Toename vuurwerkoverlast door versoepeling vuurwerkregels

De overlast door vuurwerk zal rond de komende jaarwisseling groter zijn dan ooit. Dat verwachten de GroenLinks-raadsleden Arno Bonte (Rotterdam) en David Rietveld (Den Haag). Ze hebben daarover een brandbrief geschreven aan de Tweede Kamer.

Oorzaak van de verwachte toename van vuurwerkoverlast is de verruiming van de vuurwerkregels door staatssecretaris Joop Atsma. Vuurwerk mag voortaan op meer plekken zonder milieuvergunning worden verkocht en de maximale hoeveelheid vuurwerk die door consumenten gekocht kan worden, gaat van 10 naar 25 kilo.

Bonte en Rietveld vinden dat Atsma met de verruiming van de regels onveilige situaties in de hand werkt. ‘Elk willekeurig tankstation mag straks zonder vergunning een vuurwerkverkooppunt beginnen. Daarmee neem je onnodige risico’s.’ De raadsleden vinden ook de verruiming van de maximale hoeveelheid vuurwerk per consument ‘een verkeerd signaal’.

Volgens Bonte en Rietveld is een toenemend aantal mensen de jaarlijkse vuurwerkoverlast beu en zou het afsteken van vuurwerk juist aan banden moeten worden gelegd. Volgens Atsma blijkt daarvoor onvoldoende draagvlak te zijn. Hij beroept zich daarbij op de uitkomsten van een onderzoek dat hij liet doen door TNS NIPO en waarvan hij de cijfers donderdag naar buiten bracht.

De GroenLinksers vinden dat Atsma ‘selectief shopt’ in zijn eigen onderzoek. ‘Een meerderheid van de ondervraagden geeft weliswaar aan vuurwerk met Oud en Nieuw een waardevolle traditie te vinden, maar Atsma vergeet te zeggen dat er ook een meerderheid is voor een modernisering van de vuurwerktraditie’.

Vier jaar geleden deden Bonte en Rietveld met het burgerinitiatief ‘Meer plezier met minder vuurwerk’ een voorstel om het afsteken van consumentenvuurwerk te verbieden en in plaats daarvan met professionele vuurwerkshows het nieuwe jaar in te luiden. Dat voorstel vindt volgens het onderzoek van TNS NIPO brede weerklank: 60 procent van de ondervraagden staat ‘tamelijk positief’ tot ‘zeer positief’ tegenover een profesionele vuurwerkshow als alternatief voor de huidige vuurwerkpraktijk.

Bron

Wat een onbewoordbaar gekke mentaliteit heb je, als je als politicus bereid bent continu overal te liegen, en feiten te verdraaien, om je zin te krijgen, en daarmee een leuke bezigheid waar je zelf niks mee hebt, voor anderen te gaan lopen verpesten.

Ga zelf ook een hobby zoeken, doe iets leuks!

Die raadsleden gaan wel door zeg..... Ik vind het ook een zeer goed argument om de versoepeling van de vuurwerkregels te nemen. En dan met name te 2 voorbeelden die ze geven. Wat is er erg aan als de consument nu 25 kilo vuurwerk mag mee nemen? Ten eerste koopt de consument meestal wat die wilt... En mensen die veel kopen komen met meerdere mensen of rijden meerdere keren. Bedoelt die soms dat 25 kilo meer vuurwerk is en dat er dan langer vuurwerk wordt afgestoken ofzo? Anders begrijp ik dat voorbeeld in ieder geval niet...

En tja, over de tankstations... Ik ga ervanuit dat eigenaren van tankstations of andere "gevaarlijke" bedrijven toch ook wel weten dat het niet slim is om vuurwerk te gaan verkopen in hun zaak. En zo wel, zijn volgens mij de regels alsnog streng genoeg om de veiligheid te handhaven. (Correct me if I'm wrong).

Het is ook maar de vraag hoeveel procent van "de ondervraagden" geen vuurwerk fan is. Dit is trouwens van beide onderzoeken.

Voor mij een bericht wat nergens over gaat. Argumenten en onderzoeken waar we niet zoveel aan hebben...

Welk nieuwsbericht tegenwoordig niet he...

En tja, over de tankstations... Ik ga ervanuit dat eigenaren van tankstations of andere "gevaarlijke" bedrijven toch ook wel weten dat het niet slim is om vuurwerk te gaan verkopen in hun zaak. En zo wel, zijn volgens mij de regels alsnog streng genoeg om de veiligheid te handhaven. (Correct me if I'm wrong).
Het idee daarachter is dat tankstations op goed bereikbare locaties worden gebouwd, nieuwe tankstations tegenwoordig ook niet meer in woonwijken, en ze een soort van speciale status hebben bij de brandweer: als er daar iets aan de hand is, is de brandweer extra snel ter plaatse.

