Zijn geperste cakes de toekomst?

bakero1973

VWC lid
volgens mij is hier nog geen topic over en ik denk persoonlijk dat het een zeer belangrijke
verandering gaat brengen.

hier even een link voor wat meer info

http://www.pyromould.de/index.php

laat ik voorop stellen dat ik iemand ben die altijd de resten van mijn vuurwerk weghaal.
maar als karton blijft liggen en je rijdt er met je auto overheen dan gaat het wel stuk.

ik heb een idee dat het met dit een stuk lastiger wordt, zeker gezien het feit dat het weinig vocht opneemt en minder last heeft van weersinvloeden.

ik ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen met dit nieuwe spul,
want veiligheid is zeker een belangrijk issue natuurlijk

dit spul zal met een regenbui weer pulp worden volgens mij. Dus ik denk dat het wel mee gaat vallen. alleen met de auto erover rijden lijkt me dat dit wat harder is

Leuke discussie, ik heb de topictitel gewijzigd aangezien Pyromould een merknaam is, maar andere importeurs zullen ook gebruik maken van de techniek om cakes te persen, maar noemen het dan anders. Maken er een algemene discussie van. :wink:

Ik heb er nog niet veel van gezien tot nu toe. Vorig jaar bij de Welkoop / Boerenbond demo voor het eerst, daar was de enige cake waar een bombette in de cake bleef hangen van Pyromould. Specifiek gelet op de hoogte, maar daar zat toch veel verschil in. Qua boeket geen verschil kunnen ontdekken, het had mooie heldere kleuren, maar dat heeft niet met de techniek te maken. Werkt dus wel, maar voor het vuurwerk zelf was het geen toevoeging, het is meer te zoeken in de veiligheid denk ik.

Volgens mij is nog niet alles mogelijk hiermee, het is nog vrij nieuw natuurlijk, het zal steeds beter worden, maar ik ben benieuwd of het echt de toekomst is. Veiligheid is goed en daar moet een focus op liggen, of dat geperste cakes zijn, geen idee.

Een nadeel vind ik dat de blokken ook worden laten staan door velen op straat, dat doen ze nu ook namelijk. Maar als je hier tegen aan rijdt, dan heb je toch wel een probleem denk ik. :rolleyes:

Ik ben dus nog niet overtuigd tot nu toe.

Ik weet niet of het de toekomst is. Uiteindelijk draait het om geld onder aan de streep. Een veilige cake zo goedkoop mogelijk produceren zal volgens mij altijd op nr 1 blijven staan. Die pyromoulds vereisen nog wel wat techniek. Als het echt zo goedkoop was waren er wel meer geperste cakes. Het aanbod is nog uitermate weinig.

Het voordeel van pyromould/geperste cakes is dat ze machinaal gemaakt worden. Dat scheelt in mankracht en ook in tijd. Het nadeel is dat er geen waaiercakes van kunnen gemaakt worden, nog niet tenminste.
En inderdaad, als je met je auto tegen een massief blok aanrijdt dan wordt je daar niet vrolijk van denk ik. Een regenbui doet dan wel wonderen, maar dan moet het op 1 januari wel regenen...
greetzz

Ik heb er nog niet veel van gezien tot nu toe. Vorig jaar bij de Welkoop / Boerenbond demo voor het eerst, daar was de enige cake waar een bombette in de cake bleef hangen van Pyromould. Specifiek gelet op de hoogte, maar daar zat toch veel verschil in. Qua boeket geen verschil kunnen ontdekken, het had mooie heldere kleuren, maar dat heeft niet met de techniek te maken. Werkt dus wel, maar voor het vuurwerk zelf was het geen toevoeging, het is meer te zoeken in de veiligheid denk ik.
(...)
Ik ben dus nog niet overtuigd tot nu toe.

