OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

flyineddy

VWC lid
OVV gaat onderzoek doen naar vuurwerk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat op grote schaal onderzoek doen naar vuurwerk. De raad zegt tegen het AD dat de veiligheid rond Oud en Nieuw "in het geding" is.

Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht hebben om het onderzoek gevraagd. De OVV gaat de veiligheid tijdens de jaarwisseling onder de loep nemen en richt zich met name op vuurwerk. De aanbevelingen die voortvloeien uit dat onderzoek moeten Oud en Nieuw veiliger maken.

Zo hopen de burgemeesters van de vier grote steden advies te krijgen over het beheersen van zwaar illegaal vuurwerk, het beleid rond vuurwerkvrije zones en de omgang met consumentenvuurwerk.

Hulpverleners
Ook willen de steden dat de OVV onderzoek doet naar geweld tegen hulpverleners. Een woordvoerder van de raad laat aan de krant weten dat de precieze onderzoeksvraag en aanpak nog niet zijn bepaald. "Daarover komt binnen enkele weken meer duidelijkheid."

Oud-voorzitter van de OVV Pieter van Vollenhoven pleitte vorig jaar voor een debat over een totaalverbod op vuurwerk. In 2012 waarschuwde hij voor een toename van illegaal vuurwerk in Nederland.

Afgelopen jaarwisseling gebeurden er bijna 500 ongelukken met vuurwerk. Volgens het Verbond van Verzekeraars was er in totaal zo'n 13 miljoen euro aan schade tijdens Oud en Nieuw.

Bron: http://nos.nl/artikel/2165808-ovv-gaat-onderzoek-doen-naar-vuurwerk.html

Eddy.

Hetzelfde stuk staat ook in het AD, maar wat staat daar een hoop onzin in, dit zinnetje springt daar boven uit:IMG_20170331_072702.jpg

Misschien met een beetje geluk komt hier iets positiefs uit. Dat de meeste ongelukken door illegaal komen. En de ongelukken met consumenten vuurwerk door verkeerd gebruik of in combinatie met alcohol gebeuren. Dat ligt er maar net aan wie het onderzoek leid. Is het iemand van GL. Dan zijn we de l*l

Hopla weer een stukje plezier en vrijheid door het afvoerputje. Dit zal blijven doorgaan en niet alleen op het gebied van vuurwerk. Inleveren van vrijheid ten behoeve van zogenaamde veiligheid. Welke waarde heeft veiligheid als er geen vrijheid en eigen verantwoordelijkheid is? Ach op een gegeven moment weet het domme volk niet meer beter en daar wordt op gespeculeerd. Ik voel me niet onveilig en ik zit ook niet op de veiligheid van deze schijters en wegkijkers te wachten.

Misschien met een beetje geluk komt hier iets positiefs uit. Dat de meeste ongelukken door illegaal komen. En de ongelukken met consumenten vuurwerk door verkeerd gebruik of in combinatie met alcohol gebeuren. Dat ligt er maar net aan wie het onderzoek leid. Is het iemand van GL. Dan zijn we de l*l

Droom verder faab1234. Alles duidt erop dat er een bepaalde uitslag bewezen moeten worden. Met een gelijkend onderzoek krijg ik ook autorijden en keukentrapjes verboden.

Mensen...ik begrijp dat dit soort berichten emoties oproepen, maar denk even na voor je op snel reageren klikt en hou het fatsoenlijk...

Ben blij dat ik niet in 1 van de 4 grote steden woon

Denk jij nou echt dat als er zo'n onderzoek komt en het resultaat voor de OVV positief uitvalt, de personen die niet in 1 van de vier grote steden er niets van zullen merken ?

Hier het uitgebreide AD stuk..

OVV richt pijlen op vuurwerk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat grootschalig onderzoek doen naar vuurwerk. Volgens de raad is de veiligheid tijdens oud en nieuw 'in het geding'. De vier grote steden hadden om het onderzoek verzocht. De uitkomsten zijn cruciaal voor de toekomst van het consumentenvuurwerk.
Niels Klaassen 31-03-17, 03:00 Laatste update: 03:07

51
12
M

De precieze onderzoeksvraag en aanpak worden nog bepaald. Daarover komt binnen enkele weken meer duidelijkheid
Woordvoerder OVV

De burgemeesters van de vier grote steden hebben, naar nu blijkt, eind februari bij de OVV om een onderzoek gevraagd. Het onderzoeksorgaan gaat de veiligheid tijdens de jaarwisseling onder de loep nemen, met speciale aandacht voor het vuurwerk.

