Zwaargewonde door ontplofte vuurwerkbom in Vianen

stefanovic

VWC lid
Een 25-jarige man is zondag in Vianen gewond geraakt aan zijn arm en hand doordat een vuurwerkbom waar hij aan werkte ontplofte. Twee andere aanwezigen liepen lichte verwondingen op. Vijf woningen zijn ontruimd nadat nog meer vuurwerk en explosieve stoffen werden aangetroffen, meldt een politiewoordvoerder.

De ontploffing vond omstreeks 14.30 uur plaats in een schuur aan het Benedictushof. De 25-jarige man is niet de bewoner van de woning bij de schuur, maar mocht er wel gebruik van maken. Hij is geopereerd. Hoe het met hem is, is onbekend. Een van de twee andere aanwezigen had na de explosie last van zijn oren, de ander had een wondje in het gezicht.

De woning bij de schuur en vier omliggende huizen zijn aan het einde van de middag uit voorzorg ontruimd. De politie had de hulp van de Explosieven Opruimgsdienst Defensie ingeroepen, die het aangetroffen vuurwerk en andere stoffen heeft onderzocht en na een paar uur weer vertrok. De politie kan het in beslag nemen van het vuurwerk volgens de EOD zelf aan.

De bewoners die hun huis uit moesten, worden opgevangen bij buren. De politie verwacht dat de ontruimde woningen rond 21.00 uur kunnen worden vrijgegeven.

Bron: fok.nl

eigenlijk krijg je er op een duur bijna geen medelijden meer voor. Waarom moet het altijd harder? als je harder wilt koop dan een harder product en ga niet met vuurwerk knutsellen, hierdoor krijgt vuurwerk weer een slechte naam. :bonk:

Geen medelijden mee als je met vuurwerk gaat knutselen weet je dat dit kan gebeuren en ik vind het gewoon idioot dat er nog steeds mensen die dit doen.

@Alle mensen hierboven, geen medelijden meer? Typisch gevalletje van verharding van de samenleving.

Dat jullie allen (en ik ook) als vuurwerkliefhebber boter op je hoofd hebben is duidelijk. Het deert jullie vast ook niets als er weer een fabriek in China ontploft, of zoals recentelijk 4 doden in Italië. En dat alles voor ons genot.....

Ik denk dat je het in perspectief moet zien. Geen medelijden wil niet zeggen dat men het niet erg vindt. Deze knutselaar heeft een bepaald risico gelopen en moet nu boeten voor wat hij gedaan heeft.
Ik rij vaker met mijn motor op het circuit. Ik weet ook dat ik kan vallen, mijn motor beschadigen of zelf kan overlijden. Dat is een risico wat ik loop. En jij als buitenstaander en mischien niet motorrijder zal dan ook zeggen: ja als je boven de 200 rijdt heb ik geen medelijden met je.

Maar er is een HEEL GROOT VERSCHIL. Ik kan geen andere mensen (buiten die het zelfde risico nemen als ik) beschadigen, maar dat kunnen deze :bonk: soms wel. Vaak raken andere gewond die hier helemaal buiten staan.

Het is elk jaar weer een beetje het zelfde met die knutselaars. En ja misschien moet je er ook geen medelijden mee hebben, want vergeet niet, het vuurwerk komt weer in een slecht daglicht te staan.
Toch hoop ik altijd dat het weer goed komt en dat hij maar ook vele andere een wijze les hieruit trekken.

vlakbij mij, eigen schuld , word genoeg afstokken daar,dit geld voor iedereen
niet met vuurwerk stunten.

geen medelijden mee omdat hij het zelf opzoekt en de gevaren ervan zijn wereldwijd bekend.
de chinees die jou potjes in mekaar knutselt, MOET dat werk wel doen, omdat die anders helemaal niks te eten heeft. die is zo goed als gedwongen om dat werk te doen. als die het pech van een ongeluk treft heb k er wel medelijden mee.

het is een kwestie van keuze...

Ik heb met mijn post alleen maar geprobeerd een discussie uit te lokken over het feit dat iedereen altijd maar oordeelt zonder de achtergrond van het verhaal te kennen. In dit geval ken ik de specifieke beweegredenen van deze 'jongen' ook niet dus daarom oordeel ik niet.

Misschien heeft hij er uit ethische redenen bewust voor gekozen om zelf iets te maken en zodoende niet niet mee te werken aan de vele louche praktijken in Chinese vuurwerkfabrieken. Dan denk ik aan de natuurvervuiling, slechte werkomstandigheden(stoflongen vol met Aluminium of Antimoontrisulfide) en geknoei met knalcomposities.

Om die reden koop ik alleen nog maar in Italië en Spanje geproduceerde knallers, hier wordt de zwavel in knallers niet gebruikt vanwege prijstechnische redenen, of zelfs kaliumchloraat vermengd met zwavel. En in Chinese knallers zit dit toch met enige regelmaat, helaas!

Daarom, oordeel niet te vroeg want ook jullie (Chinese) vuurwerkproducten kunnen zeer gevaarlijk zijn..

Groeten,

Geen medelijden hebben met deze gast vind ik te ver gaan, vergeet niet dat deze persoon z'n hele leven verminkt is en daar mee moet leven en bepaalde taken niet meer kan. Zo'n iemand kan als die veel met z'n handen werkt het werk niet meer doen en is daardoor arbeidsongeschikt. Vergeet niet dat dat erg is voor zo'n iemand.
Natuurlijk is het niet slim om zoiets te doen en mag misschien nog van geluk spreken dat ie het kan navertellen.
Maar wat er gebeurd is is niet zonder gevolgen, en die zal ie de rest van z'n leven moeten meedragen.
En dat is wel erg.
En dit soort praktijken krijg je omdat het knalvuurwerk in Nederland zo zacht knalt ivm in andere landen men wil hardere knallers, dus gaat men zelf maar vuurwerk maken.
Het wordt een keer tijd dat de strenge en achterlijke regels in Nederland echt veranderen, zodat flashknallers gewoon gelegaliseerd worden.
Zolang dat niet gebeurt, blijf je dit soort dingen houden!

Back
Bovenaan