Potentieel DVD project, feedback alstublieft!

Patroontje

VWC lid
Ik zit al tijden te kijken hoe ik een nieuwe camera kan financieren. Het leek mij dan ook een leuk idee om van komende jaarwisseling een DVD uit te brengen (dubbel of enkel weet ik nog niet, afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die de dag oplevert).

We hebben dit jaar in onze kleine clique ruim over de 2000eur aan vuurwerk, dus qua vuurwerk moet het wel goedkomen. Ik ga dan ook proberen anders te filmen dan voorgaande jaren. Voorheen heb ik altijd product per product mijn camera aangezet, maar ik zie nu dat dat niet echt leuke beelden oplevert. Wat ik ga proberen is om vooral ook veel sfeerbeelden op te nemen, bijv. een rondleiding door de nieuwe showroom van VWL-Steenbergen (+evt. bunker), vuurwerk ophalen, voorbereiding, reizen, en natuurlijk veel vuurwerk! Maar dan gehele stooksessies en niet aparte filmpjes per product. Zo krijg je ook veel betere sfeerimpressie van hoe wij deze geweldige dag met elkaar doorbrengen. :)

Ik zat te denken aan een totaalprijs van rond de 5~7,50eur, wat je dan daarvoor krijgt:

• DVD verdeeld in hoofdstukken met overvloed aan vuurwerk en gezelligheid.
  • Productnamen vermeld van afgestoken stukken vuurwerk.
  • Unieke beelden van voorbereiding, vuurwerk ophalen, demos, et cetera.
  • Rondleiding door nieuwe showroom van Ramon (VWL-Steenbergen) + bunker, met evt. nog ander leuk materiaal. (moet ik nog overleggen)
  • Unieke, beveiligde downloadlink vanaf mijn eigen host (hoge downloadsnelheid) naar map met alle filmpjes in originele kwaliteit van vorige jaarwisseling + de finaleshow van Vuurwerkland Steenbergen van 15 minuten en overige filmpjes (promos, compilaties, etc.) gerenderd in 720p.
  • Unieke menus, layout en hoes, origineel en zelfgemaakt.
De prijs wordt nog berekend afhankelijk van het kostenplaatje (wat ik zo klein mogelijk probeer te houden zonder er qua kwaliteit op achteruit te gaan). Ik wil 4eur verdienen op elke verkochte DVD, dat geld wordt gebruikt om de aanschaf van een nieuwe camera te compenseren (zonder dat mijn vuurwerkbudget voor komend jaar onder hoeft te lijden dus). :wink:

Ik zal binnenkort een 'teaser trailer' lanceren. :)

Tips en feedback van mensen die hiermee ervaring hebben of iemand anders die denkt iets nuttige informatie te hebben, zijn dan ook hardstikke welkom! Ik kijk er naar uit om een superleuke DVD op de markt te brengen, dus alles wat ik kan meenemen om dit tot een succes te maken is natuurlijk geweldig!

Alvast bedankt,
-Wessel

Als jij 4 eur per DVD wil verdienen dan ga je er niet komen met 5 euro a 7,50.

DVD+print kosten DVD hoesje+DVD hoes+portokosten+winst= kom je al snel uit op 10 tot 15 eur per DVD. als je het goed wil doen.

Zelf heb ik veel ervaring met de verkoop van DVD's en geloof me. je wordt er echt niet rijk van. Als je er een 100 tal van verkoopt is het veel. Je begint er net mee. Dus veel mensen kennen je materiaal niet. En zullen toch, indien ze het al willen kopen, gaan voor een DVD met vergelijkbaar materiaal van iemand die ze al kennen, en waar de kwaliteit goed en hoog van is. Zeker als je er 10 of 15 eur voor wilt vragen.

Daar bij verwacht ik dat er via VWC hier en daar wel gefilmd zal worden, of fotos gemaakt worden van de nieuwe winkel en bunkers van VWL Steenbergen. En als dat online komt, dan wordt dat gratis ter beschikking gesteld :wink:

en daar mee wordt een veel groter publiek bereikt dan die 100 tal waar je je DVd aan hebt weten te verkopen.

Ik wil echt je idee niet de grond in boren. Maar ik bekijk het even realistisch. een camera van een paar duizend eur ga je er dus niet mee kunnen verdienen vrees ik

Daar bij verwacht ik dat er via VWC hier en daar wel gefilmd zal worden, of fotos gemaakt worden van de nieuwe winkel en bunkers van VWL Steenbergen. En als dat online komt, dan wordt dat gratis ter beschikking gesteld :wink:

Ja dat zit er dik in aangezien er hier ook personeel rondhangt *hint hint*.