De Onderzoeksraad geldt als zeer gezaghebbend en doet onderzoek naar grote rampen (zoals die met vlucht MH17) en andere veiligheidsvraagstukken, zoals de gaswinning in Groningen. De raad is onafhankelijk en beslist zelf welke onderzoeken hij uitvoert, wel kunnen ministers of burgemeesters een verzoek neerleggen bij de OVV.

Veiligheid jaarlijks in geding
De OVV laat weten het onderzoek naar oud en nieuw te starten omdat de veiligheid hierbij jaarlijks 'in het geding' is. De aanbevelingen van de OVV moeten het verloop van de jaarwisseling voortaan minder onveilig maken. De burgemeesters van de vier grote steden hopen van de Onderzoeksraad helderheid te krijgen over betere beheersing van zwaar illegaal vuurwerk, het beleid rond knalvrije zones en 'de omgang met consumentenvuurwerk'.

Ook geweld tegen hulpverleners en de openbare ordehandhaving zou onderdeel van het onderzoek moeten zijn, als het aan de G4 ligt. ,,De precieze onderzoeksvraag en aanpak worden nog bepaald'', laat een woordvoerder van de OVV weten. ,,Daarover komt binnen enkele weken meer duidelijkheid.''

Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, daarom ligt het ook gevoeliger
Pauline Krikke, burgemeester Den Haag

Oplaaiend debat
Met het onderzoek van de belangrijkste veiligheidsexperts van het land laait het debat over de jaarwisseling en het vuurwerk weer flink op. De afgelopen jaren is het knallen met oud en nieuw al steeds verder aan banden gelegd. Op oudejaarsdag mag alleen nog 's avonds vuurwerk afgestoken worden, één op de vijf gemeenten wijst vuurwerkvrije zones aan, bijvoorbeeld rond kinderboerderijen en verzorgingshuizen.

Toch blijft het aantal slachtoffers te hoog en de schade te groot, menen critici. Afgelopen jaarwisseling telde bijna 500 vuurwerkslachtoffers, verzekeraars raamden de schade aan auto's en woningen op 13 miljoen euro. Een manifest voor een verbod op consumentenvuurwerk werd al meer dan 43.000 keer ondertekend, ook prominenten scharen zich achter die oproep. ,,Het is tijd om te stoppen met zwaar vuurwerk'', twitterde politiebaas Erik Akerboom 2 januari.

Totaalverbod
Oud-voorzitter Pieter van Vollenhoven van de OVV pleitte ook voor een debat over een totaalverbod op vuurwerk. De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen wees erop dat Nederland een 'totale uitzondering' in Europa is. In zijn laatste weken als burgemeester van Den Haag stuurde Van Aartsen namens de G4 het verzoek om een onderzoek naar de OVV.

Voor de gemeente Den Haag zijn de uitkomsten van het onderzoek - waarschijnlijk klaar in de zomer - cruciaal voor het bepalen van maatregelen als extra vuurwerkvrije zones. Burgemeester Pauline Krikke, de opvolgster van Van Aartsen: ,,Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, daarom ligt het ook gevoeliger.'' In de Tweede Kamer was eerder geen meerderheid voor een landelijk totaalverbod op vuurwerk.

Wellicht goed dat er nu eens een serieus onderzoek komt waarin alles wordt meegenomen ipv een oogarts die wat roept en een politie baas, dat is te eenzijdig. Hoe het onderzoek ook uit zal pakken, de conclusies zullen duidelijk zijn en niet naar ieders wens. (zeker niet de onze, vrees ik) E.e.a. zal ook te maken hebben met de nieuwe regering, die meteen stappen kan maken. De OVV is in mijn ogen een zeer geremnommerd instituut en veel minder afhankelijk dan andere onderzoeks bureaus. Het schijnt dat na de zomer al een eerste rapport zal verschijnen, wellicht al met maatregelen voor komende jaarwisseling. Het zal een rapport worden met een duidelijke stelling waarmee wat gedaan wordt, daar kun je niet omheen maar het zal een gedegen onderzoek zijn, daar geloof ik wel in.
Dat wij een totale uitzondering zijn....dat bewijfel ik maar alles is hier veel geconcentreerder dan in andere landen...we zijn nou eenmaal klein en zeer dicht bevolkt. Verder helpt de sociale media ook niet echt mee...opbblazen spullen op you tube etc....is illegaal vuurwerk veel te makkelijk te krijgen en weten mensen zich geen maat te houden met bijvoorbeeld carbid schieten, wat steeds gekker, groter en zwaarder moet moet..geen wonder dat eea steeds meer ingeperk wordt. En dan de hulpverleners tijdens oud en nieuw...belachelijk hoe de behandeld worden tijdens hun werkzaamheden...iedereen kan wel roepen dat dit nooit mag gebeuren maar jaar op jaar wordt het erger...hoe te stoppen?

