VNG wil verbod knalvuurwerk, vuurpijlen en los siervuurwerk

Rico

VWC lid
De afgelopen jaarwisseling gaf een toename in letsel en incidenten te zien, met veel vuurwerkslachtoffers en weer geweld tegen hulpverleners. Maatregelen om dit te stoppen en te komen tot een veilige en gezellige jaarwisseling werken nog onvoldoende, zo is het breed gedragen beeld.

Het bestuur van de VNG besprak vandaag op verzoek van het Rijk welke landelijke vuurwerkverboden nodig zijn voor gemeenten. De VNG-commissie Bestuur en Veiligheid heeft het bestuur hierin geadviseerd.

Verbod is handhaafbaar
Het VNG-bestuur adviseert de ministeries om knalvuurwerk, vuurpijlen en los siervuurwerk te gaan verbieden. We sluiten hiermee aan op de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid en de Nationale Politie. Dit verbod is in de praktijk handhaafbaar voor de politie.

Aandacht voor handhavingscapaciteit in grensgebieden
In de uitvoering van het verbod vraagt de VNG aandacht voor handhavingscapaciteit in relatie tot vuurwerktoerisme dat verder zal toenemen in de grensgebieden.

Meer informatie
Hieronder de brief die de VNG vrijdag 24 januari aan het ministerie van JenV heeft gestuurd.
VNG-brief 'Standpunt over veilige jaarwisseling en vuurwerk' (pdf, 24 januari 2019)

https://bit.ly/30PcRtX

Ennnn pak er nog maar een stukje bij, ‘los siervuurwerk’:bonk:
De VNG wil alle F2 en F3 verbieden met uitzondering van ‘stabiel staand siervuurwerk’.

We sluiten hier bij aan het OVV rapport. Dat rapport was een aanbeveling om knal en pijl in de ban te doen. Geen los siervuurwerk. Hun beginnen ook al, plotseling handhaven ze alles. Maar waarom producten verbieden, en vuurwerktoerisme handhaven, is het dan niet beter alles te laten zoals het is, als je zo bang bent dat mensen over de grens gaan.

Maar mocht dit zover komen dan stop ik met vuurwerk, ga geen 1000den euro's betalen voor alleen compounds, ga zeker wel de grens over. Laat nl vuurwerk wel links als er geen los siervuurwerk is.

Heb het zo is een beetje zitten lezen, kan er met me verstand niet bij. Vuurwerk verbieden lost niks op, drugs en alcohol blijft. Knalvuurwerk veroorzaakt schade en overlast, snappen deze mensen dan ook helemaal niets echt niets, maar dan ook echt niets. Dat vuurwerk wat overlast en schade aanricht is al verboden. Wat is riskant vuurwerk de astronaut het 90 shots matje. VNG gaat nog verder er wordt los siervuurwerk op ze gericht pfff de singleshot ja maar geen cakes. Deze brief is gewoon niet serieus te nemen.

De angst van vele hier dat straks alleen maar cakes en compounds overblijven wordt straks de realiteit...

We sluiten hier bij aan het OVV rapport. Dat rapport was een aanbeveling om knal en pijl in de ban te doen. Geen los siervuurwerk. Hun beginnen ook al, plotseling handhaven ze alles. Maar waarom producten verbieden, en vuurwerktoerisme handhaven, is het dan niet beter alles te laten zoals het is, als je zo bang bent dat mensen over de grens gaan.

Maar mocht dit zover komen dan stop ik met vuurwerk, ga geen 1000den euro's betalen voor alleen compounds, ga zeker wel de grens over. Laat nl vuurwerk wel links als er geen los siervuurwerk is.

Heb het zo is een beetje zitten lezen, kan er met me verstand niet bij. Vuurwerk verbieden lost niks op, drugs en alcohol blijft. Knalvuurwerk veroorzaakt schade en overlast, snappen deze mensen dan ook helemaal niets echt niets, maar dan ook echt niets. Dat vuurwerk wat overlast en schade aanricht is al verboden. Wat is riskant vuurwerk de astronaut het 90 shots matje. VNG gaat nog verder er wordt los siervuurwerk op ze gericht pfff de singleshot ja maar geen cakes. Deze brief is gewoon niet serieus te nemen.
De vraag is voor nu: wat is los siervuurwerk? Ik denk dat ze vooral doelen op singleshota, die formeel onder siervuurwerk vallen.

Een verbod op bv grondtollen of fonteintjes lijkt mij zijn doel wel heel erg voorbij schoeten.

De vraag is voor nu: wat is los siervuurwerk? Ik denk dat ze vooral doelen op singleshota, die formeel onder siervuurwerk vallen.

Een verbod op bv grondtollen of fonteintjes lijkt mij zijn doel wel heel erg voorbij schoeten.

Dat zei ik ook singleshots, dat is inderdaad siervuurwerk. Maar inderdaad wat is los siervuurwerk. Om eerlijk te zijn ga ik mee in de reactie. Mocht grondbloemen en fonteinen verboden worden lijkt het doel voorbij te schieten. Het gaat er mij meer om de ovv heeft het niet over los siervuurwerk gehad.

Los siervuurwerk is alles wat niet stevig staat dus wel grondbloemen en kleine fonteintjes enzo...
Dat roepen we hier. Maar is dat ook ergens bepaald? I mean, "en cakes dan?". En dan de brug naar assortimentjes of conpounds.

Opzich is die kleine meuk logisch om al los siervuurwerk te bestempelen, maar ik betwijfel oprecht of dat het doel is van de VNG

Dat zei ik ook singleshots, dat is inderdaad siervuurwerk. Maar inderdaad wat is los siervuurwerk. Om eerlijk te zijn ga ik mee in de reactie. Mocht grondbloemen en fonteinen verboden worden lijkt het doel voorbij te schieten. Het gaat er mij meer om de ovv heeft het niet over los siervuurwerk gehad.

Als ik het goed heb begrepen, heeft het kabinet begin dit jaar om advies gevraagd aan VNG, politie, brandweer en .... OVV. Zou mij niet verbazen als de term 'los vuurwerk' ook in andere adviezen voorbij gaat komen.

In het OVV-rapport staat trouwens (vrij vertaald) dat als een verbod op knal en pijl niet afdoende blijkt, verdergaande maatregelen mogelijk nodig zijn.

Als ik het goed heb begrepen, heeft het kabinet begin dit jaar om advies gevraagd aan VNG, politie, brandweer en .... OVV. Zou mij niet verbazen als de term 'los vuurwerk' ook in andere adviezen voorbij gaat komen.

In het OVV-rapport staat trouwens (vrij vertaald) dat als een verbod op knal en pijl niet afdoende blijkt, verdergaande maatregelen mogelijk nodig zijn.

Als men meer in de ban doen. Dan kan het net zo goed verboden worden bij wijze van. Want dan is het niet meer aantrekkelijk hier nog te halen. Als blijkt dat verdergaande maatregelen nodig zijn volgens het ovv en er blijft bijna niets over. Het is hopen dat de regering nog leuk spul overlaat dan rest er niets anders dan februari afwachten, dan wordt het wel duidelijk wat te verwachten.

Maar dank je wel voor de opheldering in ieder geval. Heb blijkbaar een stukje gemist.

Back
Bovenaan