Vereniging tegen vuurwerkoverlast opgericht

ROTTERDAM - Terwijl de resten van het vuurwerk worden opgeveegd, hebben de twee GroenLinks-raadsleden Arno Bonte uit Rotterdam en David Rietveld uit Den Haag en het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap de vereniging tegen vuurwerkoverlast opgericht.

Dat gebeurde vrijdagmiddag met een 'knallende fles champagne'. De vereniging Vrolijknieuwjaar.nl gaat zich inzetten voor het beperken van vuurwerkoverlast en voor een jaarwisseling waarbij vuurwerk alleen door professionals wordt afgestoken.

Bonte en Rietveld haalden een jaar geleden al met de oprichting van het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' ruim 60.000 handtekeningen op. Daarmee wilden ze bereiken dat met oud en nieuw vuurwerk alleen bij vuurwerkshows wordt afgestoken.

In de Tweede Kamer was geen meerderheid voor dat voorstel te krijgen. Samen met het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap, dat al eerder pleitte voor afschaffing van het consumentenvuurwerk willen ze zich nu met een langjarige lobby inzetten voor een „veilige en feestelijke jaarwisseling”.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/5691964/__Tegen_vuurwerkoverlast__.html

Het is weer zover, die 2 milieu-extremisten van GL moeten weer een statement maken.

ach ze proberen maar.. zelfde liedje weer als elk jaar in januari!

ze krijgen maar niet genoeg media aandacht.. stelletje hiele likkers die Bonte en Rietveld...

Altijd zelfde met dat soort mensen, laat ze lekker doen, komt toch niks van terecht en terecht.

Ik word alleen zo moe van dit soort kortzichtige stemmingmakkerij.

Ik heb het hele jaar last van uitwerpselen van honden/katten of van bijtende honden als ik aan het fietsen/hardlopen ben in de natuur. Dat moeten we allemaal maar pikken van dit soort vuurwerkhaters, en die ene dag per jaar wordt moeilijk overgedaan.

Het komt nogal schijnheilig over. Een vereniging tegen vuurwerkoverlast is in principe prima, maar zij willen het vuurwerk gewoon verbieden. Noem het dan gewoon een vereniging tegen vuurwerk.

Ze doen nu net of al het vuurwerk voor overlast zorgt en dat is natuurlijk klinklare onzin.

Ik heb tot nu toe trouwens weinig gehoord in de media over het beperken van vuurwerk. Alleen iets van de oogartsen en zo nu en dan een poll op internet. Van de heren Rietveld en Bonte had ik nog niks gehoord en ik vermoed nu deze jaarwisseling relatief rustig is verlopen ze niet al te veel aandacht krijgen.

Het is in ieder geval wel een duo om in de gaten te houden.

Ik word alleen zo moe van dit soort kortzichtige stemmingmakkerij.

Ik heb het hele jaar last van uitwerpselen van honden/katten of van bijtende honden als ik aan het fietsen/hardlopen ben in de natuur. Dat moeten we allemaal maar pikken van dit soort vuurwerkhaters, en die ene dag per jaar wordt moeilijk overgedaan.

Je hebt helemaal gelijk, wij kregen dit jaar een brief in de bus van onze overburen (stond als afzender honden en katten bezitters, weet zeker dat hun het waren) waarin stond of wij niet om 10:00uur ergens anders konden gaan stoken met onze groep omdat er veel honden en katten in de buurt wonen. Wij hebben wel de poep van hun honden bijna in onze tuin en daar mogen wij niks van zeggen. Maar we hebben gewoon geknald en niks gehoord. :D

Ieder jaar zijn er van dit soort figuren. Maar uiteindelijk lukt ze helemaal niks. Ieder jaar staan we weer te stoken.

Vuurwerk is goed voor de economie. Vuurwerk kan je niet verbieden of weg laten. Er zal altijd vuurwerk zijn. Dit soort dingen zijn niet in de hand te houden.

Volgend jaar staan we ook gewoon weer te stoken. Niks aantrekken van dit.

Ik denk dat de overheid zich maar eens meer moet gaan richten op drankmisbruikt op oud en nieuw en het toenemende geweld tegen hulpverleners want dat vind ik ronduit associaal te noemen! Gaat gewoon helemaal nergens meer over dat ze op de vuist gaan met ambulance personeel zijn er een hoop bij die denken dat alles is toegestaan met oud en nieuw en rammen zonder vuurwerk ook alles kort en klein en stichten nogsteeds brand.

Er komt één Europees wetgeving met betrekking tot vuurwerk, de grenzen gaan open wat betreft de invoer vanuit het buitenland, het gebruik van vuurwerk is een ware traditie en dus ingeburgerd in ons manier van oud&nieuw vieren, men kan nu al niets uithalen tegen de invoer en het gebruik van 'illegaal' vuurwerk... Hoe realistisch is het idee en de handhaving van een eventuele totaalverbod? Niet, en men gaat nou eenmaal niet iets verbieden wanneer dat verbod niet valt te handhaven. Daarnaast spelen economische belangen ook een rol.

Ik erken de gevaren van vuurwerk, ik erken de vele onnodige slachtoffers en ik erken de overlast die er mee word veroorzaakt. Maar dit hebben we, naast het vuurwerk zelf en de mentaliteit dat bij vele heerst, ook deels te danken aan een falende overheid die er maar keer op keer niet in slaagt om effectieve campagne te voeren tegen deze mispunten en zwijgende importeurs die blijkbaar niet de behoefte ervaren om dan maar zelf dat stokje over te nemen. Laten we dáár eens mee beginnen.

