt stoppen met spul en dat ze je niks kunnen maken wil men op internet maar al te graag geloven.

Niet geschoten altijd mis toch?

Er zitten geen risico’s aan het weigeren van een binnentreden. Als zij vervolgens binnen 5 minuten aan een machtiging kunnen komen, so be it.

Als ze niks vinden, en een huiszoeking willen omdat je niet wilt dat ze bv in je privezaken zitten te rotzooien kunnen ze je privacy toch niet schenden omdat het verdacht is? En als ze niks vinden heb je dan recht op een financiële compensatie? Dan moet je dus als overheid dokken terwijl je weet dat die persoon verdachte waren heeft ontvangen maar deze te goed verstopt zijn of op ander adres zijn? Erg krom als dat zo is

Ze komen ook niet zomaar een straat inlopen en bellen dan ergens random aan met de vraag of je vuurwerk hebt. Het gaat om het VERMOEDEN, dat is key. Er is een anonieme melding gemaakt over een adres of ze hebben je zien sjouwen met allerlei dozen en een buurman heeft gebeld. Dan komen ze met een VERMOEDEN aan je deur en als jij dan weigert, wordt het VERMOEDEN bevestigd. En dus is het telefoontje naar de OVJ zo gemaakt. Heb jij niets verkeerds gedaan dan geef je de agenten toestemming om rond te kijken, want ja, wat heb je te verbergen? Je kan dus geen kant op. Weiger je, vragen ze een huiszoeking aan, weiger je niet weten ze of je wel of niet wat in huis hebt.

En financiële vergoeding als ze niks vinden? We wonen niet in Amuricah waar je iemand kan aanklagen omdat ie richting jouw broodje heeft geademd of iets dergelijks.

Waarom zou je? Of heb je iets te verbergen? :idea:

Ik bedoelde meer in het algemeen, welke rechten je hebt als burger.

Persoonlijk heb ik niets te verbergen, dat neemt niet weg dat ik niet graag vreemden in mijn huis heb.
Maar dat heeft meer met privacy dan met verbergen te maken.

Rechten als burger, tja. Vuurwerk is natuurlijk een "veiligheidskwestie" volgens ons politie apparaat, dus op dat moment heb je weinig rechten meer. Zodra ze het onder het kopje "veiligheid voor omwonenden en omstanders" kunnen scharen is bijna alles geoorloofd. Het is natuurlijk niet voor niets dat de politie in zulk soort situaties "boven de wet" staat. Alles om de bevolking te beschermen.

Ze komen ook niet zomaar een straat inlopen en bellen dan ergens random aan met de vraag of je vuurwerk hebt. Het gaat om het VERMOEDEN, dat is key. Er is een anonieme melding gemaakt over een adres of ze hebben je zien sjouwen met allerlei dozen en een buurman heeft gebeld. Dan komen ze met een VERMOEDEN aan je deur en als jij dan weigert, wordt het VERMOEDEN bevestigd. En dus is het telefoontje naar de OVJ zo gemaakt. Heb jij niets verkeerds gedaan dan geef je de agenten toestemming om rond te kijken, want ja, wat heb je te verbergen? Je kan dus geen kant op. Weiger je, vragen ze een huiszoeking aan, weiger je niet weten ze of je wel of niet wat in huis hebt.

En financiële vergoeding als ze niks vinden? We wonen niet in Amuricah waar je iemand kan aanklagen omdat ie richting jouw broodje heeft geademd of iets dergelijks.

Dat lijkt me anders in sommige gevallen behoorlijk gezoek, en zeker niet zonder schade. Maar stel ik heb ruzie met een buurman, die overigens niks fout doet. Ik zeg ik heb dozen e.d. bij hem binnen gezien en de politie wil naar binnen. Hij weigert dat, en dan mogen ze dus een huiszoeking doen omdat ik hem een hak zet? Vind je rechten zo toch aardig in de knel komen

Rechten als burger, tja. Vuurwerk is natuurlijk een "veiligheidskwestie" volgens ons politie apparaat, dus op dat moment heb je weinig rechten meer. Zodra ze het onder het kopje "veiligheid voor omwonenden en omstanders" kunnen scharen is bijna alles geoorloofd. Het is natuurlijk niet voor niets dat de politie in zulk soort situaties "boven de wet" staat. Alles om de bevolking te beschermen.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is gewoon onzin.
Als burger in dit land heb je zeker rechten, net zozeer als dat je plichten hebt.
Een agent staat niet boven de wet, al zijn er natuurlijk wel bepaalde uitzonderingen (denk aan dreiging terrorisme ed)

Sorry dat ik het zeg, maar dit is gewoon onzin.
Als burger in dit land heb je zeker rechten, net zozeer als dat je plichten hebt.
Een agent staat niet boven de wet, al zijn er natuurlijk wel bepaalde uitzonderingen (denk aan dreiging terrorisme ed)

Maar vanuit hun oogpunt is er dan een gevaar voor de omgeving waardoor ze doortastend moeten optreden

been there done that, huiszoeking omdat ze een vermoeden hadden kwamen ze een paar jaar geleden 1 dag voor kerst even langs.
dat vermoeden was ook juist maar ik sla niks thuis op gelukkig....

eerst vragen ze of ze naar binnen mogen, daarna vragen ze bij elke kamer/schuurtje/kastje of je het wilt openmaken, als je weigert ( niet gedaan overigens aangezien dat niet nodig was ) dan blijven ze gewoon wachten op een goedgekeurd huiszoekingsbevel en trekken ze zelf alles open tot systeemplafons aan toe als ze een beetje pissed zijn dus ik zou maar gewoon fijn meewerken zonder een grote muil zoals die youtube pikkies.

en een schadevergoeding kan je gewoon vergeten.

