Vuurwerk verkoper Peter geniet van deze tijd

Vuurwerkverkoper Peter geniet van deze tijd van het jaar, maar weet niet waar hij aan toe is​

Vandaag, 09:43 2 minuten leestijd
Het zijn drukke tijden voor Peter Traas van het Vuurwerkpaleis in 's-Gravenpolder. Volgend jaar geldt er een landelijk verbod op veel van het consumentenvuurwerk, wat betekent dat veel liefhebbers voor de laatste keer willen genieten van knallers en siervuurwerk. Demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Milieu, VVD) maakte gisteren in een gesprek met de vuurwerkbranche bekend dat het kabinet werkt aan een 'nette nadeelcompensatie' voor vuurwerkhandelaars, maar noemde geen bedragen. "Ik heb behoefte aan duidelijkheid", zegt Traas.
Peter Traas van Vuurwerkpaleis Zeeland

Peter Traas van Vuurwerkpaleis Zeeland© Omroep Zeeland
De vuurwerkbranche wil 895 miljoen ter compensatie, maar de voorganger van Thierry Aartsen, Chris Jansen (PVV), kwam afgelopen voorjaar niet verder dan maximaal 50 miljoen.
Na het nieuws van gisteren tasten vuurwerkhandelaars en groothandels opnieuw in het duister. "Onder collega's wordt nu ook gespeculeerd dat we misschien tóch een jaartje langer door mogen omdat het bedrag lager wordt en we onze voorraden mogen opmaken", zegt Traas. "Maar of het daar echt op gaat uitdraaien, weten we niet. Alle opslagvergunningen lopen tot november 2026."

Dubbel aantal bestellingen​

Dat veel liefhebbers rekening houden met de laatste keer vuurwerk, merkt ook Traas: "We hebben het dubbele aantal voorbestellingen in vergelijking met vorig jaar op deze datum, mensen hebben er echt zin in." Er zitten flinke bestellingen tussen volgens de vuurwerkverkoper, hij denkt dat mensen wellicht meer inslaan als voorraadje voor de komende jaren.
Het liefst verkoopt hij volgend jaar pas écht voor de laatste keer: "En dat zeg ik niet vanwege het geld, ik vind het echt hartstikke leuk om te doen. We gaan zien wat de compensatie inhoudt, maar ondertussen ga ik genieten van deze periode."

Back
Bovenaan