'Ze durven me niet meer in mijn ogen te kijken'

80523e789cea1cbde82a08ceaa265135-1422198008.jpg

Een knal. Rondspringend glas. Overal bloed. De overgang van 2014 op 2015 verloopt voor Ronald van der Giesen dramatisch. Hij verliest zijn oog bij het aansteken van een vuurwerkpot.

Neem ons mee terug naar woensdagavond 31 december.
We vierden Oud en Nieuw bij ons thuis. Samen met een vriend pakte ik na twaalf uur een pot legaal siervuurwerk uit. De pot had twee lonten. Ik stak de ene aan en mijn maat probeerde de ander. Die van mij brandde snel, maar die van hem deed het niet.

Je was in de veronderstelling dat beide aan moesten?
Ja. Omdat het bij hem niet lukte boog ik me over de pot om zijn lont aan te steken. Voor ik er erg in had klapte het vuurwerk in mijn gezicht.

Paniek?
Grote paniek. Door de klap spatte het vuur alle kanten op en moest iedereen wegduiken. Het ging zo snel, toch wist ik dat het goed fout zat.

Je noemt hetgeen jou is overkomen een ongeluk, geen risicovolle actie.
Je denkt altijd: dat gebeurt mij niet. Je ziet de beelden op de televisie en denkt dan: die mensen zullen wel gestunt hebben. Nu pas besef ik dat het iedereen kan gebeuren.

Waarin ben je beperkt?
Ik zie niks meer met mijn linkeroog. De oogbal is doormidden gescheurd. De snee onder mijn oog komt van mijn brilglas dat kapot klapte. Tijdens het ongeluk had ik stomtoevallig mijn bril op; normaal draag ik lenzen. Had ik de bril niet gedragen, dan was ook mijn andere oog verloren gegaan.

Lees ook: Oogartsen zien 'minimale daling' vuurwerkletsel

Een kerngezonde 26-jarige man komt plots in een wereld van ziekenhuizen en operatietafels terecht.
Een groot contrast. Vanuit Numansdorp rijden we nu wekelijks naar Het Oogziekenhuis Rotterdam. Sinds de jaarwisseling ben ik één keer geopereerd en ben ik drie keer op controle geweest. Over een paar weken moet ik opnieuw onder narcose om de hechtingen uit mijn oog te laten halen.

Reageren mensen anders op je?
Ik merk dat mensen me niet meer in mijn ogen durven kijken. Ze ontwijken mijn blik. Ik zit er niet zo mee, maar ineens heb je wel dat stempel van vuurwerkslachtoffer.

Zijn er dingen die nu echt niet meer gaan?
Toevallig heb ik vorige week 100 meter in mijn auto gereden. Die linkerhoek is lastig, ik moet mijn hele lichaam draaien wil ik daar iets zien. De ondertiteling op tv is ook een ramp en toen ik vorige week zout op mijn eitje wilde doen, kieperde ik het er naast.

Is het zo dat uit al dit kwaads ook iets goeds voortvloeit?
Dit is een zwarte bladzijde in mijn leven, maar juist op zulke momenten leer je mensen kennen. Mijn vrouw, Sabine, is een gigantische steun. We zijn nog dichter naar elkaar toegegroeid.

Is 31 december 2015 al door je hoofd geschoten?
Die avond blijf ik binnen. Ik raak dat spul nooit meer aan.

http://www.metronieuws.nl/binnenland/2015/01/ze-durven-me-niet-meer-in-mijn-ogen-te-kijken

Manmanman. Ontzettend triest voor die gozer natuurlijk, maar hoe krijg je het voor elkaar.. Vlaag van verstandsverbijstering misschien?

2 wijze lessen

Les 1 draag altijd een vuurwerk bril
Les 2 Lees altijd! de gebruiksaanwijzing. Dit heeft hij kennelijk niet gedaan anders had hij nooit 2 lonten proberen aan te steken. Aangezien er duidelijk op een van de lonten reserve lont staat.

Voor de rest erg sneu dit gun je niemand

''Omdat het bij hem niet lukte boog ik me over de pot om zijn lont aan te steken''

Hij brandt toch? ga dan weg! :shocked:
gebruiksaanwijzingen zijn er niet voor niets..

niet slim, maarja wel zwaar ***** natuurlijk.