Een vergroot risico is er niet. Vuurwerk ontbrandt namelijk niet vanzelf. Mocht er dan toch iets mis gaan - die kans is afgerond 0 gezien het aantal tankstations waar brand uitbreekt - dan is het vuurwerk van verwaarloosbare invloed op de schade. De brandstofopslag is veel gevaarlijker.

Bovendien zijn de regels voor het opslaan en verpakken van vuurwerk zo streng en is het legale vuurwerk zo zwak dat het vuurwerk met geen mogelijkheid de oorzaak kan zijn van het eventueel verder verspreiden van een brand, waardoor de brandstofopslag vlam zou kunnen vatten.

bah wat word je hier gek van! ze weten van geen ophouden!

de maximale hoeveelheidsverhoging gaat toch om legaal vuurwerk en geen cobra's? wat nou overlast?

weet je wat een goede modernisering voor de vuurwerktraditie is? de misbruikers van vuurwerk aanpakken in paats van normale vuurwerkliefhebbers!

Laatst bewerkt:
Het verkopen van vuurwerk bij tankstations een slechte zaak? Iedereen weet dat het ten strengste verboden is om te roken en open vuur te gebruiken bij een tankstation, terwijl mensen rustig voor de vuurwerk winkel nog even hun sigaretje oproken en brandend weggooien... Hoe veel veiliger wil je het eigenlijk hebben? En die verruiming naar 25 kilo kan men pas beoordelen na de jaarwisseling. De heren bonte en Rietveld lopen veel te ver vooruit op de feiten. Valt nog mee dat ze geen moord en brand schreeuwen over de 25 gram per tube...

overigens vind ik het wel een punt dat vuurwerk bij benzine pompen misschien wel vragen is om problemen. Ze zijn wel veilig, maar we weten ook dat sommige mensen als ze net buiten zijn bij vuurwerkwinkel wel iets afsteken. En als je zo'n iemand hebt die niet helemaal goed is in zijn knikker dan kan dit meer en groter mis gaan dan ergens anders.
Verder mogen ze wel ophouden te zeiken.
greetzz

Toen we vorig jaar van vuurwerk-orthen onderweg waren naar anno-vuurwerk, even gestopt om te tanken.
Tot mijn verbazing werd er in dat tankstation vuurwerk verkocht, zelfde assortiment als de halfords-keten dacht ik.
Waren er in de late ochtend en het was er compleet uitgestorven, de verkopers zagen er ook niet uit alsof ze al (veel) klanten hadden gehad.
Buiten het tankstation geen reclame voor vuurwerk gezien.

Kan deze negatieve imens iritante zwakzinnige holbewoner niet opgesloten worden.
Ik zie hem momenteel als ontoerekeningsvatbaar en een gevaar voor de samenleving.
Het lijkt mij dan ook beter voor onze en zijn veiligheid om deze persoon een plekje in een dwangverpleeg huis te geven waarbij men de optie over houd om schoktherapie toe te dienen:p

Jongens, dit komt van zijn website/blog af, dan kun je zulk soort dingen verwachten. We weten dat hij anti-vuurwerk is en we weten dat hij een beetje zwak over komt, maar als je op zijn website nieuws gaat zoeken over vuurwerk, dan kan je dit soort verhalen tegen komen.
Niet te druk maken dan, word je alleen maar gek van.

Wel grappig dat je begint over het selecteren van informatie uit onderzoeken die jezelf aanstaat... dat ken je wel of niet? Ik vraag me ook af waarom je steeds bezig bent om de vuurwerktraditie te verbieden na talloze unsuccesvolle pogingen(niks anders te doen?). Waarom ben je eigenlijk zo tegen vuurwerk er moet vast een heel goede reden voor zijn als je het voor heel Nederland wil verbieden toch? Zoals Dinkydau al zei zoek een hobby en probeer de neiging om alles voor iedereen te verpesten te onderdrukken... Mijn reactie op zijn blogje.

Jongens, dit komt van zijn website/blog af

Verrek, wordt dit negatieve geneuzel zelfs actief opgezocht om te worden gecopypaste?! :frusty: Weet je; 2 van die politici hebben dus wel de macht in Den Haag om al 2x een onderzoek te hebben laten doen door de Staatssecretaris met telkens hetzelfde resultaat. Denk je dat Den Haag zich nog een 3e, nou ja zeker geen 4e, keer laten opdraven voor 2 gemeentelijke druiloortjes van een minuscuul milieupartijtje (4 zetels)? Echnie...dat wordt gewoon afgewimpeld over een tijdje en dan gaan ze helemáál verontwaardigd zitten huilen in een hoekje (nou ja, eerst groot in de media natuurlijk tot dát weer overwaait). Als je je wilt blijven ergeren aan het ongegronde geblaat van die blaatapen moet je voorál dat blog gaan zitten lezen :bonk: Val mij d'r dan aub in elk geval níet mee lastig! :bye:

Dit soort gasten hebben iets in hun hoofd en zullen blijven strijden totdat ze erbij neervallen. Arno, beste jongen, steek al die energie nou eens in echt belangrijke zaken!!

Back
Bovenaan