Wijziging vuurwerkbesluit 2011

moontan

VWC lid
Aan de Voorzitter van de
Eerste Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20017
2500 EA Den Haag

Datum 1 oktober 2010

Betreft Ontwerpbesluit tot wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele
algemene maatregelen van bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en
handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit
)

Geachte Voorzitter,

Pagina 1 van 2
Hierbij zend ik u een ontwerpbesluit, houdende wijziging van het Vuurwerkbesluit en enkele algemene maatregelen van bestuur (verbetering uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid Vuurwerkbesluit). Voor de inhoud van het ontwerpbesluit verwijs ik u naar de ontwerp-nota van toelichting. De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure (artikel 21.6, vierde lid, van de Wet milieubeheer) en biedt uw Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over het ontwerpbesluit voordat het aan de Raad van State zal worden voorgelegd en vervolgens zal worden vastgesteld. Gelijktijdig met de voorhang bij uw Kamer wordt het ontwerpbesluit ingevolge artikel 21.6, vierde lid, van de Wet milieubeheer in de Staatscourant bekendgemaakt om eenieder de gelegenheid te bieden om schriftelijk opmerkingen over het ontwerpbesluit naar voren te brengen, binnen een bij die bekendmaking vast te stellen termijn van ten minste vier weken. Er wordt gestreefd naar inwerkingtreding van het ontwerpbesluit met ingang van 1 juli 2011. Te uwer informatie vermeld ik voorts nog het volgende:

- het betreft gecontroleerde delegatie;
- het ontwerpbesluit hangt niet samen met nog bij een der Kamers aanhangige wetgeving.

Een eensluidende brief heb ik gezonden aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Hoogachtend, de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, J.C. Huizinga-Heringa

NOTA VAN TOELICHTING

I Algemeen

§ 1. Inleiding

De vuurwerkramp in Enschede is in 2002 aanleiding geweest voor het aanscherpen van wet- en regelgeving rondom het in- en uitvoeren, opslaan, bewerken, afleveren, het voorhanden hebben en het afsteken van vuurwerk. Op 1 maart 2002 is het Vuurwerkbesluit in werking getreden. Om de uitvoerbaarheid te verbeteren, is het Vuurwerkbesluit in 2004 gewijzigd.
Het onderhavige wijzigingsbesluit is opgesteld naar aanleiding van de evaluatie1 van het Vuurwerkbesluit die in 2007/2008 is uitgevoerd. Dit wijzigingsbesluit omvat een aantal verduidelijkingen en daarnaast een aantal meer ingrijpende wijzigingen.

Ingrijpende wijzigingen zijn:
1. Verhogen meldingsgrens voor opslag tot 10.000 kg.
2. Verhogen meldingsgrens voor ontbranden professioneel vuurwerk tot 200 kg.
3. Opnemen eisen voor ontbrandingen in een ministeriële regeling.
4. Verlenen toepassingsvergunningen door de Minister van VROM.
5. Verhogen van de verkoophoeveelheid van 10 kg naar 25 kg.
6. Verhogen van de hoeveelheid vuurwerk in de verkoopruimte van 250 naar 500 kg.
7. Toestaan tweede bufferbewaarplaats.
8. Extra bepalingen om de strafrechtelijke vervolging van de handel van illegaal, gevaarlijke vuurwerk te verbeteren.

In de artikelsgewijze toelichting wordt op elk van de bovenstaande onderwerpen ingegaan. Het Centrum voor Externe Veiligheid en Vuurwerk bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft op verzoek van de Minister van VROM een aantal adviezen uitgebracht.
§ 2. Achtergrond

§ 2.1. Evaluatie Vuurwerkbesluit en transportregelgeving In 2007/2008 is een evaluatie uitgevoerd naar de knelpunten in de uitvoering van het Vuurwerkbesluit. Voor het onderzoek zijn de verschillende partijen groepsgewijs geïnterviewd over de door hen ervaren knelpunten bij de uitvoering van de regelgeving. Tot de partijen die zijn geïnterviewd behoorden bedrijven die omgaan met professioneel vuurwerk, importeurs van vuurwerk, bedrijven die omgaan met consumentenvuurwerk, handhavers van het Vuurwerkbesluit, politie, provincies, gemeenten, brandweer, (particuliere) inspectie-instellingen, transporteurs en deskundigen op het terrein van de transportregelgeving. Deze inventarisatie heeft geleid tot 325 aandachtspunten.