Dat gebeurde vrijdagmiddag met een 'knallende fles champagne'.

Dan was het maar goed dat er oogartsen aanwezig waren.
Notabene laatst een stuk in het nieuws geweest dat er in andere landen zeer veel oogletsels waren door knallende champagnekurken tijdens de jaarwisseling en wat doen zij...
Hadden ze net zo goed wat vuurwerk af kunnen steken.

In de Tweede Kamer was geen meerderheid voor dat voorstel te krijgen.

Niet echt een wakkere journalist van de Telegraaf.
Het hele burgerinitiatief is niet behandeld en het was ook gedoemd te mislukken omdat niet aan de voorwaarden was voldaan.

Het eerste digitale burgerinitiatief, dat pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk, wordt niet in behandeling genomen door de Tweede Kamer. Dit heeft initiatiefnemer Arno Bonte, raadslid voor GroenLinks in Rotterdam, dinsdag laten weten. VVD-Kamerlid Johan Remkes, voorzitter van de commissie burgerinitiatieven, heeft Bonte verteld dat vorig jaar al een beslissing is genomen over het plan.

http://dossiers.nieuws.nl/binnenlan...burgerinitiatief_over_vuurwerk_niet_behandeld

Zou niet teveel aandacht aan dit soort rare fanatiekelingen besteden, des te fanatatieker ze worden des te ongeloofwaardiger ze worden.
Dat zie je ook aan die stichting staakt het vuren, met al hun verdraaide feiten, cijfers enzovoorts. Het is natuurlijk niet voor niets dat de media geen aandacht meer heeft besteed aan dat stelletje...

Dit is het enige mediabericht dit jaar wat over die Bonte en Rietveld gaat. Ze zullen nu wel weer proberen om de media zoveel mogelijk opzoeken. Omdat de jaarwisseling vrij goed is verlopen, zeker qua vuurwerkincidenten, denk ik dat het dit jaar moeilijker wordt voor hun om weer hun verhaal te doen in de media. Wanneer zien ze nou eens in dat het een onbegonnen zaak is?:bonk:

De vraag is hoe groot en sterk de lobby van deze nieuwe vereniging wordt. Zodra zij iets meer achterban krijgen zullen ze steeds vaker en luider in de media optreden, en dat is (zolang zij geen 'georganiseerd' tegengas krijgen) een slechte zaak voor ons als liefhebbers. Als je de site van ze bekijkt zul je ook zien dat het ditmaal om een lange-termijn actie gaat, dus over een paar jaar zullen ze het wel opnieuw proberen met dat burgerinitiatief, maar ditmaal (helaas) veel beter voorbereid. Het is te hopen dat de mensen in Den Haag beter blijven weten.

met de naam Vereniging tegen vuurwerkoverlast kun je in mijn ogen alle kanten op . als wij nou hun helpen mee denken om de overlast op een pozitieve manier terug te dringen , is die anti vuurwerk loby ook ingestort
of zeg ik nou iets heel vreemds :)

Ik ben ook tegen vuurwerkoverlast! vorig jaar nog liepen een paar van die buurjongetjes met babypijltjes te gooien.....net toen ik mijn Horsebrand 100k alvast had uitgerold.....en deze dus mooi afging doordat er een pijltje in landde.... om 23:50 uur!! de hele buurt dacht dat hun klok achter liep :wink:, daar moeten ze nou wat aan doen !

Maar vind het niet eens zo'n slecht idee, laten wij als freaks nou eens het goede voorbeeld geven en serieus in debat gaan met de zgn. tegenstanders, denk dat hun motieven toch veel gebaseerd zijn op verkeerde informatie en media-geilheid. Is de bond voor vuurwerkliefhebbers reeds opgericht?

Ik ben ook tegen vuurwerkoverlast! vorig jaar nog liepen een paar van die buurjongetjes met babypijltjes te gooien.....net toen ik mijn Horsebrand 100k alvast had uitgerold.....en deze dus mooi afging doordat er een pijltje in landde.... om 23:50 uur!! de hele buurt dacht dat hun klok achter liep :wink:, daar moeten ze nou wat aan doen !

Maar vind het niet eens zo'n slecht idee, laten wij als freaks nou eens het goede voorbeeld geven en serieus in debat gaan met de zgn. tegenstanders, denk dat hun motieven toch veel gebaseerd zijn op verkeerde informatie en media-geilheid. Is de bond voor vuurwerkliefhebbers reeds opgericht?

ja die is er al kijk maar : http://www.vuurwerktraditie.nl/

met de naam Vereniging tegen vuurwerkoverlast kun je in mijn ogen alle kanten op . als wij nou hun helpen mee denken om de overlast op een pozitieve manier terug te dringen , is die anti vuurwerk loby ook ingestort
of zeg ik nou iets heel vreemds :)

Nee hoor :)
Het is in principe een uitstekend idee om na te denken over hoe overlast terug te dringen valt. Ikzelf zal echter in geen geval, op geen enkele manier dan ook, mensen zoals Arno Bonte ook maar ergens mee helpen... hun uiteindelijke doel is een vuurwerkverbod, en daar ben ik (wij allemaal hier denk ik) faliekant tegen. Beter steunen we initiatieven zoals Vuurwerktraditie en andere tegenbewegingen.

Back
Bovenaan