Politie en handhavers vragen Tweede Kamer om vuurwerkverbod

pkd19

VWC lid
Met een kerstkaart aan de Tweede Kamer pleiten de politiebonden, handhavers en brandweervrijwilligers dringend voor een vuurwerkverbod. ‘Toon daadkracht en regel een verbod op knalvuurwerk’, luidt de kerstboodschap.

Dat het dit jaar niet van een vuurwerkverbod is gekomen, betreuren politievakbonden ACP , VMHP en ANPV, de toezichthoudersbond BOA ACP en de vakvereniging voor brandweervrijwilligers. ,,De politiek laat daarmee een belangrijke maatregel liggen om geweld tegen politiemensen en hulpverleners rond de jaarwisseling tegen te kunnen gaan”, stellen de veiligheidsbonden. ,,Het kabinet kwam dit jaar met een verbod op F3-vuurwerk (meestal alleen bestemd voor professioneel gebruik, red.), maar dat gaat pas in 2020 in. Het is bovendien te beperkt en maakt handhaving nodeloos ingewikkeld.”

Dat steeds meer gemeenten vuurwerkverboden instellen en het verhinderen van hulpverleners strafbaar stellen, is onvoldoende, schrijven de bonden. ,,Het verandert uiteindelijk niets aan de omstandigheden waaronder wij ons werk moeten doen.” De enige oplossing: een wettelijk verbod op knalvuurwerk.

Bron:
https://www.ad.nl/binnenland/politie-en-handhavers-vragen-tweede-kamer-om-vuurwerkverbod~a2c4db05/162706760/

Verbod op knalvuurwerk... die snappen het echt niet... knalvuurwerk waar ze zelf op doelen is al verboden...

Verbod op knalvuurwerk... die snappen het echt niet... knalvuurwerk waar ze zelf op doelen is al verboden...

Zo intens slecht op de hoogte dat ik me afvraag of je zelfs met een Cobra door die gigantische plaat voor hun kop heenkomt :bonk:. Verbod op muggenscheetjes gaat geen zak helpen net zoals het verbod op F3 een wassen neus is.

Terwijl er hier op de achtergrond net een knal afgaat die een kilometer verderop nog te horen is..

Ik heb het vermoeden dat jij/de rest het verkeerd interpreteert.
Met knalvuurwerk bedoelen ze niet perse de illegale handel. Ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk juist de kleine knal singleshots. Dat veroorzaakt vooral geweld tegen hulpverleners.
Zie onder andere de oud en nieuw vlog van politiemedewerker jan-willem.
Je ziet vooral de jeugd met de kleine single shots uit de hand schieten richting medewerkers.

Ik ben zelf dan ook voor verbod op de kleine single shots.
Je mag me haten/kritiek geven etc maar het is wel zo. Er wordt veels te fout met de knal singleshots omgegaan.
Je ziet de jeugd echt niet een 50mm singleshots uit hun hand schieten. Dat is te duur voor ze :p

Het heeft wel met stukje opvoeding te maken als je zo met hulpverleners omgaat maar dat ter zake...

Ik heb het vermoeden dat jij/de rest het verkeerd interpreteert.
Met knalvuurwerk bedoelen ze niet perse de illegale handel. Ze bedoelen hoogstwaarschijnlijk juist de kleine knal singleshots. Dat veroorzaakt vooral geweld tegen hulpverleners.
Zie onder andere de oud en nieuw vlog van politiemedewerker jan-willem.
Je ziet vooral de jeugd met de kleine single shots uit de hand schieten richting medewerkers.

Ik ben zelf dan ook voor verbod op de kleine single shots.
Je mag me haten/kritiek geven etc maar het is wel zo. Er wordt veels te fout met de knal singleshots omgegaan.
Je ziet de jeugd echt niet een 50mm singleshots uit hun hand schieten. Dat is te duur voor ze :p

Het heeft wel met stukje opvoeding te maken als je zo met hulpverleners omgaat maar dat ter zake...

Wat valt hier nu verkeerd aan te interpreteren? ;

'Toon daadkracht en regel een verbod op knalvuurwerk'

Ze moeten gewoon eens duidelijk zijn... En niet altijd van die halve verhalen ervan maken. Laat eens zien dat je echt bewust ben van de situatie en de daadwerkelijke problemen. En ga als overheidsinstantie niet gewoon maar iets roepen...

Lost van alles hoop ik van harte voor ze dat het werkt... maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

Als ik het goed onthouden heb is de stelling van de politie dat als al het knalvuurwerk verboden wordt, het dan makkelijker wordt voor ze om te handhaven. Maar inderdaad lijkt het er op dat de voorkant niet weet wat de achterkant doet want het verhaal en de argumenten willen nogal eens wisselen

Wat valt hier nu verkeerd aan te interpreteren? ;

'Toon daadkracht en regel een verbod op knalvuurwerk'

Ze moeten gewoon eens duidelijk zijn... En niet altijd van die halve verhalen ervan maken. Laat eens zien dat je echt bewust ben van de situatie en de daadwerkelijke problemen. En ga als overheidsinstantie niet gewoon maar iets roepen...

