*Voorstel bericht* Is het mogelijk plaatsen aan te wijzen voor de hele dag afsteken?

Nederland is dan wel niet heel groot, maar er zijn rustige plekken te bedenken waar men geen of nauwelijks overlast kan ervaren.

Met alle plezier worden er in Nederland vuurwerkvrije zone's de grond uit gestamd (wat nu weer langzaam toch de goede kant uit lijkt te gaan met burgemeesters die er niet in mee willen!)
Het is natuurlijk wel heel makkelijk om te zeggen.. daar en daar geen vuurwerk.. Waar het eerst mooi verdeeld was, heb je nu een stuk waar niks word afgestoken en een deel waar dus dubbel wordt afgestoken..
Voor wat, hoort wat.

Ik weet nog heel goed enkele jaren terug toen het opeens ingevoerd werd. Het kwam voor mij wel als een donderslag! En ik denk velen met mij.
Daarna heb ik wel gewoon overdag afgestoken omdat iets in overleg moet gaan en puur alleen opdringen koop ik niks voor. Dat is niet functioneel.
Natuurlijk wel in die zin aangepast om dit buiten het dorp te doen op een plek dat al zou er politie komen, het eigenlijk van de zotte is om dat te beboeten..

Het zette mij wel aan het denken. Er zijn dus echt wel plekken waar je prima de hele dag lekker kunt afsteken. Zoals er 'zone's' zijn waar het niet gewenst is (?) zo zijn er ook gebieden waar het geen enkel kwaad kan.

Nou is mijn vraag dus:
Is het niet mogelijk om voor die echte die-hards (die anders toch wel gaan knallen) om daar per gemeente bijvoorbeeld enkele plaatsen voor toe te wijzen.
Misschien zelfs met 5,- entre waar de schoonmaak mee gefinancierd wordt (dat je bijvoorbeeld een bandje krijgt en daarmee naar alle afsteek locaties in de buurt kunt)
Zo kun je overal lekker knallen en weet je zeker dat alles schoon is én dat zeikers niks te zeuren hebben. IEDEREEN BLIJ, toch?
Dit moet in mijn ogen zeker haalbaar zijn!

Heel benieuwd naar jullie meningen! En wie weet kunnen we samen een plan bedenken om een petitie in te leveren bij de overheid o.i.d? Kamervraag stellen? Of blijkt dit toch onhaalbaar?

Het lijkt mij zo simpel.. En beide/alle partijen hebben er voordeel mee in mijn optiek.

Dus in plaats van het aanwijzen van vuurwerkvrije zones wil je gaan werken met vuurwerk-toegestane zones? Zo werk je dus langzaam toe naar het aanwijzen van slechts één plek per gemeente waar vuurwerk afgestoken mag worden. Precies waar partijen als GroenLinks op uit zijn.

Ik sta niet graag met honderden zo niet duizenden anderen op een veel te klein pleintje of veldje mijn vuurwerk af te steken. Zeker niet wanneer er ongetwijfeld alcohol en illegaal vuurwerk in het spel gaan zijn. En al helemaal niet wanneer daarvoor ook nog eens betaald moet worden.

Dus nee, dit is absoluut geen goed plan.

Het idee is leuk, in de uitvoering ben ik er bang voor dat ze het gevaar nog makkelijker aan kunnen kaarten. Dan zijn mensen al samen, dat willen ze dus. Volgende stap; algemene vuurwerkshow.

Hoe fijn het ook zou zijn om lekker toch de hele dag te kunnen stoken, dit is niet de oplossing m.i.

Thanks Grizmo Raizor,

Als je er op door gaat denken (zoals ik dan denk):

Mensen willen afsteken hoe dan ook en hier is hard voor gewerkt! Buiten dat is de afsteek tijd zo geregeld dat dit alleen in de donkere uren is wat voor veel mensen een obstakel is.

* Vaders kunnen weer met hun kinderen knallen
* Vuurwerk dealers krijgen weer een impuls
* Voor de liefhebbers met weinig geld is het ook leuk om naar een plek te gaan waar veel gestookt word
* Het brengt mensen bij elkaar en zou een goede sfeer moeten geven
* Rommel is beperkt tot een bepaald gebied. Maar ook kun je tonnen neerzetten om het afval alvast te verwerken
* Ook kun je een 'badje-water' maken voor weigeraars zodat deze niet opnieuw door kinderen kunnen worden opgepakt.
* Ik denk dat het illegaal vuurwerk tegengaat, omdat je toch meer in de kijker staat van anderen
* Op druk bezochte plaatsen kun je zelfs een koek en sopie tent neerzetten waar iemand weer leuk mee kan verdienen en wat een leuke aanvulling kan zijn bij kou..
* Het is veel beter controleerbaar
* Vooral mooi dat er veel minder klachten zullen zijn en vuurwerk weer echt leuk word voor iedereen (die dat wil)
* Ook heb je dus meer uren de tijd om in te spelen op het weer. Want als het om 17:00 begint te regenen tot 1 januari dan ga je ook wel eerder wat weg knallen..
* nog ontzettend veel voordelen op te noemen...