Deze punten zijn geclusterd in elf aandachtsgebieden:
1. Opslag consumentenvuurwerk
2. Keuringen door inspectie-instellingen
3. Opslag professioneel vuurwerk
4. Verkoop consumentenvuurwerk
5. Verpakkingsverplichtingen/aanduidingen
6. Afsteken professioneel vuurwerk
7. Invoer en doorvoer van vuurwerk
8. Transport en aflevering vuurwerk
9. Handhaving
10. Bestrijding calamiteiten
11. Samenwerking en kennisuitwisseling overheid en branche

In de evaluatie zijn per aandachtsgebied de knelpunten beschreven, conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan. De resultaten van de evaluatie zijn basis geweest voor dit wijzigingsbesluit. Omdat uit het perceptieonderzoek geen eenduidige aanbevelingen kwamen over de richting van de gewenste verandering, zijn de aanbevelingen in nauwe samenspraak met experts uit bedrijfsleven en overheid geconcretiseerd en nader uitgewerkt. § 2.2. Knelpunten evaluatie Lopende het traject bleek dat diverse knelpunten uit de evaluatie niet leiden tot een wijziging van het Vuurwerkbesluit, maar dat er wel noodzaak is meer duidelijkheid te verstrekken. Om hierin te voorzien zal een handreiking worden opgesteld. In onderstaande tabellen is per knelpunt aangegeven of dit knelpunt heeft geleid tot wijziging van het Vuurwerkbesluit.

Lees het verhaal verder door op onderstaande link te klikken:

http://www.rijksoverheid.nl/bestand.../bjz2010025914btkwijzigingvuurwerkbesluit.pdf

Dus wellicht kan dit ook voor ons wel eens positieve gevolgen hebben die we niet alleen terugvinden in de 10->25kg, maar, mits de verkopers/importeurs eerlijk zijn, ook in de prijzen!

nieuwsbericht

Consument mag meer vuurwerk kopen

Het Vuurwerkbesluit, het besluit uit 2002 met de aanscherping van de regels als gevolg van de vuurwerkramp in Enschede, wordt op een aantal punten verduidelijkt en vereenvoudigd. Consumenten mogen vanaf volgend jaar voortaan maximaal 25 kg vuurwerk kopen in plaats van 10 kg, de meldingsgrens voor opslag gaat omhoog tot 10.000 kg.
Minister Huizinga van VROM stelt dat de wijzigingen niet leiden tot aanscherping van de eisen, zodat er geen bedrijven hoeven te worden gesaneerd. Door de wijzigingen zullen de administratieve lasten voor bedrijven met een opslag van minder dan 10.000 kg zelfs afnemen, omdat ze kunnen volstaan met een melding en geen vergunning meer hoeven aan te vragen. Voor degenen die professioneel vuurwerk tot ontbranding brengen zijn de meldingsgegevens vereenvoudigd. Bij de melding hoeft geen werkplan meer te worden verstrekt, een zogenaamde ‘schietlijst’ is voldoende. Door het ophogen van de meldingsgrens tot 200 kg zal in meer gevallen een melding voldoende zijn en hoeft geen ontbrandingstoestemming te worden aangevraagd.

De bestuurslasten voor gemeenten nemen af doordat het aantal uitgebreide vergunningprocedures met tijdrovende inspraak zal afnemen. De bestuurslasten voor provincies in verband met het afsteken van professioneel vuurwerk zullen afnemen omdat de meldingsgrens is verhoogd, zodat minder toestemmingsvergunningen hoeven te worden verleend.

Risico
De hoeveelheid consumentenvuurwerk die in één keer mag worden gekocht gaat omhoog van 10 naar 25 kg. De tot dusverre gehanteerde maximale hoeveelheid van 10 kg die bij een aflevering mag worden meegegeven is ‘niet meer hanteerbaar’. Vuurwerk is zwaarder geworden en sommige artikelen naderen per stuk zelfs de grens van 10 kg. Uit een advies van het RIVM blijkt dat de verhoging naar 25 kg weliswaar kan leiden tot een groter risico voor de consument in de eigen woning, maar niet tot een groter risico voor belendende objecten van derden. Het grotere risico in de eigen woning wordt gezien als de eigen verantwoordelijkheid van de koper. Huizinga verwacht dat de verhoging niet zal leiden tot het kopen van veel grotere hoeveelheden vuurwerk en dus ook niet tot meer opslag in de eigen woning dan nu.

Nieuw is verder dat vuurwerk voortaan ook verkocht mag worden bij tankstations voor het wegverkeer. Het feit dat de opslag van vuurwerk wordt gecombineerd met het afleveren van vloeibare brandstof, mengsmering of aardgas leidt niet tot een toename van de risico’s voor de gezondheid en het milieu, oordeelde de Raad van State eerder in een procedure.

Het gaat om een ontwerp-wijziging die nog door de Raad van State moet worden beoordeeld. Het streven is om het gewijzigde besluit op 1 juli 2011 in werking te laten treden. (MvdT)

http://www.sconline.nl/artikelen/details/2010/10-oktober/05/Consument-mag-meer-vuurwerk-kopen.html

...Nieuw is verder dat vuurwerk voortaan ook verkocht mag worden bij tankstations voor het wegverkeer....

Mooie berichten, tenminste als ik alles goed begrijp. Alleen zou het wel eens een flinke puinhoop kunnen gaan worden dan bij de tankstations...sta je straks uren in de auto (wel lekker warm) in de rij te wachten voordat je eindelijk eens aan de beurt bent om te gaan tanken, omdat de vrolijke vuurwerkfreak niet weg te slaan is uit de shop :p hahaha

Ik vind dat eerlijk gezegd een vreemde combinatie; vuurwerk en benzine. Niet dat ik bang ben dat dat ontploft hoor (komt wel eens een vonk voor waardoor een benzineopslag in de fik vliegt maar hoe vaak en zal dat dat vuurwerk ontsteken?...erg sceptisch ik zijn) maar dat ons overmatige regelslandje dit dan weer wel toestaat verbaast mij gewoon... Maar ik vind 't best!

Laatst bewerkt:
waar doel je precies op, Wim? Want er wordt zoveel genoemd...
Tussen de regels door zie ik wel veel voordelen. neem bijvoorbeeld minder adm. voor dealers en 25 kg is ook beter hanteerbaar.
Verder wil ik de uitwerking iets duidelijker qua vergunning aanvraag voor zowel opslag en ontsteken.!!!
Volstaat bijvoorbeeld het voldoen aan voorschriften? Is er dan geen milieu vergunning procedure meer?
Gr Wim

Ik begrijp het laatste punt niet helemaal. Zijn er tankstations die graag vuurwerk willen gaan verkopen dan? Of is er nu een bepaalde afstand nodig van een tankstation vandaan?

Ik begrijp het laatste punt niet helemaal. Zijn er tankstations die graag vuurwerk willen gaan verkopen dan? Of is er nu een bepaalde afstand nodig van een tankstation vandaan?
Ergens staat mij bij dat die al bestaa(t)n
Meen dat ik dit ergens tegen kwam in het nieuws!!!
Corrigeer me als ik het fout heb.
Gr Wim

Ergens staat mij bij dat die al bestaa(t)n
Meen dat ik dit ergens tegen kwam in het nieuws!!!
Corrigeer me als ik het fout heb.
Gr Wim

klopt, ze waren er niet blij mee maar ze hadden alles dik in orde dus konden ze niks doen.

verder kwam ik dit tegen : Artikel 2.2.1
De meldingsgrens is verhoogd naar 10.000 kg. Voorheen waren opslagen met een opslag van meer dan 1.000 kg consumentenvuurwerk vergunningplichtig.

Kan iemand mij uitleggen wat ze hier mee bedoelen?

gr.

klopt, ze waren er niet blij mee maar ze hadden alles dik in orde dus konden ze niks doen.

De meldingsgrens is verhoogd naar 10.000 kg. Voorheen waren opslagen met een opslag van meer dan 1.000 kg consumentenvuurwerk vergunningplichtig.

gr.

Dat was ook mijn vraag!!
Beetje vaag omschreven naar mijn mening.
Als iemand dit misschien juridisch op een simpele manier uit kan leggen?
Graag.

Gr Wim

gr.

dit houd in dat als iemand vuurwerkverkoopt 1.000 kg mag hebben opgeslagen in een bunker verder geen plicht van melden van totaal gewicht (tot 1000kg). dus moet er een vergunning worden afgegeven dat jij in die bunker meer dan 1.000kg wilt hebben staan. straks mag je in die zelfde bunker waar nu 1.000kg in opgeslagen is 10000kg opslaan zonder een vergunning verplichting te hebben. je hoeft dus niet aan te geven hoeveel kg je in die bunker hebt liggen tot 10000 kg dan.
edit: hoop het goed uitgelegd te hebben anders wil ik het op een andere manier uitleggen want het heeft met meerdere factoren te maken. groote van bunker beppaald max op slag.

maar goed je moet nu boven de 1000kg melden je preciese totaal gewicht enzo endat hoeft straks pas bij 10000kg. dus je bent niet verplicht je totaal gewicht wat in die bunker ligt te melden tot 10000kg. maar dat hangt ook af van de cappaciteit als je bunker berekend is op 7000kg dan mag je r niet meer dan 7000kg in hebben staan.

Laatst bewerkt:
Ik zal het kort uitleggen:nu is het zo dat je bij de gemeente een melding doet met het voornemen om vuurwerk te slaan tot 1000kilo,maar wel met alle veiligheidseisen,sprinkeler,brandwerende deuren etc,etc.Nu moet je nog een milieuvergunning hebben als je meer dan 1000kilo wilt opslaan,en dat gaat dan nu veranderen onder een meldingsplicht,maar wel met alle veiligheidseisen......

Sorry, goed voor de uitleg maar ik blijf het vaag vinden.
Krijgen we hier mee Duitse toestanden? 1000 kilo op het schap bij de super omdat hij een sprinkler heeft?
Ik was vandaag even in Duitsland shoppen (woon aan de grens) en ik loop tegen Halloween vuurwerk aan!!
Wondertollen mini bollers mini fonteinen en zo meer wat hier echt niet mag.
Wilde nog een pakket mee nemen ter verbazing maar kon me beheersen.
overigens zag het er goed uit.
Is hier een gat in de E.U regels?
Gr Wim

dit houd in dat als iemand vuurwerkverkoopt 1.000 kg mag hebben opgeslagen in een bunker verder geen plicht van melden van totaal gewicht (tot 1000kg). dus moet er een vergunning worden afgegeven dat jij in die bunker meer dan 1.000kg wilt hebben staan. straks mag je in die zelfde bunker waar nu 1.000kg in opgeslagen is 10000kg opslaan zonder een vergunning verplichting te hebben. je hoeft dus niet aan te geven hoeveel kg je in die bunker hebt liggen tot 10000 kg dan.
edit: hoop het goed uitgelegd te hebben anders wil ik het op een andere manier uitleggen want het heeft met meerdere factoren te maken. groote van bunker beppaald max op slag.

maar goed je moet nu boven de 1000kg melden je preciese totaal gewicht enzo endat hoeft straks pas bij 10000kg. dus je bent niet verplicht je totaal gewicht wat in die bunker ligt te melden tot 10000kg. maar dat hangt ook af van de cappaciteit als je bunker berekend is op 7000kg dan mag je r niet meer dan 7000kg in hebben staan.

Ik snap het bedankt ;)

ik heb dit document inmiddels deels gelezen , en kwam een stukkie tegen waar iemand mij misschien meer duidelijkheid over kan verschaffen:

Artikel 3B.4

Eerste lid Verruiming meldingsgrens
De meldingsplicht voor het tot ontbranding brengen van professioneel vuurwerk is verruimd van 10 kg naar 20 kg theatervuurwerk en van 100 kg naar 200 kg consumentenvuurwerk (professioneel toegepast).
18
Met het meldingenstelsel kunnen kleine evenementen relatief snel (korte proceduretijd) georganiseerd worden. Het meldingenstelsel is bij de wijziging van het Vuurwerkbesluit in 2004 ingevoerd en heeft geleid tot meer kleinere evenementen en een toename van het gebruik van consumentenvuurwerk in plaats van professioneel vuurwerk. Het ophogen van de drempelwaarde zal leiden tot meer evenementen onder het meldingensysteem en derhalve tot meer gebruik van “veilig” consumentenvuurwerk in plaats van professioneel vuurwerk. Het is mogelijk om onder een melding tegelijkertijd 20 kilogram theatervuurwerk en 200 kg professioneel vuurwerk tot ontbranding te brengen.

Ik begrijp hier dus uit dat de meldingsplicht omhoog gaat, dat is natuurlijk gunstig. Maar in de laatste zin spreekt men hier over 200kg professioneel vuurwerk.. is dit nu een foutje in het document.. of geld het inderdaad over 200kg professioneel vuurwerk? Want 200kg netto is best een aardige hoeveelheid voor prof vuurwerk.

ik heb dit document inmiddels deels gelezen , en kwam een stukkie tegen waar iemand mij misschien meer duidelijkheid over kan verschaffen:

Ik begrijp hier dus uit dat de meldingsplicht omhoog gaat, dat is natuurlijk gunstig. Maar in de laatste zin spreekt men hier over 200kg professioneel vuurwerk.. is dit nu een foutje in het document.. of geld het inderdaad over 200kg professioneel vuurwerk? Want 200kg netto is best een aardige hoeveelheid voor prof vuurwerk.

Nee je leest het niet fout,alléén de overheid zit consumenten vuurwerk indien wordt toegepast bij een evenement ook als professioneel vuurwerk,terwijl het consumenten vuurwerk is en blijft....

Back
Bovenaan