Vuurpijlen verbieden?

Alleen die stok die soms terugkomt is gevaarlijk :p

Die stok komt altijd terug. :p

Iedereen die hier wat heeft gepost heeft wat zinnigs gezegd.
Dat babypijltjes weg zouden kunnen, kan ik mij wel in vinden.

Elk jaar zie ik maar weer van die idioten die ze uit hun hand afschieten, aansteken en op straat gooien of naar elkaar toe schieten. Alleen al vanwege dat soort volk mogen babypijlen van mij weg.
Men beschouwd ze min of meer net zoals sterretjes a la "koudvuur". De kracht van zo'n pijltje wordt onderschat; het kan geen kwaad tot iemand er een brandwond aan overhoud of een oog minder.

Dat de kwaliteit van die dingen erop vooruit moet om het enigszins veiliger te maken, ben ik het mee eens, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Zwaardere pijlen toestaan evenmin. Men neemt vaak amper de tijd een goed lanceerplatform te verzorgen met alle gevolgen van dien.

Weinig kans dat er zo'n ding in je oog vliegt maargoed, dan is het weer de schuld van het vuurwerk.
Vuurwerkbril is de oplossing, en je ogen goed gebruiken voordat je ze verliest.

Weinig kans dat er zo'n ding in je oog vliegt maargoed, dan is het weer de schuld van het vuurwerk.
Vuurwerkbril is de oplossing, en je ogen goed gebruiken voordat je ze verliest.

Je ogen goed gebruiken, natuurlijk moet je dat altijd. Maar iemand die verwond is aan zijn of haar oog door een pijltje had dit nooit van tevoren aan kunnen zien komen. Ik zou best benieuwd zijn naar de snelheid van een gemiddelde babypijl. Iemand die dat onderzocht heeft of waarvan je weet dat die dat heeft? De acceleratiesnelheid van die dingen is wel echt heel erg hoog.
Maar net wat de meesten zeggen: brilletje op:cool:

Het is al een oudje...

Maar verbieden vind ik niet goed.

De meeste ongelukken gebeuren door het ermee stunten. Of niet gebruiken zoals het hoort.
Waarom wordt ermee gestunt omdat het in te Groote hoeveelheden te koop is en voor een te lage prijs.En de jeugd hoeft er niet zuinig meer mee om te gaan.kost geen drol.

En dit wordt gedaan door de winkels zelf... die moeten ja, stunt artikelen hebben om klanten binnen te halen, vooral de jeugd, die moeten ja immer hun ouders meenemen en , tja die willen ook wel wat kopen....behalve dat kleine grut.Die kriebels kennen we allemaal wel.

Waar wordt veel mee gestunt. Rotjes (die voor 50 75 cent verkocht worden per 200), single shot tubes dozen van 25 of 50 en meer, baby pijltjes ,romeinse kaarsen per 10 stuk voor paar cent,fonteintjes en andere kleine grut.

Moeten ze daarom verboden worden... nee.
ik zelf hou ook juist van die kleine dingen.
vroeger stond ik te wachten wat het komend jaar voor iets nieuws en leuks uitkwam tegenwoordig zijn de producten van bijna iedere winkel hetzelfde. Alleen andere namen

Maar verkoop ze niet voor een lage prijs, maak cake's en ander groot sier vuurwerk stukken goedkoper (wat toch al veel te duur begint te worden) en dat kleine grut duurder zodat jongeren niet rugzakken vol kopen en uit verveling maar er mee gaan rotzooien. Vroeger was de overlast hierdoor veel minder rotjes kocht je in pakjes van 5 of 10 los voor de prijs wat nu een slof van 200 kost. Rotjes waren al mooi om te zien qua bedrukking. romeinse kaarsen overdag.... nee dan zie je het effect niet, zou zonde zijn.sier was voor in de avond.
We zijn zelf ook niet onschuldig geweest vroeger.
Ons stunten was door matjes met rotjes te kopen (b.v. ladycrackers) zodat we de hele dag wat konden knallen.ook omdat het dan goedkoper was.
Verkoop zoiets voor een kleinere prijs en maak de kwaliteit daarvoor beter (visco lontjes in z'n mat) ze hebben was te peuteren om het los te krijgen. en maak de knal gemiddeld dat mensen er wat minder last van hebben.
Stunten was het omdat je toen nog rijstpapier lont had dat wel eens erg snel brande.
de babypijltjes ( b.v. moontravllers waren doogelont orgineel in een doosje van 12) voor rond de 2 to 3 gulden

Heel veel producen zijn al verdwenen o.a. omdat ze gevaarlijk waren en of misbruikt werden. neem de voetzoekers (gillende keuken meiden) die gingen echt alle kanten op, zelfde voor bang butterly (dancing butterfly) wat mijn favoriet was 12 stuk voor rond de 4 gulden.mini raketjes,div soorten helikopters die super mooi waren maar helaas onvoorspelbaar net als de starballs die omhoog schoten.

Helaas is ook de kwaliteit behoorlijk slechter van zulk goedkoop spul, vergeleken met vroeger.....

mijn liefde voor vuurwerk als ik het zo mag zeggen. is flink aan het minderen als ik tegenwoordig de prijzen hier zie voor een cake.... vroeger was dit juist de redenen dat ik naar belgie of duitsland ging omdat het daar goedkoper was, belgie trekt al goed mee met nederland , duitsland jammer genoeg ook maar is nog altijd goedkoper dan hier. voor mij is de fun om iets aan te steken en even te genieten, maar moet niet klauwen met geld kosten.. waardoor ik ook minder kieskeurig ben.

leg rotjes op de grond
Richt pijltjes in de lucht
vier het oud en nieuw gezond
voorzichtigheid komt voor ontucht

gr. Rene

Het is al een oudje...