Nadelen:
* geen idee :p?

Dus in plaats van het aanwijzen van vuurwerkvrije zones wil je gaan werken met vuurwerk-toegestane zones? Zo werk je dus langzaam toe naar het aanwijzen van slechts één plek per gemeente waar vuurwerk afgestoken mag worden. Precies waar partijen als GroenLinks op uit zijn.

Ik sta niet graag met honderden zo niet duizenden anderen op een veel te klein pleintje of veldje mijn vuurwerk af te steken. Zeker niet wanneer er ongetwijfeld alcohol en illegaal vuurwerk in het spel gaan zijn. En al helemaal niet wanneer daarvoor ook nog eens betaald moet worden.

Dus nee, dit is absoluut geen goed plan.

Laat ik mij iets duidelijker formuleren. Dit is alleen tot het moment van 18:00!! Daarna dus gewoon weer overal lekker verder knallen waar je maar wilt!
Een centrale vuurwerkshow zal er nooit niet komen.. dat is gewoon nooit never niet haalbaar. Dat zijn die zieke gedachtes van Groenlinks.. Jij vergelijkt mijn idee met dat van groenlinks maar juist die angst voor hun zie ik in jou reactie terug terwijl ze geen poot hebben om op te staan.
Ik zie die juist weer als een opening om weer terug te gaan naar de goede oude tijd. Al zal dit wel tijd vergen.

Daarnaast hoeft het niet een pleintje te zijn of een veldje maar je kunt ook denken aan 10 weilanden bvb of ergens bij een meer (op een strand) of waar dan ook.. heel divers juist!

Het idee is leuk, in de uitvoering ben ik er bang voor dat ze het gevaar nog makkelijker aan kunnen kaarten. Dan zijn mensen al samen, dat willen ze dus. Volgende stap; algemene vuurwerkshow.

Hoe fijn het ook zou zijn om lekker toch de hele dag te kunnen stoken, dit is niet de oplossing m.i.

Thanks, Maar per gemeente verschild het nogal hoeveel mensen er wonen en vervolgens ook nog afsteken. In mijn gemeente praat je over enekele honderden denk ik (grootste gemeente van de provincie)
Als je in die grote gemeente 5/10 hectare beschikbaar zou stellen.. heb je per persoon aardig de ruimte.

Waarom er gelijk problemen moeten komen als er meerdere mensen bij elkaar zijn?
En nog een kleine aanvulling:
Juist als je zulke plekken hebt zou handhaving makkelijker moeten worden en als er dan wat gebeurd kun je het vuurwerk de schuld geven (wat anders 100% zo is) maar anders zou het ook deels te wijten kunnen zijn aan handhaving.
Die jongens die herrie gaan schoppen doen dat anders wel ergens anders.. Maar ik denk dat juist de sociale controle veel groter is/wordt.
Het is dan niet meer stoer maar juist super stom.. en dan laten ze het wel?

Laatst bewerkt:
In de basis een prima idee, maar zoals hierboven al vermeld word zal dit in de kaart spelen van groen links en overige tegenstanders.
Zoals jij het omschrijft word het een evenement. Dat houd in dat er vergunningen aangevraagd dienen te worden, beveiliging enz enz...lijkt me onhaalbaar.

Zoals je zelf zegt, stook jezelf overdag op een plaats waar je geen overlast veroorzaakt. Dit zou ik lekker zo blijven doen...in de hoop dat dit je voldoende voldoening geeft.

In de basis een prima idee, maar zoals hierboven al vermeld word zal dit in de kaart spelen van groen links en overige tegenstanders.
Zoals jij het omschrijft word het een evenement. Dat houd in dat er vergunningen aangevraagd dienen te worden, beveiliging enz enz...lijkt me onhaalbaar.

Zoals je zelf zegt, stook jezelf overdag op een plaats waar je geen overlast veroorzaakt. Dit zou ik lekker zo blijven doen...in de hoop dat dit je voldoende voldoening geeft.

