Vanaf 2013 extra betalen voor een ritje Belgie

Cameo

VWC lid
Alle oude discussies komen weer boven tafel, zo ook die van het eerder geopperde (en door Nederland verfoeide) wegenvignet in België. Het wegennet van Belgie kent een erbarmelijke staat, zoals velen van ons ongetwijfeld weten. Geld voor reparatie of verbetering is er onvoldoende, dus bedacht men enkele jaren geleden al; laat de toeristen het maar betalen. Dit werd toen in de kiem gesmoord. Nu is de draad echter opgepakt en probeert men het opnieuw. De Belgen zelf zijn het er al over eens; laat de buitenlanders maar dokken.

Cameo

-----------------

Akkoord over rekeningrijden voor trucks en wegenvignet voor auto's
19 januari 2011

De drie Gewesten - Vlaanderen, Brussel en Wallonië - zijn het eens geraakt over de invoering van een tolsysteem op de Belgische wegen vanaf 2013. Dat heeft Waals minister van Begroting en Financiën André Antoine (cdH) woensdag in het Waalse parlement geantwoord op een vraag van Michel Lebrun (cdH). Trucks gaan rekeningrijden. Personenwagens krijgen een wegenvignet opgelegd.

Voor het zware truckverkeer zal het systeem van het eurovignet vanaf 2013 vervangen worden door een belasting per kilometer, een slimme kilometerheffing dus. Trucks vanaf 3,5 ton zullen dus vanaf die datum rekeningrijden. Lichtere voertuigen onder 3,5 ton - en dus ook personenwagens - krijgen een elektronisch vignet opgelegd op basis van de reisduur. Wanneer dat wegenvignet wordt ingevoerd is echter nog niet vastgelegd. Buitenlandse wagens zullen een gebruiksrecht krijgen voor een welbepaalde periode, aldus het kabinet van Crevits.

De gewesten zullen de inkomsten uit het wegenvignet afkomstig van buitenlanders verdelen volgens een verdeelsleutel: Brussel krijgt tien procent, Wallonië 38 procent en Vlaanderen 52 procent.

Het Brusselse Gewest heeft al ingestemd met het akkoord. De Waalse regering zet donderdag de stap en minister Crevits legt de overeenkomst vrijdag aan de Vlaamse ministerraad voor. Antoine sprak in het Waals parlement van een 'historisch akkoord'.

De Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het allemaal nog wat voorbarig is. 'Het is goed nieuws dat er blijkbaar een akkoord is in de Waalse regering. Maar er is pas een akkoord als ook de Brusselse en de Vlaamse regering het licht op groen zetten', zegt minister Crevits. Het dossier zou vrijdag alvast besproken worden op de ministerraad van de Vlaamse regering.

Vierkant tegen
Touring is 'vierkant tegen' het wegenvignet dat ons land wil invoeren. Volgens de mobiliteitsorganisatie gaat het om niets meer dan een 'ordinaire belasting' voor automobilisten. Touring heeft altijd gepleit voor een kilometerheffing, zo reageerde woordvoerder Danny Smagghe woensdag. 'Met zo'n heffing kan je immers het autogebruik daadwerkelijk beïnvloeden, met een vignet niet'.

Volgens Smagghe is het vignet dan ook niet meer dan een bijkomende belasting. 'De automobilisten betalen nu al 13,9 miljard euro per jaar. wij zijn dus vierkant tegen', zegt Smagghe, volgens wie het enige voordeel is dat nu ook buitenlanders mee zullen betalen voor onze wegen.

Dat de overheid door de maatregel eventueel minder verkeersbelasting zal heffen, houdt volgens Touring geen steek. 'Wat dat betreft zullen ze teruggefloten worden door Europa, omdat dit discriminatie van buitenlanders zou zijn'.

De liberalen vrezen dat de invoering van een wegenvignet zal neerkomen op een lastenverhoging. Volgens Vlaams Belang zorgt de verdeelsleutel voor nieuwe geldstromen van Vlaanderen naar Wallonië.

bron: www.detijd.be
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd om wat voor een bedrag het zal gaan als je een ritje naar belgie maakt dan...denk eerlijk gezegd dat het al met al wel mee zal vallen, misschien een idee om dit dan ook maar in Nederland in te voeren, haha.

Blijft dat het krom is, dat de toerist voor het wegennetwerk gaat betalen..
 
Ach, de gemiddelde vuurwerktoerist met een kleine beurs zet zijn auto gewoon in het NL deel van Baarle en loopt (een paar keer) naar de shops :D Ik weet niet of de opzet uit de oude discussie helemaal overgenomen wordt, maar op Wiki staat dit nog opgetekend. 10 euro voor een 10 daags vignet, sprak men destijds over. Op zich nog wel op te hoesten ook natuurlijk.

