Op de maan ruikt het naar vuurwerk

Cameo

VWC lid
Onderstaand artikel heeft zijdelings met vuurwerk te maken. Maar ik vond het te leuk om niet met jullie te delen.

Cameo

--------------------

Artikel gepubliceeerd op 14 oktober 2010 via www.faqt.nl:

maan-300x293.jpg

Weten hoe de maan ruikt? Vanaf december kun je posters bestellen die de geur van onze satelliet verspreiden.

De maan ruikt naar rotjes. Vanaf het eerste moment dat mensen de ruimte in gingen, is opgevallen dat het heelal misschien een vaccuüm mag zijn, maar dat er wel degelijk een geur vanaf komt. De meeste astronauten omschrijven de odeur die achterblijft op hun ruimtepakken na een ruimtewandeling als ‘buskruit’, ‘zwavel’ of ‘vuurwerk’.

De mannen die op de maan liepen, omschrijven de lucht van deze satelliet als ‘rotjes’.

Zou het niet leuk zijn als je die geur zelf kon ruiken, bedacht het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Ze gaven het Britse kunstenaarscollectief We Colonised the Moon opdracht om een poster te maken die de geur van de maan verspreid. Die is momenteel te zien op de tijdelijke tentoonstelling Do It – Smell It in het Stedelijk.

Maar wie wil, kan de posters vanaf komende december ook zelf bestellen voor 35 pond. Hang hem op en je kamer vult zich met de zoete walm van de maan. Of je wacht nog een maand en gaat buiten staan tijdens Oud en Nieuw natuurlijk. Zelfde lucht, gratis.

Bron: http://www.faqt.nl/recent/nieuw-maanmeur/

Gaaaaaf! Dat de maan zo ruikt is al cool, maar dat je 't hele jaar een kruitgeur in je kamer kunt krijgen voor een kleine €50... :D

ik kan de poster trouwens niet vinden op die site van fruitmarket. Edit; oh, komende december :wink:

Laatst bewerkt:
Nou, die wil ik wel.. Lekker mijn ouders irriteren die zwaar ***** zijn en omdat zij een hekel aan vuurwerk hebben komt er maar voor 80 euro aan vuurwerk:cry:

Sorry, was zwaar offtopic..

Wat ontzettend gaaf zeg:D
Het hele jaar kruitsnuiven, 's nachts in slaap vallen met een heerlijke kruitgeur, dat kan toch niet beter!:p

ik ben echt niet vies van lekker kruitsnuifen .
maar om daar nou speciaal daar een poster voor op te hangen ??
nou nee dat is nou ook weer te veel van het goeie .
de geur van kruit is ergens aan gekoppelt en ik vind dat het ook zo blijfen moet :)

Binnenkort ook te koop: Kruitdeoderant For men!:p

Heb al eens eerder een artikel gelezen dat de ruimte/maan naar buskruit rook. Alleen nu is er vanaf december ook nog eens een poster te bestellen, die naar de maan/vuurwerk ruikt, te geniaal eigenlijk:p Als ik er een kan krijgen voor een leuke prijs koop ik er misschien wel één.

35 pond...en dan komen er vast nog verzendkosten bij ook...Komt zo uit op 50 euro totaal denk ik! Is een afgestoken cake niet een stuk goedkoper om af en toe even aan te snuffelen?
Overigens wordt de geur in de ruimte niet alleen als "rotjes" bestempeld:
When astronauts come in from a spacewalk and remove their helmets, they've reported smells of "seared steak," "hot metal" and "arc welding on their motorbike."
These are all consistent descriptions, not flukes.
Bron.

@Darksoul, in jouw artikel beschrijft men de geur in de ruimte. In het artikel van faqt.nl heeft men het specifiek over de geur van de maan. Dit schijnt iets te maken te hebben met deels onverwerkte zwavel. Dezelfde geur die je ook ruikt als je achter een oude CV2 of Citroen BX rijd.

Mijn eigen truukje om "stilletjes" kruit te snuiven is het doormidden breken van een oude ladycracker (Tom Thumb, babyscheet) en deze af te steken. Die geven, hoe klein ze ook zijn, nog steeds de meest authentieke pure kruitlucht van vroegah :rolleyes: En met oudjaar zijn het de zevenklappers die dit ook zeer goed doen. Het effect zelf mag dan tegenwoordig wat suf zijn, maar het blijken uitstekende kruitgeurverspreiders.

Cameo

Ik hoop dat men snel in staat zal zijn om ruimtereizen eens mogelijk te krijgen voor de de normale man...haha omhoog geschoten worden in een mega mega mega raket, en dan ook nog eens die heerlijke geur kunnen opsnuiven! Alleen de harde burst met bijbehorende effecten mogen dan van mij wel weg gelaten worden :p

Ik had in Düren bij de McDonalds ook een soort met van "kruit-ruik-ervaring-moment". Ik had er een McBratwurst besteld (ja die bestaat daar echt, LOL) en daar zat een soort van barbeque sausje op. En omdat we net op dat veld flink hadden staan genieten van al die mega lekkere kleuren én geuren, leek het net of ik die geur daar ook weer rook, alleen dan afkomstig van dat broodje. Misschien ook wel enigszins logisch, het moet per slot van rekening een grill rook smaakje overbrengen. Óf ik had gewoon iets te diep de kruit geur opgesnoven hahaha, dat kan het ook geweest zijn :D

@Darksoul, in jouw artikel beschrijft men de geur in de ruimte. In het artikel van faqt.nl heeft men het specifiek over de geur van de maan. Dit schijnt iets te maken te hebben met deels onverwerkte zwavel. Dezelfde geur die je ook ruikt als je achter een oude CV2 of Citroen BX rijd.

Mijn eigen truukje om "stilletjes" kruit te snuiven is het doormidden breken van een oude ladycracker (Tom Thumb, babyscheet) en deze af te steken. Die geven, hoe klein ze ook zijn, nog steeds de meest authentieke pure kruitlucht van vroegah :rolleyes: En met oudjaar zijn het de zevenklappers die dit ook zeer goed doen. Het effect zelf mag dan tegenwoordig wat suf zijn, maar het blijken uitstekende kruitgeurverspreiders.

Cameo

Ik maar denken dat ik de enige ben met deze "afwijking"haha:D

Back
Bovenaan