'Politie gaat handel illegaal vuurwerk opsporen via Facebook en Instagram'

fexZy

VWC lid
De politie heeft iets nieuws in de strijd tegen illegaal vuurwerk. De komende tijd gaan ze advertenties op sociale media onderzoeken waar illegaal vuurwerk wordt aangeboden. Aanbieders én kopers kunnen een bezoek van de politie verwachten.

Dat meldt het AD. Volgens de krant heeft de politie gegevens van duizenden internetprofielen en websites verzameld waarop illegaal vuurwerk wordt aangeboden. De politie heeft al een proces-verbaal uitgeschreven aan 65 kopers en verkopers die via internet illegaal vuurwerk met elkaar verhandelden.

Een vuurwerkteam, bestaande uit dertig rechercheurs werd ingezet om internethandel op te sporen. Verkopers worden strafrechtelijk aangepakt. Kopers kunnen een huisbezoek van een wijkagent verwachten,

Politie aan de deur
"Op dit moment achterhalen we de identiteit van de verkopers en kopers", zegt de projectleider van de Nationale politie tegen het AD. Als er een mailadres of telefoonnummer bij de advertentie staat, worden die gegevens door de politiesystemen gehaald.

Als er genoeg bewijs is dat iemand illegaal vuurwerk aanbiedt of koopt, krijgt die persoon een bezoekje van de politie. En bij ernstige zaken 'starten we een groot strafrechtelijk onderzoek', meldt de projectleider.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nederland/...l-vuurwerk-opsporen-via-facebook-en-instagram

is meer afschrik bericht dan ze werkelijk doen :D ze moeten toch vaak van kliklijn hebben haha

Helemaal goed. Laat de aandacht en nadruk maar liggen op illegaal vuurwerk. Zo wordt in elk geval het verschil duidelijk!

Niks nieuws, vorig jaar ook whatsappende, youtubende, facebookende, instagrammende handelaartjes opgerold. Het is even afschrikken weer en de focus zal er ook echt wel meer op liggen. Denken de groten mss dat ze rustig aan kunnen doen terwijl justitie na de successen van vorige 2 jaar daar vast de smaak wel van te pakken heeft.

is meer afschrik bericht dan ze werkelijk doen :D ze moeten toch vaak van kliklijn hebben haha

Wedden dat ze dat wel doen. Zeker geen afschrik bericht maar zo werken ze echt. Ze hebben ook mensen in dienst die zich voordoen als een klant ... :)
Een goede zaak!

Ik hoop dat ze het dit jaar nog meer en serieuzer gaan aanpakken. Met name de jacht op de handel in cobra,s wat voor veel geluidsoverlast en schade zorgt.

Prima zaak dit, elke actie om de illegale handel aan te pakken kun je wat mij betreft alleen maar toejuichen.

Goede zaak. Als je kijkt naar de kwaliteit van het legale siervuurwerk hoef je echt niet meer naar het buitenland. Daar komt vooral het zware knalvuurwerk en dus de overlast vandaan. Prima om dit goed aan te pakken.

Prima zaak dit.

Ik erger mij vooral aan de harde knallen midden in de nacht, deze personen verkloten het voor de normale liefhebber.

Mij gaat het vooral om de knallen, het liefst zou ik zien dat de illegale flowerbeds gewoon legaal worden zodat het siervuurwerk net iets zwaarder is.

Maar dat zal wel ijdele hoop zijn in dit bekrompen Nederland.

Prima plan, hopelijk pakken ze dit wel een keer goed op als groot project oid...want tot nu toe deelde men slechts speldeprikjes uit...

Wedden dat ze dat wel doen. Zeker geen afschrik bericht maar zo werken ze echt. Ze hebben ook mensen in dienst die zich voordoen als een klant ... :)
Een goede zaak!

Onzin! Dit is uitlokking en is (gelukkig) verboden in nederland.
uitlokking / uitlokken / uitgelokt Eng.: incitement : strafrecht - een ander aanzetten tot het plegen van een strafbaar feit;
het door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen, ~ van een strafbaar feit. De uitlokker werkt niet mee aan het strafbare feit. Indien hij dit wel doet, verandert hij in een medepleger. Art. 47 WvSr
http://www.juridischwoordenboek.nl/woordenboekueb.html#18746

De politie wil het maar niet begrijpen. Nu gaan ze achter mannetjes van een jaar of 16 zitten jagen die wat knallers verkopen en blijven de grote jongens buiten beeld. Als ze nu eens echt recherche werk gaan verrichten verandert er misschien nog eens iets.

Ik zie geen probleem als je het normaal gebruikt. Nederland mag je nu eenmaal niks.
Hoor je wel vaker dat de politie psuedo kopers inzet, ik vind het maar naaierij. Ikzelf denk dat een ideaal zou zijn als je een pyrotechnisch terrein heb ergens in nederland waar je als liefhebber gewoon je gang kan gaan door het behalen van bepaalde examens etc.

