RB's Oud & Nieuw show 2014-2015

RB89

VWC lid
Voorwoord
Beste forumleden en via internet/Facebook hier geraakte lezers,

Een nieuw jaar, een nieuwe jaarwisseling en dus een nieuwe vuurwerkshow met het daarbij behorende verslag van mijn kant. Dit jaar is niet zomaar een jaar. Het is namelijk het 3e jaar dat ik met mijn 'eigen' schietsysteem een show op muziek schiet en we kennen allemaal het gezegde; "3 keer is scheepsrecht", afijn let's go!

Inleiding
Na in 2010/2011 de 'All Seasons' van Royal Fire Works te hebben gehad. Werd het jaar daarop (2011/2012) met een 6 kanaals schietsysteem een kleine consumentenvuurwerk geschoten met eenzelfde resultaat als een 'illegaal professioneel blok'. Dit ging prima en smaakte naar meer! Het jaar daarop heb ik een schietsysteem opgebouwd waarmee ik getimed elektronisch het vuurwerk kon ontsteken. Informatie daarover is hier te vinden.

Ik heb dat jaar vervolgens een hele show uitgedacht, opgebouwd en genoten met dit systeem. Hier een link naar de show van het jaar 2012/2013. Een aantal punten ging niet geheel zoals ik wilde en ik ben hiermee aan de slag gegaan. Dit resulteerde erin dat het systeem vorig jaar 100% goed functioneerde. Daarnaast heb ik vorig jaar de lat hoger weten te leggen door met thema's te werken en het vuurwerk en muziek meer op elkaar af te stemmen en meer als één geheel te zien en ook zo te behandelen. Hier een link naar de show van het afgelopen jaar. Er zat een stijgende lijn in de afgelopen jaren ik wil deze graag vast houden, althans daar streef ik wil naar. Tijd voor een knaller van eindshow dit jaar dus!

Wat wil en kan ik precies
Ik zit momenteel (12-10-2014) net al vorig jaar vol met ideeën waarvan veel onhaalbaar, haalbare of deels haalbare. Omtrent vuurwerk wil ik dit jaar iets met goud doen, dat heb ik namelijk nog nooit gedaan. Daarnaast wil ik net als vorig jaar afsluiten met BIG 19 cakes. Dit is gewoon super goed bevallen. Noem het eenvoudig.., maar er is gewoon geen cake of doorlontbox die zo een prijs/kwaliteit verhouding heeft. Tot slot heb ik nog de wens om dit jaar het vuurwerk

of de muziek te laten spreken. Hiermee bedoel ik, veel muziek luisteren en vuurwerk bekijken om vervolgens te ontdekken/leren welke producten mooi zou passen onder welk nummer.

Buiten het vuurwerk om wil ik mijn schietsysteem uitbreiden zodat ik meer mogelijkheden creëer om met singleshots te werken. Dit is mij (en het publiek) vorig jaar goed bevallen en voegt echt een enorme waarde toe aan een show, vooral bij een pyroshow (show op muziek). Omdat ik dit jaar echt groter wil aanpakken heb ik 7st. The moment besteld om zo +- 140 singleshots te 'krijgen'. Ik ga deze op verschillende momenten toepassen. Net als vorigjaar maak ik ook dit jaar weer apparte rekken voor de shingle shots. Dit zullen de schietposities S1 t/m S4 worden.

Verder heb ik de beelden van vorig jaar goed geanalyseerd en daaruit ben ik tot de conclusie gekomen dat de schietposities anders moeten. Vooral in het finalestuk was er naar mijn mening te veel vuurwerk per/m2 te zien. Zo zie je maar weer soms geld: 'less = better'. Toch wil graag eenzelfde hoeveelheid (lees ietje meer) vuurwerk in de finale gebruiken. Ik heb daarom vanuit mijn video beelden en opzet bepaald wat de +- stijghoogte en effect breedte is geweest. Aan de hand hiervan heb ik ervoor gekozen om dit jaar tussen alle schietposten vijf meter ruimte te houden en de posten afhankelijk van de positie onder een steeds groter wordende hoek te gaan zetten.