Maar inderdaad, het principe is zo krom als maar kan. Ik snap het nieuwsbericht ook niet helemaal, want het probleem was destijds niet zozeer de verdeelsleutel, maar moest gezocht worden in de selectieve manier waarop belast wordt. Is dat laatste bezwaar dan ineens van tafel?

Cameo
 
Laatst bewerkt:
Gewoon parkeren over de grens in Baarle, ze kunnen nooit eisen om voor 10 meter te gaan betalen!
 
Ik denk dat je net als in Oostenrijk, Slovenie etc moet gaan betalen als je gebruik gaat maken van de snelwegen en niet als je over de lokale wegen rijdt, dus dan valt het misschien allemaal best wel mee :)
 
Dit geld alleen voor snelwegen... Ik kan me niet herinneren dat er een 6 baans snelweg dwars door Baarle loopt....

Daar bij is de invulling hoe men dit nu voor auto's gaat regelen ook nog niet bekend.
 
Even voor de goede orde; Het voorgestelde plan geldt voor alle wegen in België, niet alleen de snelwegen. Wel kan het zijn dat de controle plaatsvind via de grote wegen. Desondanks moet je in zo'n geval als "toerist" een vignet kunnen tonen. Vergelijk het maar met de bekende milieuvignetten in Duitsland. Deze kun je ook proberen te omzeilen, maar bij constatering ben je bijzonder de sigaar.

Maar los van de dubieuze toepasbaarheid en de complexe handhaving, vind ik het principe gewoon fout. De Belgen zijn er misschien al uit, maar ik denk dat ze nog een harde dobber krijgen aan Europa.

Cameo
 
Ik dacht dat het alleen om de snelwegen ging. Maar goed :)

Vergeet niet Nick dat er heel veel verkeer door België gaat. België fungeert (zoals ze het zelf zeggen) als een soort van draai schijf en transit land voor heel veel internationaal verkeer.

Ik zelf vind het niet eens zo een slecht idee dat men dus moet gaan betalen. Alhoewel ik wel vind dat het een laag bedrag moet zijn. Dit omdat de wegen in België nou niet zó geweldig zijn.
 
Tja, da's de discussie inderdaad. Er zijn volgens de tegenstanders (waaronder ook veel Belgen) alternatieven genoeg om de hoge onderhoudskosten te financieren. Men verwijst dan onder andere naar het systeem in Duitsland. Op sommige wegen wordt Zoll (tol) geheven. Voor de incidentele bezoeker betekent dit even een eurootje in de pet te doen per doorgang of een tolbrief (voor een periode) aan te vragen. En wie er niet toe bereid is kan er voor kiezen zonder betalen om te rijden. Heb dit zelf wel eens uitegerekend, maar de benzinekosten van het omrijden zijn al snel hoger met de huidige brandstofprijzen.

Verder denk ik dat dit voorgestelde vignet door velen wordt gezien als een manier om extra geld om te zetten en niet als potje voor het daadwerkelijk verbeteren van de wegen.

Cameo
 
dus de belgen betalen 13,9 miljard euro per jaar .
als die wegen dan echt zo slecht zijn vraag ik me af waar dat geld blijft .
 
ANWB twijfelt of tolheffing 'Europaproof' is


DEN HAAG -

De ANWB twijfelt of de nieuwe tolheffing die buitenlandse chauffeurs vanaf 2013 moeten betalen als ze over Belgische wegen rijden, wel in overeenstemming is met de Europese wetgeving. Dat heeft een woordvoerder van de automobilistenclub vrijdag gemeld.


Specialisten van de ANWB gaan de nieuwe Belgische wetgeving de komende dagen nader bestuderen. „Deze maatregel betekent ontegenzeggelijk een lastenverzwaring voor iedereen die wel eens door België rijdt”, stelt de zegsman. „Maar de maatregel is ook vooral niet in overeenstemming met de Europese gedachte, die vrij verkeer van goederen en personen voorschrijft. De invoering van dit vignet betekent een belemmering van dat vrije vervoer. Wij denken niet dat de Europese Commissie hiermee akkoord gaat.”

Daarnaast vindt de ANWB het systeem van het plakken van vignetten hopeloos achterhaald. „Als meer landen dit systeem gaan hanteren, rijd je straks als Nederlandse automobilist met een ruit vol stickers en plakkers door Europa. Daar moet toch een andere techniek voor te bedenken zijn in dit moderne digitale tijdperk.”

De automobilistenorganisatie hoopt in de loop van de volgende week concrete stappen tegen het Belgische vignet bekend te maken.

