Raad van State schiet gaten in wetsvoorstel GL en PvdD voor vuurwerkverbod

joentje

VWC lid
Den Haag - Een algeheel vuurwerkverbod gaat ervoor zorgen dat meer liefhebbers de grens oversteken om daar (illegaal) vuurwerk in te slaan. Dat trekt een zware wissel op de politie voor de handhaving van het verbod.

Daarvoor waarschuwt de Raad van State (RvS) in een advies over het wetsvoorstel van GL-leider Jesse Klaver en PvdD-leider Esther Ouwehand om een vuurwerkverbod in te voeren.

De RvS schiet gaten in dat voorstel. Zo stelden Klaver en Ouwehand voor om consumenten nog wel sommige soorten vuurwerk uit de zwaardere categorie F2 of F3 te laten afspreken. Maar dat wordt onhandhaafbaar, waarschuwt de RvS, waarop de linkse leiders die uitzondering uit hun voorstel halen en voor een algemeen verbod gaan.

Een ander punt van zorg van de hoge juridische adviseur is het zogeheten ’waterbedeffect’. De afgelopen jaren, toen er vanwege corona een vuurwerkverbod was, gingen veel Nederlanders al de grens over om in onze buurlanden hun pijlen en potten in te slaan.

Verbod lost probleem niet op
„Dit ’waterbedeffect’ zal nog sterker optreden bij een algeheel verbod en heeft dan ook belangrijke implicaties voor de inspanningen die toezichthouders en handhavers zullen moeten plegen”, stelt de RvS. Hoe de politie moet gaan handhaven op die inkoop over de grens hebben Klaver en Ouwehand volgens het advies ’onvoldoende gemotiveerd’. Een verbod lost bovendien het probleem van illegaal vuurwerk niet op, stipt de RvS aan.

Klaver en Ouwehand erkennen dat laatste, maar vinden ’dat geen argument om de ernstige gevolgen van consumentenvuurwerk te accepteren’. De kritiek rond het ’waterbedeffect’ beantwoorden ze enkel door te stellen dat ze ’het belang van adequate handhaving’ nu ’nog nadrukkelijker’ hebben opgenomen in hun voorstel.

Let maar op mijn woorden, ze gaan het nu gooien op dat het verbod twee keer te laat was ingevoerd, en dat dat de oorzaak was dat het verbod niet te handhaven was. Dus de oplossing? Vroeg in het jaar verbieden en de buren lastig vallen dat ze hun beleid aan moeten passen omtrent de verkoop van consumentenvuurwerk. Want wij leven tenslotte in Nederland, het land dat keihard roept voor 1 europa, maar zelf de hele tijd andere regels invoerd.

Nederland moet eens stoppen met denken dat ze het paradepaardje van europa zijn, dat zijn we niet.. we lopen achter op heel veel dingen.. Wij moeten als burger vanalles doen aan het milieu, langzamer rijden, meer belastingen op benzine en diesel, KM rijden etc. Maar als ik me auto wil inleveren voor een electrische step, houden ze je aan en stelen ze letterlijk de step onder je neus vandaan, want het is VERBODEN! En doodleuk facebook datacenter bouwen overal...

Zelfde met immigratie. Ze blijven mensen binnen halen maar we kunnen ons eigen mensen niet eens kwijt in woningen?? Waarom?? Omdat we denken een goed voorbeeld te geven?? Door je eigen mensen een nek om te draaien?

Je kunt deze mensen geen logica aanpraten..

Dus Klaver en Ouwehand zeggen eigenlijk dit:

Een verbod lost bovendien het probleem van illegaal vuurwerk niet op, maar dat vinden ze ’geen argument om de ernstige gevolgen van illegaal vuurwerk te accepteren’.

Dit slaat echt nergens op! :bonk:

Ik zie het verbod gek genoeg niet komen. Gisteren was Ouwehand op tv dat de raad van state hun hadden geadviseerd het te verbieden op eenvandaag. Echter lees ik andere berichten. Het gaat ze simpelweg gewoon niet lukken. Ziekenhuizen waren niet ontlast, dan nog de nodige schades en gewonden. Het zijn gewoon een stel mislukkelingen. Ze komen praten over 2019/2020 toen er nog legaal vuurwerk was. Maar die cijfers tellen gewoon niet meer. We hebben allemaal kunnen zien dat het verbod 0,0 heeft geholpen en daar was geen handhaving noch massaal afgestoken en pijnlijk duidelijk dat er rijen dik in buurlanden verkocht is. Op internetconsultatie zijn ze ook in de minderheid op een enkeling na wil geen verbod.

De RvS adviseerd dus anders dan dat Ouwehand zei en nee je kan hoog en laag springen maar zie het verbod niet komen. Is ook niets nieuws onder de horizon dat voorstel is 2 jaar oud komt groot in het nieuws. En dat voorstel loopt met een sisser af. Maak me hier geen zorgen om het gebeurd gewoon niet, probleem is gewoon ze weten van geen opgeven. Eerst stond klaver stoer te doen dat het voor elkaar was, Ouwehand ook RvS zegt anders en voila en denk dat partijen het ook niet steunen dit voorstel simpelweg niet steunen.

Back
Bovenaan