Kortom ik heb vertrouwen in dit rapport, ongeacht de uitkomst.

Alle uitkomsten van dit onderzoek vallen of staan met onafhankelijkheid, eerlijkheid en correct (niet gekleurd) onderzoek. Conclusies zouden neer kunnen komen op gedragsfactoren, Vandalisme, asociaal gedrag en gebruik van vuurwerk, alcoholmisbruik, gebruik van illegaal vuurwerk, brandstichting, etc etc...het moedwillig verkeerd omgaan met vuurwerk (al dan niet illegaal).
Verder wellicht nog een klein deel onkunde oid :wink:

Ik ben op zich wel benieuwd om eerlijk te zijn. Dit zou zomaar eens de eerste stap kunnen zijn naar een blijvende oud&nieuw traditie. Al dan niet met een verplichte vuurwerkbril oid.

Maar ervaring leert ook dat meestal er toch met een gekleurde bril wordt gekeken en er een "gewenste"uitslag komt.

Hier het uitgebreide AD stuk..

OVV richt pijlen op vuurwerk

De Onderzoeksraad voor Veiligheid gaat grootschalig onderzoek doen naar vuurwerk. Volgens de raad is de veiligheid tijdens oud en nieuw 'in het geding'. De vier grote steden hadden om het onderzoek verzocht. De uitkomsten zijn cruciaal voor de toekomst van het consumentenvuurwerk.
Niels Klaassen 31-03-17, 03:00 Laatste update: 03:07

51
12
M

De precieze onderzoeksvraag en aanpak worden nog bepaald. Daarover komt binnen enkele weken meer duidelijkheid
Woordvoerder OVV

De burgemeesters van de vier grote steden hebben, naar nu blijkt, eind februari bij de OVV om een onderzoek gevraagd. Het onderzoeksorgaan gaat de veiligheid tijdens de jaarwisseling onder de loep nemen, met speciale aandacht voor het vuurwerk.

De Onderzoeksraad geldt als zeer gezaghebbend en doet onderzoek naar grote rampen (zoals die met vlucht MH17) en andere veiligheidsvraagstukken, zoals de gaswinning in Groningen. De raad is onafhankelijk en beslist zelf welke onderzoeken hij uitvoert, wel kunnen ministers of burgemeesters een verzoek neerleggen bij de OVV.

Veiligheid jaarlijks in geding
De OVV laat weten het onderzoek naar oud en nieuw te starten omdat de veiligheid hierbij jaarlijks 'in het geding' is. De aanbevelingen van de OVV moeten het verloop van de jaarwisseling voortaan minder onveilig maken. De burgemeesters van de vier grote steden hopen van de Onderzoeksraad helderheid te krijgen over betere beheersing van zwaar illegaal vuurwerk, het beleid rond knalvrije zones en 'de omgang met consumentenvuurwerk'.

Ook geweld tegen hulpverleners en de openbare ordehandhaving zou onderdeel van het onderzoek moeten zijn, als het aan de G4 ligt. ,,De precieze onderzoeksvraag en aanpak worden nog bepaald'', laat een woordvoerder van de OVV weten. ,,Daarover komt binnen enkele weken meer duidelijkheid.''

Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, daarom ligt het ook gevoeliger
Pauline Krikke, burgemeester Den Haag

Oplaaiend debat
Met het onderzoek van de belangrijkste veiligheidsexperts van het land laait het debat over de jaarwisseling en het vuurwerk weer flink op. De afgelopen jaren is het knallen met oud en nieuw al steeds verder aan banden gelegd. Op oudejaarsdag mag alleen nog 's avonds vuurwerk afgestoken worden, één op de vijf gemeenten wijst vuurwerkvrije zones aan, bijvoorbeeld rond kinderboerderijen en verzorgingshuizen.

Toch blijft het aantal slachtoffers te hoog en de schade te groot, menen critici. Afgelopen jaarwisseling telde bijna 500 vuurwerkslachtoffers, verzekeraars raamden de schade aan auto's en woningen op 13 miljoen euro. Een manifest voor een verbod op consumentenvuurwerk werd al meer dan 43.000 keer ondertekend, ook prominenten scharen zich achter die oproep. ,,Het is tijd om te stoppen met zwaar vuurwerk'', twitterde politiebaas Erik Akerboom 2 januari.

