Vuurwerkvrije zone als rode lap

San71

VWC lid
Uitgerekend de door de gemeente Soest uitgeroepen vuurwerkvrije zone in Smitsveen blijkt afgelopen jaarwisseling een brandpunt van overlast te zijn geweest.
Een groep van zo’n twintig tot dertig jongeren kreeg het hier met name op oudejaarsavond met de politie aan de slag. Een vijftal grote ruiten is ingegooid, winkelkarretjes werden naar beneden gegooid en er zouden volgens buurtbewoners lawinepijlen op agenten zijn afgevuurd. Een dag eerder al sneuvelde de mobiele camera-unit op het Smitsplein door een vuurwerkbom.

,,Dus van een rustige jaarwisseling was hier geen sprake”, aldus buurtbewoner Patrick van Rijn. ,,Ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt. Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen. Vier politiewagens tegenover een grote groep jongeren”, vertelt hij. Bij verhuurder Portaal balen ze van de schade, die volgens woordvoerder Stefan Gradisen die van vorige jaren overtrof. ,,Vijf ramen, elf ruiten van bergingen, veel vandalisme. Twee liften staan stil, de regenwaterafvoer kapot, een fors bloedspoor. Vuurwerkschade aan auto’s is er ook”, weet hij. ,,Duizenden euro’s kost dit.”

Van Rijn, bij de verkiezingen in 2014 op de lijst van de toenmalige ’Partij voor Soest’ en eind 2013 initiatiefnemer van een petitie tegen de benoeming van burgemeester Rob Metz, probeerde oudejaarsavond steun te krijgen bij raadsleden. ,,Zij zijn volksvertegenwoordigers, ik wilde hen erop aanspreken.” Van Rijn belde onder meer GroenLinks-raadslid Monica Falck. ,,Hij eiste van alles, belde meerdere malen. Wilde dat ik het nummer van de burgemeester gaf. Metz heeft de hele avond gewerkt. Heeft ook uitgebreid contact gehad met de buurtvaders van Smitsveen en zo erger voorkomen”, zegt Falck.
Ze vindt dat de problemen in Smitsveen eigenlijk meevielen. ,,De gymzaal en gebouw de Plantage zijn heel gebleven, in tegenstelling tot eerdere jaren. Er was elders een autobrand (Rubenslaan, red.), in Eemnes was het echt druk. De politie heeft zich kapot gewerkt.” Wat haar betreft is het wachten op het integrale plan voor de aanpak van de problemen in Smitsveen, waar Soest op broedt. ,,De politie kan ook niet alles oplossen.”

https://www.gooieneemlander.nl/eemland/vuurwerkvrije-zone-als-rode-lap

Back
Bovenaan