Maar verbieden vind ik niet goed.

De meeste ongelukken gebeuren door het ermee stunten. Of niet gebruiken zoals het hoort.
Waarom wordt ermee gestunt omdat het in te Groote hoeveelheden te koop is en voor een te lage prijs.En de jeugd hoeft er niet zuinig meer mee om te gaan.kost geen drol.

En dit wordt gedaan door de winkels zelf... die moeten ja, stunt artikelen hebben om klanten binnen te halen, vooral de jeugd, die moeten ja immer hun ouders meenemen en , tja die willen ook wel wat kopen....behalve dat kleine grut.Die kriebels kennen we allemaal wel.

Waar wordt veel mee gestunt. Rotjes (die voor 50 75 cent verkocht worden per 200), single shot tubes dozen van 25 of 50 en meer, baby pijltjes ,romeinse kaarsen per 10 stuk voor paar cent,fonteintjes en andere kleine grut.

Moeten ze daarom verboden worden... nee.
ik zelf hou ook juist van die kleine dingen.
vroeger stond ik te wachten wat het komend jaar voor iets nieuws en leuks uitkwam tegenwoordig zijn de producten van bijna iedere winkel hetzelfde. Alleen andere namen

Maar verkoop ze niet voor een lage prijs, maak cake's en ander groot sier vuurwerk stukken goedkoper (wat toch al veel te duur begint te worden) en dat kleine grut duurder zodat jongeren niet rugzakken vol kopen en uit verveling maar er mee gaan rotzooien. Vroeger was de overlast hierdoor veel minder rotjes kocht je in pakjes van 5 of 10 los voor de prijs wat nu een slof van 200 kost. Rotjes waren al mooi om te zien qua bedrukking. romeinse kaarsen overdag.... nee dan zie je het effect niet, zou zonde zijn.sier was voor in de avond.
We zijn zelf ook niet onschuldig geweest vroeger.
Ons stunten was door matjes met rotjes te kopen (b.v. ladycrackers) zodat we de hele dag wat konden knallen.ook omdat het dan goedkoper was.
Verkoop zoiets voor een kleinere prijs en maak de kwaliteit daarvoor beter (visco lontjes in z'n mat) ze hebben was te peuteren om het los te krijgen. en maak de knal gemiddeld dat mensen er wat minder last van hebben.
Stunten was het omdat je toen nog rijstpapier lont had dat wel eens erg snel brande.
de babypijltjes ( b.v. moontravllers waren doogelont orgineel in een doosje van 12) voor rond de 2 to 3 gulden

Heel veel producen zijn al verdwenen o.a. omdat ze gevaarlijk waren en of misbruikt werden. neem de voetzoekers (gillende keuken meiden) die gingen echt alle kanten op, zelfde voor bang butterly (dancing butterfly) wat mijn favoriet was 12 stuk voor rond de 4 gulden.mini raketjes,div soorten helikopters die super mooi waren maar helaas onvoorspelbaar net als de starballs die omhoog schoten.

Helaas is ook de kwaliteit behoorlijk slechter van zulk goedkoop spul, vergeleken met vroeger.....

mijn liefde voor vuurwerk als ik het zo mag zeggen. is flink aan het minderen als ik tegenwoordig de prijzen hier zie voor een cake.... vroeger was dit juist de redenen dat ik naar belgie of duitsland ging omdat het daar goedkoper was, belgie trekt al goed mee met nederland , duitsland jammer genoeg ook maar is nog altijd goedkoper dan hier. voor mij is de fun om iets aan te steken en even te genieten, maar moet niet klauwen met geld kosten.. waardoor ik ook minder kieskeurig ben.

leg rotjes op de grond
Richt pijltjes in de lucht
vier het oud en nieuw gezond
voorzichtigheid komt voor ontucht

gr. Rene

Volkomen mee eens :)

Nog 1 ding aan toe te voegen:

Alcohol en drugs gaan niet samen met vuurwerk

Ik vraag me af of dit niet een goede optie zou zijn, zeker omdat er altijd veel tegengas word gegeven door de div paartijen (groen links, oogartsen)

Veel van deze ongelukken gebeuren, begrijp ik door vuurpijlen als ik de berichten mag geloven. Die door de wind uit hun baan gaan, niet goed in een goede afschiet buis staan maar in een bierflesje en dan zetten ze daar een pijl van een meter in. Ook de jongeren onder ons die het leuk vinden om babypijltjes op de grond te leggen en af te steken.

Ikzelf zou ze niet echt missen, vooral niet met de kwalitatieve goede cakes van tegenwoordig. Misschien dat dan het imago weer wat beter word.

Benieuwd wat jullie hiervan vinden?

Zo lang ouders op hun kinderen letten is er niest aan de hand. Vorig jaar stond een mongole kind vuurpijlen, leunend tegen boom of lantaarnpaal af te steken. Hoeft maar net voor opstijgen om te vallen en daar heb je een pjil in oog. Waar is de vader of moeder? Spoorloos of nalatig.

Ik vind het deels terecht.

Nee, partijen als Groenlinks maken geen onderscheidt tussen legaal, illegaal of type vuurwerk. Een verbod van babypijlen is enigszins te begrijpen, maar een verbod op vuurpijlen zal niks uitmaken om de gemoederen van deze kant te bedaren.

Groenlinks en vergelijkbare partijen zijn tegen vuurwerk en zullen niet stoppen voordat al het consumentenvuurwerk volledig uitegebannen is, nu nog meer artikelen gaan verbieden speelt ze alleen maar in de hand.

Back
Bovenaan