Helaas voor jou en bovenstaande likers houd ik niet op.
Het is tijd dat iedereen eens in gaat zien dat er drastisch iets moet veranderen in Nederland met het stoken van, en slopen met illegale knallers. Dus ik zal net zo lang doorgaan met dit soort berichten tot het effect heeft of tot er een algeheel verbod is in Nederland.
Een jaar geleden kreeg ik hier op dit forum nog een ban omdat ik teveel tegen illegaal protesteerde. Gelukkig heeft ook dit forum een grote ommezwaai gemaakt omdat men hier ook inziet dat als er niet snel iets verandert, onze traditie ten dode is opgeschreven. Het kan gewoon niet meer, de roep om een verbod wordt steeds groter en harder, en terecht. Ik ben een zeer groot liefhebber, ook van enorme dreunen, maar wel als ik ze zelf opzoek in het buitenland. Ik geniet van een eindbom van 2 kilo in een batteria, maar dan kies ik er voor om er 20 meter vandaan te gaan staan en weet ik wanneer de klap komt.
Als ik s'avonds op de bank zit met mn gordijntjes dicht en een of andere debiel gooit een cobra in de straat neer, vlieg ik naar buiten om te kijken of ik de persoon zie(dat hoop ik niet voor diegene). Ik schrik me de te-ring en dan ben ik nog een liefhebber die aan zulke klappen gewend is. Hoe moet een leek (met eventuele angst of kleine kinderen) zich dan voelen??
Ik snap dat (de vooral jongere) freaks vinden dat een buitenlands knallertje tot 5 gram of meer moet kunnen, ik vind harde knallen ook leuk, ik ben ook jong geweest.
Alleen ben ik in gaan zien dat deze knallers er echt voor gaan zorgen dat al het vuurwerk verboden gaat worden als er niet snel, drastisch iets verandert. Vandaar ook mijn uitdrukking "echte liefhebbers". Want ik kan niet begrijpen hoe je jezelf een vuurwerkliefhebber kunt noemen terwijl je willens en wetens illegale asoknallers gaat staan stoken terwijl je weet dat dit je eigen vuurwerktraditie om zeep helpt. Ja, harde knallen zijn leuk, maar het kan gewoon niet meer in Nederland! Wil je het toch doen, ga dan naar het buitenland!
Waarom in Malta wel afsteken en hier niet? De bommen die ik daar afsteek horen gewoon niet in handen van consumenten thuis. Punt. Ook niet in een weiland of waar dan ook. Je kan het wel veilig afsteken maar de Nederlandse bevolking is er gewoon niet aan gewend, en van gediend om 6 inch salutes te horen.
Maltesers horen dit dagelijks en ook daar is er een groep mensen die er tegen protesteerd. Alleen is het daar wel beschermd aangezien het een traditie is.
Mijn showtje met tig cakes tegelijk wordt door de omwonenden zeer gewaardeerd. Ik heb twee buren die niet van vuurwerk houden en die gaan dan ook weg tijdens oud en nieuw. Ze gunnen ons ons plezier ook.
Onstaat er gevaar? Ja, voor mezelf en mn schietmaatje. We hebben allebei een bril op en het publiek staat op een veilige afstand. Zelfs de politie houdt al 3 jaar een oogje in het zeil aan de andere kant van de straat. Dus wat is gevaar? Natuurlijk kan er iets mis gaan, maar we proberen het zoveel mogelijk te beperken.
Dat ik niet heilig ben heb ik hier en op andere fora al meerdere keren verteld.
Ik ben gepakt voor het afsteken van een Cobra op Varkenoord voor een wedstrijd van Feyenoord. Ik zat toen in een andere fase van mijn leven en vond ook dat dat maar moest kunnen. Schade aan het veld, een hoop gezeik, 3 jaar voorwaardelijk en een werkstraf later heb ik mijn leven gebeterd. Ik kom daar niet meer en ik stook alleen nog legaal vuurwerk.
Misschien (en hopelijk) geeft dit verhaal en stukje inzicht in mijn gedachtegang en krijgen één of twee mensen een andere kijk op illegale knallers, dan heb ik al iets bereikt.
We zullen met z'n allen moeten vechten om onze vuurwerktraditie te behouden en dat houdt in, geen illegale asoknallers, salutes, shells en weet ik veel wat voor overlastgevende spullen meer. Doen we dit niet, zijn we binnen een aantal jaar een land zonder consumentenvuurwerk.