Ik ben blij dat jij het zegt! Zelf heb ik namelijk hetzelfde ervaren tijdens demo's afgelopen jaar. Ik was al bang dat het aan mij lag, maar blijkbaar ben ik niet de enige die het zo ervaart. De voordelen die Lesli vorig jaar beloofde tijdens de freak open dag, kon ik diezelfde avond dus echt totaal niet terug vinden tijdens de demo. De Pyromoulds hadden wisselende stijghoogte, verschil in boeket grootte en vorm, diverse vertragingen per schot en waren minder uniform dan werd beloofd. Dat werd bevestigd met de jaarwisseling, gelet op de films die ik ervan heb gezien. Ook die ene Wolff cake in een geperste vorm was niet zichtbaar beter dan de klassieke kartonnen cake.
Op dit ogenblik vind ik het principe van geperste cakes dus wat overschat. Ik juich het wel toe hoor, want het kan best op andere vlakken verbetering bieden. Bijvoorbeeld omdat de cakes sterker of lichter zijn, goedkoper zijn te produceren, of omdat er minder kans is op omvallen of knallen op de grond. Maar de door Lesli beloofde uniformiteit zie ik gewoon in praktijk echt niet terug.

Dat is mij de laatste paar jaar ook al opgevallen, en dan m.n. de cakes van Boerenbond/Welkoop.
Ik denk dan dergelijke cakes waar de tubes zijn uitgeboord meer druk in de tubes kunnen weerstaan, waardoor ze minder snel uitelkaar kunnen/zullen klappen bij een evt. een mortarburst.
Als ze van de Silver Salute zo'n soort cake maken en daar zal een mortarburst in komen, dan denk ik niet dat ie heel zal blijven, dan zal ie net zo makkelijk uitelkaar klappen als een gewone cake.
Maar misschien dat dat ook een reden is dat een mortarburst bij zo'n cake heel wat minder zal voorkomen dan bij een gewone cake. En extra stukje veiligheid dus.

De winst is in mijn ogen met name te zoeken in de component arbeid. Goedkope arbeid wordt ook in china een steeds schaarser iets. De welvaart neemt toe, en daarmee neemt het aantal mensen dat bereid zal zijn om nog met de hand vuurwerk te maken af. Hierdoor zullen de kosten hoe dan ook stijgen.

Met het vervangen van het handwerk door machinewerk (1 operator per 4 machinelijnen) hou je de kosten van arbeid onder controle.

Ik kan me gelet op het verhaal hierboven echter voorstellen dat er wellicht nog deels met de hand gewerkt wordt, waarbij de vormen machinaal gaan en het vullen met de hand gaat. Machinaal vullen met ontbrandbare stoffen vinden ze wellicht wat link...zou in iedergeval de verschillen verklaren.

Een potentieel voordeel voor de toekomst is wel dat als de productie volledig machinaal wordt, het minder uitmaakt waar je het gaat maken. Een fabriek in europa kan zo immers kostentechnisch makkelijker concureren omdat de duurste post (loonkosten) beheersbaar blijft.

De winst is in mijn ogen met name te zoeken in de component arbeid. Goedkope arbeid wordt ook in china een steeds schaarser iets. De welvaart neemt toe, en daarmee neemt het aantal mensen dat bereid zal zijn om nog met de hand vuurwerk te maken af. Hierdoor zullen de kosten hoe dan ook stijgen.

Met het vervangen van het handwerk door machinewerk (1 operator per 4 machinelijnen) hou je de kosten van arbeid onder controle.

Ik kan me gelet op het verhaal hierboven echter voorstellen dat er wellicht nog deels met de hand gewerkt wordt, waarbij de vormen machinaal gaan en het vullen met de hand gaat. Machinaal vullen met ontbrandbare stoffen vinden ze wellicht wat link...zou in iedergeval de verschillen verklaren.

Een potentieel voordeel voor de toekomst is wel dat als de productie volledig machinaal wordt, het minder uitmaakt waar je het gaat maken. Een fabriek in europa kan zo immers kostentechnisch makkelijker concureren omdat de duurste post (loonkosten) beheersbaar blijft.