Vlaanderen wilde eerder samen met Nederland een kilometerheffing introduceren, maar moest dat plan laten varen door de komst van het kabinet-Rutte. Anders dan haar voorganger ziet de huidige regering niets in een kilometerheffing.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/...an_tolheffing__.html?sn=binnenland,buitenland
 
Zijn wij hier in Zeeuws Vlaanderen helemaal de sigaar. Moeten nu al betalen als we door de Westerscheldetunnel gaan. De Liefkenshoektunnel is een toltunnel.
En bij de Kennedytunnel sta je vaak in de file. Dan komt er nog rekeningrijden aan, pff een landje apart worden we zo.


en nee, niet reageren dat we toch al reserve belgen zijn!!
 
Buitenlanders betalen? Helemaal geen slecht idee? Zouden we hier ook eens moeten doen inplaats van ze geld te geven :p
Nee even zonder dollen. Ik vind dit echt weer zo'n maatregel van: de gene die het meeste en hardste werkt word het meest beboet.

Maarja de wegen in Belgie zijn toch alleen te bereiden met amerikaanse auto's of 4-weel drive auto's.... Ben benieuwd of daar dan verbetering in gaat komen. Ik denk het niet.
 
Ze zijn er NOG LANG niet ...

'Tolheffing België strijdig met EU-regels'
Uitgegeven: 8 februari 2011 12:51

BRUSSEL - De plannen voor tolheffing in België zijn strijdig met EU-regels, omdat ze alleen buitenlandse chauffeurs treffen. CDA-Europarlementariër Corien Wortmann heeft dat dinsdag gezegd.

Ze heeft bij de Europese Commissie schriftelijk om opheldering gevraagd.

De deelregeringen van Vlaanderen, Wallonië en Brussel werden het onlangs eens over een tolheffing voor vrachtwagens vanaf 2013. Ook overwegen ze personenauto's te laten betalen voor het weggebruik. Belgische chauffeurs zouden gecompenseerd worden voor de heffing.

Gelijkheidsbeginsel
Volgens Wortmann spoort dat niet met de ideeën van de Europese interne markt en het Europese gelijkheidsbeginsel. In 2006, toen de Belgische regering soortgelijke plannen had, kwam Wortmann eveneens in het geweer.

Ze stelde vragen aan de Europese Commissie, die liet weten dat tolheffing niet mag als daarbij sprake is van discriminatie op grond van nationaliteit. De Belgen schoven hun plannen uiteindelijk op de lange baan.

bron: nu.nl
 
Wat een lachertje weer zeg.
En ik kan er alleen maar om lachen, want het is een slechte Belgen mop.
Ik kom een x aantal keer per jaar in de Ardennen.
Als je daar de toestand bekijkt van de wegen, dat is echt verschrikkelijk.
De E25 is een grote gatenkaas, daar zitten in 1 m2 meer gaten in de weg dan een hele Leerdammer kaas.

Het geld om de wegen te verbeteren, ja duh.
Het wegennet is al jaren een groot pokke zooitje.

Ik ga knikkeren en ik weet nog wel een leuke weg ergens bij de Zuiderburen.
Laat ze eens snijden in het ambtenaren apparaat, die dit soort geneuzel bedenken....
Brengt ook geld op..
 
Ach over 40 jaar vliegen we alemaal:D
Ik wil best betalen voor gebruik van een goede weg, Maar in vlaanderen is de weg best *** en dan nog niet gesproken over dat frans talig walonie ...
 
die belgen die dit bedenken die zijn helemaal gek. we gaan toch niet betalen voor iets wat nog slecht is voor je auto?!?

het zou minder erg zijn als er een fatsoenlijk en logisch wegennet is, in plaats van die rare rotondes als in luik, waar je midden op de snelweg stil komt te staan. of die irritante betonplaten, waardoor je je radio niet meer hoort. en dan nog de gaten in de wegen...

waar laten zij al het geld wat ze beter in de wegen hadden kunnen stoppen, achtergelaten bij het nieuwe station van luik?

frankrijk, here i come! wel iets later als normaal want ik rijd in dat geval wel om belgië heen. je gaat daar toch geen geld voor geven?

en dan zijn wij nederlanders de schraapzakken...
 
Wat is dit nou weer. Voordat ze tol heffen, mogen ze eerst eens gaan investeren in een beter wegdek. Het is sowieso al niet te best, maar als het een keer heeft gevroren is het gewoon levensgevaarlijk om 's avonds over de weg te rijden. Het zijn niet zomaar scheuren of gaten die de weg dan heeft, het zijn gewoon kraters.

Vroeg vorig jaar nog een keer rechtsomkeert gemaakt toen we onderweg waren naar Metropolis (grote Antwerpse bioscoop). Overdag kon je de kraters nog aan zien komen maar 's avonds was dat gewoon niet meer te doen. Arme auto...
 
Back
Bovenaan