SD kaartje vraag.

the cigarman

VWC lid
Ik heb afgelopen weekend een SD kaart voor mijn Nikon D80 besteld bij Conrad.
Ik had een kaart besteld met een class 6.
Vanochtend werd het pakketje van Conrad bij bezorgd.
Alleen bleek dat er geen class 6 SD kaartje in de doos zat, maar een class 10 SD kaart.

Nu heb ik een vraagje.
Kan een wat oudere (Nou ja, ouder uit 2009 komt ie) spiegel reflex camera zo'n hogere snelheid kaartje aan.

Op de verpakking van het SD kaartje staat wel dat ie in een fotocamera kan.
Maar feitelijk zijn ze het beste geschikt voor een HD film camera.

Laatst bewerkt:
Gewoon openmaken en proberen, werkt het dan heb je mazzel, zo niet dan neem je contact op met kontrat

En als je toch niet tevreden bent gewoon mailtje sturen en dan krijg je waarschijnlijk de goede gratis en mag je deze ook houden.. Ik spreek uit ervaring:).

Cigarman; niks aan de hand, die classes zeggen iets over de minimale schrijfsnelheid die het kaartje aan kan, je camera is de actieve component hier, die schrijft met een lagere snelheid die het kaartje kan handelen.
Kijk hier eens: http://www.sd-kaart.nl/

Ik zou alleen maar blij zijn als ik een class 10 ontvang terwijl ik een class 6 betaald heb! :p
Ik denk niet dat het wat uit moet maken, vanwege de reden die Cameo beschrijft. Anders even op google zoeken met een zoekterm als "D80 sd class".

Let er wel op dat sommige camera's geen SDHC (SD high capacity) ondersteunen. Dat is een moderne variant van een SD kaart die niet altijd door oudere camera's ondersteund wordt. SDHC staat los van de klasse; een SD class 6 is kwalitatief minder dan een SDHC class 6.

Hoe zit het met de sony CX115e, kan die wel class 10 aan? ben benieuwd daarnaar aangezien ik een Class 10 kaartje wil bestellen en vele forum leden een Sony CX115e hebben (gehad)

Hoe zit het met de sony CX115e, kan die wel class 10 aan? ben benieuwd daarnaar aangezien ik een Class 10 kaartje wil bestellen en vele forum leden een Sony CX115e hebben (gehad)
Hier kan zeker een class 10 kaartje in en werkt gewoon zoals het hoort. Heb er zelf ook een met een 16GB class 10 kaartje en werkt dus perfect :wink:.

Zoals eerder aangegeven heeft het alleen te maken met de lees en schrijf snelheid van het kaartje. Dus hoger de class des te beter. Voor iemand die met een DSLR in raw beeldschiet is een SD kaart met een hogere class alleen maar beter. Ook voor iemand die met een HD camera filmt waar een SD kaart in gaat is hoger vaak beter omdat er toch aardig wat data opgeslagen moet worden.

Maar sommige oude camera's ondersteunen inderdaad geen Class 10 kaartjes, zoals de Canon HF200. Dit is op te lossen door een firmware update uit te voeren. Helaas kun je dit niet bij alle camera's zélf doen.

Zoals eerder aangegeven heeft het alleen te maken met de lees en schrijf snelheid van het kaartje. Dus hoger de class des te beter. Voor iemand die met een DSLR in raw beeldschiet is een SD kaart met een hogere class alleen maar beter. Ook voor iemand die met een HD camera filmt waar een SD kaart in gaat is hoger vaak beter omdat er toch aardig wat data opgeslagen moet worden.

Dat heb ik gelezen ja, alleen las ook bij te koop aangeboden topic dat sommige hun kaartjes te koop aanboden omdat hij niet werkte! maar bedankt voor je reactie ga ervan uit dat ie wel werkt nu

Maar sommige oude camera's ondersteunen inderdaad geen Class 10 kaartjes, zoals de Canon HF200. Dit is op te lossen door een firmware update uit te voeren. Helaas kun je dit niet bij alle camera's zélf doen.

Tja dat moet je even controleren van te voren, maar een DSLR zoals een D80 moet geen probleem geven.

Back
Bovenaan