Ja dat denk ik ook, maar ik denk ook dat dergelijke cakes wat steviger zullen zijn en meer druk in de tubes aankunnen. En minder gauw dat een bombette blijft steken in zo'n tube.

btw over dat met de auto ertegen aan rijden, ten eerste wie doet dat...? Ten tweede als je tegen een kartonnen cake aanrijd die nog droog is dan is dat ook slecht voor je auto, die moeten ook eerst nat worden voor ze makkelijk kapot gaan. Als de pyromoulds bv tegen water kunnen, dan is het misschien vervelender om er tegen an te rijden, maar wel veeeeeel makkelijker om ze allemaal op te ruimen.

En @ 1:55 in het filmpje "effected".... moet dus affected zijn :S
(ja ik weet het dat is niet boeiend, maar ik vond t storend :P)

Laatst bewerkt:
Volgens mij is de nieuwe Burning-lijn van ZENA BE, die ook voor een deel bij ZENA NL te koop zal zijn, ook allemaal geperst/pyromould. Kijk maar naar deze foto:

attachment.php

In ieder geval zijn er wel steeds meer importeurs mee aan het experimenteren, zowel in NL als ver daarbuiten.

Ik persoonlijk denk dat het wel toekomst heeft. In deze cakes wordt al dan geen klei meer gebruikt. Alles wat overblijft van een cake is puur karton. Dit heeft als voordeel dat je deze dan in principe overal en gratis bij een milieu park in kunt leveren. Nu kun je de lege cakes niet zomaar bij het oud papier zetten, de nieuwe cakes (Pyromould) dan weer wel. Ik loop ieder jaar weer tegen het feit aan dat ik moet betalen om mijn oud vuurwerkafval in te leveren, kost mij toch al gauw tussen de 15 en 20 euro. :S

Ik persoonlijk denk dat het wel toekomst heeft. In deze cakes wordt al dan geen klei meer gebruikt. Alles wat overblijft van een cake is puur karton. Dit heeft als voordeel dat je deze dan in principe overal en gratis bij een milieu park in kunt leveren. Nu kun je de lege cakes niet zomaar bij het oud papier zetten, de nieuwe cakes (Pyromould) dan weer wel. Ik loop ieder jaar weer tegen het feit aan dat ik moet betalen om mijn oud vuurwerkafval in te leveren, kost mij toch al gauw tussen de 15 en 20 euro. :S

Hier krijg je 50 cent als je een paar cakes inlevert bij de gemeente, levert me elk jaar juist weer zo'n 10 euro op haha

Hier kun je het bij Elblanco inleveren en afhankelijk van hoeveel het is kun je een tegoedbon tot 10 euro krijgen die je daar moet besteden (min 15 euro bestellen) ongeacht of het nl vw is of buitenlands. Ik vind dit een mooi initiatief.

Verderben ik nog niet kapot van geperste cakes maar ik kan niet uitleggen waarom?? Ik ben gewoon 'autistisch' wat dat betreft denk ik

Wij slopen de cakes zelf helemaal als alles klaar is. klei slaan we eruit met een hamer. vervolgens branden we al het papier en karton op in een soort olievat die we echt goed opstoken. Volgens dag hebben we geen enkel papiertje meer over en het klei wordt netjes opgeruimd.
is beetje werk, maar hoeven er niet voor te betalen.
greetzz

Het enige nadeel van de geperste cakes vind ik dat doorlonten haast niet mogelijk is. Ik snijd de cakes altijd open voor de laatste row en dat gaat helaas niet.

Wij slopen de cakes zelf helemaal als alles klaar is. klei slaan we eruit met een hamer. vervolgens branden we al het papier en karton op in een soort olievat die we echt goed opstoken. Volgens dag hebben we geen enkel papiertje meer over en het klei wordt netjes opgeruimd.
is beetje werk, maar hoeven er niet voor te betalen.
greetzz

waarom niet gewoon met klei en al in de vuurton gooien? Je kan de klei dan samen met de as gewoon in de kliko gooien lijkt mij

Back
Bovenaan