Uitlokking ligt net iets anders trouwens....dat is als je ergens om vraagt terwijl iemand niets aanbied...

Maar als je online illegaal vuurwerk aanbied ben je al met een strafbaar feit bezig. En stel iemand reageert daar op en is van de politie, dan is het een heterdaadje...geen uitlokking. Het is geen lokfiets oid....de persoon bied de spullen zelf al aan.

Grappig hoeveel mensen via social media etc handel bedrijven... ze voelen zich echt onschendbaar online..
Maar ben benieuwd wat er met deze handelaren(meestal kinderen/tieners) zal gebeuren..

Ik juich helemaal niks toe btw zoals de meeste hier boven mij. Het enigste wat ik zal toejuichen is dat er mensen opgepakt worden die met vuurwerk vandalisme plegen etc. Maar het in bezit hebben en verstrekken aan derde boeit mij niet zoveel. Ik was zelf 14/jaar voor ik mijn eerste shells schoot en giant maroons afstak.. Gewoon de regels volgen en alles zal goed verlopen. Het is immers professioneel vuurwerk dus een professionele houding richting dit vuurwerk en je bent een prof ;) Levend bewijs ben ik zelf ik heb nog steeds 2 ofgen, 10 vingers, een goed gehoor etc dus stel je op als een prof en je bent goed bezig ;)
Was trouwens de 'core bussiness' bij de politie niet de grote vissen ipv de kleine visjes?

Ik zie geen probleem als je het normaal gebruikt. Nederland mag je nu eenmaal niks.
Hoor je wel vaker dat de politie psuedo kopers inzet, ik vind het maar naaierij. Ikzelf denk dat een ideaal zou zijn als je een pyrotechnisch terrein heb ergens in nederland waar je als liefhebber gewoon je gang kan gaan door het behalen van bepaalde examens etc.

Dat zou ideaal zijn misschien....maar dan dien je dus ook opslag te hebben, de middelen om je spullen te vervoeren...want dat zal dan ook aan allerlei regels moeten voldoen.
En je blijft het feit houden dat mensen een harde knal in de straat willen en het niet zo nauw nemen met de veiligheid of niet echt weten wat ze in handen hebben...

Maar zo heeft Alberto Stegeman wel eens luitjes gepakt door zich als koper voor te doen.

En wat denk je van het inzetten van lokfietsen door de politie?

Er zit een groot verschil tussen een lokmiddel en uitlokken. De fiets vraagt er niet om om gestolen te worden. Bij uitlokking vraagt de agent wel om een strafbaar feit te plegen.

Uitlokking ligt net iets anders trouwens....dat is als je ergens om vraagt terwijl iemand niets aanbied...

Maar als je online illegaal vuurwerk aanbied ben je al met een strafbaar feit bezig. En stel iemand reageert daar op en is van de politie, dan is het een heterdaadje...geen uitlokking. Het is geen lokfiets oid....de persoon bied de spullen zelf al aan.
Het aanbieden wil natuurlijk niet zeggen dat deze persoon het daadwerkelijk in bezit heeft. Ik vermoed dat het pas te bewijzen is als er daadwerkelijk overdracht plaats vind.
Je word er in ieder geval nooit beter van als ze voor de deur staan.

Laatst bewerkt:
Dat zou ideaal zijn misschien....maar dan dien je dus ook opslag te hebben, de middelen om je spullen te vervoeren...want dat zal dan ook aan allerlei regels moeten voldoen.
En je blijft het feit houden dat mensen een harde knal in de straat willen en het niet zo nauw nemen met de veiligheid of niet echt weten wat ze in handen hebben...

Daar valt dan vast wel wat op te verzinnen. Desnoods ter plekke te verkijgen en dat er niks het terrein afkomt. Maar dat zou prima uitgewerkt kunnen worden.
als zoiets er is dan hoef ik niet meer persee met oud en nieuw wat af te steken. Dan ga ik wel maandelijks een dagje knallen op een daarvoor bestemt terrein.

Klopt die mensen heb je altijd helaas. Een beetje nadenken zit er vaak niet bij. Maar je hebt ook mensen die alcohol nuttigen tijdens het vuurwerk afsteken. Dus dat ligt aan de persoon zelf.

Klopt die mensen heb je altijd helaas. Een beetje nadenken zit er vaak niet bij. Maar je hebt ook mensen die alcohol nuttigen tijdens het vuurwerk afsteken. Dus dat ligt aan de persoon zelf.

Dit is echter wel vaak de groep die het voor de liefhebbers verpest :wink:
en dat is ook direct het lastige weer..

Back
Bovenaan