Lost van alles hoop ik van harte voor ze dat het werkt... maar ik denk dat ik het antwoord al weet.

Denk dat vuurwerkboy best een punt heeft, de gemiddelde Nederlander rekent Singleshots tot knalvuurwerk. Die kijken naar de uitwerking, niet de officiële productgroep. Wellicht niet eens zo onterecht, want de meeste doen precies dat: knallen. Verder weinig.

Denk dat vuurwerkboy best een punt heeft, de gemiddelde Nederlander rekent Singleshots tot knalvuurwerk. Die kijken naar de uitwerking, niet de officiële productgroep. Wellicht niet eens zo onterecht, want de meeste doen precies dat: knallen. Verder weinig.

Zo kunnen we nog uren speculeren over wat ze eventueel zouden 'bedoelen'. Ik vind, en daar blijf ik bij, dat ze het volk niet op deze manier fout moeten beïnvloeden/informeren.

Zeg gewoon waar het op staat, en niet vaag praten over knalvuurwerk. Verbied singelshots, en ze leggen een reno van 4 euro op een zij...

Ik denk dat ze zich veel meer zorgen maken om zware spullen waarmee ze bekogeld worden.

Maar goed dat is mijn mening...

Zo kunnen we nog uren speculeren over wat ze eventueel zouden 'bedoelen'. Ik vind, en daar blijf ik bij, dat ze het volk niet op deze manier fout moeten beïnvloeden/informeren.

Dát ben ik helemaal met je eens. Een overheidsorganisatie zou op zijn minst duidelijk moeten communiceren over wat ze exact willen. Nou is het echter wel zo dat, mede door dit soort communicatie natuurlijk, het meerendeel van de Nederlanders alles wat enkel een knal produceert en verder niets onder de noemer ‘Knalvuurwerk’ schaart.

Daar hebben we mee te dealen. Dat omkeren begint natuurlijk met voorlichten en de beestjes bij de juiste naam noemen, dus daar heb je een goed punt inderdaad.

Ik vind dat ze single shots niet moeten verbieden, Al het vuurwerk valt te misbruiken ook de cakes. En met knalvuurwerk vallen de rotjes ook onder. Als ze ook deze singleshots verbieden hebben we geen enkele singleshots meer. Want tja f3 aingle shots zijn ook verboden.

Ook ik vind het de omgekeerde wereld en komt deze oproep mijn inziens voort uit systeem falen. Daarentegen begrijp ik wel waar deze oproep vandaan komt. Voor de beeldvorming zouden jullie tijdens Oud en Nieuw eens een dienst mee moeten draaien met een Randstedelijk team. De heren en dames dienders worden geacht met de handen op de rug gebonden de strijd aan te gaan.

Niet dat ik denk dat een verbod op knalvuurwerk het probleem voorkomt. Je hebt nu eenmaal lieden waarbij de contactjes in de bovenkamer af en toe losschieten (of er überhaupt niet zijn). Dus mochten de knallertjes van tafel zijn, voorzie ik dat naar alternatieven als benzinebommen wordt gegrepen.

Ook ik vind het de omgekeerde wereld en komt deze oproep mijn inziens voort uit systeem falen. Daarentegen begrijp ik wel waar deze oproep vandaan komt. Voor de beeldvorming zouden jullie tijdens Oud en Nieuw eens een dienst mee moeten draaien met een Randstedelijk team. De heren en dames dienders worden geacht met de handen op de rug gebonden de strijd aan te gaan.

Niet dat ik denk dat een verbod op knalvuurwerk het probleem voorkomt. Je hebt nu eenmaal lieden waarbij de contactjes in de bovenkamer af en toe losschieten (of er überhaupt niet zijn). Dus mochten de knallertjes van tafel zijn, voorzie ik dat naar alternatieven als benzinebommen wordt gegrepen.

Precies, het trieste is dat de daadwerkelijk uitvoerende diensten gewoon in het diepe worden gegooid door een falend systeem wat al voortkomt van misschien wel 20 jaar geleden. En een politieke wind die sterk vanuit links waait maakt het er al helemaal niet beter op. Ik ben benieuwd of we ooit gaan meemaken dat het hele vuurwerkbesluit op de schop gaat ( naar mijn inschatting 1 % kans ) of dat we binnen 2 / 3 jaar een algeheel verbod hebben of iets wat er bij in de buurt komt ( 99% kans? ).

Back
Bovenaan