Dat geeft inderdaad prima voldoening! Maar juist daarom en de reactie die ik krijg bij het 'illegaal afsteken' zijn lovend. Daarom ging ik verder denken om het misschien landelijk zo ver te krijgen.
Ik begrijp jou en jullie 'angst' -bij groenlinks in de kaart te spelen. Dit is dus juist ABSOLUUT niet wat ik zou willen! moge dat duidelijk zijn. Maar als dit daarvan het resultaat zou zijn is het natuurlijk een no-go. Alleen ze staan nu al nergens.. 2 jaar terug was groenlinks best drijgend, vorig jaar vies hard op hun plaat gegaan, en dit jaar zijn ze bijna uitgeblust lijkt het wel. Dus die angst weet ik niet of die geheel terecht is. Je zou ook gewoon een motie in kunnen dienen om die 18:00 regel van tafel te vegen? Maar dan kunnen we misschien beter wachten op Maart 2017?!

Aan jou voorstel is in mijn ogen weinig nieuws aan .
Want hier in Overijssel en omstreken heb je gebieden waar je vanaf 10.00 s morgens
carbid mag schieten .
En als je dat gebied wat zou vergroten en een plek zou creëren voor de verstokte stoker
kom je eigenlijk al uit bij het plan van jou Levensgenieter .
Maar ik vind wel dat dit dan wel tot 18.00 moet geleden .
Want vanaf 18.00 mag je over al behalve op de plekken die vuurwerkvrij zouden zijn stoken .

Het is opzich wel een goed middel om mensen de gelegenheid geven iets te laten doen wat ze eigenlijk niet kunnen laten .

Daar waar gestraft word moet ook beloond worden .
ik denk dat je op deze manier de gelden regels beter te handhaven maakt .

Idee is zeker leuk, maar ben ook bang dat dit alleen maar in ons nadeel zou gaan werken. Hoe erg ik ook baal dat het overdag stoken er niet meer bij is, wat voor mij het mooiste deel van de dag was, ben ik blij dat we iig nog van 18:00-02:00 kunnen stoken.

Ik zie die juist weer als een opening om weer terug te gaan naar de goede oude tijd.

Laten we reëel zijn. Met alle weerstand die er momenteel tegen vuurwerk bestaat wordt een voorstel voor verruiming van de afsteektijden, ook al is dat op toegewezen plekken, bij voorbaat afgeschoten.

Dan blijft dus het voorstel om vuurwerktoegestane-zones aan te wijzen over. Politici gaan dat interpreteren, want politici interpreteren nu eenmaal alles, als een voorstel om gehele gemeenten vuurwerkvrij te verklaren en slechts één of enkele plekken aan te wijzen waar nog wel vuurwerk afgestoken mag worden.

En daar kunnen wij dan vervolgens niets meer tegen in brengen omdat het voorstel vanuit de liefhebbers zelf kwam. Dus nogmaals, dit lijkt mij een uiterst slecht idee.

Idee is zeker leuk, maar ben ook bang dat dit alleen maar in ons nadeel zou gaan werken. Hoe erg ik ook baal dat het overdag stoken er niet meer bij is, wat voor mij het mooiste deel van de dag was, ben ik blij dat we iig nog van 18:00-02:00 kunnen stoken.

Ja inderdaad is dit het leukste moment van de dag! Ook al komen 's avonds pas die dikke cakeboxen maar die sfeer is onbetaalbaar!
Maar van waar die angst vraag ik mij af? Waarom is iedereen zo bang?
Als mij alles verboden word ga ik all-in! Dan maakt mij niks meer uit en ga ik misschien juist treiteren zodat 'ze' op hun knietjes smeken dat het zou worden als enkele jaren terug..
Ook zal Nederland het enige land zijn in heel de EU. We zijn al het strengste land!! vergeet dat niet.
Maar angst is in mijn ogen de slechtste raadgever. Als je gaat handelen uit angst stel je jezelf erg kwetsbaar op maar dat is mijn mening. Ik respecteer en begrijp je zeker!, maar vind niet dat dit ons moet onderdrukken om verandering te maken.
Dit voorstel is natuurlijk juist in het voordeel van de liefhebber..

Laten we reëel zijn. Met alle weerstand die er momenteel tegen vuurwerk bestaat wordt een voorstel voor verruiming van de afsteektijden, ook al is dat op toegewezen plekken, bij voorbaat afgeschoten.

Dan blijft dus het voorstel om vuurwerktoegestane-zones aan te wijzen over. Politici gaan dat interpreteren, want politici interpreteren nu eenmaal alles, als een voorstel om gehele gemeenten vuurwerkvrij te verklaren en slechts één of enkele plekken aan te wijzen waar nog wel vuurwerk afgestoken mag worden.

