'Vuurwerkverbod en lokale shows in Achtkarspelen'

pkd19

VWC lid
BUITENPOST - De ChristenUnie Achtkarspelen wil dat er een vuurwerkverbod voor consumenten komt in de gemeente. De partij wil dat er lokale vuurwerkclubs komen na het succes in Kootstertille.

Afgelopen jaarwisseling kwamen in Kootstertille veel dorpsgenoten bij elkaar rondom het vuurwerkevenement wat lokaal op initiatief van een groepje dorpsbewoners werd georganiseerd. Met de huidige ontwikkelingen rondom oud en nieuw waarbij de roep om een verbod op consumentenvuurwerk steeds luider wordt komt de ChristenUnie, ook na het succes in Kootstertille met een alternatief voor een algeheel verbod.

"Wij pleiten voor een vergunningensysteem voor het afsteken van vuurwerk" zegt Toos van der Vaart, fractievoorzitter van ChristenUnie Achtkarspelen. De ChristenUnie wil dat de jaarwisseling en het afsteken van vuurwerk mensen verbindt en dat het een veilig feest is voor iedereen. Lokale clubs of verenigingen kunnen vuurwerkshows organiseren. Verder gebruik van vuurwerk door consumenten wordt hiermee niet meer toegestaan. "We hopen hiermee een aanzet te geven tot een veilig oud en nieuw waar persoonlijk letsel, dierenleed en overlast tot het verleden behoren."

De ChristenUnie zal een motie indienen bij de eerstvolgende raadsvergadering.

Bron: https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/63569/Vuurwerkverbod_en_lokale_shows_in_Achtkarspelen.html

Bovendien vergeten ze hier dat als bijna niemand vuurwerk koopt, vuurwerkwinkels niet kunnen blijven bestaan en er dus ook geen vuurwerk meer gekocht kan worden door die liefhebbers...

Oei, hier had de winkel die dat clubje voorzien had, ‘begrijpelijk’ even geen rekening meegehouden.:confused:

Laatst bewerkt:
Edit reactie n.a.v. beginpost

Edit reactie n.a.v. beginpost

In Duitsland heb je wel communities en losse leden, die met een bepaald papiertje wél mogen stoken, zelfs cat 3 dacht ik. Misschien zelfs buiten de 31e dec, maar daar weet ik het fijne niet van allemaal.
Iemand hier die er meer info over heeft?

Edit: ik ben natuurlijk níet voor het voorgestelde verbod, zoals de CU het voorgesteld heeft. Ik blijf nml gewoon een vuurwerk liefhebber zónder enige verboden !

Maar in duitsland heb je náást het reguliere cat2 afsteken voor de echte liefhebbers ook nog eens een extra papiertje voor de echte fans, die ook nog eens de kennis van zaken hebben. Pyroextrem op YT is er een voorbeeld van.

Ik wil juist voorstellen, om dit hier in NL ook in te kunnen voeren naast het normale afsteken zoals het nu ook ging en gaat.

Laatst bewerkt:
Kans van slagen zoals hierboven door mij voorgesteld is natuurlijk nihil.
Maar het voorgestelde CU verbod; totaal mee oneens.

Wettelijk gezien zitten er nogal wat haken en ogen aan dit voorstel. Ik mag als consument gewoon vuurwerk kopen en bezitten volgens de wet.
Ik mag het alleen niet als particulier afsteken volgens de APV en volgens mij kan een APV ook alleen maar voor openbare weg gelden en niet voor prive grond, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Dus bezit kunnen ze niet voorkomen, want dat kan alleen landelijk geregeld worden, daarmee wordt er dus alsnog erg veel gevraagd van de handhaving die schijnbaar nu ook al veel te kort schiet.

Back
Bovenaan