Laatst bewerkt:
Ik heb ze ook gehad vorige week. Heb niks te verbergen, maar kwam toch als verassing.

Aangezien ik al 6 jaar niks meer illegaals heb besteld uit het buitenland. Maar heb wel eens aanstekers edg besteld, en schijnbaar is er een versprijder van dit soort paketten(zowel illegaal als legaal spul) ook tegelijkertijd een snitch.

3 man politie en 1 zo'n kereltje van een extern bedrijf voor het vervoer. Schijnbaar wou hij ook de "kenner" uithangen helaas.

Bij mij is meegenomen voor onderzoek;

1,5 slof astronaut van schuurmans uit 2004
1 doosje wondertollen

4 losse decibulls singleshots

Shising crackers 1 slof van 2013

(waar meneer de expert van mening was dat ze super oud waren ivm geen opdruk erop. Dus heb ik het doosje uit zn handen gegrepen en hem de achterkant laten zien waar beschrijving jaartal etc etc opstaan)

Dit is alles wat er bij mij meegenomen is.

De agenten die mee waren vonden het kennelijk ook onzin en ben uiteindelijk met 1 van hen naar buiten gegaan om een sigaretje te roken, hij zei al tegen mij dat ik het heel misschien nog terug krijg ook wanneer ik op bureau moet komen. (Weet ook niet waarom verhoor..)

Al met al een zielig gedoe om niks.

Je zou je schamen als je als agent daarbij staat. Je zou haast denken dat er geen andere ervaringen zijn als deze rariteiten

Ik heb ze ook gehad vorige week. Heb niks te verbergen, maar kwam toch als verassing.

Aangezien ik al 6 jaar niks meer illegaals heb besteld uit het buitenland. Maar heb wel eens aanstekers edg besteld, en schijnbaar is er een versprijder van dit soort paketten(zowel illegaal als legaal spul) ook tegelijkertijd een snitch.

3 man politie en 1 zo'n kereltje van een extern bedrijf voor het vervoer. Schijnbaar wou hij ook de "kenner" uithangen helaas.

1 doosje wondertollen

(waar meneer de expert van mening was dat ze super oud waren ivm geen opdruk erop. Dus heb ik het doosje uit zn handen gegrepen en hem de achterkant laten zien waar beschrijving jaartal etc etc opstaan)

De agenten die mee waren vonden het kennelijk ook onzin en ben uiteindelijk met 1 van hen naar buiten gegaan om een sigaretje te roken, hij zei al tegen mij dat ik het heel misschien nog terug krijg ook wanneer ik op bureau moet komen. (Weet ook niet waarom verhoor..)

Waarom nemen ze het überhaupt mee? Dit voldoet toch aan de wetgeving, en geeft hun geen recht om de spullen mee te nemen?

Waarom nemen ze het überhaupt mee? Dit voldoet toch aan de wetgeving, en geeft hun geen recht om de spullen mee te nemen?

In principe mogen ze het meenemen, maar behoor je het wel terug te krijgen als het legaal blijkt te zijn.
Het is namelijk eerst "in bewaring nemen" en als het illegaal is pas "in beslag name". Alles wat in bewaring genomen wordt, hoor je in dezelfde staat terug te krijgen.

Of dat gebeurd, dat is een tweede...

In principe mogen ze het meenemen, maar behoor je het wel terug te krijgen als het legaal blijkt te zijn.
Het is namelijk eerst "in bewaring nemen" en als het illegaal is pas "in beslag name". Alles wat in bewaring genomen wordt, hoor je in dezelfde staat terug te krijgen.

Of dat gebeurd, dat is een tweede...

bedankt, ik snap je verhaal, maar vindt een rare gang van zaken eerlijk gezegd. Je voldoet aan de wetgeving en toch mogen ze het dan meenemen. Is dit een grijs gebied dan?

bedankt, ik snap je verhaal, maar vindt een rare gang van zaken eerlijk gezegd. Je voldoet aan de wetgeving en toch mogen ze het dan meenemen. Is dit een grijs gebied dan?

nee, het is gewoon niet aan de agenten om te beoordelen of vuurwerk illegaal is of niet. daar hebben ze experts voor. (i know, dit woord valt te betwisten :))

1 doosje wondertollen

Wat een triest verhaal zeg... Je mag ook niks meer in huis hebben:bonk: alles is meteen verdacht.

Back
Bovenaan