Spanje's hipste stad

3fire3boy3

VWC lid
Dit vondt ik wel een heel leuk stuk wat ik in de krant vanmorgen las.
Veel mensen hier herkennen dit allemaal wel.

• Valencia-speler Hedwiges Maduro leidt Metro rond in zijn stad • ‘Deze moderne stad verliest haar tradities niet uit het oog’ • ‘De paëlla komt traditioneel uit Valencia, dus die moet je hier geprobeerd hebben’

Spanje barst van de mooie steden, maar Valencia wordt gezien als de hipste. Metro vroeg aan Valencia-voetballer Hedwiges Maduro welke hotspots je zeker niet mag missen bij een bezoek aan de sinaasappelenstad. “Valencia is een fantastische stad”, aldus Maduro. “Het ligt aan het strand, heeft prachtige architectuur, is modern zonder haar tradities uit het oog te verliezen en je kunt er heerlijk eten, drinken en winkelen.”

Tradities
“Paëlla komt oorspronkelijk uit Valencia, dus je moet het hier eten. Ook typisch Valenciaans zijn de vuurwerkfeesten Las Fallas die in maart worden gehouden. Enorme poppen van wel vijftig meter, die de makers honderdduizenden euro’s kosten, komen in een optocht langs en worden op de laatste dag van het festijn verbrand onder begeleiding van oorverdovend vuurwerk. Als de laatste Falla is verbrand, start de lente officieel.”

Winkelen
“Calle Colon is de grootste en langste winkelstraat van de stad, ook in de zijstraatjes zitten genoeg kledingzaken. Gran Via is een andere straat waar je goed kleding kunt kopen. Ik ga niet naar een speciaal adres voor mijn kleding. De laatste keer dat ik kleding kocht was bij Alfredo Esteve. Ze hebben daar alles. Wat ik kocht? Twee korte broeken en een t-shirt.”

Architectuur en natuur
“Valencia bestaat eigenlijk uit twee delen die gescheiden worden door de rivier Turia. Deze rivier is echter droog gelegd en je kunt hier heerlijk lopen of fietsen. Er is van alles te zien in het gebied dat ‘Ciudad de las Artes y Ciencias’ heet, oftewel de Stad van kunsten en wetenschappen. Je vindt hier een wetenschapsmuseum, een IMAX-theater, het grootste aquarium van Europa, vele exposities, sportvoorzieningen en parken. Verder is het Operagebouw ook de moeite waard.”

Eten, drinken en stappen
“Het eten is mediterranees. Verse groente en fruit, natuurlijk de rijst voor de paëlla en veel vis en schaaldieren. Maar goede vleesgerechten zijn er in Valencia natuurlijk ook te vinden. Ik eet vaak bij La Tasca en Salvatore, de laatste is een mix tussen Spaans en Italiaans eten. Ook een aanrader is Brassa De Mar. Het is een soort loungebar/restaurant met een fantastisch uitzicht. Heerlijk om met een drankje over de Middellandse Zee uit te kijken. Valencia heeft veel openluchtclubs, maar dat mag ook wel met het klimaat wat we hier hebben. Aanraders? L’Umbracle en Animas en op het strand heb je nog Toca’s en On The Rocks. De meeste clubs zijn groot en drie verdiepingen zijn heel normaal.”

Ik zag het vanmiddag ook in de metro staan ja, een leuk artiekel. met een foto erbij dat mensen kijken naar het luchtwerk van een mascleta:)

leuk stukje, ik moet hoe dan ook zeker nog eens een keer die kant op.. Wilde eigenlijk in maart gaan maar dat heb ik moeten schrappen omdat ik zonder werk heb gezeten waardoor ik een stuk minder inkomsten heb gehad en dan gaan er toch dingen afvallen, maar in 2011 ga ik zeker proberen erbij te zijn.

Back
Bovenaan