Totaalverbod
Oud-voorzitter Pieter van Vollenhoven van de OVV pleitte ook voor een debat over een totaalverbod op vuurwerk. De Haagse burgemeester Jozias van Aartsen wees erop dat Nederland een 'totale uitzondering' in Europa is. In zijn laatste weken als burgemeester van Den Haag stuurde Van Aartsen namens de G4 het verzoek om een onderzoek naar de OVV.

Voor de gemeente Den Haag zijn de uitkomsten van het onderzoek - waarschijnlijk klaar in de zomer - cruciaal voor het bepalen van maatregelen als extra vuurwerkvrije zones. Burgemeester Pauline Krikke, de opvolgster van Van Aartsen: ,,Het vuurwerk wordt steeds zwaarder, daarom ligt het ook gevoeliger.'' In de Tweede Kamer was eerder geen meerderheid voor een landelijk totaalverbod op vuurwerk.

Kan ik uit het laaste stukje opmaken dat er nu wel een meerderheid is voor een totaalverbod ?

Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen. Kan twee kanten op denk ik, onze kant of de verkeerde kant. Op zich is er niets mis met een goed onderzoek, als die maar eerlijk en realistisch gebeurt. Als dat gedaan wordt kan het niet anders dan dat de oud en nieuw traditie met vuurwerk zal blijven bestaan.

Zo'n uitspraak van een politiechef is toch pure stemmingmakrij. Wat valt er onder zwaar vuurwerk? illegaal? Ja dan zijn we daar al mee gestopt. Moet ie beter z'n werk doen, hebben we minder overlast.
of bedoelt hij de zware siervuurwerk potten? Dat zijn de meest veilige en stabiele producten. We zijn juist bezig om die kleine rommel er uit te krijgen. beetje tegenstrijdig allemaal.

En dan zo'n van Vollenhoven die volledig voor zijn beurt al een voorschot nam op dit onderzoek. Schandalig. Dit gaat natuurlijk geen onafhankelijk onderzoek worden. WNL die roeptoetert dat het vuurwerk misschien dit jaar al verboden wordt.... mijn hemel wat een stelletje nitwits allemaal.

De wereld en Nederland in het bijzonder ontwikkelt zich inmiddels tot een zeer zorgelijke samenleving. totale betutteling. Je mag straks niets meer. Alles wordt gecontroleerd en verboden. Alles onder de mom van veiligheid. Het stomme volk accepteert het allemaal met als eind resultaat straks een moderne slavernij.

En dan vinden ze het in WNL gek dat onderzoek uitwijst dat Nederlanders zich zorgen maken over bepaalde ontwikkelingen. De economie gaat toch goed? De overheid houdt zich bewust van de domme.

Dit onderzoek kon nog wel eens enorm negatief voor ons, de liefhebbers, uitvallen. Ik hoop het natuurlijk niet. Het onderzoeksteam bestaat voor een deel uit tegenstanders van vuurwerk.

Dit onderzoek kon nog wel eens enorm negatief voor ons, de liefhebbers, uitvallen. Ik hoop het natuurlijk niet. Het onderzoeksteam bestaat voor een deel uit tegenstanders van vuurwerk.

Dan is onpartijdigheid ver te zoeken idd...ik hoop dat de BPN zich hier eens goed tegenaan gaat bemoeien om eerlijk te zijn....

Ik juich het vooral toe dat er nu eindelijk een onderzoek komt door een organisatie die door alle partijen serieus wordt genomen (behalve door sommige Fora-leden lees ik net maar dat terzijde). Hopelijk zorgt dit voor een betere bewustwording bij de anti-vuurwerk schreeuwers die gemakshalve continue al het vuurwerk, legaal of illegaal, en alle afstekers, liefhebbers en rotzooitrappers, allemaal maar op één hoop blijven gooien. Terwijl dat natuurlijk altijd hartstikke onterecht is geweest en de conclusies met die insteek altijd nadelig voor de vuurwerktraditie uit zal pakken. Ik vraag mij alleen wel af of het handig is om voor de zomer een onderzoek uit te voeren naar iets wat vooral in de maanden november en december zich afspeelt. Ik ben dan ook benieuwd waarnaar concreet onderzoek wordt gedaan en hoe ze dat gaan doen.

Back
Bovenaan