Tieners met vuurpijlen oorzaak van brand Venezuelastraat?

killerdome

VWC lid
Antwerpen- De politie onderzoekt of een groepje tieners verantwoordelijk is voor een brand van gisteravond laat in de Venezuelastraat in de wijk Luchtbal. Een getuige zegt dat ze met vuurpijlen speelden.
Met een hele stoet brandweerwagens met veel water en lange ladders is de Antwerpse brandweer gisteravond tegen 23 u uitgerukt naar de Venezuelastraat, in de wijk Luchtbal.

Ze had namelijk een zeer verontrustende oproep binnengekregen: een brand in een flat op de 12de verdieping. Ook ambulance en mug stonden meteen paraat. “Maar gelukkig konden we de brand vrij snel beperken tot dat ene appartement op de 12de verdieping”, legt Stef Breesch van de Antwerpse brandweer uit. “Andere bewoners moesten niet worden geevacueerd.”

"We maken u kapot"

Harald Peeters (33) zag alles gebeuren en stapte gisteravond dan ook meteen met zijn verhaal naar de politie. “Ik zag vanuit mijn raam op de 14de verdieping tieners spelen met vuurpijlen op het voetbalplein vlakbij”, zegt hij. “Ik heb naar hen geroepen dat ze moesten stoppen, dat het gevaarlijk was. We maken u kapot, kreeg ik als antwoord. En het volgende dat ik zag, was dat ze een vuurpijl in mijn richting schoten. En daarna: een felle knal! En veel rook!”

bron

Het lijkt mij allemaal heel sterk en makkelijk om hier vuurpijlen de schuld van te geven.
Natuurlijk is het schandalig dat jongere vuurpijlen naar je hoofd schieten.
Maar om dat dan vervolgens een flat op de 12de verdieping in brand staat.
Zouden die jongere dat maar gedaan hebben?

Hoe vraag ik me dan af. Het lijkt me sterk dat ze eerst helemaal naar de 12de verdieping lopen van een flat. Een vuurpijl door de brievenbus proppen, aansteken en vervolgens weer helemaal terug naar beneden.

Als jongere persee iets willen vernielen pakken ze wel een makkelijker doelwit.
Ik vind het weer erg makkelijk hier om vuurwerk de schuld te geven.
Er zijn tientallen andere redens te bedenken dat er brand is ontstaan daar.

Het enige wat ik me nog zou kunnen bedenken is, Dat de jongere wraak wouden nemen op de man en per ongeluk de 12de verdieping hebben genomen ipv de 14de. Maar dan nog lijkt het me allemaal erg sterk..

Laatst bewerkt:
Euhm, misschien stond er wel gewoon een raampje ofzo open in die flat...? En is daar 'per ongeluk'een pijl naar binnen geschoten?

Zou natuurlijk ook gebeurd kunnen zijn, niet dan?
Het weer was er gisteren wel naar volgens mij, best warm zeg maar...

Ik vraag me dan af wat voor vuurpijlen het waren want baby pijltjes en tolle lola's en meer van dat soort gaan volgens mij niet zo hoog als 12/14 etages. En dat die kinderen met echte sierpijlen zaten te spelen lijkt me stug.

Bewoners hoorden luide knal vlak voordat het vuur uitbrak

Woonblok ontruimd na brand op twaalfde verdieping

ANTWERPEN - De brandweer ontruimde zeventien verdiepingen van een woonblok in de Venezuelastraat in de wijk Luchtbal, nadat er op de twaalfde verdieping brand was uitgebroken. Er vielen drie lichtgewonden.

De brand brak rond 23uur maandagavond uit in een appartement op de twaalfde verdieping. De brandweer nam daarom geen risico en rukte uit met verscheidene wagens. Ook een aantal ziekenwagens werd ter plaatse geroepen.

De bewoners van het gebouw werden verwittigd door het brandalarm, waardoor ze snel het gebouw konden verlaten. Alleen het appartement op de twaalfde verdieping waar de brand uitbrak, werd onbewoonbaar verklaard. De bewoners mochten om iets na 1uur naar hun woningen nadat de brandweer de andere appartementen veilig had verklaard. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend, maar volgens de branddeskundige gaat het om een accidentele brand. Sommige bewoners denken dat de brand is ontstaan nadat een vuurpijl werd afgeschoten en in het appartement belandde. De ramen van het appartement waren op het moment dat de brand uitbrak echter dicht. Ze werden door de brandweer ingeslagen. Er zijn wel sigarettenpeuken gevonden.

'Al de hele dag waren jongeren met vuurwerk en bommetjes aan het spelen', zegt Tamara Van Hoecke (34) die op de veertiende verdieping van het appartement woont. 'Ik kwam op het moment van de brand thuis en mocht niet meer naar boven. Net daarvoor heb ik een luide knal gehoord. Ik heb nog een paar jongeren zien weglopen, maar of zij de brand hebben veroorzaakt, weet ik niet.'

Fabienne Rooryck (51) woont op de elfde verdieping. Zij hoorde plots iemand schreeuwen op de verdieping boven haar. 'Ik ben meteen naar beneden gevlucht en heb mijn hondjes moeten achterlaten. De bewoners waren wel allemaal heel snel beneden.'

Ook Nicole Otto woont in hetzelfde blok, op de zevende verdieping. 'De bewoners waren toch wel licht in paniek. Ik heb veel bewoners horen schreeuwen. Het is niet de eerste keer dat het alarm afgaat, maar meestal gaat het om vals alarm.'

Iets voor de brand uitbrak hoorde een bewoonster van de Columbiastraat een luide knal. Toen ze ging kijken, zag ze iets branden onder haar wagen. Ze verplaatste haar auto onmiddellijk waardoor de wagen geen schade opliep. Op de plaats waar de wagen stond, werden resten van vuurpijlen gevonden. Die werden meegenomen voor sporenonderzoek.

Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/de...ectionid=c38d155d-f73d-4cce-820b-135ef6b830e0

Back
Bovenaan