Om daarop door te gaan brengt dit als grote voordeel mee dat het een hoop draadlengte en dus werkvoorbereiding scheelt. Dit brengt mijn op het laatste punt voor dit jaar. Dat ik de opbouw tijd wil reduceren. Afgelopen jaar zijn we met een paar mensen +- 2 uur aan bouwen geweest. Omdat ik dit jaar een grotere show in het zelfde tijdsbestek wil opbouwen, moet dit dus efficiënter. Het hebben van minder en kortere draden is daarin al een grote besparing. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar een aantal keren een aantal pallets weten te krijgen. Ik wil daarom dit jaar alle schietposten kant en klaar op pallets hebben klaarstaan. Door op de hoeken van de pallets steunen te zetten. Hoop ik een stapelsysteem te kunnen creëren, zodat dit ook weer efficiënter qua ruimte in de bunker is.

Ja ja ik gebruik een heuse 'bunker' als opslag voor het vuurwerk. Veiligheid staat bij mij hoog in het vaandel! Mede daarom lopen we dit jaar allemaal met een vuurwerkbril en mijnwerkers lampje op ons hoofd. Daarnaast wordt er dit

jaar in het weiland een opbouw en veligeheids zonde gemaakt, zodat mensen niet te dicht bij komen (mensen kwamen vorig jaar foto's maken. Naast dat ik in paniek raak (lopen ze niet door de draden e.d.) is het ook niet veilig)

Tot slot denk ik elk jaar alles uit en moet ik ook alles uitleggen/aansluiten. Ik heb daarom dit jaar twee personen vroegtijdig mijn hele show laten bekijken en beoordelen. Zij mochten suggesties doen en van daaruit hebben zij een duidelijk beeld van de opzet en bedoelingen. Ik hoop daarom dat ik hun dit jaar minder instructies hoef te geven, zodat ik zelf meer rust en overzicht kan behouden in de toch wel hectische twee uurtjes opbouwtijd.

Mijn budget
Net als voorgaande jaren leggen wij samen geld in, en werken wij met een vrijegiften pot op de dag zelf. Dit is vorig jaar goed gebleken voor een uiteindelijk budget van +- €700,-. Dit jaar wil ik echter iets meer doen en heb ik daarom geen limiet vast gesteld. Ik wil gewoon dit jaar een show neerzetten zoals ik het voor ogen heb. Dit houd natuurlijk niet in dat ik onbeperkt vuurwerk ga kopen, maar een echt budget heb ik niet. Ik heb echter wel een richtlijn en deze lag op +- €1100,-. Ik heb vervolgens rondvraag gedaan en heb aangegeven bij winkels dat ik voor +-1100,- (netto dus met evt. korting er al vanaf) wilde gaan bestellen bij hun. Ik heb daarop bij een aantal winkels een leuke korting kunnen krijgen, maar bij eentje was deze simpel weg het hoogste en dat was 'Kuiper vuurwerk' in Koekange. Ik heb afgesproken dat ik niet in details ga treden, maar wat ik wel kan zeggen is dat ik ver over mijn richtlijn ben gegaan... Raar wat een korting met je kan doen, wanneer je eenmaal vuurwerk met kortingen gaat uitzoeken is het einde zoek... Afijn een budget was er dus eigenlijk niet (echt) dit jaar.

De muziek en het vuurwerk
Ik ga openen met het nummer [URL="https://www.youtube.com/watch?v=LY8mGej-GvM]'Frontliner & Katt Niall - Heart Beating'[/URL] vanaf 0:14. De Hartslag zal met singleshots worden gedaan in combinatie met een 5 shots van de Delicous Thunder. 1e hartslag: V-shape signleshots, 2e hartslag I-shape singleshot + 5 shots Delicious Thunder. Dit gebeurd vervolgens op iedere schietpost en loopt van links naar rechts. Vervolgens komen er op alle schietposten fonteinen bij en begint de show. De show bouwt van hieruit rustig op. Vanaf 1:25 Komen de single shots er bij in (Hoe en wat behoeft geen uitleg denk ik). Deze zullen vanaf 4 posities omhoog, links en rechts gaan schieten. Mooie gecontroleerde chaos dus. Verder worden hier gewoon lekker cakes gebruikt waar ik verder geen toelichten op ga doen.

