Vuurwerkverbod gaat niet werken

Schorpioen

VWC lid
Een vuurwerkverbod in Nederland gaat waarschijnlijk niet werken, zegt de Stichting Consument en Veiligheid. Onder meer in Rotterdam, Nijmegen en Hilversum gaan stemmen op consumentenvuurwerk te verbieden, nu het ook deze jaarwisseling weer veel schade heeft veroorzaakt. In Hilversum explodeerde in de nieuwjaarsnacht een soort vuurwerkbom bij theater Gooiland. De glazen voorpui van het theater ging aan diggelen en zeker drie mensen raakten gewond.

En volgens de stichting zijn ook veel burgers het vuurwerk zat: "Mensen beginnen echt een hekel te krijgen aan de vuurwerktraditie".

Maar vuurwerk is eigenlijk niet het probleem, zegt Consument en Veiligheid: "Het meeste gaat mis doordat mensen te veel alcohol, drugs en andere dingen gebruiken, en allerlei rare dingen doen tijdens de jaarwisseling."
Europese regels

Burgemeester Aboutaleb van Rotterdam gaf gisteren aan dat hij het Nederlandse consumentenvuurwerk te zwaar vindt. Maar daar is de stichting het niet mee eens, omdat het Nederlandse consumentenvuurwerk het lichtste van Europa is. Volgens Consument en Veiligheid is het beter om eventuele nieuwe vuurwerkregels op Europees niveau te regelen. Dat staat ook op de agenda voor 2013.

Eind januari komt de stichting met cijfers over wat er dit jaar allemaal mis is gegaan met vuurwerk.

327288.jpg

Bron: http://nos.nl/op3/artikel/327289-vuurwerkverbod-gaat-niet-werken.html

Dank u schoon, Consument en Veiligheid.

Het probleem is niet het medium, maar de krachten die het medium verkeerd benutten. Een auto kun je ook gebruiken om op een menigte in te rijden. Een honkbalknuppel kun je gebruiken om iemand z'n hersens in te slaan.

Als vuurwerk kwaad is dan is geld de duivel. Maar gaan we geld afschaffen? Ik dacht het niet. :) Met geld kun je hele mooie dingen doen, maar ook hele fouten.

"Geld wordt pas fout of goed
door wat je er samen mee doet..."

En hetzelfde geld voor vuurwerk.

Eindelijk iemand die weet dat het hier het knal het lichste is van de EU eindelijke !!!!! pff er leven ook nog slime mensen in de media :)

Alweer een goed bericht. Voor de jaarwisseling waren er alleen maar negatieve, maar nu alleen maar positieve lijkt het. Deze stischting heeft er kijk op. Feitelijke informatie, in plaats van dat geschreeuw over bommen hier, bommen daar. Zover ik weet is er GEEN persoon overleden door vuurwerk dit jaar.:)

Ik dacht dat die arno bonte zn lesje wel geleerd had, maar niet dus. Hij is dus nog steeds actief met zn anti-vuurwerk lobby. Ongelooflijk. Maar verder kunnen we er beter niet teveel / te zwaar aan tillen. Elk jaar rond deze tijd hetzelfde gedoe. Laat die mensen eens bezig gaan met de economie te verbeteren ipv. de economie nog verder kapot te maken. Vuurwerk is naast traditie namelijk ook een grote economie ;)

Inderdaad het land staat in brand, maar die groene wortelsap drinkers maken zich druk om iets waar je als laatste aan denkt als je land in de fik staat.

hmmm ik vind dat de stichting consument en veiligheid een interessante opmerking maakt in dit artikel .
als zie zeggen dat het Nederlandse consumenten vuurwerk het lichtste van Europa is , wil ik wel eens weten hoe dat verder in Europa geregeld is .
want feiten liegen niet :)
ik ga eens kijken of ik contact op kan nemen met die lui

Nu gaan de burgemeesters van de grote steden in overleg aangaande een vuurwerk verbod.

Het lijkt me tijd dat de heren importeurs hun koppen is uit het zand halen en zich sterk gaan maken voor het behoud van hun broodwinning.

Jaarlijks maken een paar miljoen Nederlanders gebruik van het vuurwerk bestelformulier, als daar ruimte op is om een pro vuurwerk handtekening te plaatsen hebben we direct een grote hoeveelheid stemmen die voor het behoud van de vuurwerk traditie kiezen.

Laatst bewerkt:
Misschien een idee zoals ik eerder ook had vermeld in een ander topic.

- Een gezamenlijk team vormen vanuit dit forum.
- Apart sectie op dit forum maken
- Een basis team vormen van freaks en gecertificeerde
- Brief opstellen om op te sturen naar alle importeurs
- Met hierin de vraag om deze ook door te sturen naar hun aangesloten winkels
- Actie plan opzetten met zowel de liefhebbers, gecertificeerde, importeurs en winkels.