Ik vind je idee prima, maar ik ben het toch met RedBaron eens. Praktijk heeft geleerd dat het niet meevalt om een goede DVD in elkaar te draaien die nog goed verkoopt ook. Een zakcentje kun je er MISSCHIEN aan over houden, maar een camera van een paar honderd euro (of zelfs duizend euro) kun je er niet van kopen.

Als je probleem is dat je niet genoeg geld er voor (over) hebt, dan kun je het ook anders aanpakken. Je kunt je foto's en/of films ook ter beschikking stellen als dienst aan winkels. Je moet dat een beetje goed aanpakken uiteraard. Maar het is zeker mogelijk om voor bijvoorbeeld een winkel een productfilm DVD te maken. Die winkel wilt die wellicht graag van je hebben. Als jij 50 euro vraagt (ik roep maar wat), verdien je er zeker wel wat aan en is de winkel ook blij :) Ook kun je een prof. show goed op de film zetten en die film aanbieden aan het schietbedrijf. Of een folder ontwerpen voor een winkel, etalage inrichten... Op dit soort manieren bied je je materiaal en diensten aan aan winkeliers. Die hebben (simpel gezegd) meer geld te makken dan een vuurwerkfreakje. Lever een paar keer een leuke klus voor een winkel af, en je hebt aardig wat geld bij elkaar gesprokkeld om de camera te bekostigen.

Ik kan de reacties alleen maar onderschrijven uit eigen ervaring. Zo'n box maken doe je niet om er geld mee te maken, maar omdat het je leuk lijkt bij te dragen. Zie het als een extra dimensie van de hobby.

Je kunt de kosten zo laag mogelijk houden door alles zoveel mogelijk zelf te doen, maar ... dat kost dan weer extra tijd en geld. Bij succes kun je rekenen op aardig wat werk erbij op een gemiddelde avond. (weet mijn vrouw alles van, haha) Je wilt de mensen immers snel helpen en dus laat je het werk niet oplopen. Maar het heeft ook wel iets, zo'n dvd-drukkerijtje in je woonkamer. Weer eens wat anders dan bankhangen :D

Maar ... ik vind je idee wel heel erg leuk en ik hoop dat je het doorzet. Ik weet zeker dat het vastleggen van "alles eromheen" alsmede "de sfeer" het verschil maakt tussen "gewoon een dvdtje" of "een superleuke dvd".

Mijn advies; maak dit jaar gewoon eens de opnames en kijk of je daar voor jezelf een leuke dvd van kunt maken. Als je er een goed gevoel bij hebt, dan kun je besluiten om de dvd te gaan verkopen. Omdat het een soort "pilot" is (een beetje aftasten) hou je de investeringen beperkt. Ik zou dan gaan voor een regulier doosje, een onbedrukte dvd (of lightscribe? werkte goed voor mij). Als de content goed is vergeven mensen je de beperkte aandacht voor de verpakking.

Als er voldoende animo is, kun je voor het volgende jaar een plan/begroting maken. Prijsbepaling doe ik zelf door een realistisch break-evenpunt aan te wijzen. Bijvoorbeeld 40 boxen. Dat betekent dat je vanaf 40 boxen "uit de initiele kosten" bent. Bij iedere volgende box maak je dus een beetje winst (als je de geinvesteerde uren niet meerekent :D)

Hoop je een beetje op weg geholpen te hebben. Succes met het project!

Nick

@RedBaron: Ik heb zelf de middelen om dit te doen, veel kosten zijn hier niet aan verbonden. DVD's heb ik ook genoeg. Dat over Vuurwerkland-Steenbergen moet ik inderdaad wel anders aanpakken, aangezien dat materiaal inderdaad gewoon ook openbaar beschikbaar wordt gesteld...

@DarkSoul: Dat is ook een leuk idee. Helaas kan ik daar volgend jaar pas echt mee aan de slag aangezien ik dan pas mijn rijbewijs heb... Om nou telkens met OV van show naar show te gaan en maar zien hoe ik 's avonds moet thuis komen in 'ons Brabant' zit er voor mij niet in. :)

Trouwens, ik wil ook niet van de winst een camera kopen, het is meer een tegemoetkoming. Eigenlijk is hier mijn hoofddoel om er gewoon een leuke DVD van te maken en ik produceer naar vraag, dus als er weinig verkocht worden is dat ook niet zo'n ramp. :) Het lijkt me vooral een leuk project om aan te werken, en gezien mijn toekomstvisie is het nog niet zo'n slecht idee ook om hier vast ervaring mee te vergen.

