Cameo
VWC lid
Alle oude discussies komen weer boven tafel, zo ook die van het eerder geopperde (en door Nederland verfoeide) wegenvignet in België. Het wegennet van Belgie kent een erbarmelijke staat, zoals velen van ons ongetwijfeld weten. Geld voor reparatie of verbetering is er onvoldoende, dus bedacht men enkele jaren geleden al; laat de toeristen het maar betalen. Dit werd toen in de kiem gesmoord. Nu is de draad echter opgepakt en probeert men het opnieuw. De Belgen zelf zijn het er al over eens; laat de buitenlanders maar dokken.
Cameo
-----------------
Akkoord over rekeningrijden voor trucks en wegenvignet voor auto's
19 januari 2011
De drie Gewesten - Vlaanderen, Brussel en Wallonië - zijn het eens geraakt over de invoering van een tolsysteem op de Belgische wegen vanaf 2013. Dat heeft Waals minister van Begroting en Financiën André Antoine (cdH) woensdag in het Waalse parlement geantwoord op een vraag van Michel Lebrun (cdH). Trucks gaan rekeningrijden. Personenwagens krijgen een wegenvignet opgelegd.
Voor het zware truckverkeer zal het systeem van het eurovignet vanaf 2013 vervangen worden door een belasting per kilometer, een slimme kilometerheffing dus. Trucks vanaf 3,5 ton zullen dus vanaf die datum rekeningrijden. Lichtere voertuigen onder 3,5 ton - en dus ook personenwagens - krijgen een elektronisch vignet opgelegd op basis van de reisduur. Wanneer dat wegenvignet wordt ingevoerd is echter nog niet vastgelegd. Buitenlandse wagens zullen een gebruiksrecht krijgen voor een welbepaalde periode, aldus het kabinet van Crevits.
De gewesten zullen de inkomsten uit het wegenvignet afkomstig van buitenlanders verdelen volgens een verdeelsleutel: Brussel krijgt tien procent, Wallonië 38 procent en Vlaanderen 52 procent.
Het Brusselse Gewest heeft al ingestemd met het akkoord. De Waalse regering zet donderdag de stap en minister Crevits legt de overeenkomst vrijdag aan de Vlaamse ministerraad voor. Antoine sprak in het Waals parlement van een 'historisch akkoord'.
De Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het allemaal nog wat voorbarig is. 'Het is goed nieuws dat er blijkbaar een akkoord is in de Waalse regering. Maar er is pas een akkoord als ook de Brusselse en de Vlaamse regering het licht op groen zetten', zegt minister Crevits. Het dossier zou vrijdag alvast besproken worden op de ministerraad van de Vlaamse regering.
Vierkant tegen
Touring is 'vierkant tegen' het wegenvignet dat ons land wil invoeren. Volgens de mobiliteitsorganisatie gaat het om niets meer dan een 'ordinaire belasting' voor automobilisten. Touring heeft altijd gepleit voor een kilometerheffing, zo reageerde woordvoerder Danny Smagghe woensdag. 'Met zo'n heffing kan je immers het autogebruik daadwerkelijk beïnvloeden, met een vignet niet'.
Volgens Smagghe is het vignet dan ook niet meer dan een bijkomende belasting. 'De automobilisten betalen nu al 13,9 miljard euro per jaar. wij zijn dus vierkant tegen', zegt Smagghe, volgens wie het enige voordeel is dat nu ook buitenlanders mee zullen betalen voor onze wegen.
Dat de overheid door de maatregel eventueel minder verkeersbelasting zal heffen, houdt volgens Touring geen steek. 'Wat dat betreft zullen ze teruggefloten worden door Europa, omdat dit discriminatie van buitenlanders zou zijn'.
De liberalen vrezen dat de invoering van een wegenvignet zal neerkomen op een lastenverhoging. Volgens Vlaams Belang zorgt de verdeelsleutel voor nieuwe geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië.
bron: www.detijd.be
Cameo
-----------------
Akkoord over rekeningrijden voor trucks en wegenvignet voor auto's
19 januari 2011
De drie Gewesten - Vlaanderen, Brussel en Wallonië - zijn het eens geraakt over de invoering van een tolsysteem op de Belgische wegen vanaf 2013. Dat heeft Waals minister van Begroting en Financiën André Antoine (cdH) woensdag in het Waalse parlement geantwoord op een vraag van Michel Lebrun (cdH). Trucks gaan rekeningrijden. Personenwagens krijgen een wegenvignet opgelegd.
Voor het zware truckverkeer zal het systeem van het eurovignet vanaf 2013 vervangen worden door een belasting per kilometer, een slimme kilometerheffing dus. Trucks vanaf 3,5 ton zullen dus vanaf die datum rekeningrijden. Lichtere voertuigen onder 3,5 ton - en dus ook personenwagens - krijgen een elektronisch vignet opgelegd op basis van de reisduur. Wanneer dat wegenvignet wordt ingevoerd is echter nog niet vastgelegd. Buitenlandse wagens zullen een gebruiksrecht krijgen voor een welbepaalde periode, aldus het kabinet van Crevits.
De gewesten zullen de inkomsten uit het wegenvignet afkomstig van buitenlanders verdelen volgens een verdeelsleutel: Brussel krijgt tien procent, Wallonië 38 procent en Vlaanderen 52 procent.
Het Brusselse Gewest heeft al ingestemd met het akkoord. De Waalse regering zet donderdag de stap en minister Crevits legt de overeenkomst vrijdag aan de Vlaamse ministerraad voor. Antoine sprak in het Waals parlement van een 'historisch akkoord'.
De Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het allemaal nog wat voorbarig is. 'Het is goed nieuws dat er blijkbaar een akkoord is in de Waalse regering. Maar er is pas een akkoord als ook de Brusselse en de Vlaamse regering het licht op groen zetten', zegt minister Crevits. Het dossier zou vrijdag alvast besproken worden op de ministerraad van de Vlaamse regering.
Vierkant tegen
Touring is 'vierkant tegen' het wegenvignet dat ons land wil invoeren. Volgens de mobiliteitsorganisatie gaat het om niets meer dan een 'ordinaire belasting' voor automobilisten. Touring heeft altijd gepleit voor een kilometerheffing, zo reageerde woordvoerder Danny Smagghe woensdag. 'Met zo'n heffing kan je immers het autogebruik daadwerkelijk beïnvloeden, met een vignet niet'.
Volgens Smagghe is het vignet dan ook niet meer dan een bijkomende belasting. 'De automobilisten betalen nu al 13,9 miljard euro per jaar. wij zijn dus vierkant tegen', zegt Smagghe, volgens wie het enige voordeel is dat nu ook buitenlanders mee zullen betalen voor onze wegen.
Dat de overheid door de maatregel eventueel minder verkeersbelasting zal heffen, houdt volgens Touring geen steek. 'Wat dat betreft zullen ze teruggefloten worden door Europa, omdat dit discriminatie van buitenlanders zou zijn'.
De liberalen vrezen dat de invoering van een wegenvignet zal neerkomen op een lastenverhoging. Volgens Vlaams Belang zorgt de verdeelsleutel voor nieuwe geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië.
bron: www.detijd.be