- Hiermee vormen we een gedegen front met alle kennis van dien, en kunnen we ons sterk maken tegen eventuele plannen.

Acties vanuit dit front kunnen zijn;
- brief maken en contact opnemen met de betreffende politieke partijen.
- Media berichten opzetten krant.
- Media berichten opzetten tv.
- Actief respons maken op media berichten, want de mensen die iets zeggen in de politiek weten totaal niks af over de huidige dan wel niet over de buitenlandse regelgeving.

Ik heb het ook gelezen in de krant. Burgemeester van Rotterdam zoekt naar alternatieven voor de vuurwerktraditie. Aboutaleb zegt dat de vuurpijlen steeds zwaarder worden. Naar mijn weten mag er nog steeds 40 gram in. Waar hij dat op baseert, is mij een raadsel.

Er wordt gezegd dat elke gemeente maar een vuurwerkshow moet gaan organiseren. Nederland telt 415 gemeenten (info wiki) en natuurlijk willen alle gemeenten dan een show hebben. Succes! En misschien zijn er ook nog wel wat dorpsbelangen die ook een showtje willen. Zeg regel even 500 showtjes professioneel vuurwerk zo rond de klok van 00:00. En wat gaat dat kosten….

Als er een algeheel vuurwerkverbod komt dan is de kleine ondernemer de dupe. Die heeft minder inkomsten aan het einde van jaar om het hoofd boven water te houden. Denk aan de plaatselijke fietsenmaker die een dikke investering heeft gedaan om het überhaupt te mogen verkopen. Maar ook inkomsten voor de belastingdienst. Over vuurwerk wordt 19% btw gerekend. 2011 is er voor een dikke 60 miljoen euro de lucht ingegaan. Dat is toch zo´n dikke vijf miljoen euro die zo de schatkist ingaat. Maar ook de vergunningen die de verkooppunten moeten hebben loopt ook al aardig op. Stel je voor dat, een vergunning 5000 euro moet kosten en Rotterdam heeft
20 verkooppunten is 100.000 euro zo voor de gemeente . Laat ik de kosten om het te importeren maar buitenwegen. Economisch gezien is het misschien beter om het niet af te schaffen, ook al zal het voor de staat maar kleine bedragen zijn.

Ik ben het wel met Burgemeester Aboutaleb eens dat elk vuurwerk slachtoffer er een te veel. Maar ook elk verkeersslachtoffer is er een te veel. En we schaffen het verkeer toch ook niet af?

Laat mij toch lekker knallen op oudjaardag van 10:00 tot nieuw jaarochtend 02:00.

Dit is mijn mening hier over. Ik ben benieuwt of jullie hier nog iets aan toe te voegen hebben.

Bovenstaande bedragen zijn uit mijn duim gezogen, want ik weet niet wat een vergunning kost of dat er daadwerkelijk 19% BTW over vuurwerk wordt gerekend. Ook weet ik niet hoeveel verkooppunten Rotterdam heeft.

Ach joh waar janken ze om 1 op 105.000 of zo word blind. ze kijken te veel op een mensen leven achterlijk mieren neuken. Hoeveel mensen stierven in de glorie tijd op zee wel niet. Of aan de pest en ga zo maar door. De mensheid streeft veel te veel naar Perfectie,

Ach joh waar janken ze om 1 op 105.000 of zo word blind. ze kijken te veel op een mensen leven achterlijk mieren neuken. Hoeveel mensen stierven in de glorie tijd op zee wel niet. Of aan de pest en ga zo maar door. De mensheid streeft veel te veel naar Perfectie,

Ik spreek jou graag weer als jij degene bent die blind wordt. Met alle respect: Ik vind dit een onbenullig antwoord. Ze kijken teveel op een mensenleven? Waar heb jij het over en in welke wereld leef jij?
Elk letsel is er 1 teveel, laten we het nog even niet hebben over een mensenleven.
Vuurwerk vergelijken met glorietijd op zee? of met pest? Je maakt kromme redeneringen, als ik het al een redenering wil noemen.
Laten we gewoon eerlijk met elkaar zeggen dat elk letsel of leven, veroorzaakt door vuurwerk teveel is. Is dit streven naar perfectie? Nee, want daarmee zeg je niet dat het allemaal perfect moet zijn. Wel dat we ons uiterste best doen om ongelukken te voorkomen.
Jij mag vinden wat je wilt, maar ik vind op dit moment dat je iets te nonchalant doet over letsel.
Hopelijk verandert dit nog bij je.
greetzz

Kabinet tegen vuurwerkverbod

Het kabinet gaat voorlopig niet over tot een algeheel vuurwerkverbod. Dit blijkt uit antwoorden van minister Opstelten van Veiligheid en Justitie op Kamervragen.