En daar kunnen wij dan vervolgens niets meer tegen in brengen omdat het voorstel vanuit de liefhebbers zelf kwam. Dus nogmaals, dit lijkt mij een uiterst slecht idee.

Ook hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Die polls die gehouden worden zijn totaal van de zotte. Dit word alleen gedaan onder het mom van: ''de slager keurt zijn eigen vlees'' daar kom je nergens mee..
Net als de zwarte pieten kwestie.. de media vooral laat jou denken dat 90% er tegen is.. en dat diezelfde groep voor verandering is.. maar als je echte cijfers er op nagaat, blijkt juist het tegenovergestelde waarheid te zijn!
Kijk a.u.b verder dan de media. want na angst is dit wel de 2e slechtste raadgever.

Ja inderdaad is dit het leukste moment van de dag! Ook al komen 's avonds pas die dikke cakeboxen maar die sfeer is onbetaalbaar!
Maar van waar die angst vraag ik mij af? Waarom is iedereen zo bang?
Als mij alles verboden word ga ik all-in! Dan maakt mij niks meer uit en ga ik misschien juist treiteren zodat 'ze' op hun knietjes smeken dat het zou worden als enkele jaren terug..
Ook zal Nederland het enige land zijn in heel de EU. We zijn al het strengste land!! vergeet dat niet.
Maar angst is in mijn ogen de slechtste raadgever. Als je gaat handelen uit angst stel je jezelf erg kwetsbaar op maar dat is mijn mening. Ik respecteer en begrijp je zeker!, maar vind niet dat dit ons moet onderdrukken om verandering te maken.
Dit voorstel is natuurlijk juist in het voordeel van de liefhebber..

Het heeft niets met angst te maken. Ik heb kids waar je het goede voorbeeld aan dient te geven, buren om rekening mee te houden, eventuele boete. Daar heb ik allemaal geen zin in op de mooiste dag van het jaar, dat is dus iets anders dan angst.

Het heeft niets met angst te maken. Ik heb kids waar je het goede voorbeeld aan dient te geven, buren om rekening mee te houden, eventuele boete. Daar heb ik allemaal geen zin in op de mooiste dag van het jaar, dat is dus iets anders dan angst.

Sorry Omepje, wil je absuluut niet aanwijzen als 'angsthaas' maar dat is zoals ik je bericht interpreteerde, excuus dan.
Maar we zijn een bang volkje. Echter kijk ik naar wat echt zou kunnen gebeuren en wat onhaalbaar zou zijn. Een totaal verbod zal er nooit gaan komen en al zou die er komen, dan is dat 1 malig.

Respect dat jij je kinderen zo netjes op voedt! Als ik kinderen had gehad was ik zeker 's ochtends vroeg al begonnen (wat ik het goede voorbeeld vind) maar weet dat jij dit gevoel ook zal hebben en dus extra respect dat je dat aan de kant kunt zetten!! Dat is mijn zwakte.
Die boete is niet fijn maar ik vraag mij af hoeveel boetes er nou werkelijk zijn uitgedeeld

de media vooral laat jou denken dat 90% er tegen is.. en dat diezelfde groep voor verandering is.

Kijk a.u.b verder dan de media. want na angst is dit wel de 2e slechtste raadgever.

Het gaat er in deze helemaal niet om wat de media vindt of al dan niet manipuleert. Het gaat er om welke mening de regerende politici zijn toegedaan. En die zijn in meerderheid van mening dat het een en ander ingeperkt dient of diende te worden. Anders waren immers de afsteektijden niet ingeperkt. Als er dan vervolgens uit naam van de vuurwerkliefhebbers een voorstel als deze aangeboden wordt en zij aan het interpreteren slaan, dan kan dat m.i. enkel slechter voor ons uitpakken.

Het gaat er in deze helemaal niet om wat de media vindt of al dan niet manipuleert. Het gaat er om welke mening de regerende politici zijn toegedaan. En die zijn in meerderheid van mening dat het een en ander ingeperkt dient of diende te worden. Anders waren immers de afsteektijden niet ingeperkt. Als er dan vervolgens uit naam van de vuurwerkliefhebbers een voorstel als deze aangeboden wordt en zij aan het interpreteren slaan, dan kan dat m.i. enkel slechter voor ons uitpakken.

Dus wachten met voorstellen indienen tot anderen het voor het zeggen hebben is de conclusie?
Wachten tot na maart 2017?

mooie woordspelling.....bij voorbaat afgeschoten, om in vuurwerktermen te blijven.

Stel je eens voor. Ik moet er niet aan denken om met tig man op een vantevoren bepaalde plek te gaan stoken. Ik ben dus ook gewoon tegen. Niet doen dus.

Back
Bovenaan