Het is al een oudje...
Maar verbieden vind ik niet goed.
De meeste ongelukken gebeuren door het ermee stunten. Of niet gebruiken zoals het hoort.
Waarom wordt ermee gestunt omdat het in te Groote hoeveelheden te koop is en voor een te lage prijs.En de jeugd hoeft er niet zuinig meer mee om te gaan.kost geen drol.
En dit wordt gedaan door de winkels zelf... die moeten ja, stunt artikelen hebben om klanten binnen te halen, vooral de jeugd, die moeten ja immer hun ouders meenemen en , tja die willen ook wel wat kopen....behalve dat kleine grut.Die kriebels kennen we allemaal wel.
Waar wordt veel mee gestunt. Rotjes (die voor 50 75 cent verkocht worden per 200), single shot tubes dozen van 25 of 50 en meer, baby pijltjes ,romeinse kaarsen per 10 stuk voor paar cent,fonteintjes en andere kleine grut.
Moeten ze daarom verboden worden... nee.
ik zelf hou ook juist van die kleine dingen.
vroeger stond ik te wachten wat het komend jaar voor iets nieuws en leuks uitkwam tegenwoordig zijn de producten van bijna iedere winkel hetzelfde. Alleen andere namen
Maar verkoop ze niet voor een lage prijs, maak cake's en ander groot sier vuurwerk stukken goedkoper (wat toch al veel te duur begint te worden) en dat kleine grut duurder zodat jongeren niet rugzakken vol kopen en uit verveling maar er mee gaan rotzooien. Vroeger was de overlast hierdoor veel minder rotjes kocht je in pakjes van 5 of 10 los voor de prijs wat nu een slof van 200 kost. Rotjes waren al mooi om te zien qua bedrukking. romeinse kaarsen overdag.... nee dan zie je het effect niet, zou zonde zijn.sier was voor in de avond.
We zijn zelf ook niet onschuldig geweest vroeger.
Ons stunten was door matjes met rotjes te kopen (b.v. ladycrackers) zodat we de hele dag wat konden knallen.ook omdat het dan goedkoper was.
Verkoop zoiets voor een kleinere prijs en maak de kwaliteit daarvoor beter (visco lontjes in z'n mat) ze hebben was te peuteren om het los te krijgen. en maak de knal gemiddeld dat mensen er wat minder last van hebben.
Stunten was het omdat je toen nog rijstpapier lont had dat wel eens erg snel brande.
de babypijltjes ( b.v. moontravllers waren doogelont orgineel in een doosje van 12) voor rond de 2 to 3 gulden
Heel veel producen zijn al verdwenen o.a. omdat ze gevaarlijk waren en of misbruikt werden. neem de voetzoekers (gillende keuken meiden) die gingen echt alle kanten op, zelfde voor bang butterly (dancing butterfly) wat mijn favoriet was 12 stuk voor rond de 4 gulden.mini raketjes,div soorten helikopters die super mooi waren maar helaas onvoorspelbaar net als de starballs die omhoog schoten.
Helaas is ook de kwaliteit behoorlijk slechter van zulk goedkoop spul, vergeleken met vroeger.....
mijn liefde voor vuurwerk als ik het zo mag zeggen. is flink aan het minderen als ik tegenwoordig de prijzen hier zie voor een cake.... vroeger was dit juist de redenen dat ik naar belgie of duitsland ging omdat het daar goedkoper was, belgie trekt al goed mee met nederland , duitsland jammer genoeg ook maar is nog altijd goedkoper dan hier. voor mij is de fun om iets aan te steken en even te genieten, maar moet niet klauwen met geld kosten.. waardoor ik ook minder kieskeurig ben.
leg rotjes op de grond
Richt pijltjes in de lucht
vier het oud en nieuw gezond
voorzichtigheid komt voor ontucht
gr. Rene