Verschil in boeket grootte

JeRe

VWC lid
Het idee is (bij de meeste effecten) dat als de bombette klapt, er een mooi rond boeket uit komt. Toch kan er in 1 cake een groot verschil zitten in de manier waarop het effect uit de bombette komt. Boeketten kunnen bij het ene schot prachtig breed en rond zijn, en bij het volgende schot schiet het 1 kant op, met het hele effect geconcentreerd in een smalle strook, wat natuurlijk enorm zonde is. Dit lijkt ook vaker te gebeuren in de goedkopere cakes.

Ik vroeg me af hoe dit komt, ligt het eraan dat de bombette in de lucht behoorlijk tolt, en valt er niets aan te doen, of ligt het aan de burst die niet elke keer gelijk is, of misschien aan hoe de bombette is gevuld?

Ik gok dat dit te maken heeft met de pluggen die in de bombette zitten.
Voor een mooie burst waarbij het effect goed verspreid wordt, is drukopbouw nodig.

Als de stoppen zwak zijn, dan krijg je een "flopper" en komt het effect in een straal eruit.
En volgens mij is elke bombette in een cake identiek gerold, en gevuld met dezelfde hoeveelheid lading.
Alhoewel het handwerk blijft natuurlijk.

Goedkopere cakes worden nogal eens geïmporteerd zonder kooi. Met andere woorden, er zit minder burst in per schot. Daarnaast zijn bombettes in klein kaliber cilindervormig, met de hand gemaakt en soms is het vuurwerk nog wat vochtig. Dat draagt allemaal bij aan de uitwerking.

Het heeft ook met vocht te maken, wat sowieso de burst betreft. Hoe langer een cake staat hoe droger hij word en hoe beter die presteert.

Dit kan volgens mij meerdere oorzaken hebben.
onder andere vocht, beschadigde eindstoppen van een bombette, een niet goed aangeperste eindstop, sterren die aan 1 kant komen te zitten van je bombette, een foutje in het kokertje van de bombette, een chinees die onevenredig flash heeft verdeelt met zijn schepje en de ene bombette 1,1 gram en de andere 2.1 gram vult.

Het kan aardig wat wezen, maar wat mij wel opvalt is dat bij de duurdere lijnen de Boeketten meestal wel binnen redelijk dezelfde maat blijven en een stuk minder "floppers" hebben.

Ik denk dat bij het meeste vuurwerk het ram en stampwerk in de fabrieken in china de oorzaak is.

Te snelle massaproductie om maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren om goedkoper te kunnen verkopen dan de concurrent aan de importeurs uit europa.

Gelukkig zie je wel steeds meer kwaliteit opduiken de laatste jaren qua nederlands vuurwerk over de hele linie importeurs in plaats van maar een paar uitblinkers op dat vlak.

Ik denk dat de wat relatief "kleinere" meer innoverende importeurs de laatste jaren er wel voor hebben gezorgd dat er toch wel een kwaliteits concurentie strijd is geweest en nog bezig want ook bij de grote importeurs zie je toch steeds meer betere kwaliteit voor betere prijzen.

Het zal idd wel een combinatie zijn van deze dingen. Goedkopere cakes hangt natuurlijk samen met minder kwaliteit, en bij de duurdere cakes zie ik het vooral in demofilmpjes, dus dat zal wellicht het vocht kunnen zijn. Ben het zeker met je eens dat de kwaliteit er elk jaar weer een stuk op vooruit gaat!

Vond het opvallend in de burn it lijn van zena.
Veel vuurwerk voor weinig geld maar ook boeketten die geconcentreerd 1 richting op schieten.
Het is natuurlijk een keus die je maakt in een budget lijn maar geeft niet de magie van een mooi vol boeket met goeie spreiding.

Dat is iets wat ik zeer waardeer bij broekhof bijv., veel cakes met volle effecten en zeer goede spreiding.
Je ziet dat ook wel terug in de prijs maar je krijgt er ook echt wat voor terug.

ik denk dat dit ook zo zijn charme heeft om voor het juiste geld de juiste cakes er tussen uit te pikken voor jezelf. :D

Met vocht krijg je extreem veel ploppers inderdaad...had een vrij vochtige cake en dat pakte echt dramatisch uit voor de effecten. :p

Wat vocht betreft, zet je cakes gerust 2 daagjes naast de verwarming.
Ik heb vaak zat gehad dat cakes/vuurwerk vochtig aanvoelden, als ik een tas en/of doos uitpakte.

Wat vocht betreft, zet je cakes gerust 2 daagjes naast de verwarming.
Ik heb vaak zat gehad dat cakes/vuurwerk vochtig aanvoelden, als ik een tas en/of doos uitpakte.

Is voor de nieuwe producten bijna standaard lijkt het wel, had bijv. de kanonslagen van royal 2 jaar terug.
Die waren zo nat dat zelfs de schimmel er zo wat op stond, das wel erg nat natuurlijk. (waren wel goed na een goede droog sessie)

Is voor de nieuwe producten bijna standaard lijkt het wel, had bijv. de kanonslagen van royal 2 jaar terug.
Die waren zo nat dat zelfs de schimmel er zo wat op stond, das wel erg nat natuurlijk. (waren wel goed na een goede droog sessie)

Ja die knalde voor geen meter een jaar later waren ze veel beter. :)

Goed topic JeRo, mijn dank daar voor aangezien ik daar ook wel eens heb zitten te denken en ook de oorzaak niet wist te vinden. Zeer interessant om dan ook alle reacties te lezen en wie weet is er wel een importeur die mee leest en hier op een antwoordt kan geven.

Vocht,eindstoppen,soort flash en wanddikte van je huls ;)
Als daar wat mee aan de hand is heb je al snel een flop.

Het kaliber van de cake maakt ook veel uit hierbij. Een siercake van klein kaliber heeft vaak een flink langwerpige bombette, waardoor de lading ook meer lang-gerekt is. Een 30 mm. buis heeft een veel meer bolvormige ruimte voor het kruit, waardoor het effect ook veel ronder is. 15 gram kruit in een 12 mm ruimte resulteert nou eenmaal in een veel langere bombette dan een 25 mm ruimte voor dezelfde 15 gram kruit. Als dan ook nog de break lading aan het ene uiteinde zit, en het boeket aan het andere uiteinde van die lange bombette, dan heb je nóg meer een scheef boeket.

Hmmm dat zou kunnen DarkSoul alleen de oude master li potjes die ik wel eens heb opengemaakt hadden een dubbel zo lange bombette als de normale die in shocks zitten en toch een mooi rond boeket. Het enige wat wel kan gebeuren door een lange bombette is dat je boeket zoals je vaak bij de grote cylinders ziet in malta een beetje ovaal worden. Maar een scheef boeket door een te lange bombette is echt uitgesloten.
De pot Hurricane van lesli had dikkere kortere bombettes en zelfs die boeketten waren vaak slecht/scheef etc.
Dit is iedergeval wat ik ervaren heb.. flash brand zo snel dat een 1 a 2 misschien wel 5 cm langere bomette echt niet een scheef boeket geeft... als er ergens een zwakke plek in de wand zit en de flash ook nog eens vochtig is dan zal daar je bombette het eerst openbreken.

Back
Bovenaan