Het volgende nummer dat het midden van de show zal zijn, wist ik al een lange tijd. 'Coldplay - A Sky Full Of Stars'. Heerlijk rustige muziek en ik metste bij het refrein meteen de Golden box van Zena. Uit eindelijk is het 'Coldplay - A Sky Full Of Stars The Unofficial Remix by Max Enforcer' geworden. Het refrein wordt het gouden element in de show. 3x Golden box Zena (Cake 2 daarna Cake 1) + Fire Flower van Royal. De tegenhanger van goud is natuurlijk Zilver. Daarom is de complete aanloop naar het refrein Zilver. Hierin komen onder andere de Zena Mayhem - Cake 1, Mystery van Vuurtotaal en de Fallen Star van Wolff voorbij. Allemaal cakes met Zilver effect, vooral blinking.

Tot slot moet nog even flink gas gegeven worden in de Finale. Wat past dan beter dan 'Code Black & Atmozfears - Accelerate' Mooie opbouw en een prima climax voor een bonte finale van zoals gezegd BIG 19 cakes. Om exact te zijn bestaat de finale uit 12X Big 19. Een kleine rustig moment met 3x Threesome van Wolff en dan knallen met 16! x Big 19. Vervolgens als de muziek is afgelopen volgen er na 4 seconden 4x Grafity opgevolgd door 4doorgelonte Final editions van de Delicious Thunder.

Tot zover de toelichting over een aantal gedachten en momenten in de show. Hieronder een overzicht van de gebruikte producten voor de show van dit jaar:

Wolff
Fuego 5
The Moment 7
Allure 2
fire fly 2
Overload 4
Mount etna 7
Fallen star 4
Threesome 3
BIG 19 28

Zena
Mayhem 3
Golden box 3
Highliter 3

Vuurwerktotaal
Mystery 2

Lesli
Splitonium 2
splitting neon 1

Rubro
Greatbarbarian 3
Delicous thunder 3
Thunderous buffalo 3
Gravity 4

Royal Fireworks
Fire Flower 1

Display.png
Figuur 1. Overzicht de opzet

Tot slot
Ik heb weer met veel plezier dit allemaal uitgedacht en lopen breiwerken. Toch als einde van al dit moois heb ik helaas nog wel een mededeling. Ik begon het verhaal niet voor niets met "3 keer is scheepsrecht". Dit is het laatste jaar dat ik een show als dit ga schieten. Het is een geweldige ervaring en fantastisch om te doen. Toch heb ik gemerkt dat, om dit naast werken i.p.v. school zoals ik dat vorig jaar nog had, voor te bereiden. Een enorm karwei is welke héél veel tijd en energie kost. Mede daarom heb ik ook dit jaar niet moeilijk gedaan over het budget, ik wil met een knaller afsluiten.

Update 29-12 18:15
Vandaag alle producten afgehaald. Jeetje was toch de moeite waard om net een busje i.p.v. personen auto te gaan zeg! netto gewist van alle cake's samen was toch een dikke 210 Kilo.

Naast het ophalen ook de pallets voorbereid. Hoekstukken er op zodat deze gestapeld kunnen worden en platen erop voor een stevige ondergrond van de cake's. Enkele foto's voor de voortgang.

IMG_20141229_171727.jpg
Cake's uitgestald op de pallets/pos 3 en 4 .

IMG_20141229_171746.jpg
Cake's uitgestald op de pallet/pos 6 en 7.

IMG_20141229_171801.jpg
Totaaloverzicht

Alles is reeds doorgelont en uitgestald. Morgen E-matches plaatsen, deze nummeren en de cakes op hun plek vast zetten. Voor vanavond staat gepland om alle singleshot rekken te maken. morgenavond weer een update.

Update 1-1-2015 22:23
Zoals ieder jaar chaos op de laatste dagen en gene tijd voor update's.