2 wijze lessen

Les 1 draag altijd een vuurwerk bril
Les 2 Lees altijd! de gebruiksaanwijzing. Dit heeft hij kennelijk niet gedaan anders had hij nooit 2 lonten proberen aan te steken. Aangezien er duidelijk op een van de lonten reserve lont staat.

Voor de rest erg sneu dit gun je niemand

Les 3 Met gestrekte hand aansteken / Niet met je hoofd boven het vuurwerk hangen.

Verschrikkelijk voor die kerel natuurlijk maar ik snap zelf nou niet echt dat hij niet begrijpt dat het toch een beetje zijn eigen schuld was. Ik bedoel, hij wil het reserve lont aansteken terwijl het eerste lont al aan staat, en gaat er dan nog recht met zijn hoofd boven hangen ook? Of lees ik dit verkeerd?

Zeer zeer triest voor hem. Maar over de lonten zit een stikker waar op staat gewone lont en reserve lont. En ook staat er duidelijk bij indien niet afgaan 15 minuten wachten en dan pas reserve lont aansteken. Ik gun dit uiteraard niemand maar ik vind wel dat het gedeeltelijk zijn eigen schuld is. Bovendien nooit je hoofd boven het vuurwerk houden (oke ik weet wel dat dit nog wel eens vergeten wordt).

Even iets anders ik vind dit dus echt smerige propaganda tegen het vuurwerk. Lees niks anders dan dit soort ***** berichten in media

Gebruik je verstand.jpg

Zucht......

BTW, ben trouwens toch van overtuigd dat als men gewoon een 100sh aan 1 stuk, of in 1 doos legaal maakt dat dat ook een hoop ellende scheelt.
geen ge*** meer met doorloten voor de gewone mensen die iets moois willen.
Pak je toch het illegale ook gelijk mee.....
en veiliger

Bekijk bijlage 23297

Zucht......

BTW, ben trouwens toch van overtuigd dat als men gewoon een 100sh aan 1 stuk, of in 1 doos legaal maakt dat dat ook een hoop ellende scheelt.
geen ge*** meer met doorloten voor de gewone mensen die iets moois willen.
Pak je toch het illegale ook gelijk mee.....
en veiliger

ookal maak je 100.000sh er zit dan alsnog een hoofd en reserve lont op.
wie bedenkt er nou om die 2 lonten tegelijk aan te steken.................

Je noemt hetgeen jou is overkomen een ongeluk, geen risicovolle actie.
Je denkt altijd: dat gebeurt mij niet. Je ziet de beelden op de televisie en denkt dan: die mensen zullen wel gestunt hebben. Nu pas besef ik dat het iedereen kan gebeuren.

nou klinkt ***lig maar dit is in mijn ogen stunten en ik weet zeker dat bijna niemand 2 lonten probeert aan te steken.
ik snap dat echt niet !!

Ja, als je niet weet hoe je met vuurwerk omgaat, lees je toch op zn minst even de gebruiksaanwijzing? Lees verder dat ie "het spul nooit meer aanraakt".Lijkt me voor iedereen veiliger! Begrijp verder niet waarom die in de uitkering zit, met 1
oog kan je ook prima werken lijkT me.

Ik gun het absoluut niemand laat dat duidelijk wezen! Vuurwerk ongeluk zit soms in een klein hoekje, maar dit is echt door toedoen van nalatig handelen gebeurt, zoals ik het zie. Ik kan me ook echt niet voorstellen dat ze dachten dat allebei de lontjes aan moesten. Alsof ze voor de allereerste keer in hun leven zoiets aansteken. ...nog ff gauw dat andere lontje ook aan... Dure les! Spijtig!

De wijze les van bonte zou zijn verbod verbod ik snap het soms niet waarom we dit behandelen, arno lacht zich dood hij hoeft zelf niks meer te doen zo.niet dat hij alleen niks meer hoef te doen maar het tegen geluid word zelfs aangeleverd door de groep waar hij het niet eens van verwacht DE VUURWERKLIEFHEBBER en het gênante aan dit verhaal is dat het nog gaat om legaal ook dus dubbel munitie voor hem.

de wijze les van bonte zou zijn verbod verbod ik snap het soms niet waarom we dit behandelen, arno lacht zich dood hij hoeft zelf niks meer te doen zo.niet dat hij alleen niks meer hoef te doen maar het tegen geluid word zelfs aangeleverd door de groep waar hij het niet eens van verwacht de vuurwerkliefhebber en het gênante aan dit verhaal is dat het nog gaat om legaal ook dus dubbel munitie voor hem.

idd !!! .......