EDIT: Cameo, superbedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad gewoon alle middelen tot mijn beschikking om zo iets te realiseren dus ja. Qua hoesjes had ik eigenlijk in gedachten om dat te doen als Pieter dat vroeger deed: in papieren hoesjes. Wel met eigen opmaak/ontwerp, natuurlijk. :) Dat is ook gelijk handig om verzendkosten beperkt te houden, aangezien dat in een gewone envellop kan... Maar dan ben ik eerlijk gezegd weer bang dat de dvd beschadigd raakt.

In ieder geval, nu is de situatie zo dat als ik maar 1 dvd verkoop ik er ook maar 1 produceer, dus op die dvd heb ik gelijk winst. Dan valt dat hele break-even point weg. Ik doe inderdaad gewoon alles zelf, dus de kosten die normaal daaraan verbonden zijn vallen dan weg. :)

Laatst bewerkt:
een DVD branden zijn de kosten ook niet. De kosten gaan hem zitten in de aanschaf van DVD doosjes, printen van het hoesje (en dat is duurder dan je denkt met je eigen printer!), Eventueel printen van de DVD zelf. En dan het versturen van de DVD wat gemiddeld 2-3 postzegels kost.

Zoals Nick al zei. Ga eerst maar eens aan de slag met het daad werkelijk filmen. En daar (meer) ervaring in op te doen. Maak eens wat proef DVDtjes. En kijk een hoe het uitpakt. Een goede DVD maken, incl Menu's en dergelijke. Dat is ook een aardig tijd rovend klusje kan ik je zeggen.

succes in ieder geval!

Daar ben ik me van bewust, en ik zie het ook eerder als vrijetijdsbesteding dan een tijdrovend klusje dat geklaard moet worden. Kortom: ik vind het leuk om aan dit soort dingen te werken. :)

Die 3 postzegels op een envelop zijn ook het probleem niet. Er ligt hier een hele la vol met postzegels! :D

En bedankt, ik ga er zeker mijn best voor doen. :)

DVD Teaser online!

Let op! De beelden in de teaser zijn van vorig jaar, die staan dus niet op de DVD van komend jaar! De beelden van komend jaar worden ook veel vetter. Ik ga een stuk meer en langer filmen, en dit jaar ook met meerdere cameras! :D Dit jaar ook samen stoken met Pyroking!

Kijk op 720p ^^

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Leuke teaser! Als je mooie beelden maakt dit jaar en de prijs is niet te hoog, zal ik een dvdtje van je kopen...:wink:

Leuke teaser. Zit goed in elkaar. Mooie muziek eronder gekozen! Bekende soundtrack.

Ben zelf ook van plan een DVD te maken. Dit word dan mijn eerste, wil het zo simpel mogelijk houden om extra kostte te besparen.

Mijn broer zit op het grafisch lyceum en heeft onder andere wat nodige ervaring en wat goede programma's om het nodige voor elkaar te krijgen. Op zijn school willen ze hem met plezier ook meehelpen.

En ik zorg voor het nodige materiaal etc.

Wens je veel succes man, altijd leuk om te zien dat mensen dit voor hun mede freaks doen. En zeg nou zelf, op de sombere dagen dat je niks te doen hebt, en je pakt ff een vuurwerk DVDtje uit je kast, is toch ideaal?

Jammer dat mijn collectie DVD's kwijt is, anders zat ik nu ook vaak DVD's te kijken op dat soort momenten.:)

Dit is inderdaad een mooie teaser als je dvd ook zo wordt als je belooft dan wil ik er wel eentje van je kopen. Wel als de kosten niet nog meer gaan oplopen.

Het ziet er wel naar uit dat het een dubbeldvd gaat worden, ja. Dat zie ik tegen die tijd, afhankelijk van de hoeveelheid materiaal die ik weet te vergaren. :)

Ik heb trouwens net een 5e camera geregeld. Naast de 3 cameras bij de gezamelijke stooksessie en de aparte stoker in Steenbergen, heb ik nog een camera van school weten te regelen. Dat is ook erg handig, want er komt op de avond een punt dat de stookgroep uit elkaar gaat en dan zou ik zelf voor 's nachts maar 1 camera hebben, namelijk de camera waarmee ik vorige jaarwisselingen heb gefilmd. Nu met de camera van school erbij kan ik die dus op een statief in de hoek van de straat zetten terwijl ik met de camera van school gewoon uit de hand of ook eventueel met statief film. :)

Ik heb d'r zin an! :D

Back
Bovenaan