Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal doen we het: terugkijken naar die goede ouwe tijd. Niets is er mooier dan het moment waarop we de eerste keer vuurwerk af mochten steken en het moment waarop we voor het eerst vuurwerk mochten kopen.

Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of hebt afgestoken? Vermeld het hier. Heb je daarvan nog foto's en/of films? Vergeet die dan zeker niet om te plaatsen!

Kanonslag Shising, Romeinse kaars 10sh 12 stuks, Grondbloem 50 stuks van Lesli voor 5 euro bij elkaar. Laatstgenoemde doosje was al voor oudjaarsdag op, en de Romeinse kaarsen gingen ook snel. Toch heb ik toen de hele avond met mijn aansteeklontje die doos rotjes lopen opknallen, één voor één, allemaal. En ik vond het zo geweldig. Toen is het allemaal begonnen. Nu, 7 jaar later alweer, schiet ik in plaats van doosjes rotjes met 200 stuks, compounds met meer dan 200 shots. Maar de passie is net zo sterk.

De ouderwetse grondbloemen in de blauwe doos. Waarbij ik uit paniek meteen een grondbloem in de buurman zijn nek gooide. Mooie tijden

Ik gok happiness, 120 shots ratelbandje, grondbloemen, jumping jacks en van die assorted fountains. Is te lang geleden om mijn exacte bestelling nog te herinneren.

ik koopte toen ik echt klein was, 1 pak romeinse kaarsen, 2 pakken grondbloemen en een pak fonteintjes en daar zaten er 4 in ofzo, was destijds nog bij de welkoop vgm

Niet dat ik het mij kan herinneren, maar het eerste afgestoken vuurwerk zou wel iets in de richting van de Spooky lijn van Lesli moeten zijn. Het eigen gekochte vuurwerk zal waarschijnlijk een kanonslag, grondbloem of babypijl zijn...

Dat waren zeker de astronauten, babypijlen, wondertollen, jumping jacks, romeinse kaarsen. Wat hebben we daar ontzettend veel van afgestoken en ons mee vermaakt zeg, prachtige tijden.

Mijn eerste vuurwerk wat ik kocht. Dat waren 4 sloffen astronauten. Deze 4 sloffen koste mij 6,50 gulden per sloffen en wat Diamond vuurpijlen van 75 gulden de jumbo pijlen pakket en wat star tracers. En de dynasty display box van 25 gulden klein groen boxje voor sier. De verkoper had ook een samen gesteld pakket van 500 gulden daar zat wat 200 grams potten in van Diamond collection dynasty en crown collection deze is gekocht omdat het 2000 werdt. In dezelfde doos zaten ook 2 doosjes grondbloemen 2 pakken Romeinse kaarsen 4 pakjes toverfonteinen en 4 doosjes happiness. Dit was het eerste vuurwerk wat ik kocht en met me pa kocht de doos van 500 gulden uiteindelijk ieder 250 gulden.

En in een andere winkel kocht ik meer maar dat telt dan niet, omdat deze winkel niet de eerste keer was maar wel voor de eerste keer kennis maakte met wolff kocht daar ook een collectie omdat het 2000 werdt millennium jeetje is bijna 22 jaar geleden. In dat jaar kocht ik bij Van Pelt Sport hier kocht ik mijn eerste vuurwerk waren dealer van Schuurmans, Broekhoff, Wolff. En Prins lijstenmakerij Wolff grotere collectie dan Van Pelt Sport beide winkels bestaan helaas niet meer.

Ergens in de jaren 90 een meter pakket. Mijn vader vindt vuurwerk wel mooi, maar gaf er zelf nooit veel aan uit. Meestal een meter pakketje en wat rotjes. Hoe simpel het ook klinkt, het was echt geweldig. De dikste compound komt niet bij die momenten in de buurt.