Conclusie voor dit jaar, zeer tevreden en wow! Maar...

Helaas ging er tijdens de opbouw iets fout. Tijden het scherpstellen van de kistjes wilde 1 schietkist te graag en besloot om alle 10 Qeu's hoog te maken. gevolg: 20% van het vuurwerk ging af... Aij *** en zeer pijnlijk.

Na 40Sec werd het weer stil en nadat ik de tranen had weggeveegd ben ik de schade gaan opnemen. Ik zag al snel wat miste en besloot om gewoon meteen door te gaan. Te stoppen met controleren en de show zonder te testen in 1x te gaan schieten.

het resultaat mag er zekerweten zijn! Video!

à1.jpg

Tot slot... Het was zo overweldigend dit jaar de complimenten zo groot en de vreude vierde hoogtij over het verdriet van de 'fout'. Er waren +- 240 mensen, die vanuit meerder hoeken hebben genoten van de show. Ook waren er meerdere mensen die aangaven volgend jaar op voorhand te willen meebetalen...

Kortom... goed evalueren en misschien was dit dan toch niet het laatste jaar.. Tot slot nog allemaal de beste wensen!

Bedankt voor het doorlezen van mijn topic. Ik hoop dat het niet te veel tekste is geworden. Bij vragen en suggesties hoor ik graag van jullie!

~Roy :bye:

Laatst bewerkt:
Elk jaar weer leuk om te lezen hoe goed je dit hebt uitgedacht. Aan de muziek gaat het in ieder geval niet liggen, goede smaak! Succes! :)

alweer mooi uitgewerkt verslag, vind mooi met hoeveel passie je dit uitwerkt.
het ziet er veel belovend uit.

Bedankt mannen voor de complimenten :) Gister en vandaag het gehele schietsysteem op gebouwd met alle benodigde kabels e.d. er tussen. Om deze een final check te gegeven. Alles is orde en ook de nieuwe kistjes werken naar behoren.

Loop momenteel de gehele show nog een keertje naar. Controleren of de gebruikte que's overeenkomen met de in exel bij het product geschreven que. Vervolgens kan ik (doordat ik alles in Exel heb gedaan dit jaar) Per schiet post een mooi overzicht uitprinten en kan ik zaterdag en zondag de posten + bekabeling voorbereiden. Dan kan maandag het vuurwerk gefused worden en meteen op de post worden gezet. :thumbup:

Dan kan ik Dinsdag het hele singleshot deel opbouwen, verwacht dat dit een dag werk gaat zijn namelijk (+- 140 single shots).:bonk:

Andere vraag... Hoe dit alles te filmen? Ik wil in goede kwaliteit filmen en kan zelf wel een aardig handje editen om het een mooi eind geheel te geven.:cool:

Mooi Roy, ik hoop dat je het gaat filmen, zie het tegemoet. Veel succes en geniet van de voorpret. Ik zie je met de verkoopdagen.

Lekker hoor! Jammer van het schietkistje maar in de show is daar niks van te zien.
Bij elk nummer een goede opbouw en als de kick er bij komt gelijk een lading vuurwerk de lucht in :)
Ook goed nagedacht over het einde, om geen muziek te doen zodat de fluiters goed tot hun recht komen.

:thumbsup:

Een woord: NICE! Meer woorden: Wat heb je een mooie show in elkaar gezet! Goede opbouw, goede muziek en vuurwerk dat goed past bij de muziek. Vooral 2.10 is even een kippenvelmomentje! Mooi getimed. Ook de keuze van vuurwerk bij A Sky full of stars vind ik er goed. En... 3x de Golden box van Zena is ook wel erg lekker! Complimenten!

damm , wat een dikke show weer. heb hem nu 2x bekeken echt heerlijk! je harde werk is wel beloond!

Echt ongelofelijk mooi gedaan! Is dit allemaal computergestuurd afgestoken of heb je zelf op knoppen bedient? Hier kunnen vele profs nog van leren! Nogmaals echt super mooi gedaan.