Ja, als je niet weet hoe je met vuurwerk omgaat, lees je toch op zn minst even de gebruiksaanwijzing? Lees verder dat ie "het spul nooit meer aanraakt".Lijkt me voor iedereen veiliger! Begrijp verder niet waarom die in de uitkering zit, met 1
oog kan je ook prima werken lijkT me.

Het zal op deze jongen echt wel de nodige impact hebben gehad. Ondanks ondeskundig gebruik vind ik dat jij niet kunt uitmaken of hij al dan niet weer aan het werk moet. Als zoiets je overkomt is het in mijn ogen echt wel te begrijpen dat je het even wat rustiger aan doet om het een en ander te verwerken.

De wijze les van bonte zou zijn verbod verbod ik snap het soms niet waarom we dit behandelen, arno lacht zich dood hij hoeft zelf niks meer te doen zo.niet dat hij alleen niks meer hoef te doen maar het tegen geluid word zelfs aangeleverd door de groep waar hij het niet eens van verwacht DE VUURWERKLIEFHEBBER en het gênante aan dit verhaal is dat het nog gaat om legaal ook dus dubbel munitie voor hem.

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar dit artikel stond gewoon in de Metro vanochtend, dus het is niet dat er hier iets nieuws gepubliceerd wordt ofzo.

Ik heb hem hier geplaatst omdat ik het wel een interessant stukje vindt. Dit krantenartikel wekt de indruk dat dit ongeluk veroorzaakt is door het vuurwerk, terwijl het ongeluk volledig te verwijten valt aan de afsteker zelf. Maar niet-vuurwerkkenners zien dit niet in en krijgen weer onterecht een negatief beeld van consumentenvuurwerk voorgeschoteld..

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar dit artikel stond gewoon in de Metro vanochtend, dus het is niet dat er hier iets nieuws gepubliceerd wordt ofzo.

Ik heb hem hier geplaatst omdat ik het wel een interessant stukje vindt. Dit krantenartikel wekt de indruk dat dit ongeluk veroorzaakt is door het vuurwerk, terwijl het ongeluk volledig te verwijten valt aan de afsteker zelf. Maar niet-vuurwerkkenners zien dit niet in en krijgen weer onterecht een negatief beeld van consumentenvuurwerk voorgeschoteld..
Ik ben wel blij dat je mijn bedoeling snapt en het l.ullige is dat het stukje interessant is het was geen aanval naar jou toe maar een soort van uiting van machteloosheid, net als in de rechtbank linksom of rechtsom het word tegen je(vuurwerkliefhebber)gebruikt bah.

9/10 leest geen gebruiksaanwijzingen, dan gaat het ergens een keer fout. Ook nog denken dat allebei de lonten aan moeten :frusty:

Het is heel sneu maar een slimme jongen is het niet.

Er zit toch op elke pot iets van een een oranje sticker met; RESERVE LONT?

Dan snap je toch ook wel dat je niet niet moet aansteken..
Je hebt van die mensen pff!

Overigens wel sneu maar door zo'n domme actie van deze gozer komt vuurwerk weer negatief in het nieuws.

Zelf ben ik de afgelopen jaarwisseling cakes tegengekomen met 2 lonten waarbij op beide lonten een sticker zat met LONT. Dus geen vermelding reservelont. Wanneer je dan maar 1 cake hebt met 2 lonten waarbij op beide lonten LONT staat kan ik mij voorstellen dat, als persoon die niet veel vuurwerk afsteekt, je mogelijk het verkeerde lont pakt.
Gevaar is dus niet helemaal uitgesloten, want als deze persoon enkel het reservelont had aangestoken was dit hetzelfde uitgepakt.
Ik zie hier nog wel meer problemen ontstaan voor in de toekomst. Iets waar importeurs wel degelijk goed over moeten nadenken lijkt mij.

Back
Bovenaan