Goedemorgen! Later zal ik mijn belevingen nog eens vertellen, maar voor nu wil ik wel iets met jullie delen.
Zojuist werd ik wakker door mijn wekkerradio en toen kwam er meteen een nummer voorbij dat ik mij kan herinneren van nieuwjaarsochtend 1999.
Wat ik nog weet van die jaarwisseling, was dat ik voor de derde keer in mijn leving vuurwerk had gehaald. En gedurende 1998 had ik door middel van bijbaantjes en zakgeld wel ruim 200,- gulden bij elkaar gespaard! Dat jaar had ik ook met een pijp een contructie gemaakt om vuurpijlen mee te kunnen schieten, het jaar eerder vlogen de pijlen namelijk de bomen in.
Een ander ding dat ik nog weet van jaarwisseling 1998/1999, was de ellendige oudjaardsavond. Overdag moest ik naar een verjaardag, dat was niets nieuws. Maar op de terugweg van Rotterdam oost, naar Rotterdam noord was het schemerig en zag ik enorme spotlights op de paar wolken die er waren.
Deze lichten bleken bij de Energiehallen vandaan te komen. Thuis aangekomen gingen mijn moeder en broertje om 18:00 uur slapen en mijn vader ging om 19:00 uur zijn bed in.
Van 19:00 tot 22:00 heb ik helemaal alleen wakker gezeten. Er was weinig op tv. Andre van Duijn die oliebollen aan ging bieden aan de hoeren op de wallen. En Gremlins 2, die ik al drie keer gezien had. Ik verveelde mij werkelijk rot die avond!
Wat mij nog bijstaat, was dat ik tig keer naar mijn vuurwerk heb zitten kijken, lontjes los halen etc. Assortiment Fountains hadden hun lont onder rood crepe papier zitten, dat moest ik dus lospeuteren. Ik herinner mij dat ik dit gek vond.
Doordat ik mij verveelde, liep ik door het huis te dwarrelen alsof ik peper in mn gat had zitten. Ik kon geen moment stil zitten. Ik weet nog dat ik tegen de wens van mijn moeder in veel op het balkon stond om naar knallen en fluiters te luisteren. Gedurende de avond werden naast de knallen de bassdreunen van Megarave '98 bij de Energiehallen steeds beter hoorbaar. In combinatie met de zoeklichten dacht ik bij mijzelf nog: hier moet ik later ook heen. Dat bleek dus een illusie te zijn, want een jaar later begon de sloop van de Energiehallen ten bate van het Oceanium van Diergaarde Blijdorp...
Uiteindelijk kwam mijn vader om 22:00 uur zijn bed uit en bij mij zitten. Met hem het laatste stuk Gremlins 2 afgekeken. Wat er toen kwam, weet ik niet meer. Wel viel ik mijn vader regelmatig lastig met mijn vuurwerk.
Om 23:00 kwam mijn moeder uit bed en 23:45 mijn broertje. Hoe het daarna allemaal is gegaan weet ik niet meer. Wel weet ik dat ik het de meest waardeloze jaarwisseling ooit heb gevonden. Qua sfeer een drama.
Dus in de ochtend wakker worden en televisie kijken. En toen kwam dit vrolijke liedje van The Tamperer dus voorbij. Dat was het moment dat ik mij goed realiseerde dat het jaar 1998 erop zat en we in 1999 leefden. Ik zat te balen van een tegenvallende jaarwisseling, maar door dit liedje werd ik weer vrolijk. Meteen begon ik lijsten te pakken en te markeren wat er goed was en wat niet. En ja, 01-01-1999 keek ik al uit naar eind 1999: Millenium wisseling. Maar dit liedje heeft mij uit de dip gebracht op nieuwjaarsochtend 1999. Vandaar dat ik zojuist met een lach op mijn gezicht wakker werd