Bedankt allen, ben zelf ook tevreden met het resultaat. Elke x als het filmpje zie of hoor dan ontstaat er weer kippenvel :)

Poldersnol: Dat waren losse buisjes van 'The moment', Feugo's zijn me te duur haha.

Knalgoedvuurwerk: Ja dit gaat computer gestuurd. Mijn laptop geef signalen aan de fieldboxen in het veld, welke het vuurwerk ontsteken.

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder. Iedere keer wanneer ik de aftermovie bekijk, krijg ik toch weer kriebels. Liefst volgende week weer! :)

Afijn, Na een korte skie-vakantie ben ik afgelopen zondag begonnen met het afronden en opruimen van de show (alles is oudjaarsdag enkel opzij gegooid).

Ik ben inmiddels begonnen met de eind-evaluatie. Ik heb in kaart welk vuurwerk niet is afgegaan en waarom dit niet afging of welk vuurwerk niet goed af is gegaan. Buiten het vuurwerk om dat allemaal vroeg tijdig is afgegaan 20%, bleef er tijdens de show nog een kleine 6% staan en zijn 3 singel shot's niet afgegaan. Verder heb ik bij de single shots een aantal keren vonk overslag gehad, wat ook duidelijk op de film is terug te zien.

Het eindresultaat luid dat ik een show heb geschoten met een resultaat van 93% (73%, zonder het te vroeg afgegaande meegenomen, dit is helaas wel allemaal goed afgegaan, haha). Daar kan ik best tevreden over zijn... vind ik zelf.

Financieel gezien heb ik dit jaar een grote gok genomen, mede omdat het de laatste keer zou zijn. Vorig jaar had ik een overschot van een kleine €200. Dit jaar draai ik een kleine €200 verlies, maar. Ik heb dit jaar voor het eerst ook de aanschaf van e-matches,de onderdelen van de extra schietkisten en andere onkosten meegerekend. Wanneer ik dit net als voorgaande jaren achterwege laat kom ik wel degelijk in de +€ uit.

Kortom een zeer geslaagde show! En ik denk zoals het er nu uitziet, dat ik voor volgend jaar mensen heb die vooraf willen sponsoren... Jullie voelen hem al aankomen... Ik denk dat ik volgend jaar toch nog een keer weer wat uit de kast moet trekken...

Dit brengt mij op het volgende. Wie zou kunnen meedenken om het volgend jaar op een 'nette' manier te kunnen organiseren. Het mond op mond reclame werkte dit jaar zo goed, dat ik inmiddels heb vernomen dat mijn geschatte +- 240 mensen wel kan worden bijgesteld naar een kleine 300 personen. Helaas stonden er 'slechts' 180 bij mijn thuis en hebben ook enkel zij een vrije gift gedaan Als ik kijk naar hun inleg, dan kan ik met 300 mensen toch nog veel meer uit de show halen.

Kortom ik wil het volgend jaar aan de 'grote klok' hangen, maar heb geen zin in gedoe met instanties.
De hoeveelheid Kilo's is geen probleem. Er zijn genoeg mensen aanwezig die allemaal wat vuurwerk hebben meegebracht. Ik heb hen vooraf aangegeven welke cake ze moesten meebrengen. Verder heb ik de beschikking over 3 weilanden (verschillende eigenaren) en kan ik in ieder land een schietpost plaatsen, zodat de kilo's ook nog wat meer verdeeld zijn over verschillende land eigenaren.

Tijdens de opbouw dragen we allemaal goede kleding, brillen en lampjes op ons hoofd. De stroom gaat pas op de schietkisten wanneer alles is aangesloten en slecht's één persoon zich 'tussen' het vuurwerk bevind. De opbouwers roken geen van allen en mogen geen bier gedronken hebben (afspraken onderling). Het vuurwerk ligt opgeslagen in een afgesloten container, waar geen stroom en/of vuur bij aanwezig kan/is. De afstand van publiek is minimaal (kleinste afstand) 65 meter.

Ik heb aardig wat documenten doorgelezen. Omdat het op prive terein is vervallen al veel regels die gelden voor openbare tereinen. Verder is geen 'feest', maar is het meer een bezienswaardigheid.

Back
Bovenaan