Het kabinet vindt nog steeds dat het afsteken van consumentenvuurwerk bij oud en nieuw hoort, meldt RTV Rijnmond.

Volgens minister Opstelten blijft het handhaven van een algeheel vuurwerkverbod ook moeilijk, omdat in Duitsland en België zwaar vuurwerk wel mag worden verkocht.

Het kabinet laat wel uitzoeken wat het draagvlak onder Nederlanders is voor maatregelen tegen het afsteken van vuurwerk. De Tweede Kamer besloot al eerder een hoorzitting te houden.

bron. www.trouw.nl 21/2/2012

godzijdank

vuurwerk is niet gevaarlijk, mensen die het afsteken zijn gevaarlijk.

persoonlijk ben ik voor een soort van vergunning voor particulieren om vuurwerk af te steken, en maak je het te bont, dan raak je je vergunning kwijt.

bv illegaal vuurwerk afsteken (lees shells, cobra's ed) of met legaal vuurwerk gevaarlijk doen (pijlen wegwerpen met een shots mortieren op het huis van je buren of personen of dieren schieten.

Ik heb het ook gelezen in de krant. Burgemeester van Rotterdam zoekt naar alternatieven voor de vuurwerktraditie. Aboutaleb zegt dat de vuurpijlen steeds zwaarder worden. Naar mijn weten mag er nog steeds 40 gram in. Waar hij dat op baseert, is mij een raadsel.

Er wordt gezegd dat elke gemeente maar een vuurwerkshow moet gaan organiseren. Nederland telt 415 gemeenten (info wiki) en natuurlijk willen alle gemeenten dan een show hebben. Succes! En misschien zijn er ook nog wel wat dorpsbelangen die ook een showtje willen. Zeg regel even 500 showtjes professioneel vuurwerk zo rond de klok van 00:00. En wat gaat dat kosten….

Als er een algeheel vuurwerkverbod komt dan is de kleine ondernemer de dupe. Die heeft minder inkomsten aan het einde van jaar om het hoofd boven water te houden. Denk aan de plaatselijke fietsenmaker die een dikke investering heeft gedaan om het überhaupt te mogen verkopen. Maar ook inkomsten voor de belastingdienst. Over vuurwerk wordt 19% btw gerekend. 2011 is er voor een dikke 60 miljoen euro de lucht ingegaan. Dat is toch zo´n dikke vijf miljoen euro die zo de schatkist ingaat. Maar ook de vergunningen die de verkooppunten moeten hebben loopt ook al aardig op. Stel je voor dat, een vergunning 5000 euro moet kosten en Rotterdam heeft
20 verkooppunten is 100.000 euro zo voor de gemeente . Laat ik de kosten om het te importeren maar buitenwegen. Economisch gezien is het misschien beter om het niet af te schaffen, ook al zal het voor de staat maar kleine bedragen zijn.

Ik ben het wel met Burgemeester Aboutaleb eens dat elk vuurwerk slachtoffer er een te veel. Maar ook elk verkeersslachtoffer is er een te veel. En we schaffen het verkeer toch ook niet af?

Laat mij toch lekker knallen op oudjaardag van 10:00 tot nieuw jaarochtend 02:00.

Dit is mijn mening hier over. Ik ben benieuwt of jullie hier nog iets aan toe te voegen hebben.

Bovenstaande bedragen zijn uit mijn duim gezogen, want ik weet niet wat een vergunning kost of dat er daadwerkelijk 19% BTW over vuurwerk wordt gerekend. Ook weet ik niet hoeveel verkooppunten Rotterdam heeft.

Atabouleb streeft impliciet naar het veranderen van de naam van de stad, 'Rotterdam' in 'Mekka aan de Maas'. Die man is bang voor Leefbaar Rotterdam, omdat hij het eerst volgende dat niet volgens het draaiboekje gaat hij wellicht zijn biezen kan pakken.

Dat is nu de ellende. Zwakke personen die door vriendjespolitiek aan de linkerzijde naar voren worden geschoven in de politiek die te maken krijgen met ordinaire pestkopjes van rechterzijde. Links Rotterdam is bagger, maar rechts Rotterdam is dat eveneens. Het ergste is nog dat beiden er alles aan doen om Rotterdam voor de gewone burger steeds saaier te maken.

Als dit een voorbode is voor de rest van Nederland, dan ben ik bang dat je over 10/20 jaar gaat wensen dat je nu niet ongenuanceerd hard geroepen om harde maatregelen zoals dat nu continu gebeurd.

Zorgelijke situatie!

Back
Bovenaan