Ook Amsterdamse VVD wil vuurwerkverbod in de stad

jeremy21

VWC lid
AMSTERDAM - De VVD in Amsterdam vindt een algeheel vuurwerkverbod in de stad gerechtvaardigd. De partij wijst op de „vele excessen met vuurwerk afgelopen jaarwisseling” en meent dat die laten zien dat het huidige vuurwerkbeleid niet langer houdbaar is.

„De vrijheid van de een houdt op waar de vrijheid van een ander in het geding komt. En dat is helaas met vuurwerk op dit moment het geval”, aldus de Amsterdamse VVD-fractie. Die schaart zich daarom achter de oproep van onder anderen de VVD-burgemeesters Remkes (Den Haag) en Van Zanen (Utrecht) voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen, zoals in 2017 al werd bepleit door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Na een landelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen moet het volgens de VVD mogelijk zijn om via een Algemene Plaatselijke Verordening (APV) toch weer siervuurwerk toe te staan in Amsterdam.

Rotterdam al om

Dinsdag verklaarde zich ook de VVD in Rotterdam al voor een vuurwerkverbod, totdat het kabinet maatregelen heeft genomen. Eerder was ook de VVD in de Maasstad nog tegen een algeheel vuurwerkverbod.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1875774942/ook-amsterdamse-vvd-wil-vuurwerkverbod-in-de-stad

We moeten in elk geval het ijzer smeden nu het heet is’’, aldus Fractievoorzitter Johnas van Lammeren. ,,Ik wil dat wij eerder met een verbod komen dan Rotterdam.’’

Is het nu een wedstrijd of zo?

Maar als ik het goed begrijp. Als ‘gevaarlijk’ siervuurwerk en al het knalvuurwerk wordt verboden dan gaat de vvd toch niet akkoord in beide gemeentes?

Niet bang zijn mensen. Laat ze dit doen, ik merk dat ze een hoop cruciale dingen vergeten.

De discussie kan hierdoor nog is ten einde komen. We weten allemaal tenslotte dat het fout afloopt in die steden.

Maar ze gaan op hun snufferd. Tegen de burger kunnen ze namelijk niet meer de incidenten op vuurwerk gooien. Want dan krijg Jan met de pet vragen ja maar er was toch een verbod. Het cruciale is legaal vuurwerk is ook te koop door heel NL. Laat ze elkaar volgen, zij zetten zich gelijk buitenspel in 1 klap. Want bij een verbod met incidenten vooral in grote steden. Jawel moeten ze hard op de blaren zitten, en daar komt mogelijk het einde van de discussie en als het fout gaat zullen gemeentes minder snel volgen, het ging fout dat willen we niet.

Maar consumenten vuurwerk is toch cultureel erfgoed? Hoe kan een gemeente zich daarvan distantiëren?

@L@rs dat vraag ik me ook is af, hopelijk kan een forummember meer duidelijkheid geven hierover hoe een gemeente zich kan distantiëren omdat het cultureel erfgoed is.

Niet bang zijn mensen. Laat ze dit doen, ik merk dat ze een hoop cruciale dingen vergeten.

De discussie kan hierdoor nog is ten einde komen. We weten allemaal tenslotte dat het fout afloopt in die steden.

Maar ze gaan op hun snufferd. Tegen de burger kunnen ze namelijk niet meer de incidenten op vuurwerk gooien. Want dan krijg Jan met de pet vragen ja maar er was toch een verbod. Het cruciale is legaal vuurwerk is ook te koop door heel NL. Laat ze elkaar volgen, zij zetten zich gelijk buitenspel in 1 klap. Want bij een verbod met incidenten vooral in grote steden. Jawel moeten ze hard op de blaren zitten, en daar komt mogelijk het einde van de discussie en als het fout gaat zullen gemeentes minder snel volgen, het ging fout dat willen we niet.
Kleine correctie: veel (gematigde) anti's vinden dat er eerst een verbod op gevarlijk vuurwerk moet komen en als dat niet helpt desnoods maar een totaalverbod.
En aangezien de politiek ongeveer net zoveel feitelijke kennis heeft...

Daar zit het hem die anti vuurwerk. Politiek gaat er nog in mee ook. En de branche is ook niet om te schrijven naar huis. Vrees ook naar een totaalverbod, als ik naar het totaalplaatje kijk. Maar zo een vaart zou het niet lopen mocht er een totaalverbod komen.

Die legale afsteekmomenten zijn ook veel te schaars toch...
Van 18.00 tot 02.00
Op papier: alle ongelukken in het donker dus. Gevaarlijk die duisternis dus.
Ik zou zeggen en ben benieuwd; Overheid, herbekijk de cijfers eens mbt het aantal ongelukken nu (met de "nieuwe" afsteektijden), vergeleken met vroeger (afsteken vanaf 10.00 uur)
Zijn er verschillen? En dan bedoel bedoel ik voornamelijk ongelukken onder de kids.
Lijkt mij dat met daglicht e.e.a veiliger verloopt, en je hebt ook geen piekmoment zoals 18.00 nu in het donker.
Vroeger was er veel beter; ruimere afsteektijden- juist voor de kids. Daglicht, dus veiliger.En rond 18u waren de rotjes en pijltjes toch bijna
opperdepop, dus al het gevaarlijke vuurwerk volgens de klagers is dan toch al van de straat nu; lekker eten met pa,ma,oma en opa en dan mag pa met zn blokken aan de slag, en de kids genieten opnieuw, haha.

Back
Bovenaan