Vuuwerkfabriek in Nederland?

DsNL

VWC lid
Goedeavond freaks,

Vanochtend zat ik rustig de spits te lezen, het ging over de brand in Moerdijk. Tot ik plots iets vreemds las, dat er wordt gesuggereerd dat wij nog vuurwerkfabrieken hebben in Nederland. Ik meende dat dit niet meer het geval was, misschien bedoelen ze bunkers ofzo?

Spits, vrijdag 07-01-11, pag. 4.

Bron 1:
bron01.jpg

Bron 2:
bron02.jpg

Graag jullie reactie hierop:)

Ps. De foto is gemaakt met de telefoon, aangezien de scanner kaduk is.

Laatst bewerkt:
De krant heeft het fout Jako ( zoals zo vaak!) de laatste vuurwerk fabriek die wij hier hadden . Dat was Van der Nat uit Steenwijk. De laatste jaren produceerde ze allen eigenlijk nog maar Fonteinen en lansjes wat vuurwerk betreft. Ná Enschede is de hele productie handel (zo ver mijn info gaat) verkocht aan het duitse Zink.

onder vuurwerkfabrieken verstaan ze denk ik ook Vuurwerk importeurs. Want ik zie dat Dronten (Broekhoff) ook op de kaart staat. en volgens mij heeft Dronten niet echt zware industrie, behalve dan volgens deze krant Broekhoff.. maar die maken echt egen vuurwerk.

zucht.. kranten.. je wordt er soms gek van .. als ze weer eens de zaken verkeerd op papier zetten!

Ik ben ook wel benieuwd op hoeveel waarheid dat bericht berust want naar mijn weten heeft Nederland absoluut geen vuurwerk fabriek meer. En zo wel dan vraag ik me af wat ze fabriceren en waar het naar toe wordt geexporteerd, want in NL heb ik geen produkten met een nederlandse fabrikantnaam gezien :rolleyes:

De krant heeft het fout Jako ( zoals zo vaak!) de laatste vuurwerk fabriek die wij hier hadden . Dat was Van der Nat uit Steenwijk. De laatste jaren produceerde ze allen eigenlijk nog maar Fonteinen en lansjes wat vuurwerk betreft. Ná Enschede is de hele productie handel (zo ver mijn info gaat) verkocht aan het duitse Zink.

onder vuurwerkfabrieken verstaan ze denk ik ook Vuurwerk importeurs. Want ik zie dat Dronten (Broekhoff) ook op de kaart staat. en volgens mij heeft Dronten niet echt zware industrie, behalve dan volgens deze krant Broekhoff.. maar die maken echt egen vuurwerk.

zucht.. kranten.. je wordt er soms gek van .. als ze weer eens de zaken verkeerd op papier zetten!

Hoi Jack het grootste gedeelte klopt alleen is het grootste deel van van der Nat toendertijd verkocht aan Wagenvoort vuurwerk in Wapenveld.

Groet,

Die stippen op de kaart gaan niet alleen over vuurwerkfabrieken. DsNL, zoals jij waarschijnlijk wel
weet zitten er niet 3 in almelo, het gaat hier vooral denk ik om de chemische bedrijven, denk aan Urenco, en dat soort bedrijven. Misschien hoort Ten Cate daar ook bij? Misschien nog een of ander bedrijfje op het industrieterein in Aadorp/Wierden?

Gr. Timo

Die stippen op de kaart gaan niet alleen over vuurwerkfabrieken. DsNL, zoals jij waarschijnlijk wel
weet zitten er niet 3 in almelo, het gaat hier vooral denk ik om de chemische bedrijven, denk aan Urenco, en dat soort bedrijven. Misschien hoort Ten Cate daar ook bij? Misschien nog een of ander bedrijfje op het industrieterein in Aadorp/Wierden?

Gr. Timo

Nee dat begreep ik:) Dit zijn 250 risico bedrijven:)

Maar mijn vraag was meer, bestaan er überhaupt nog wel vuurwerkfabrieken in NL? (kwam me niet bekend voor van de laatste jaren) En ik heb een mooi en duidelijk antwoord al gekregen, bedankt heren:D

Ze zullen ze ook niet bedrijven bedoelen die echt een grote opslag hebben? Kijk bijvoorbeeld naar GBV in Veenendaal, of de Kruiterij in Veenendaal.

JNS was ook 1 van de laaste vuurwerk fabrieken , ook daar werden oefen granaten voor het leger gemaakt. dus JNS maakte niet alleen vuurwerk, maar ook spullen voor het leger.

Hoi Jack het grootste gedeelte klopt alleen is het grootste deel van van der Nat toendertijd verkocht aan Wagenvoort vuurwerk in Wapenveld.

Groet,

De voorraad vuurwerk ja. Maar zo ver ik weet is de productie faciliteit en technieken destijds verkocht aan Zink

Ik dacht dat je in vonkel van die kern wapens lagen opgeslagen.
Als je daar fikkie stookt zal ook flink klappen ...

De voorraad vuurwerk ja. Maar zo ver ik weet is de productie faciliteit en technieken destijds verkocht aan Zink

Zei ook het grootste deel.:D
Shows, voorraad etc.
UIteraard mochten er niet langer fonteinen, bengaals, draaizonnen worden geproduceerd op Nederlandse bodem. Dit is dus ook niet naar Wagenvoort Vuurwerk gegaan.

Jij heb het goed Jack....

Wist niet dat we een quiz deden!:wink:

Zoals in een eerdere post zeg ik ook dat Jack gelijk heeft er zijn delen naar Duitsland gegaan/verkocht.
Al het andere is naar Wagenvoort Vuurwerk gegaan.
Overigens gebruiken we bijvoorbeeld bengalen nog van, van der Nat. Zijn echt erg goed.

Ik dacht dat Lesli alles nog gewoon hier in NL maakte (uit mijn hoofd in Lichtevoorden of zo?) , niet meer zo?

ehh, dat in lichtevoorde klopt,
maar daar is alleen de opslag van de producten.
en ze bedenken daar nieuwe producten en die sturen ze op naar china.

tom
verbeterme als ik fout zit!

Back
Bovenaan