Dat ik voor het eerst zelf wat mocht kopen, zal begin jaren 90 zijn geweest. Dit waren de shising crackers met de verpakking waarbij er een astronaut boven op een raket zat. Ook kan ik mij de knock-out crackers nog wel herinneren. Deze zaten in zo'n wit doosje met zo'n bokser erop. Verder dingen zoals ladycrackers, babypijltjes, grondbloemen, jumping jacks en romeinse kaarsen. Het eerste "grote" wat ik had was een grote vuurpijl, de mammoutrakete

Het is ernstig lang geleden, maar het eerste vuurwerk wat ik zelf als klein ventje heb afgestoken moet een sier/knalpakket zijn wat mijn vader bij de leesportefeuille (Demob) bestelde. De inhoud bestond o.a. uit rotjes, knalmatten die natuurlijk uit elkaar werden gepeuterd (schietlont!), fonteintjes en zwermpotten, zoals de bumper harvest. Ik meen me te herinneren dat de star ball contribution ook ieder jaar in het pakket zat. Vuurwerk had toen nog iets magisch.

Het eerste vuurwerk wat ik zelf kocht moeten sloffen astronauten/shising crackers, babypijlen en jumping jacks zijn geweest. In grote hoeveelheden, dat wel.

Laatst bewerkt:
Meterpakketten, die mijn vader al vroeg in het jaar ergens vandaan toverde! We haalden alles eruit en lieten deze drogen achter de bank voor de verwarming! Zo zat ik uren achter de bank zoet te wezen! Zo begon de hele heisa!

Het allereerste vuurwerk was een kinderpakket met knalerwten en confetti pistooltjes. Dit hoefde je niet aan te steken.

Het vuurwerk wat ik echt voor het eerst zelf mocht aansteken zonder toezicht, was een pakje bamboo crackers. 48 rotjes voor 2,50 in guldens :p.

Ik was een jaar of 8/9 en mocht voor het eerst vuurwerk kopen.
Kreeg toen van een oom 15 gulden om vuurwerk te kopen.
Zal ergens rond 1994 zijn geweest!
Ik weet het nog heel goed.
Ik had Jawel 100 WesternHero astronauten,”ja toen per 100 tekoop”.
Natuurlijk kochten we ook jumpingjacks en een paar losse pakjes Up-up-Game pijltjes, “toen nog gewoon los te verkrijgen”.
En als klap op de vuurpijl het 12uur spul!
Ik weet het nog goed!
4tover fonteinen waar ik zo trots als een Pauw op was.
Want ja ik hoorde nu bij de grote jongens!
Uiteraard kreeg je altijd een cadeautje bij je bestelling!
En kreeg dus een losse happyness fontein.
Ja ja dat moest de klapper van 12 uur worden hoor.

Oom lief kocht uiteraard wat vuurpijlen en een familie pakket. Je weet wel zoon dubbel dikke meterpaket.
En hij kocht nog wat losse artikelen zoals Bengalen die toen der tijd razend populair waren.

Mijn grote broer van toen 13jaar jong had natuurlijk al meer ervaring en spaar centjes.
Ook hij maakte zijn spaarpot leeg om vuurwerk tekopen.
Vooral astronauten en rotjes.
Wel een vuilniszak vol!

Stiekem de dagen voor oud en nieuw in de achtertuin knallen!
De buren deden niet moeilijk! Het kon toen gewoon nog.

Zoals je al begreep was veel knap werk al verschoten voor 31dec. Waarop ik van mijn lieve buurman nog een astronauten knalpakket kreeg waar ook grondbloempjes enzv in zaten en een pakje flowershots, “waar er maarliefst 12 van in zaten”

Vanaf die oud en nieuw was ik om en ben ik ook gaan sparen zo dat ik net als mijn grote broer
Dagen kon knallen en knetteren.

Met de millennium wisseling kwam ik voor het eerst in aanmerking met echt Belgisch vuurwerk.
Maar dat is een ander verhaal:wink:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan